Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325ti compact -02
2 besök senaste veckan (1652 totalt)
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104


Trådstartare
Börjar med liten historieberättelser om varför det blev det det blev

Körde under några år m3 e46 på bana, var alltid lika imponerad/avundsjuk på alla små lättare bilar som åkte fortare i kurvorn (säkert även förarkunskaper också) men fram för allt även lägre driftskostnader...

M3an såldes för många år sen, rullar i Norge nu tror jag. Sen blev jag även utan garage... så någon banbil var det inte tal om... utan det blev en m140ix istället (världens bästa bruksbil om ni frågar mig ).



Fortsatt läsa här på rejsa har jag så klart gjort... kommer ihåg när jag fick syn på Uffes tråd om hans compact... tänkte "herregud, vilket jobb... det är den där jag skulle behöva köpa om den blir till salu..."

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=121133&highlight=t%E4ltproj . . . .

Så nu i somras så hittade vi äntligen vårat "drömhus"... 90kvm nybyggt garage på köpet... och lagom till inflytt kom Uffes compact till salu! Ett meddelande och ett telefonsamtal avslutas med att handpenning swishades, hur bilen skulle komma hem (63 mil enkel resa) tänkte jag "det löser sig".

Kollegan ställde upp med underbar dragbil och kärra ordnade en annan kollega








Typ 8 mil har jag hunnit köra nu... och herregud vilken väghållning! Dock nästan lite för bra, gränsen ligger högt... behöver ut på bana NU!

Så specs på bilen. Saxar dom direkt från Uffes annons

BMW 325 Ti 2001 Trackday. 13500 mil.
Registreringsbesiktigad precis som den är.

Halvbur, tigsvetsad skruvbur med svetsade fästen i golv och bakre fjäderbenstorn.
Rensad på all indredning. Kolfiber/Kevlargolv fram. Mittkonsol kolfiber.
120 kg lättare än original enl. Dekra.
Bimarco Futura stol med 6-p bälte. Originalstolen finns kvar.

Öhlins Road & Track för E46.

Racecapture/Track med GPS-antenn på bakluckan. Laddsladd framdragen till instrumentpanel för telefon/display.

Topend 15 Ah Litiumjonbatteri med v-mätare. Ladduttag och huvudströmbrytare.

BMW M3 främre topplagringar.
Nya nedre främre bärarmar Meyle HD.
Millway bussningar för dito.
Nya k-stag.
Nya hjullager/nav runtom.
Nya ABS-givare runtom.
Ny kylare.
AC borttagen.
Liten spolarbehållare.
Alla remmar bytta.
Nya stift.
Olja och filter nybytt.
Ny vattenpump.
Nytt luftfilter.
Ny vindruta.
Rostfritt avgassystem, Friedrich Motorsport Gruppe A.
Millway camberstag med gummidamasker.
Millway bakre topplagringar.
Millway aluminiumbussningar i bakvagnsbrygga.
Bara ledlager i bakre spindel.
Förstärkningsplattor för bakre alu bärarmar.
Millway ledlager för bakre bärarmar. (RTAB).
Millway pinnbultar hjul.
Diffupphängning är nya BMW original gummibussningar.
Z4 diffkåpa. Kylflänsar!
Nya difftätningar.
Ny Hardyskiva.
Alcantaraklädd originalratt.
Nya original bromsok och skivor runt om.
Ej reservhjul.
Nya drivaxlar SKF.
"Transporthjul" allvädersdäck på alufälg.
Michelin Cup2 på BMW alufälg.

Reservdiff ingår, gått 6000 mil.
Gjutform för motorhuv finns.




Framtidsplaner:
- Köra!!! Har trots allt både Mantorp, gälleråsen och kinnekulle inom 10 mil... så vore ju en skam om man inte kommer ut alla fall 3 gånger nästa år.

- bromsar (dom som är nu nyper som tusan, men tänker mig att på bana skadar det inte med bättre...
Kompletta bromsar fram från en BMW 330 med xp8 belägg är inhandlade samt bättre pagid belägg till bak. Det samt bromskylning blir vinterns Mek


Sen e jag på lite lätt jakt ute efter diffbroms, säg till om ni har något

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Grattis till ett kanonköp!

Var 5 minuter ifrån att köpa den med

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



Kul med compact. Har kört i många år med min nu och älskar fortfarande bilen. Gällande diffbroms ta kontakt med Wiborg dem har en väldigt fin och prisvärd lamelldiff från RSX.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Uffe Nygren
Dvärsätt, Jämtland
Här sen Nov 2004
Inlägg: 116



Känns som min bil fick ett väldigt bra hem!
Ska bli kul att följa.
Själv går jag och funderar på en 325i E92 Coupe för här blev det väldigt tomt....

_________________
Uffe Nygren

325Ti E46 Önskereprisen, kopia av nedanstående fordon.

325Ti E46 Trackday, Såld.
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5278



Verkar vara en riktigt fin bil, min granne svär fortfarande att han inte hann knipa denna.

Vad har du för vinterplaner?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104


Trådstartare
AL skrev:
Grattis till ett kanonköp!

Var 5 minuter ifrån att köpa den med

//AL


Hade nog tur att den var uppe i Norrland, annars hade jag inte hunnit först

Alexus skrev:
Kul med compact. Har kört i många år med min nu och älskar fortfarande bilen. Gällande diffbroms ta kontakt med Wiborg dem har en väldigt fin och prisvärd lamelldiff från RSX.


Tack för tipset! Ska kollas upp, dock känner jag att jag nog gärna provar bilen på bana någongång innan jag investerar en massa pengar i en diff, blir liksom så mycket roligare när man verkligen märker skillnaden då

Men skulle någon ha nått begagnat till salu så köper jag så klart gärna

Uffe Nygren skrev:
Känns som min bil fick ett väldigt bra hem!
Ska bli kul att följa.
Själv går jag och funderar på en 325i E92 Coupe för här blev det väldigt tomt....


Skönt att höra än så länge kör jag fortfarande på "din" soppa, har inte hunnit med så många mil. Har nog spenderat mer tid på att tvätta bilen än bakom ratten blir ändring till våren, eller kanske redan till vintern, funderar starkt på att svetsa ena diffen och köpa isdäck om det blir en kall vinter måste bara undersöka hur mycket jobb det är att byta bara diffen

robber skrev:
Verkar vara en riktigt fin bil, min granne svär fortfarande att han inte hann knipa denna.

Vad har du för vinterplaner?


Haha, han får köpa den av mig "när jag e klar", drömmen om en super 7 finns kvar, återstå att se hur det går med räntor och elpriser bara.

Har hunnit monterat ett fjäderbenstag fram, sen har jag kommit över ett par renoverade 330 ok som behöver sättas ihop med tillhörande nya skivor och xp8 belägg, kom över blå pagid bak som ska dit också. Bromskylning är tänkt att lösas i samma veva.
Tänkte även försöka få fram stolen ~5 cm, tror dock inte det kommer bli "vad jag söker efter" utan det får nog bli en sportratt med rejäldistans istället, men borra 4 nya hål i stolfästena är gratis så provar det först.
Ett öppet luftfilter har jag köpt också som jag tänkte försöka få dit med någon form av avskärmning för värmen (enbart för ljudets skull...)

Sen skulle jag vilja få klart kolfiberhuven jag fick med, någon schyst frontspliter, grenrör, skalstol på passagerarsidan, vinge, diff osv... men känner att det får ta några år, jag har ju faktiskt inte tankat bilen ännu

Blir nog fler öl druckna än skruvar skruvade i garaget i år

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104


Trådstartare
En utlovad bil på fjäderbenstaget - blingit värre thumbs up



Sen kom jag över en uppsättning Oz ultraleggera i 18x8 och 18x9 för så bra pris så jag brydde mig inte ens om att pruta
Tror ärligt talat inte dom kommer hamna på compacten, men får se den dagen cup2'orna är slut, har ju inte ens tankat bilen än så kan ta tid
Fram tills dess så får nog sambon köra slut på vinterdäcken i år och sen kanske jag använder dom på bruksisen, får ta fram vågen och väga lite innan jag bestämmer mig



(Observera att jag skryter med vad jag efter mycket tjat på tyskarna lyckats förmå dom att skicka på posten till mig )

Annars väntar jag på att svägerskan ska komma och hälsa på så jag kan få bromsarna som hon har på lagret i sin djurbutik till bilen

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 457



E.Svensson skrev:

Alexus skrev:
Kul med compact. Har kört i många år med min nu och älskar fortfarande bilen. Gällande diffbroms ta kontakt med Wiborg dem har en väldigt fin och prisvärd lamelldiff från RSX.


Tack för tipset! Ska kollas upp, dock känner jag att jag nog gärna provar bilen på bana någongång innan jag investerar en massa pengar i en diff, blir liksom så mycket roligare när man verkligen märker skillnaden då

Men skulle någon ha nått begagnat till salu så köper jag så klart gärna



Instämmer med Alex, att montera en riktig spärrad diff gör en enorm skillnad på bilens uppförande, är sjukt nöjd med min ZF diff. Är relativt lätt att byta för övrigt, lossa kardan och drivaxlar, sen sitter den på 3 skruvar bara. Om du funderar på någon form av service/uppgradering av de bakre övre bärarmarna så passa på samtidigt, då skruven till den vänstra bärarmen inte går att demontera utan släppa på diffen (diffen måste inte ur helt, men 2 av 3 skruvar måste demonteras iaf, så att den går att vrida ur vägen).

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104


Trådstartare
McRae skrev:
E.Svensson skrev:

Alexus skrev:
Kul med compact. Har kört i många år med min nu och älskar fortfarande bilen. Gällande diffbroms ta kontakt med Wiborg dem har en väldigt fin och prisvärd lamelldiff från RSX.


Tack för tipset! Ska kollas upp, dock känner jag att jag nog gärna provar bilen på bana någongång innan jag investerar en massa pengar i en diff, blir liksom så mycket roligare när man verkligen märker skillnaden då

Men skulle någon ha nått begagnat till salu så köper jag så klart gärna



Instämmer med Alex, att montera en riktig spärrad diff gör en enorm skillnad på bilens uppförande, är sjukt nöjd med min ZF diff. Är relativt lätt att byta för övrigt, lossa kardan och drivaxlar, sen sitter den på 3 skruvar bara. Om du funderar på någon form av service/uppgradering av de bakre övre bärarmarna så passa på samtidigt, då skruven till den vänstra bärarmen inte går att demontera utan släppa på diffen (diffen måste inte ur helt, men 2 av 3 skruvar måste demonteras iaf, så att den går att vrida ur vägen).


Är fullt medveten om hur mycket roligare livet är med en diffbroms

Hade det gått att köpa en för 5-6 tusen hade jag slagit till direkt!

Kanske någon där ute som har en till salu?

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104


Trådstartare
Vinterns aktiviteter inledda. Inga avancerat (mest jobb var det att få upp den på palpbockarna )



Bättre begagnade blå pagid bak, fram blir det bromsar från 330 med xp8 belägg, hoppas dom ska lira bra tillsammans.


_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325ti compact -02
2 besök senaste veckan (1652 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande