Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 2018-Problem med wilwood ok!
434 besök senaste veckan (1294 totalt)
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Jag lyckades tillslut bli av med min Volvo s60R vilket var skönt för min fru hade gett klart besked att det var "en-ut-en-in" som gällde så ingen ny bil förrän hon slapp se Volvon.

Volvon var i min mening trots mycket uppgraderingar för kass för att vara kul på bana. Tankarna har därför gått mot något som är mer lämpligt och som tål att köras utan en massa uppdateringar. Jag ville också gärna ha något bakhjulsdrivet för att fortsätta utvecklas som förare och lära mig köra även över gränsen.

Jag har funderat på många olika biltyper men kände att jag denna gång skulle satsa mer på känslan i bilen och inte hur snabb den är. Jag bestämde mig tillslut att jag skulle skaffa en miata av version ND1 eller eventuellt ND2.

Jag har haft span på en ND1:a som låg till salu här på forumet. De 2 tidigare ägarna finns här på forumet men jag tror inte bilen har varit med i nån tråd förut?

Bilen har i min mening en nästan perfekt lista med modifikationer:
Öhlins dämpare
Hårdare krängningshämmare fram och bak
Wilwood bromsok fram
Sportavgas
Separata lätta fälgar med R-däck.

Vad är då första intrycket av bilen? Som tidigare ägare av en s2000 i några år så har jag en del erfarenhet av "konceptet" men många saker är lite annorlunda. Växellådan känns väldigt bra, inte helt s2000 klass men inte så långt ifrån. Motorn känns vridstark med bra mellanregister, bättre mellanregister än s2000 skulle jag säga, men dör av en del på toppen. (Den har ju bara 160hk). Bromsarna känns bra men de låser upp vinterdäcken direkt så får komma tillbaka till våren med mer info om hur dom funkar. Samma sak med styrning / väghållning, den är hårt ställd nu, kanske ska göra den lite mjukare men svårt att känna på grejerna när det är halt ute.

Jag upplever den som väldigt rolig att köra runt med och man kan gasa rätt mycket och köra den hårt utan att det går allt för fort (något som är svårt i min rs3:a).

Bilder kommer lite senare i veckan!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
hsb
Uppsala
Här sen Maj 2014
Inlägg: 53



Grattis! En av de absolut roligaste bilar jag haft tack vara dess låga vikt och väghållning! Och som du säger, man kan köra den hårt och varva ut den utan att man hamnar i psykopatiskt höga hastigheter.

Tyvärr kan/vill jag bara ha en bil då jag bor i lägenhet och då den inte är superpraktisk (trots det körde jag den som enda bil i 3-4 år) så har jag för tillfället en GR86 istället som är riktigt kul också (synd bara att man inte kan fälla taket) och mera praktisk till vardags.

_________________
H e n r i k _ S t e n b e r g
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
En liten uppdatering, jag kör bilen nu som bruksbil på vintern, den funkar över förväntan och är väldigt rolig och lätt att sladda med! Jag har ställt den lite mjukare men tycker fortfarande att öhlins chassiet är väldigt hårt.

Jag har ju nu faktisk haft 4 olika bilar med Öhlins road & track, och ärligt talat har den första kännts allra bäst:

M3 E46 - Här tyckte jag R&T var perfekt, otrolig kontroll och medgörlig utan att bli hård.
TT-RS - Lite sämre "compliance" jämfört med M3:an. Men bra och stadig!
Seat Leon Cupra ST R - Bra turn in och kontroll med också väldigt hårt satt även med mjuk inställning på dämparna.
MX-5: Hårt satt och sväljer inte snabba gupp så fint som jag tycker andra bilar har gjort.

Har jag bara blivit gubbig och vill ha mjukare bilar!? Jag tycker i alla fall att original Honda CTR FK8 och M3E46 med Öhlins är de bilar som jag haft som har känns bäst med tanke på stötdämpningen.

Nu tillbaka till Miatan! Jag har gjort min först modifiering. ND1 har ej justerbar ratt så när man är lång som mig, så slår ratten och händerna i knäna när man kör aggresivt. Det hade inte funkat på bana så jag bestämde mig för att köpa en ratt-spacer som flyttar ratten närmare kroppen. Beställde från BOFI racing i UK, funkade smidigt. C:a 6cm närmare kom ratten vilket nu känns väldigt bra. Hela ingreppet gick relativt fort och enkelt.

Ratten före montering:


Spacer monterad:


Ratten flyttad c:a 6cm bakåt:


Bilen i vinterskrud:


Sen har jag några flera mods på G. Nummer ett är att flytta ner stolen så långt som det går, har beställt några andra fästen som ger c:a 3cm mer utrymme för huvudet, vilket verkligen behövs om jag ska kunna köra med hjälm. Tyvärr bli då inställningen fast, men min fru vill inte köra den här bilen ändå så jag tror inte det gör så mycket.


Nummer 2 är att klä ratten med alcantara, jag tycker ratten är för tunn och dessutom väldigt hal så den ska kläs in för att bli lite tjockare och greppigare. Grejerna borde dyka upp om nån vecka tycker jag.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
hsb skrev:
Grattis! En av de absolut roligaste bilar jag haft tack vara dess låga vikt och väghållning! Och som du säger, man kan köra den hårt och varva ut den utan att man hamnar i psykopatiskt höga hastigheter.

Tyvärr kan/vill jag bara ha en bil då jag bor i lägenhet och då den inte är superpraktisk (trots det körde jag den som enda bil i 3-4 år) så har jag för tillfället en GR86 istället som är riktigt kul också (synd bara att man inte kan fälla taket) och mera praktisk till vardags.


För er andra, det är Henrik som har bygt denna bil från början och fixat alla bra mods! Ja, den är inte jättepraktisk, jag måste säga att s2000 var en bättre storlek på bil, där fick man faktisk plats med en hel del, båd ei bagaget och i utrymmet under cabben (när den var uppe). Plus att den var lite längre så man kunde packa bakom stolarna med platta saker. Men det som S2000 saknar i min mening är den grymma balansen, en S2000 är riktig giftig på gränsen och livsfarlig att sladda med. Miatan är mycket mer neutral och har inte "snap-oversteer".

GR86 verkar också vara en riktigt kul bil! Annars kan jag ju rekommendera M2, det är en av de bästa bilar jag haft! =)

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Jag har tyckt att ratten varit lite väl tunn och också lite hal så jag bestämde mig för att sy på lite alacantara för att få bättre grepp. Köpte ett "kit" från nätet som var gjort för just denna ratt.

Har inte sytt sedan syslöjden..


Färdigt resultat, känns mycket bra!


Har också köpt andra stolpfästen för att komma ner så långt det går då jag är 191cm lång och Miatan egentligen är för liten för mig. Stolen blir nu fast och kan inte justeras men jag har fått c:a 3cm extra höjd så jag får plats med hjälm under taket.




Nu återstår det bara en service på Mazda och lite ny bromsvätska så är bilen redo för sommarens bankörningar!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Bra inspiration detta.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Jag var iväg med en kompis och körde ett tvådagars event i Åre med Audi Driving experience. Riktigt roligt att få sladda på is i flera timmar om dagen. Många av bilarna var lite sävliga och krävde mycket attack för att sladdas med, men några kändes väldigt bra. Dom erbjöd 10-12 olika bilar och RS6 och RS3 (en sån som jag ju faktiskt äger själv) var dom som kändes bäst tycker jag. Man körde på eventdäck från lappi med specialdubb så hyfsat bra grepp. Väldigt skoj, kan rekommenderas!






_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Jag har bytt till sommardäcken nu Toyo R888R. Kanske inte så bra som allround däck eller om det regnar men jag har ju just nu 4 bilar så får väl köra nån annan om det krisar.

Några observationer, turn-in är som väntat mycket bättre med dessa däck, på gränsen till att vara riktigt bra faktiskt, men måste testa lite mer innan jag uttalar mig jämfört med mina tidigare bilar.

Toyo däcken låter som fan😂det sjunger liksom i bilen oavsett hastighet.

Men sen har jag fått ett litet problem. På bilen sitter wilwood eftermarknadsok. Jag lämnade in bilen på service och bad dom byta till lite värre bromsvätska så den är redo för bankörning. Men dom lyckades inte byta, sa att nipplarna satt för hårt fast och dom var rädda att dra av dom.

Har nu tittat på oken, nipplarna är ju sjukt små och klena, verkar ju verkligen inte vara gjorda för att gå i salt på vintern. Har inte provat än att öppna men det är nog absolut en risk att paja grejerna.

Några frågor:
1. Är det den övre nippeln som ska öppnas för luftning? Vad gör den större fittingen som sitter under och som har större skalle?
2. Varför finns det luftnipplar på både under och översida av oken, det går ju inte att lufta något när nippeln pekar nedåt?
3. Var kan man köpa nya nipplar tro?




_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468



Ja det är den lilla nippeln du luftar på, 1/4" nyckel. Gissar att anledningen till den stora är att man inte behöver ha gängor och tätningskonan till nippeln i aluminium som lätt dras sönder.
Nippel uppe och nere är för att oket är universallösning och kan monteras fram/bak & vänster/höger. Någon nippel hamnar uppåt. Man luftar bara på de två övre.
RallyDesign i UK har säkert reservdelar. Vet inte vem som är återförsäljare i Sverige.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630



Instämmer med Niklas. Jag har samma nipplar på mina wilwood ok.
Lilla 1/4 nyckeln alltid med



_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 259



Magnus Mårtenson skrev:
Vet inte vem som är återförsäljare i Sverige.

Vi, exempelvis.

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



borde man inte kunna lossa dem grövre delen med nippeln i.. sätta i skruvstädet.. värma på som f och lossa lilla nippeln.. sedan lite kopparpasta på luftnings nippeln..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



iqbad skrev:


Men sen har jag fått ett litet problem. På bilen sitter wilwood eftermarknadsok. Jag lämnade in bilen på service och bad dom byta till lite värre bromsvätska så den är redo för bankörning. Men dom lyckades inte byta, sa att nipplarna satt för hårt fast och dom var rädda att dra av dom.

Har nu tittat på oken, nipplarna är ju sjukt små och klena, verkar ju verkligen inte vara gjorda för att gå i salt på vintern. Har inte provat än att öppna men det är nog absolut en risk att paja grejerna.

Några frågor:
1. Är det den övre nippeln som ska öppnas för luftning? Vad gör den större fittingen som sitter under och som har större skalle?
2. Varför finns det luftnipplar på både under och översida av oken, det går ju inte att lufta något när nippeln pekar nedåt?
3. Var kan man köpa nya nipplar tro?



Det är den lilla nippeln som ska användas vid luftning. Den stora muttern/huset är just hus för luftnippeln, i stål för att bättre klara många luftningar. Blir gängorna dåliga byter du hus och luftnippel.

Det finns nipplar på båda sidor då det är eftermarknadsok och tillverkaren inte vet vilken ände som kommer monteras uppåt.
Om du inte har tömt hela oket på bromsvätska går det många gånger att lufta på undersidan också, speciellt om det bara är en 'touch-up' luftning aka byt bromsvätska.

Får du loss de på undersidan kan du även för luftning lossa hela oket och vända det så de nipplarna kommer uppåt för luftning och efter luftning vända tillbaka. Så kan du få luftade bromsar och byta nipplar senare.

Det finns väl en stor chans att willwood säljer delar till sina bromsok?

_________________
Roland Johansson
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Tack för alla svar, har beställt nya nipplar inklusive den nedre "fittingsen" från Apex. Får ha dessa som reserv innan jag sätter igång att försöka få upp dom.

Måste nog köpa en 1/4" ringnyckel också, tror inte jag har en sån! Rapport kommer när detta är löst!

I övrigt var jag väl inte jätteimpad över bromsprestandan på bilen nu när jag satte på R-däcken. Tyckte inte den bromsade så bra trots dessa lite bättre ok och HAWK Dtc60 (tror jag) belägg. Ska testas lite mer men det hade nog inte skadat med ännu biffigare saker fram.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Michael Th skrev:
borde man inte kunna lossa dem grövre delen med nippeln i.. sätta i skruvstädet.. värma på som f och lossa lilla nippeln.. sedan lite kopparpasta på luftnings nippeln..


Man vill inte använda kopparpasta i aluminiumok.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Westersund skrev:
Michael Th skrev:
borde man inte kunna lossa dem grövre delen med nippeln i.. sätta i skruvstädet.. värma på som f och lossa lilla nippeln.. sedan lite kopparpasta på luftnings nippeln..


Man vill inte använda kopparpasta i aluminiumok.


Jo, men nippeln och fittingen under den är ju i stål, så ser man bara till att inte kleta kopparpasta på okets aludelar så funkar det nog bra. Jag kommer nog göra detta inför nästa vinter för att få nipplarna att klara sig bättre.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 2018-Problem med wilwood ok!
434 besök senaste veckan (1294 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande