Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
MX-5 2002 - Vilma the trackday lady, jag gör slut :-(
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 19, 20, 21   >>
818 besök senaste veckan (83969 totalt)
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Avdragna bultar gör ju sitt till när det gäller tillfällen man funderar över sin hobby

Ta gärna en bild på grenrören liggande bredvid varandra på garagegolvet så att man ser skillnaderna, sådana bilder är det ont om på nätet (två olika bilder på resp. grenrör är svårt att jämföra med tanke på perspektiv/skala).

Vad är det för märke/leverantör av avgassystemet?

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190


Trådstartare
Victor. skrev:
Avdragna bultar gör ju sitt till när det gäller tillfällen man funderar över sin hobby

Ta gärna en bild på grenrören liggande bredvid varandra på garagegolvet så att man ser skillnaderna, sådana bilder är det ont om på nätet (två olika bilder på resp. grenrör är svårt att jämföra med tanke på perspektiv/skala).

Vad är det för märke/leverantör av avgassystemet?


bra idé med bilderna, ska försöka komma ihåg att fixa det.....

Det blir et Racing Beat grenrör och därefter 2,5" rostfritt med en race-katalysator inklämd på vägen.

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Kvalitetstid i garaget thumbs up

Kommer att bli bra det här!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190


Trådstartare
Victor. skrev:
Avdragna bultar gör ju sitt till när det gäller tillfällen man funderar över sin hobby

Ta gärna en bild på grenrören liggande bredvid varandra på garagegolvet så att man ser skillnaderna, sådana bilder är det ont om på nätet (två olika bilder på resp. grenrör är svårt att jämföra med tanke på perspektiv/skala).

Vad är det för märke/leverantör av avgassystemet?


Jag lyckades komma ihåg detta precis innan hämtning av barn på förskolan......



Som synes är det nya grenröret från Racing Beat lite "kortare" eller rättare sagt det har samma längd som NB, lite därav köpet då jag som jag tror har nämnt innan fick tag på ett fint 2,5" system från en NB och då visade det sig att just detta var en av få saker som skiljde mellan NA/NB och NBFL........

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185



Såg att du skulle byta insprutningssystem. Hur mycket plugg and play är ett sånt system? Mappa själv? Köra på rullar?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190


Trådstartare
Ulf Sanden skrev:
Såg att du skulle byta insprutningssystem. Hur mycket plugg and play är ett sånt system? Mappa själv? Köra på rullar?


Har ett Mega Squirt plugg and play, kommer lägga basmapp själv eller rättare sagt med hjälp av vänner och kommer sedan att lämna in för att få ut topp -effekt.

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185



Ok ska bli kul att följa. Reglera kam tider mm med? Eller hur fungerar vvt bara tidig eller sen?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Ulf Sanden skrev:
Ok ska bli kul att följa. Reglera kam tider mm med? Eller hur fungerar vvt bara tidig eller sen?
Det är kontinuerligt enligt egen tabell, så man kan leka alltför mycket (men det ger inte så mycket skillnad på otrimmad motor).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Ulf Sanden skrev:
Ok ska bli kul att följa. Reglera kam tider mm med? Eller hur fungerar vvt bara tidig eller sen?
Det är kontinuerligt enligt egen tabell, så man kan leka alltför mycket (men det ger inte så mycket skillnad på otrimmad motor).


och inte minst för att kunna köra "ghost cam"

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185



carl.josefsson skrev:
Niklas Falk skrev:
Ulf Sanden skrev:
Ok ska bli kul att följa. Reglera kam tider mm med? Eller hur fungerar vvt bara tidig eller sen?
Det är kontinuerligt enligt egen tabell, så man kan leka alltför mycket (men det ger inte så mycket skillnad på otrimmad motor).


och inte minst för att kunna köra "ghost cam"

/C


Hoppas du lägger ut mycket på det.

Ghost cam är det när man ställer kammen fel på låga varv?
Det har jag redan provat på min m3 låste den på tillbaka läget hela tiden för problem med vanor ventiler. Gick som attan på höga varv men som en Amazon med r kam på tomgång. Vid besiktning tvärt om.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190


Trådstartare
Ulf Sanden skrev:
carl.josefsson skrev:
Niklas Falk skrev:
Ulf Sanden skrev:
Ok ska bli kul att följa. Reglera kam tider mm med? Eller hur fungerar vvt bara tidig eller sen?
Det är kontinuerligt enligt egen tabell, så man kan leka alltför mycket (men det ger inte så mycket skillnad på otrimmad motor).


och inte minst för att kunna köra "ghost cam"

/C


Hoppas du lägger ut mycket på det.

Ghost cam är det när man ställer kammen fel på låga varv?
Det har jag redan provat på min m3 låste den på tillbaka läget hela tiden för problem med vanor ventiler. Gick som attan på höga varv men som en Amazon med r kam på tomgång. Vid besiktning tvärt om.


Typ så, ghost cam är att man får en riktigt bluddrande motor på tomgång, sedan när man ökar varvet så hoppar kammen tillbaka till "rätt" läge

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190


Trådstartare

Inte så mycket till progress men det har sina fördelar att någon gång då och då passera Trollhättan för jobbets räkning och så idag vilket föranledde ett besök till Ralph och hans däckverkstad, lämna in på morgonen och hämta ut på eftermiddagen

Extra superduper-tack för att jag fick Vilmas nya däck till "gamla" prislistan, dvs. inte med de höjningar som har kommit nu efter årskiftet


Så hemma i garaget väntar nu en uppsättning Yokohama AD08RS på att monteras på och få smaka asfalt vad det lider

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190


Trådstartare

Say hello to my little friend


Innan allt roligt startade.....


Efter några minuter med min nya kompis


Efter ett lager faluröd-rostskyddsfärg och lite svart halvblank



Även övriga delar under bilen som var loss fick ta del av samma behandling

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Snyggt Carl!! thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190


Trådstartare
dvorak skrev:
Snyggt Carl!! thumbs up


tackar

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Snyggt jobbat!

Det är så mycket roligare att jobba med bilen när det är rent och snyggt. Och har man börjat höja nivån så är det lätt att man fortsätter, hur var det nu med den där länkarmen? och krängningshämmaren är lite ful där och inte ska drivaxlarna vara så sunkiga när resten börjar bli så fint

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190


Trådstartare
Janne J skrev:
Snyggt jobbat!

Det är så mycket roligare att jobba med bilen när det är rent och snyggt. Och har man börjat höja nivån så är det lätt att man fortsätter, hur var det nu med den där länkarmen? och krängningshämmaren är lite ful där och inte ska drivaxlarna vara så sunkiga när resten börjar bli så fint


Tack Janne!

Jo jag är lite rädd för det.......

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190


Trådstartare
Bara att inse att tiden inte kanske inte alltid räcker till lika mycket som man vill men idag så blev det ett litet söndagsmek och byte av motorkuddar.



Glömde att ta före bilder men nu står motorn på domkraften, morgondagen får avslöja om oljetråget höll eller inte


Arbetet med att plocka ut motorkuddarna inkl. fästen var inte inte så svårt som jag först hade trott lite tråcklande och allt hoppade upp på arbetsbänken


Gamla kudden till vänster och den nya (Mazda Speed) till höger, ska enligt utsago vara dubbelt så hård.....


När jag väl hade fattat i vilken ordning jag skulle skruva tillbaka kuddarna så gick allt som ett rinnande vatten, bortsett från en skruv som sprang och gömde sig någonstans......

Hur som helst ett trevligt och lagom långt mek för en söndag

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Jag tog en kudde i taget för att motorn inte skulle behöva stå enbart på domkraften (men det håller). Du kommer märka att det blir lättare att hitta trean efter acceleration ut ur sväng med hårdare kuddar thumbs up

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190


Trådstartare
Victor. skrev:
Jag tog en kudde i taget för att motorn inte skulle behöva stå enbart på domkraften (men det håller). Du kommer märka att det blir lättare att hitta trean efter acceleration ut ur sväng med hårdare kuddar thumbs up


Det är välkommet, har ju orsakat lite problem innan......

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190


Trådstartare
När solen skiner och det slås värmerekord, vad gör man då om inte hoppar i mekarkläderna öppnar garageporten och sätter igång

Efter att har rådfrågat mina vänner Larry Page and Sergey Brin och inhämtat inspiration satte arbetet igång med att snurra bandage.


En pipa lindad och humöret var på topp, bara att fortsätta



Några poddar senare så hade 28 meter bandage äntligen lindats och jag blev både riktigt nöjd och stolt över vad jag lyckats åstadkomma



En stunds avbrott för lunch i solen gav energi för att fortsätta med lite gamla synder.........



I somras var jag lite snabb i svängarna med bruksbilen ut från parkeringen och lyckades då sabba min Mazda Speed front



Men det som inte går att laga med superlim är inte värt att laga, sedan på med epoxi och glasfiber insidan och glasfiberspackel på framsidan så ska allt lösa sig tänker jag

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Våra race- och banåkarbilar
MX-5 2002 - Vilma the trackday lady, jag gör slut :-(
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 19, 20, 21   >>
818 besök senaste veckan (83969 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande