Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
MX-5 2002 - Vilma the trackday lady, jag gör slut :-(
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 19, 20, 21   >>
23 besök idag (83956 totalt)
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190


Trådstartare
Allt går ju som sagt inte alltid lika snabbt och smidigt som man önskar........ men en liten stund här och där gör att saker och ting ändå rör sig framåt


Efter superlim kom epoxi och glasfibernät på baksidan samt glasfiberspackel på framsidan, därefter slipning, så nu är mazdaspeed-spoilern hel igen och kofångaren har fått igensvetsade hål efter nummerskylt samt mazdaemblem. Resten av att få till det lämnar jag över till lackeraren. thumbs up


Lång historia kort (läses, gör rätt från början......) så sitter nu en ny "mutter" för lambdan på plats på katalysatorn, återstår bara en liten svets och så kan det nya avgassystemet monteras

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190


Trådstartare
Inte mycket som händer tyvärr, men nu är iaf delar av avgassystemet inlämnat för att svetsa fast lambda-mutter

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400



carl.josefsson skrev:
Inte mycket som händer tyvärr, men nu är iaf delar av avgassystemet inlämnat för att svetsa fast lambda-mutter

/C


Ett litet steg i taget som sagt thumbs up Nice!

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190


Trådstartare

Tog med mig barnen ut i garaget för att dricka en pilsner tillsammans



Det en ledde till det andra och efter ett tag så såg bänken ut såhär och fultemas bromskylning på 3" hade enligt konstens alla regler pressats ner till för min del mer passande 2,5"

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



carl.josefsson skrev:
Det en ledde till det andra och efter ett tag så såg bänken ut såhär och fultemas bromskylning på 3" hade enligt konstens alla regler pressats ner till för min del mer passande 2,5"
Hej hej hallå!

Dagens tråkiga råd: Använd inte biltemas slang för bromskylningen. Jag kan, tyvärr, av egen erfarenhet konstatera att biltemas slang inte tål rörelser (alls). Jag har likadana bromssköldar från Claes som du (superfina!!) och lockades av det snusklåga priset på Biltemas "kit". Men trots att jag hade varit noga med att slangen hade en ganska lång bit på sig att ta upp rörelsen så sprack den tämligen omgående. Jag bytte till riktig slang, avsedd för bromskylning och motorsport.

Till exempel:
https://www.speeding.nu/p/bromssystem-2561/bromstillbehor/bromskylning . . . .

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190


Trådstartare
Torkel K skrev:
carl.josefsson skrev:
Det en ledde till det andra och efter ett tag så såg bänken ut såhär och fultemas bromskylning på 3" hade enligt konstens alla regler pressats ner till för min del mer passande 2,5"
Hej hej hallå!

Dagens tråkiga råd: Använd inte biltemas slang för bromskylningen. Jag kan, tyvärr, av egen erfarenhet konstatera att biltemas slang inte tål rörelser (alls). Jag har likadana bromssköldar från Claes som du (superfina!!) och lockades av det snusklåga priset på Biltemas "kit". Men trots att jag hade varit noga med att slangen hade en ganska lång bit på sig att ta upp rörelsen så sprack den tämligen omgående. Jag bytte till riktig slang, avsedd för bromskylning och motorsport.

Till exempel:
https://www.speeding.nu/p/bromssystem-2561/bromstillbehor/bromskylning . . . .


Tack för omtanken Torkel, har redan riktig slang, just den som du tipsade om, som suttit på hela förra säsongen men utan trattar fram.....

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Kul att se att det går framåt thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190


Trådstartare
Som sagt en timme här och en timme där


Dom i veckan egenhändigt förminskade trattarna från fultema målades även svarta och monterades idag på plats framför kylaren



På med grillen och "stealth looken" var klar, sjukt nöjd att jag la totalt max fem minuter med spreja på lite färg

Nu återstår bara att lacka kofångaren och få den på plats för att fronten ska bli klar!

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185



Snyggt! Hade du dem inte i hålen för dimljusen?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190


Trådstartare
Ulf Sanden skrev:
Snyggt! Hade du dem inte i hålen för dimljusen?


Nope, där leder jag upp "kalluft" till insuget, gör sjuk skillnad på insugstemp.

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185



Ok blir seriöst.

Tänkte på sikt köra någon enklare variant att inte ha slangen på skölden utan göra den kortare och bara vara riktad in mot orginal skölden ev något justerad. Detta för att slippa ha slangar som ska vridas mm.

Får se om jag kan hitta någon plats för lite extra kall insugsluft.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190


Trådstartare
Ulf Sanden skrev:
Ok blir seriöst.

Tänkte på sikt köra någon enklare variant att inte ha slangen på skölden utan göra den kortare och bara vara riktad in mot orginal skölden ev något justerad. Detta för att slippa ha slangar som ska vridas mm.

Får se om jag kan hitta någon plats för lite extra kall insugsluft.


det rekommenderas starkt, kolla bakåt i min tråd här efter mitt test/experiment i höstas så ser du vilken skillnad det gör

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185



Ursäkta trådkapning , vill du att jag tar bort bilden?
Ja det är nog inte fel.

Tänkte mig en typ en sån här på varje sida och t:a upp till insuget på v sidan, om det är möjligt.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190


Trådstartare
Ulf Sanden skrev:
Ursäkta trådkapning , vill du att jag tar bort bilden?
Ja det är nog inte fel.

Tänkte mig en typ en sån här på varje sida och t:a upp till insuget på v sidan, om det är möjligt.


ja varför inte..... kruxet om du inte tar hål där dimljusen sitter på NBFL är väl att tråckla dig förbi kylaren.....

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185



Ja eller Biltema special snett under vid sidan om kylaren?

Edit: Var och grejade lite igår och det är verkligen trångt. Kommer nog bara försöka med utrymmena bakom dragkrokarna. Du är inte rädd att minska arean till kylaren så mycket?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190


Trådstartare
Inte så mycket nytt på Vilma-fronten......

Pratade med killen som skulle svetsa fast muttern för lambdan och det hade inte blivit gjort men skulle göras i veckan iaf får jag hoppas
Passade även på att lämna in kofångaren och spoilern till lackeraren som skulle kolla och återkomma imorgon om pris och tid, hoppas att det går att lösa relativt snabbt till en ok peng, var ju lite jobb med spoilern så att säga.......



Började iaf att skruva tillbaka lite saker i motorrummet för att ungefär direkt inse att mitt nya fina (läs dyra) grenrör inte gifter sig så bra med original spolarvätsketank så det får bli en tur till Biltema imorgon och köp av en ny universalvariant som sedan ska hitta någonstans att få plats...... Finns betydligt smidigare och snyggare lösningar men dessa kostar mer än det smakar, iaf för nu.

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190


Trådstartare

En tur till Biltema och en vinkelkonsol senare
Nu ska det bara kopplas ihop med befintliga slangar och el.

Lackeraren hörde av sig idag också och meddelade att han hittat lite tid här och där, så nästa vecka ska nog fronten vara hemma igen

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Ser bra ut!! thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190


Trådstartare
dvorak skrev:
Ser bra ut!! thumbs up


Thanx!

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190


Trådstartare
Vissa dagar är bättre än andra, idag var en sådan dag, en dag som gick i vätskans tecken......


Dagen började med att Biltemas spolarvätske-lösning kopplades in, kanske inte världens snyggaste och bil-korrektaste lösning med en vanlig lampsladd men den matchar iaf konsolen
I samma veva så fick spisen ny olja och nytt filter


Man skulle kanske med lite fantasi tro att detta var någon JDM-inspirerad eftermarknads växelspak som hittat sig in i garaget men icke, inget mer upphetsande än ny olja i lådan.


Med så mycket gjort var det dags för en välförtjänt kaffe i solen


Då återstod bara att tömma och "spruta" in ny olja i diffen.

En bra dag helt enkelt

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Sånt mek vill jag också ha med kaffepaus i solen. Låter hur lyxigt som helst. Har stressmekat ihop en panel med eluttag på jobbet idag för att kunna köra med gps-puck till racechrono på Falkenberg imorgon.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Våra race- och banåkarbilar
MX-5 2002 - Vilma the trackday lady, jag gör slut :-(
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 19, 20, 21   >>
23 besök idag (83956 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande