Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
MX-5 2002 - Vilma the trackday lady, slalom änna
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 18, 19, 20   >>
70 besök senaste veckan (82688 totalt)
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1183


Trådstartare
Har varit lite dött här och Vilma har fått sova en riktigt lång Törnrosa sömn sedan avställningen i höstas.....

Blev lite rastlös och fick mig ett infall och kastade mig i bilen för en tur till Bauhuas och inköp av ett förstärkt vinkeljärn samt lite olika skruvar och muttrar allt till en kostnad av 54,85 riksdaler.....


En dryg timme senare med hjälp av borrmaskinen och bågfilen så hade jag snickrat ihop ett "stag" för att kompensera en flexande torpedvägg när man trycker hårt på bromspedalen (kännt Miata fel)


Tog en tur i solnedgången och kunde glatt konstatera att detta måste vara ett av dom absolut bästa "pang för pengarna modden"

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5070



Hur gick det för Vilma under 2020-säsongen?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1183


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Hur gick det för Vilma under 2020-säsongen?


Gick mest som andrabil, har inte riktigt prioriterat upp kul-körning som relativt nybliven pappa för att vara helt ärlig.....

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1183


Trådstartare
Vilma har tyvärr inte fått så mycket uppmärksamhet och kärlek dom två senaste säsongerna.....

Men med hus och tillhörande garage som dedikerats till Vilma https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=120204&highlight= så hoppas vi båda att det händer lite på "kärleks-fronten" framöver, framförallt lite TLC

Jag har länge velat lacka ventilkåpan och snygga upp motorrummet så nu är ventilkåpspackningen beställd från MX-parts, hoppas att Bexit och Post Mord inte ställer till leveransen allt för mycket.

Utöver ett snyggare motorrum så är tanken att kupén ska få sig lite uppmärksamhet den också med nya mattor bla. sedan har cabben gett upp så en ny sådan ska beställas.

Prestandamässigt så går tankarna åt att börja med att äntligen få dit ett extraktorgrenrör, mest troligt racingbeat, och ett skunk2 insug inkl. större trottelhus, samt att antingen byta ut bromssköldarna fram till "nya" hela eller med kylning liknande singular motorsports lösning (ni som följt mig vet att jag har pulat med detta innan....).
Har även e-bay:at hem nya bussningar till dörrarna för mer "stadga" i karossen.....

Men som alla vet så ger pigga ögon ett piggt utseende så i brist på delar så påbörjades jobbet med att polera upp lyktglasen fram och så här ser resultatet ut efter 15 min med 2000-papper, autosol & sonax polish..... blir till att fíxa bättre grejer, men klart bättre än innan iaf


Cheers!
/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Mr Sound
Göteborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 73



carl.josefsson skrev:
Vilma har tyvärr inte fått så mycket uppmärksamhet och kärlek dom två senaste säsongerna.....

Men med hus och tillhörande garage som dedikerats till Vilma https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=120204&highlight= så hoppas vi båda att det händer lite på "kärleks-fronten" framöver, framförallt lite TLC

Jag har länge velat lacka ventilkåpan och snygga upp motorrummet så nu är ventilkåpspackningen beställd från MX-parts, hoppas att Bexit och Post Mord inte ställer till leveransen allt för mycket.

Utöver ett snyggare motorrum så är tanken att kupén ska få sig lite uppmärksamhet den också med nya mattor bla. sedan har cabben gett upp så en ny sådan ska beställas.

Prestandamässigt så går tankarna åt att börja med att äntligen få dit ett extraktorgrenrör, mest troligt racingbeat, och ett skunk2 insug inkl. större trottelhus, samt att antingen byta ut bromssköldarna fram till "nya" hela eller med kylning liknande singular motorsports lösning (ni som följt mig vet att jag har pulat med detta innan....).
Har även e-bay:at hem nya bussningar till dörrarna för mer "stadga" i karossen.....

Men som alla vet så ger pigga ögon ett piggt utseende så i brist på delar så påbörjades jobbet med att polera upp lyktglasen fram och så här ser resultatet ut efter 15 min med 2000-papper, autosol & sonax polish..... blir till att fíxa bättre grejer, men klart bättre än innan iaf


Cheers!
/C


Härligt att du är igång igen
Hör av dej om du hittar bra cab min lilla röda behöver åxå en ny

_________________
Peter Sjölund
Mazda MX-5 1.8 NBFL -02
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1183


Trådstartare
När man frågar en annan miata-vän här om att det inte var så att han var med och gjorde egendesignad bromskylning utifrån sina singular motorsport med förbättrad konstruktion och får till svar att visst så var fallet och att dom har en ny laddning på g var det inte svårt att tacka ja och lägga en beställning, rejsa när det är som bäst

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Mr Sound
Göteborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 73



carl.josefsson skrev:
När man frågar en annan miata-vän här om att det inte var så att han var med och gjorde egendesignad bromskylning utifrån sina singular motorsport med förbättrad konstruktion och får till svar att visst så var fallet och att dom har en ny laddning på g var det inte svårt att tacka ja och lägga en beställning, rejsa när det är som bäst

/C

Har denne Miata-vän fler uppsättningar så att även en annan Miata-vän med behov kan få detta behov tillfredsställt?
Har i.s.f. min Miata-vän kontaktuppgifter till den Miata-vän så det kan läggas en beställning?

_________________
Peter Sjölund
Mazda MX-5 1.8 NBFL -02
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1183


Trådstartare
Mr Sound skrev:
carl.josefsson skrev:
När man frågar en annan miata-vän här om att det inte var så att han var med och gjorde egendesignad bromskylning utifrån sina singular motorsport med förbättrad konstruktion och får till svar att visst så var fallet och att dom har en ny laddning på g var det inte svårt att tacka ja och lägga en beställning, rejsa när det är som bäst

/C

Har denne Miata-vän fler uppsättningar så att även en annan Miata-vän med behov kan få detta behov tillfredsställt?
Har i.s.f. min Miata-vän kontaktuppgifter till den Miata-vän så det kan läggas en beställning?


du vill med andra ord också ha en uppsättning det kan säkert ordnas.

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1183


Trådstartare


Med Vilma inne i garaget så börjar det bli dags för lite TLC, ska bara måla taket i TV-rummet först.....

Det som finns på listan är typ:

Tema körglädje:
Bromskylning - beställt
Skunk2 insug - hoppas på en lösning....
Racingbeat grenrör - överväger kraftigt
Race-cat - beror på ovan
Short shift - mest troligt dyrt
Stadigare dörr-bussningar - beställt

Tema underhåll:
Ny cab - ska välja & sedan beställa
Polera upp framlyktor - påbörjat
Service - allt finns hemma
Nya tändspolar - beställt
Nya bussningar växelspak - hänger delvis ihop med short shift
Se över undersidan -

Tema ögongodis:
Måla ventilkåpa - ny packning beställd
Nya golvmattor -
Ny växelspaksknopp -
Andra inspel / idéer som poppar upp

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2078



Kör hem den till Fredrik så löser det sig nog under vintern automatiskt!

Snyggt och prydligt i garaget! thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1183


Trådstartare
dvorak skrev:
Kör hem den till Fredrik så löser det sig nog under vintern automatiskt!

Snyggt och prydligt i garaget! thumbs up


Det är ju iofs nästan sant

Tackar

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1183


Trådstartare
En liten fredagsuppdatering....

Igår så hade post nord lämnat en liten lapp i brevlådan om ett paket att hämta ut


Vilket visade sig vara en liten påse med nya "bussningar" till dörrarna som förhoppningsvis hjälper till att styva upp karossen.



På väg hem från paketutlämningen höll jag på att krocka med brevbäraren som hade varit och lämnat lite välbehövlig litteratur

Nu hoppas jag att post nord även har den goda smaken att få fram mitt paket från England med ventilkåpspackning samt nya tändspolar och stift.......

Har även fått bra kontakt med en firma i Tyskland som ska ta fram ett paketpris på lite andra roliga delar

Bon Weekend!
/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1183


Trådstartare


Äntligen hade post mord lyckats beta igenom sin trave med paket och min leverans från England var på våg till mig, bara att betala moms och tull först......
lite surt dock att MX5-Parts hade skrivit värdet på sakerna på paketet och inte vad jag hade betalat till dom vilket resulterade i att momsen blev 50,6% på det jag hade köpt och med alla avgifter så landade det på totalt 638kr för något som jag betalat 1002kr för inkl. frakt, hyfsad mark up kan man säga. Blev ändå billigare än att handla i Sverige iaf

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2078



Typiskt... Inte Postnords fel, men fan vad kassa de är överlag just nu...

Vad har du köpt?

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1750



carl.josefsson skrev:


Vilket visade sig vara en liten påse med nya "bussningar" till dörrarna som förhoppningsvis hjälper till att styva upp karossen.


Det finns annars andra, mer drastiska sätt att styva upp karossen. Hör av dig om du vill att jag ska plocka fram rörbocken.



_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Du har missat det mest uppenbara, att svetsa igen dörren

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1183


Trådstartare
dvorak skrev:
Typiskt... Inte Postnords fel, men fan vad kassa de är överlag just nu...

Vad har du köpt?


Tändspolar, tändstift och en ventilkåpspackning

Torkel K skrev:

Det finns annars andra, mer drastiska sätt att styva upp karossen. Hör av dig om du vill att jag ska plocka fram rörbocken.




Snyggt jobb, kanske framöver isf.....

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1183


Trådstartare
Idag så kom det äntligen ett paket med mina beställda delar från MX5 Parts, så nu känner jag mig trygg att påbörja jobbet med att måla ventilkåpan

Passade även på att mejla just MX5 Parts om att dom hade skrivit nästan dubbla värdet på försändelsen mot vad jag betalade, ska bli intressant att se deras svar.

Har även efter någorlunda intensivt googlande lyckats förstå att Miator till USA hade ett annat insug än de till oss i Europa, så då föll tanken med ett nytt insug, Skunk2, eftersom det inte gav alls lika stor skillnad mot det insug, Flat-/Squaretop, som jag redan har och som i USA benämns som fabrikstrim eller JDM......

uppdaterad lista blir då ungefär såhär....

Tema körglädje:
Bromskylning - beställt
Skunk2 insug - inte aktuellt
Racingbeat grenrör - ska beställas
Race-cat - ja
Short shift - avvaktar, mest troligt lite för dyrt
Stadigare dörr-bussningar - hemma

Tema underhåll:
Ny cab - ska välja & sedan beställa
Polera upp framlyktor - i princip klart
Service - allt finns hemma
Nya tändspolar - hemma
Nya bussningar växelspak - avvaktar hänger delvis ihop med short shift
Se över undersidan -

Tema ögongodis:
Måla ventilkåpa - hemma
Nya golvmattor -
Ny växelspaksknopp -
Nya säten - kommer mest troligt att bli så,
Andra inspel / idéer som poppar upp

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



carl.josefsson skrev:
Har även efter någorlunda intensivt googlande lyckats förstå att Miator till USA hade ett annat insug än de till oss i Europa, så då föll tanken med ett nytt insug, Skunk2, eftersom det inte gav alls lika stor skillnad mot det insug, Flat-/Squaretop, som jag redan har och som i USA benämns som fabrikstrim eller JDM......

Det är lite samma sak med det grenrör du har (EU/Japan 01-05). Det är inte samma grenrör i USA, de har tråkiga saker i gjutjärn och i Kalifornien dessutom en extra kat inbyggd i grenröret (därav att Racingbeat finns för att täcka den marknaden). Vinsten i ljud och effekt med Racingbeat över 01-05 tror jag därför är väldigt marginell.

Orkar inte bläddra tillbaka, men har du frame rails? De styvar upp en hel del och skyddar de lövtunna balkarna från bucklor vid bottenkänning. Du har redan ett mindre "butterfly brace" från fabrik så det är inte direkt nödvändigt att byta mot ett mer heltäckande.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Victor. skrev:
Vinsten i ljud och effekt med Racingbeat över 01-05 tror jag därför är väldigt marginell.
Jag gjorde exakt det bytet nån gång 2005 och det jag minns är att volymen är större i RB så det påverkar ljudet lite (lite dovare), och att det tar längre tid att värma katten vid besiktning.
Ingen märkbar effektskillnad, men krångligare montering och inget värmeskydd... (men orostigt original är ju inte lätt att få tag på heller).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1183


Trådstartare
Victor. skrev:
carl.josefsson skrev:
Har även efter någorlunda intensivt googlande lyckats förstå att Miator till USA hade ett annat insug än de till oss i Europa, så då föll tanken med ett nytt insug, Skunk2, eftersom det inte gav alls lika stor skillnad mot det insug, Flat-/Squaretop, som jag redan har och som i USA benämns som fabrikstrim eller JDM......

Det är lite samma sak med det grenrör du har (EU/Japan 01-05). Det är inte samma grenrör i USA, de har tråkiga saker i gjutjärn och i Kalifornien dessutom en extra kat inbyggd i grenröret (därav att Racingbeat finns för att täcka den marknaden). Vinsten i ljud och effekt med Racingbeat över 01-05 tror jag därför är väldigt marginell.

Orkar inte bläddra tillbaka, men har du frame rails? De styvar upp en hel del och skyddar de lövtunna balkarna från bucklor vid bottenkänning. Du har redan ett mindre "butterfly brace" från fabrik så det är inte direkt nödvändigt att byta mot ett mer heltäckande.


Tackar för detta , hoppar kanske grenrör då också, men i ärlighetens namn så var det kanske mest för att det är snyggare än original........

Men på andra sidan så ger det utrymmer för framerails istället som jag sneglat lite på

Niklas Falk skrev:
Victor. skrev:
Vinsten i ljud och effekt med Racingbeat över 01-05 tror jag därför är väldigt marginell.
Jag gjorde exakt det bytet nån gång 2005 och det jag minns är att volymen är större i RB så det påverkar ljudet lite (lite dovare), och att det tar längre tid att värma katten vid besiktning.
Ingen märkbar effektskillnad, men krångligare montering och inget värmeskydd... (men orostigt original är ju inte lätt att få tag på heller).


Du känner mig.....

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Våra race- och banåkarbilar
MX-5 2002 - Vilma the trackday lady, slalom änna
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 18, 19, 20   >>
70 besök senaste veckan (82688 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande