Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 2002 - Vilma the trackday lady a.k.a Törnrosa
tråden läst  
37649 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<<Föreg  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
 
   
Tobias Bollmark
Stockholm





Här sedan: 07 Jul 2010
Inlägg: 1551
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Jul 2017 17:14     Citera

Jag har uppgraderat till dessa:

https://www.driftworks.com/uprated-exhaust-hanger.html


_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult





Här sedan: 17 Apr 2004
Inlägg: 13716
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Jul 2017 18:16     Re: Citera

Tobias Bollmark skrev:
Jag har uppgraderat till dessa:

https://www.driftworks.com/uprated-exhaust-hanger.html
om de är i PU så har jag smält såna (fast de jag smälte var gula).
Det blev att byta tillbaka gamla gummin med slangklämma, och det har hängt där i 10 år utan problem (och utan inspektion, men nåt håller ljuddämparen uppe iaf).


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tobias Bollmark
Stockholm





Här sedan: 07 Jul 2010
Inlägg: 1551
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Jul 2017 18:19     Re: Citera

Niklas Falk skrev:
Tobias Bollmark skrev:
Jag har uppgraderat till dessa:

https://www.driftworks.com/uprated-exhaust-hanger.html
om de är i PU så har jag smält såna (fast de jag smälte var gula).
Det blev att byta tillbaka gamla gummin med slangklämma, och det har hängt där i 10 år utan problem (och utan inspektion, men nåt håller ljuddämparen uppe iaf).


Hållt bra med drifting och 258hk och min bil, som dessutom skjuter eld, så smälter gör dom inte iaf. Uppgraderade för att dom i gummi tillät lite för mkt rörelse i sidled.


_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
carl.josefsson
Göteborg





Här sedan: 10 Jul 2008
Inlägg: 262
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Jul 2017 20:41     Re: Citera

Tobias Bollmark skrev:
Niklas Falk skrev:
Tobias Bollmark skrev:
Jag har uppgraderat till dessa:

https://www.driftworks.com/uprated-exhaust-hanger.html
om de är i PU så har jag smält såna (fast de jag smälte var gula).
Det blev att byta tillbaka gamla gummin med slangklämma, och det har hängt där i 10 år utan problem (och utan inspektion, men nåt håller ljuddämparen uppe iaf).


Hållt bra med drifting och 258hk och min bil, som dessutom skjuter eld, så smälter gör dom inte iaf. Uppgraderade för att dom i gummi tillät lite för mkt rörelse i sidled.


tackar för detta, får se vad det blir nästa gång

/C


_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002 "Vilma the track day lady"

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
carl.josefsson
Göteborg





Här sedan: 10 Jul 2008
Inlägg: 262
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Aug 2017 17:19     Citera

av någon för mig helt outgrundlig anledning så krympte bagage-mattan när jag bestämde mig för att tvätta den.....


Med lite extra vikt (läs snygg duck tail) på bagage-luckan så får man ta till lite knep för att inte få just luckan i bakhuvudet


Nåväl ner på marken med bästa köks-saxen och den krympta mattan som mall



Några minuter senare efter lite på-platsen-justeringar så ser det ut som "köpes"



Nu klart för Anderstorp imorgon

/C


_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002 "Vilma the track day lady"

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Janne J
Kinna





Här sedan: 11 Jul 2008
Inlägg: 546
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Aug 2017 17:39     Re: Citera

carl.josefsson skrev:


Nu klart för Anderstorp imorgon

/C


Då ses vi där


_________________
Janne Josefsson Porsche 911 SC, Porsche 944 S2
PCS 13359
www.sportscargarage.se
IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult





Här sedan: 17 Apr 2004
Inlägg: 13716
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Aug 2017 21:25     Citera

Det finns ju olika steg för torsionsfjädrarna till bakluckan. Det kan man vara en enkel lösning, kolfiberducktail som är lätt nog är en annan...


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Victor.
Lund





Här sedan: 15 Dec 2003
Inlägg: 1034
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Aug 2017 07:56     Citera

Finns det inte också starkare fjäder för användning ihop med original tillbehörsspoiler också?


_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Subaru Legacy 2,5i -09
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Mr Sound
Göteborg





Här sedan: 20 Jun 2006
Inlägg: 52
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Aug 2017 08:19     Citera

Behöver åxå en bra lösning på detta då min åxå tenderar att stänga sej pga spoiler


_________________
Peter Sjölund
Mazda MX-5 1.8 NBFL -02
BMW 328 -99
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult





Här sedan: 17 Apr 2004
Inlägg: 13716
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Aug 2017 09:02     Re: Citera

Niklas Falk skrev:
Det finns ju olika steg för torsionsfjädrarna till bakluckan. Det kan man vara en enkel lösning, kolfiberducktail som är lätt nog är en annan...


https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=163357


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
carl.josefsson
Göteborg





Här sedan: 10 Jul 2008
Inlägg: 262
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Aug 2017 19:53     Re: Citera

Niklas Falk skrev:
Niklas Falk skrev:
Det finns ju olika steg för torsionsfjädrarna till bakluckan. Det kan man vara en enkel lösning, kolfiberducktail som är lätt nog är en annan...


https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=163357


redan gjort från start men det är precis på gränsen....

får väl bli en sådandära hel baklucka med med vinge i kockos-plast

/C


_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002 "Vilma the track day lady"

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
carl.josefsson
Göteborg





Här sedan: 10 Jul 2008
Inlägg: 262
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Aug 2017 20:32     Mazda MX-5 2002 - Vilma the trackday lady, på helig mark Citera

Idag var det premiär både för mig och för Vilma på "helig mark" nämligen Anderstorp Motorbana / Scandinavian Raceway, kärt barn har många namn ;-)

Efter att senast kört på "ringen" så kan man väl säga följande om Anderstorp om man kör en Miata....

Det är rakt
Det är platt
Det är brett

Med andra ord lite som en parkeringsplats

Men nog om detta......
Magiskt bra förutsättningar då solen sken mest hela tiden från en klar himmel, så varmt var det...... men jag var lika glad för det om än något svettig



När dagen var slut så hade jag i alla fall lyckats ta mig runt på 02:06:18 och detta på ett varv där jag låg 4-5 km/h under mitt max för dagen på långa rakan..... och 00:01:18 över mitt virtual best


en bra dag med andra ord

/C


_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002 "Vilma the track day lady"

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718


Senast ändrad av carl.josefsson, 21 Aug 2017 20:48, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Mr Sound
Göteborg





Här sedan: 20 Jun 2006
Inlägg: 52
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Aug 2017 20:47     Citera

Kul att ni hade en bra dag hade verkligen varit kul att vara med men buren sitter ju inte i än ett kul sammanträffande är att förra året när vi körde med Astran så hade Albin bästa varav på 2.06.2 toppfart på rakan 179 km/h


_________________
Peter Sjölund
Mazda MX-5 1.8 NBFL -02
BMW 328 -99
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
carl.josefsson
Göteborg





Här sedan: 10 Jul 2008
Inlägg: 262
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Aug 2017 20:49     Re: Citera

Mr Sound skrev:
Kul att ni hade en bra dag hade verkligen varit kul att vara med men buren sitter ju inte i än ett kul sammanträffande är att förra året när vi körde med Astran så hade Albin bästa varav på 2.06.2 toppfart på rakan 179 km/h


8 km/h mer än vad jag hade på mitt snabbaste varv....

/C


_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002 "Vilma the track day lady"

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
carl.josefsson
Göteborg





Här sedan: 10 Jul 2008
Inlägg: 262
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Sep 2017 20:15     Citera

En liten uppdatering på dom två senaste helgernas skruvande.....

Alla som följt tråden vet att jag har försökt att få till någon form av bra kylning av bromsarna men inte riktigt fått till det.... det visade sig att min ambition på 3" slangar var lite väl stor och det var svårt att få till en fungerande "inkoppling" som inte tar i i krängningshämmare osv......

När väl bilen står uppe på pallbockarna och man inser att man inte lossat lite på hjulmuttrarna så får man ta ett gammalt beprövat trick


Efter två pappmodeller och två plåtmodeller var jag riktigt stolt över att fått till ett scoop för att leda in luft
återstår bara att se om jag gör verklighet av det, är lite rädd för vibrationer osv som kan ställa till det



När jag ändå var och rotade i bland kära fars alla verktyg och gammal bråte så hittade jag lite vad jag tror tror är värmereflekterande tejp som jag passade på att klistra på baksidan av min värmereflektor till luftfiltret, det kan knappast skada tänkte jag stilla



Att just få lite mer kalluft till luftfiltret har länge varit lite av en tanke, så nu gjorde jag slag i saken och förstorade upp det befintliga hålet för originalluftburken något




Ibland blir även jag förvånad hur kul det kan vara att ligga i en sketen ställning på ett garagegolv med en bil över sig



Nämnda 3" slang fick nu istället till sin uppgift att leda kalluft till luftfiltret



Får säga att jag blev riktigt nöjde med hur fronten nu ser ut med trattar istället för dimljus



Nu återstår bara att se om luffarturbon gör någon skillnad


/C


_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002 "Vilma the track day lady"

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
carl.josefsson
Göteborg





Här sedan: 10 Jul 2008
Inlägg: 262
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Nov 2017 21:15     Citera

Inser att jag varit riktigt dålig på att uppdatera

Det som hänt sedan sist är främst ett besök på Kinnekulle med Autotech den 15 september. Precis som förra året så var det en fantastiskt arrangemang med massa bantid såpass mycket att jag körde soppatorsk blir till att släpa med sig mer än dom 5 liter extra som alltid åker med pga dassig soppamätare....

Anyhow, banan var rejält "hal" efter rallycrossen som körts bara några dagar tidigare
men i takt med att mängden bensin i tanken minskade så minskades även antalet sekunder i varvtiderna och ett nytt PB på 1:07:09 noterades



Säsongen avslutades lite som den började med Falkenberg och SVKG:s Höstrusket den 12 oktober. Men något vidare höstrusk blev det inte, regnet sken med sin frånvaro och det var bra med medvind på start-/målrakan
Alltid lika trevligt att träffa alla vännerna från SVKG, stämningen var precis som vanligt på topp bland alla.

Efter några köra in sig varv så började allt kännas riktigt bra trots en något kall bana....
En missad varvtals-matchning resulterade i att remmen till styrservot hoppade av
Men vad gjorde det när humöret var på topp, i likhet med Kinnekulle avslutades allt med ett nytt PB



Därefter fick Vilma lite kärlek inför vintern i form av oljebyte samt en rejäl tvätt med tillhörande vaxning
Idag åkte vi för att hälsa på vår vän besiktningen och fick det stora nöjet att bekanta oss med Lars, en mycket trevlig herre med bilintresse som fattade tycke för Vilma och gav henne godkänt på alla punkter



Nu väntar lite välförtjänt Törnrosa-sömn för Vilma över vintern, det tar på krafterna att glädjeköras dryga 1000 mil.....


_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002 "Vilma the track day lady"

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 2002 - Vilma the trackday lady a.k.a Törnrosa
tråden läst  
37649 ggr 
<<Föreg  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec varav server render 0.328 sec
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec