Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
MX-5 2002 - Vilma the trackday lady, jag gör slut :-(
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20, 21   >>
38 besök senaste veckan (84631 totalt)
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1227


Trådstartare
Goderafton i stugorna!


Här ser det inte ut att ha hänt så mycket, fake news kanske du tänker men icke!



Gårdagen startade med en viss men helt obefogad vånda, att riva fronten samt framskärmarna visade sig att vara en baggis enda kruxet var att jag var tvungen att rota fram alla mina förlängare i hylsnyckelsatsen för en viss mutter, men mer om den lite senare.......



Då Vilma har hunnit fylla "systembolags-ålder" och spenderade sin barndom som åretruntare i tyskland så har viss patina infunnit sig på sina ställen, mer känt som rost så det var inget annat att göra en slita fram borsten för att sedan spruta på lite rostskyddsfärg från den "blåa affären" som chefsmekanikerna uttrycker det.



även tröskeln dvs. den delen som sitter innanför skärmen fick sin beskärda del av denna sprej som enligt bilden på burken får rostiga armeringsjärn att se ut som nya, högst tveksamt skulle jag själv säga.



Med det klart så var det dags för det som var planen med hela arbetet, närmare bestämt att styva upp framändan av bilen med sk. frog-arms, dessa ska enligt flera miata-sekter på daz internetz göra underverk för bilens uppträdande.... sagt och gjort så satt dessa på plats efter en mycket enkel operation. Det som orsakade mest sveda och värk var att lossa på huvudboxen för elen för att kunna komma åt.



Mitt i bild ser ni en fin M6 mutter, den som nämndes ovan och som krävde alla mina förlängningar i hylsnyckelsatsen, nu hade den precis hamnat bakom mina nya fina frog-arms, what to do??? skita i den och hoppas att skärmen sitter på plats som den ska iaf?????



Skam den som ger sig tänkte jag och tråckalde in tians nyckel med spärrfunktion och med ett klick i taget lyckades jag tajta åt även denna och tackade gudarna för att jag begåvats med ett bra ap-index och mig själv för att jag hållit mig borta från gymmet a.k.a. klena smala armar

Nu väntar nästa sak på listan samtidigt som en spännande möjlighet uppenbarade sig i horisonten

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Fint jobbat!!
Trånga jobb kan skapa huvudbry - och blessyrer!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4119



Ser ut som en bra förstärkning, har tänkt på något liknande till mussen. Borde göra susen tillsammans med staget över motorn.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1227


Trådstartare
Helgens arbete flöt på som bara den, skulle säga att det gick som på räls


Sedan tidigare så hade ett paket från Cybul i Polen hittat sig hem till mig med bla. en uppsättning frame-rails som enligt den samlade kåren av internet-mekare på daz internetz ska göra underverk för miatans något sladdriga konstruktion...



Iom att allt gick så ofattbart smidigt så missade jag helt att dokumentera arbetet, men såhär ser det ut uppifrån under kupémattan



och såhär ser det ut typ underifrån.


Extra skönt att veta är att nu finns det iaf något på Vilma som inte kommer att rosta

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4119



Ytterligare en bra förstärkning thumbs up

Hur ser det ut inför säsongen? några planerade banmöten, sprintcupen?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 401



carl.josefsson skrev:
Goderafton i stugorna!



https://rejsa.nu/im/user/16790/2023-03-12-19-30-58_de1e4fa8-da49-47df- . . . .
Med det klart så var det dags för det som var planen med hela arbetet, närmare bestämt att styva upp framändan av bilen med sk. frog-arms, dessa ska enligt flera miata-sekter på daz internetz göra underverk för bilens uppträdande.... sagt och gjort så satt dessa på plats efter en mycket enkel operation. Det som orsakade mest sveda och värk var att lossa på huvudboxen för elen för att kunna komma åt.



/C


Nice modifiering. Har också sneglat på den. Kommer dessa från cybul? Ser fram emot provkörninsrapport men nu har du ju gjort två separata förstärkande mods så blir svårt att utvärdera dem var för sig

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1227


Trådstartare
Janne J skrev:
Ytterligare en bra förstärkning thumbs up

Hur ser det ut inför säsongen? några planerade banmöten, sprintcupen?


hoppas iaf att det ger lite resultat på styvhet osv. så att Öhlinsarna får jobba som det är tänkt

Tid bakom ratten både på bana och mellan konor är absolut ambitionen, återstår bara att se vad kalendern och nästa generations bilentusiaster säger.....

Fejlep skrev:
carl.josefsson skrev:
Goderafton i stugorna!



https://rejsa.nu/im/user/16790/2023-03-12-19-30-58_de1e4fa8-da49-47df- . . . .
Med det klart så var det dags för det som var planen med hela arbetet, närmare bestämt att styva upp framändan av bilen med sk. frog-arms, dessa ska enligt flera miata-sekter på daz internetz göra underverk för bilens uppträdande.... sagt och gjort så satt dessa på plats efter en mycket enkel operation. Det som orsakade mest sveda och värk var att lossa på huvudboxen för elen för att kunna komma åt.



/C


Nice modifiering. Har också sneglat på den. Kommer dessa från cybul? Ser fram emot provkörninsrapport men nu har du ju gjort två separata förstärkande mods så blir svårt att utvärdera dem var för sig


Stämmer bra, supersmidig affär med Cybul!! Som medlem i MX5 Racing Club fick jag lite rabatt också

Förvisso två uppgraderingar men jag tror ändå att det är relativt lätt såhär bakom tangentbordet att sortera ut vad som ger vilket resultat, då är nog vinterns frånvaro från tid bakom ratten mer avgörande.......

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2094



Grymt Carl thumbs up

Hoppas vi att den får komma ut mycket iår

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Mr Sound
Göteborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 73



Härligt jobbat Carl ska bli intressant att följa vad det ger för effekt på körupplevelsen

_________________
Peter Sjölund
Mazda MX-5 1.8 NBFL -02
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1227


Trådstartare
Ibland så hinner även en småbarnspappa ut i garaget.....



Lätt huvudvärk en tisdag i början av april botas lättast med ett oljebyte samt "bygge" av en någorlunda snygg tätning mellan kylaren och karossen.


Nu väntar vi bara på ett paket från England så att växelspaken kan hitta tillbaka ner i växellådan


/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1227


Trådstartare

Post Mord är ju för härliga, exakt hur mycket information finns i denna påminnelsen? ungefär lika mycket som det första brevet dom skickade
Men efter lite testande på eget bevåg med att logga in på moms.postMORD.osv så lyckades jag iaf få fart på min väntande leverans.....



I väntan på min leverans så slaktades ett par gamla innerskärmar/hjulhus till ngn saab för att råda bot på mina totalt sönderkörda diton, hoppas att mina Öhlinare sköter jobbet som dom ska så kanske detta faktiskt funkar



Med Frog Arms på plats så blev det helt plötsligt lite trångt för skärm-blinkersen så det blev till att klippa bort den gamla kontakten och "tjuvkoppla" med lite hemma-klämda prylar......

Snart så får jag tid att rulla ut på vägarna igen, längtar

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1227


Trådstartare

Igår kväll så blev det lite fredagsmys i garaget



Och idag så fick Vilma äntligen se solen igen, tänk vad några avgaspuffar här och där och lite lastväxling i rondeller kan göra för välbefinnandet

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1227


Trådstartare
Bonjour alla rejsianer,



Hösten avslutades med det var jag förstått mer eller mindre klassiska "p0420 catalyst system efficiency below threshold (bank 1)" sagt och gjort en ny lamdasond den innan katalysatorn köptes in och kopplades in enligt internets och konstens alla regler........

Första provstarten med några minuter tomgång och ingen felkod första turen med lite lugn crusing och ingen felkod Detta följdes men en 20 mil ToR resa för jobbets räkning.



WTF tänd motorlampa och samma felkod igen
Bara till att lyfta upp bilen och kika lite för att konstatera att allt såg ut som det skulle, kopplade loss kontakten mot kabelhärvan i ett försök att "mäta" upp lamdan och jämföra med den gamla som jag faktiskt inte hade slängt, men mina "grova" "pekpinnar" på multimetern fick nada verkligen nada kontakt med lamdan, orkade verkligen inte hitta på någon smart Macgyver lösning för att kunna få kontakt med blecken i kontaktstycket.

Något uppgiven gick jag in och gjorde precis som merparten av alla andra gör i situation som denna, sagt och gjort in på daz internetz och the all mighty google på vissa ställen stod det att detta fel kan bero på att om man har bytt till race-kat vilket jag har gjort så kan det strula till sig om man inte fått upp tillräcklig värme i katten......
Svårt att få mitt huvud runt detta då jag körde hela förra säsongen utan att motorlampan tänts för ljust det här felet.....



Fredagen startade med en mycket härlig men något kall morgon, men WTF liksom ingen kommer ihåg en fegis, det blir nercabbat från Mölnlycke till Uddevalla för dagens andra jobbmöte, då 3500 rpm ganska exakt motsvarar lagom motorvägsfart så var det bara att mata på och lyssna klart på racerbils podden med Alx Danielsson.

Någon gång runt kl. 15-ish var det dags och vända hem igen, startade upp motorn och började sakta rulla iväg, men vänta lite nu, inte en massa doft av att bilen går fett, ingen tänd motorlampa...... bara att hoppas på det bästa, resan hem trots massiv kökörning IKEA Bäckebol och IKEA Kållered visade ingen tänd motorlampa

Nu har jag säkert jinxat sönder hela skiten i och med att jag skrivit här.

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1227


Trådstartare
carl.josefsson skrev:

Nu har jag säkert jinxat sönder hela skiten i och med att jag skrivit här.

/C


oh yes!!!

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Ouch... struligt med fel som kommer och går dessutom...

Kämpa på!!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1227


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Ouch... struligt med fel som kommer och går dessutom...

Kämpa på!!


efter lite mer googlande så har jag mest troligt lyckats härleda felet till lamdan bakom katten, så det blir att köpa en ny dito

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4119



Så är det med bilhobbyn, man lär sig något nytt hela tiden vare sig man vill eller inte

Blir det någon körning med svkg snart?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1227


Trådstartare
Janne J skrev:
Så är det med bilhobbyn, man lär sig något nytt hela tiden vare sig man vill eller inte

Blir det någon körning med svkg snart?


Så är det......

Falkenberg på måndag, är det snart nog??

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1227


Trådstartare
god förmiddag,

här händer det inte så mycket skulle man kunna tro...... men faktum är att det nu spenderas mer tid bakom ratten än skruvandes med bilen, även om det blev en en halvtimmas skruvandes nu på morgonen.



Morgonstund har guld i mund, eller rättare sagt numera en mässingsbussning på växelspaken istället för en utsliten plastbit


Apropå bakom ratten så har såväl en kväll på Falkenberg med SVKG som en dag på på Kinnekulle med Åke Nybers "Avancerad förarkurs" klarats av. Som alla vet så tar man inga bilder när man kör bil så bildbevis saknas totalt!

Kursen med Åke gav intressanta inspel och teori om bl.a. "the fun on the other side of the tire mountain", men den stora behållningen utöver många mer eller mindre fria varv en solig majfredag var naturligtvis när min instruktör Oskar Jakobsson satte sig bakom ratten och visade hur en slipsten ska dras när man ska ställa skåpet på plats

Men en helt ny förståelse av vad bilen och däcken klarar av så växte självförtroendet samtidigt som de upplevda varvtiderna krympte. Inte blev det sämre att jag när på eftermiddag åter igen fick besök av Oskar i bilen men då i passagerarsätet fick beröm för min körning

Även Falkenberg visade sig från sin bästa sida, även om rattrosten där var betydligt mer närvarande än på Kinnekulle några dagar tidigare, kan bero på dryga fem års frånvaro av att köra på just Falkenberg som jag bara kört på två eller tre gånger innan....... min vana trogen på att fokusera på min körning och ha kul så togs det inga varvtider även om klockan på traxa-systemet visade stabila tider under minuten, uppskattningsvis runt 58 sekunders-märket, vilket är en bit ifrån var jag presterade sist jag var där hösten 2017........

Nu väntar Knutstorp på torsdag med SVKG, en bana som bara blir roligare och roligare för varje gång jag kör där

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2242



Kul! thumbs up
Knutstorp är ju en fin-fin miatabana, precis som Kinnekulle, där balans och väghållning är viktigare än motoreffekt.

Kör hårt!

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4119



Kul med så mycket köra thumbs up

Det där med att panikskruva under säsong är oftast väldigt stressande, gött när grejorna håller!

Ser fram mot att köra i samma heat som du vid något tillfälle, tiderna på Falkenberg indikerar att vi är hyfsat jämna

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Våra race- och banåkarbilar
MX-5 2002 - Vilma the trackday lady, jag gör slut :-(
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20, 21   >>
38 besök senaste veckan (84631 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande