Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 330TI
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
6 besök senaste veckan (60368 totalt)
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Fint jobb du gör med buren!
Men håller med föregående talare, om möjligt få bälte a på andra sidan buren. Annars kan det mumlas vid besiktningen tror jag. Ang lutningen på huvudbågen enligt Sbf, står det inte också någonstans att den ska i möjligaste mån följa B-stolpen också? Det går inte att på nåt sätt ställa den på andra sidan balken i taket?

Lite bilder på hur jag gjorde när jag byggde:




_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Fint jobb du gör med buren!
Men håller med föregående talare, om möjligt få bälte a på andra sidan buren. Annars kan det mumlas vid besiktningen tror jag. Ang lutningen på huvudbågen enligt Sbf, står det inte också någonstans att den ska i möjligaste mån följa B-stolpen också? Det går inte att på nåt sätt ställa den på andra sidan balken i taket?

Lite bilder på hur jag gjorde när jag byggde:



Jag hade från början en tanke på att ställa den uppe på balken men jag vet inte hur pass kraftig den är. Att ta bort den som pratas om innan är inte ett alternativ då den går ända ut i ytterplåten. Det är fyrkanskonstruktion runt 90mm runtom. Här är en bilder jag tog i början med en tanke på att ställa den där på.



_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
Får det bli något så får det bli bakom balken för att få fritt för bältet. Men då är frågan hur jag löser förstärkningen...



_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
lurius
Västerås
Här sen Apr 2013
Inlägg: 218



Detta kanske kan vara lite inspiration, ingen bmw dock


_________________
Simon Åkerstedt
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
lurius skrev:
Detta kanske kan vara lite inspiration, ingen bmw dock



Det där var ingen dum ide! Den ser ut att vara i samma dimension som min balk du har ingen mer bild på hela balken? får bli till att ut och mäta lite imorgon!

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Kapa bort balken där buren ska stå, du kan inte ställa buren på balken. Den är väl för att stabilisera baksätet och even sidokrockskydd ( vilket du återställer med en tvärrör i huvudbågen.)
Bygg upp med plåtar mot flera karossytor så du får en platå att ställa buren på. Klart.

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



E21 Racing skrev:
... Den är väl för att stabilisera baksätet och even sidokrockskydd...

Hur kommer det sig att den endast finns på Compact och inte Coupe?


Alex, gryma plåtar/lådor!

_________________
Tim Anle
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
E21 Racing skrev:
Kapa bort balken där buren ska stå, du kan inte ställa buren på balken. Den är väl för att stabilisera baksätet och even sidokrockskydd ( vilket du återställer med en tvärrör i huvudbågen.)
Bygg upp med plåtar mot flera karossytor så du får en platå att ställa buren på. Klart.



Saken är den efter lite mätande så kan jag konstatera att kapa bort den inte ger mig den placeringen jag behöver. Ställer jag den där balken är så kommer den vid bältet samt mitt på förstärkningen i taket. Här är några bilder som visar placeringen där den behöver stå. Frågan är hur jag ska bygga upp det runtom för att få en bra infästning.



_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Förstärkningen i taket behöver du väl inte bry dig så mkt om. Och bågen kan/får lutas en del också.
Bild från min E46 coupe.


_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
Marcus S skrev:
Förstärkningen i taket behöver du väl inte bry dig så mkt om. Och bågen kan/får lutas en del också.
Bild från min E46 coupe.




Har tittat på din bur mååånga gånger men du har ju den där perfekta platsen att sätta bågen på. När du regbesiktade med bur hade du orginal bälten då? Ser ganska tajt ut med din båge också. För min del hade jag skitit i standard bältena och bara kört med 6punkt bältena men det godkänns väl inte vid regbesiktningen.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Nja, så perfekt vet jag inte..behöver ju bygga hyllor att sätta bågen på även i coupe då det inte finns nån slät yta. Mina bälten går fritt och funkade bra på bes.
Skulle nog titta lite på den blå buren ovan fast svetsa istället för skruvförband.
Du ska/har väl ändå demontera tanken? Då är det ju bara att feta på med svetsen:)

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
Marcus S skrev:
Nja, så perfekt vet jag inte..behöver ju bygga hyllor att sätta bågen på även i coupe då det inte finns nån slät yta. Mina bälten går fritt och funkade bra på bes.
Skulle nog titta lite på den blå buren ovan fast svetsa istället för skruvförband.
Du ska/har väl ändå demontera tanken? Då är det ju bara att feta på med svetsen:)


Hyllor ja men du hade ju en yta att bygga mot. Jag hade såklart tänkt svetsa inte skruvförband om jag bygger som i den blå ovan. Får se hur jag ska göra eventuellt kan jag bygga så jag förbinder balken med ytan under.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Ställ den på golvet som du började med och luta huvudbågen så den följer B-stolpen.
Är inte svårare än så och det blir 100% snyggare på köpet thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
Med lutande båge blir det såhär känns dock som mycket lut men det är vad som behövs för att få fritt för bältet. Vad säger folket?





_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Börjeson
Västra Götaland
Här sen Feb 2009
Inlägg: 680



20 grader max om jag inte minns fel!

_________________
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
Då jag är hopplöst dålig på att uppdatera tråden ofta så gör jag ett jätte inlägg nu istället snart 11månader senare

Lådorna börjar ta form, blev mycket mätande med dessa då botten i karossen inte är rak någonstans.




Sen börjades rören passas in, la ner massor med tid på att få perfekt passform överallt. Blev kanske lite väl överarbetat ibland...



Plattor bak passas in. Stolen sätts i för att mäta in höjden på röret till bältena.








Buren är ute ur bilen dem sista rören ska passas in samt allt häftas upp ordentligt innan helsvetsning.






Helsvetsning, hela buren är tig svetsad efter konstens alla regler.



Färdig svetsad och rengjord inför lackering. Sen lackad med 1 komponents svart halvblank. Lådorna och plattorna är fastsvetsade i bilen samt fått lite färg på sig.


Om någon undrar så är det inte svetsarna runt lådorna/plattorna som är "knutiga" utan det är jag som försökte få karosserimassan snyggt utstruken runt kanterna.


_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
gurraas
Skåne
Här sen Sep 2016
Inlägg: 40



Fantastiskt fint!

_________________
Gustav Ingvaldsson
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
Tanken togs ner inför svetsningen utav lådor/plattorna och där hade jag inte gjort vid innan när jag gick över underredet. Tanken fick nya slang,rör,klämmor samt M3ans inbyggda catchtank.



Elsystemet rensades på allt onödigt för stunden. Total rensning blir det när nya motorn M54B30 ska i.





Köpte ett par banfälgar och la på Toyo r888 på dessa. Ny stol och ratt blev det också. Pinnbult fram/bak för att underlätta fälgbyte. Ny styrväxel sprang jag över också en purple tag.





En körning hann jag med på Knutstorp denna säsongen samt runt 30-40mil landsväg.




Nu i vinter händer där inte mycket stora saker. Original dörrsidor ska lämna plats för nyare lättare modeller. Mittkonsolen runt växelspaken ska bort så det blir lite småfix kring detta med strömbrytare etc.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Junpei
Malmö
Här sen Jan 2007
Inlägg: 29



Snyggt bygge!

Är bara att kriga på och vara ute tidigt nästa säsong!

_________________
Pontus Rastbäck
Opel Ascona B -77 C20xe
http://www.garaget.org/?car=59240
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
Som sagt händer inga stora saker i vinter med bilen men lite blir där gjort. Dörrsidor modell lätt är tillverkade. Backspeglarna skulle jag plocka ur elen ur men det slutade med att jag lättade dessa lite också. Tanken var först ett par cup speglar men det är svårt att hitta adapter plattor till compacten så fick bli till att modda original. Behöver lösa problemet hur jag ska fästen glaset skulle vilja hitta en kulled i plast med tillhörande fästen, någon som har tips på en sådan konstruktion? Bogseröglor fram och bak har hittat dit också. Instrumentbrädan blev en bit kortare också samt så har vissa knappar försvunnit och vissa bytt plats till den nya universal panelen med v-blinkers, tuta, asc, elhissar hö-vä. Samt är där på gång med en ny växelknopp modell delrin quaife. Om någon undrar så passar gängsnitt m15x1.0 att dra över bmw original spak om man vill fästa sin knopp med gänga. Bromsvätskan är också bytt oljebyte blir efter första varmkörningen till våren. Sen det sista som ska göras nu är att montera ett nytt lättvikts batteri på golvet bakom passageraren samt dra kablarna snyggt dit i skyddande hölje. Lite bilder nedan. God fortsättning allihop!





_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
Åsikter på denna batteri placeringen? Kanske är för nära röret i buren vid ev deformation vid krock/rullning?

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 330TI
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
6 besök senaste veckan (60368 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande