Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
MX-5 2002 - Vilma the trackday lady, jag gör slut :-(
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20, 21   >>
84 besök senaste veckan (84523 totalt)
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1223


Trådstartare
Janne J skrev:
Kul med så mycket köra thumbs up

Det där med att panikskruva under säsong är oftast väldigt stressande, gött när grejorna håller!

Ser fram mot att köra i samma heat som du vid något tillfälle, tiderna på Falkenberg indikerar att vi är hyfsat jämna


det vore hemskt trevligt

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857



Känner du någon skillnad i bilen med alla förstyvningar?

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1223


Trådstartare
Aerodynamic skrev:
Känner du någon skillnad i bilen med alla förstyvningar?

Mvh, Per


Kruxet är att det är lite svårt att sortera ut vad som är vad nu när jag kört bana med Vilma, först Öhlins-dämparna som kom i sensomras och nu både frogarms och framerails och allt detta med en vinter emellan......

Men ja skulle jag ändå säga, bilen känns mycket mer direkt vid rattrörelse / svängning det finns liksom ingen fördröjning och det känns inte som att bilen "korvar" sig om jag skulle göra en jämförelse mot tidigare. Nu är det rätt så kul att ligga på 70- eller 90-väg köra "slalom" bilen känns så mycket mer stabil och planterad, vilket jag tror är en kombination av alla tre uppdateringarna

Men jag skulle absolut kunna ställa mig bakom "daz internetz" i att just frogarms verkar göra mycket för hur bilen beter sig när man svänger, eller mer specifikt börjar att svänga

Hoppas att det gav lite svar på dina funderingar.

Sedan har jag ju även bytt plast mot mässing i växellådan och även det har gjort mycket för känslan.

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1223


Trådstartare
Go'kväll i stugorna eller go'morronn-go'morronn som Veiron så vackert uttrycker det,

Dagen spenderades på sedvanligt sätt tillsammans med SVKG och deras licenskurs / testdag på "Knutan"



Dagen började med att jag "plankade" med på licenskursens track walk led av nestor Stefan, även om jag kört här innan och var med och satte upp konerna kvällen innan så gav det nya matnyttiga kunskaper och insikter
Detta är förövrigt den enda bliden från dagen som jag har (ärligt snodd av en viss Fredrik's FB) som bevis på att jag faktiskt var där, även om jag i princip inte syns alls

Fasiken så kul det är här och hur kul det faktiskt är:D
Som vanligt så finns det bara ett fokus att ha kul! och att känna sig trygg och försöka utvecklas också naturligtvis men både jag och bilen vill komma hem hela

Vill tro att jag körde ganska stabila och liknande varv mest hela tiden, med inbromsning på/efter startochmål-rakan med runt 7000 rpm på varvräknaren och sedan runt 85 km/h vid escape road, känslan när man passerat apex och sedan bara gasar på med ratten i samma vinkel hela tiden innan det är dags att växla upp till fyran och svänga vänster upp mot ngt-krönet är alltid lika tillfredsställande och nästan i klass med efter tidigare nämnda krön hålla stumt eller i princip stumt hela vägen genom S:et något som nestor Stefan då klassar som en raksträcka

Men dagens absolut häftigaste upplevelse är nog ändå genom "gamla lito" och att då styra med gasen och helt plötsligt så får man en liten lagom överstyrnings-roations-knuff och lika snabbt igen sätter sig bilen och det är dags att lätta på gasen för svänga in mot / över bäcken.

En viss Fredrik som varit med och byggt Vilma i hennes första tappning var nyfiken på hur Öhlins-chassiet funkade och satte sig glatt bredvid i ett par varv, det var som sagt ett par år sedan vi sällskapade på detta sätt, altid lika trevligt! Att det sedan bjöds på lite ytterligare tips om placeringar, bromspunkter, apex osv. gjorde inte saken sämre
Något som Fredrik belyste var att bilen "satt" mycket mer nu och inte var lika "studsig" som med Gas Gold som jag hade innan, en reflektion som jag inte själv gjort men när det väl yppades så kunde jag inte annat än hålla med, för exakt så är det! så Öhlins Road and Track Miata edition thumbs up thumbs up

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4103



Härlig läsning!

Jag har samma upplevelse efter bytet till Öhlinare runt om, bilen är precis som du skriver: stabil och planterad.
Mer förtroendeingivande men inte tråkig, snarast tvärtom.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Kul med körning på Knutstorp! Jag skulle varit där idag, men bestämde mig för att ha en lagom jävlig magsjuka istället.

Vad har du för Krängningshämmare? Ser misstänkt ut som original, på bilderna på förra sidan. En kraftigare K-hämmare fram gör underverk för Miatan.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1223


Trådstartare
Torkel K skrev:
Kul med körning på Knutstorp! Jag skulle varit där idag, men bestämde mig för att ha en lagom jävlig magsjuka istället.

Vad har du för Krängningshämmare? Ser misstänkt ut som original, på bilderna på förra sidan. En kraftigare K-hämmare fram gör underverk för Miatan.


helt korrekt, där är det original så det skriker om det!

Får helt enkelt lyssna om på podden speed circus med Dr Dämpare Jonas Jarlmark Näfver och vad han sa om krängningshämmare

men innan dess så ska jag se till att sitta lite mer bekvämt.........

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675




Trevlig läsning, inte minskade det egna ban-suget av de raderna, precis!!

Fint att Öhlins-chassiet fungerar så bra!
Kanske inte förvånande, men framför allt gött att det gör skillnad! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1223


Trådstartare
Christian Jansson skrev:

Trevlig läsning, inte minskade det egna ban-suget av de raderna, precis!!

Fint att Öhlins-chassiet fungerar så bra!
Kanske inte förvånande, men framför allt gött att det gör skillnad! thumbs up thumbs up thumbs up


klart du måste köra bana med din fin-fina BMW
den och Vilma brukar ju trivas bra bredvid varandra i depån dessutom, Kinnekulle nästa kanske?

Ju mer jag tänker på det, desto mer inser jag hur för jäkla bra Öhlins är inte förvånad egentligen på något sätt, men likväl lika kul ändå

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



carl.josefsson skrev:

klart du måste köra bana med din fin-fina BMW
den och Vilma brukar ju trivas bra bredvid varandra i depån dessutom, Kinnekulle nästa kanske?


Jajamensan, det är planen!!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Dawidd

Här sen Feb 2019
Inlägg: 66



Fint bygge!

Är intresserad av dina sparco om du vill sälja

_________________
David
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4103



Alltid lika trevligt att träffas i verkligheten

Den här gången hade vi ju några gemensamma varv på bana också:


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1223


Trådstartare
verkligen superkul att ses irl igen igår Janne

och minst lika kul att faktiskt få köra några varv tillsammans ibland var du före ibland var jag före, superkul helt enkelt!

Stort tack för att du delar med dig så att jag ser hur jag kör........

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Tack för igår!

Fick lite extra underhållning när Wilma bjöd upp till dans i Kvarnen. Satt på första parkett och kunde njuta av uppvisningen!


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1223


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Tack för igår!

Fick lite extra underhållning när Wilma bjöd upp till dans i Kvarnen. Satt på första parkett och kunde njuta av uppvisningen!



Tack själv!

Härligt, ja hon skakar ju lite på rumpan ibland

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Action-shot!


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1223


Trådstartare
tillslut så lyckas även en trött småbarnsfar få till en liten filmsnutt från SVKG:s "Bankalas" på Kinnekulle den 11/6 upp på YouTube......
Eftersom Miator normalt inte varvar tokmycket så tänkte jag att jag bjuder på en money shift för att ställa hungern av just en ylade Miata




/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1223


Trådstartare

Bilder säger mer än tusen ord sägs det......
Och så är det verkligen i det här fallet, har man en riktigt bra dag på banan så har man inte tid att vare sig fota eller filma osv.

Men efter närmare bestämt knappa 30 mil på Gelleråsen så smakade en inte kall men inte heller fesljummen alkoholfri pilsner strålande

Dagen startade men en något fuktig bana som snabbt torkade upp och lämpligt nog så började det regna precis när jag bestämde mig för att äta lunch så jag ska verkligen inte klaga på vädret. Då detta var andra tillfället för mig på Gelleråsen så tog det sin lilla tid att känna sig trygg på banan, men efter ett par varv i passagerarsätet med min rejsbil-alltiallo Fredrik bakom ratten så kändes allt riktigt bra och så fortsatte det fast ännu bättre!!
Varje stint ute på banan gav allt större leenden på småbarnspappan i takt med soppa-mätaren rörde sig neråt......

Min vana trogen så har jag fokus på att ha kul ute på banan och inte jaga sekunder eller hundradelar, men efter att ha jagat och kört jämt med två andra miator NBFL fast med r-däck så kände jag mig riktigt nöjd, särskilt med tanke på att deras tider visade loggar på 1:24.... och höga 1:23.....

Så för sakens skull kördes ett par varv tillsammans med Harrys Laptimer som gav en bästa tid på 1:24:36 vilket jag får säga att jag är relativt nöjd med trots att mitt virtual best visar att det finns sekunder att kapa......

Nu får det räcka för den här gången, för på måndag vankas det konbana hela dagen.....

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1223


Trådstartare
Idag bar det av till Vårgårda flygfält och min och Vilmas tredje konbane-körning om jag inte minns helt fel.......


Till skillnad från två föregående körningarna med SVKG så var det dagen till ära en konbana med tydliga referenser till Emmaboda Superstage

Efter en genomkörning så blev det äntligen min tur att köra för första gången och efter bästa förmåga med en tid på 90:42

Efter att ha kört mina två första tre-varvsstinter med tider runt 88:xx tider så tänkte jag att det borde gå lite bättre med en mjukare setup på bilen så jag rattade upp hela två klick på mina Öhlins och i ett nafs hade jag skalat av TRE sekunder
Säkert även påverkat av att började känna mig hemma på banan, så vi säger en sekund per klick och en sekund på mer rutin

Efter att avslutat min femte tre-varvsstint så stannade klockan efter ett långt ifrån felfritt varv på 83:38

Mem satan i gatan var kul det var! och sjukt intressant och hur mycket tryggare det kändes med en lite mjukare bil



I vanlig ordning så var det fokus på att ha kul bakom ratten och att snacka runt med alla nya trevliga bekantskaper, men Fredrik lyckades iaf att fånga Vilma på bild!


/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499





Riktigt snyggt kört igår! Bra putsat tidsmässigt men framförallt bra vågat i höghastighetspartierna, där gör ett bra chassie som du har mycket för tryggheten och känslan

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1223


Trådstartare
Figgz skrev:
[img]Riktigt snyggt kört igår! Bra putsat tidsmässigt men framförallt bra vågat i höghastighetspartierna, där gör ett bra chassie som du har mycket för tryggheten och känslan


Tackar, men det var ju inte så svårt! bara plattan i mattan hela vägen strax innan det var dags svänga, då broms och sväng, sedan gas igen

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Våra race- och banåkarbilar
MX-5 2002 - Vilma the trackday lady, jag gör slut :-(
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20, 21   >>
84 besök senaste veckan (84523 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande