Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes C Sportcoupé 2002
1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (32146 totalt)
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455


Trådstartare
Tredje gången gillt jag börjar med en bygg tråd här på rejsa.

Jag hämtade denna i fredags kväll i Strängnäs.


Motorn i denna gick VÄLDIGT dåligt så förra ägarn köpte denna för att ta loss och behålla kompressorn.
Min Tanke är att montera mercedes 4.3 liters V8an med 280hkr och använda till trackdays.

Med hus familj och andra racing åtaganden så kommer detta ta lång tid men skam den som ger sig ! Jag har tänkt på detta projekt i många år.

/Niklas

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5280



Skoj med en kompakt från andra lägret!

Följer

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3371



Skulle behålla orginalmotorn å satsa på att få dit en turbo TD04-15 eller 19 så har du samma hästar.
Det jag menar är ju att bilen är förberädd fär överladdat, å M111 gillar tryck

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5280



Jovani skrev:
Skulle behålla orginalmotorn å satsa på att få dit en turbo TD04-15 eller 19 så har du samma hästar.
Det jag menar är ju att bilen är förberädd fär överladdat, å M111 gillar tryck


Håller med. Satsa på styrsystem och turbokonvertera samt lätta så mycket du kan.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Men v8an betyder go fast all day all week all year

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455


Trådstartare
Jovani skrev:
Skulle behålla orginalmotorn å satsa på att få dit en turbo TD04-15 eller 19 så har du samma hästar.
Det jag menar är ju att bilen är förberädd fär överladdat, å M111 gillar tryck


robber skrev:
Jovani skrev:
Skulle behålla orginalmotorn å satsa på att få dit en turbo TD04-15 eller 19 så har du samma hästar.
Det jag menar är ju att bilen är förberädd fär överladdat, å M111 gillar tryck


Håller med. Satsa på styrsystem och turbokonvertera samt lätta så mycket du kan.


Jag tänkte faktiskt samma sak i början MEN det är den nya M271 motorn och de är ju SVIN dyra om man jämför med M113 motorerna. Sen gillar jag V8 mera än turbo motorer

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Men v8an betyder go fast all day all week all year


ha ha

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3371



Du hittar ju M111 motorer på pick-and-pray skrotar för 1000kr..

Motorer du kan leta efter är e/c 200 (w124,202,210) (136hk) typ 9:0.1 i komp, exemplariskt för turbo!
Alternativt 200/230 kompressor (202,208,210), helst de senaste exemplaren då de varvar mer orginal (6000rpm)

För ngt år sedan byggde jag en turbomotor på en 136hk motor, å hej vad den reagerade på 0,5bars tryck!
(ville prova mer, men körde utan IC så det blev för varmt) men att den gav +200Hk var nog ett understatment.
Med ICn från kompressorbilarna skulle den säkert lämnat +300hk å en vridmomentskurva som startade vid 2000rpm å höll sig hela vägen till 6000!

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Klart du ska ha v8, en sån här bilar bygger du ju med hjärtat och kanske inte för att vara snabbast? Har du dessutom tänkt länge på det kommer du ångra dig om du inte stoppar dit en v8.

Åker en del med en trimmad 940 turbo med ganska liten turbo och jag upplever att väntetiden på laddtryck gör det svårtdoserat att sladda i rondeller, blir lätt för mycket när det väl kommer Med v8an i jaggan är det lättare att kontrollerat dra loss hjulen lite.

Skulle gärna vilja ha en ganska lätt och smidig bil med v8, bara kunna ge lite mera i kurvorna för att den ska orka överstyra lite lätt

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Kör V8 om inte varvtider är allt,
Ska ju vara smiles per mil(es) som avgör thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Om effekt önskas ur v8an, så har jag ett 'trimkit' liggande som passar din planerade V8.
kapacitet en liten släng över 700hk med rätt setup.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Barken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Det är en fantastisk bil till bankörning på alla sätt redan original !

Har en känsla av att den kommer bli bra framtung med V8!

En V6:a borde passa mot den manuella lådan (kanske även V8:an gör) å eftersom den finns i c-klassen borde d gå "hyfsat smidigt"

Å om 350 motorn inte räcker kanske den från AMG c32?

Men mer sportcoupeer till banorna

/Peter

PS- kan vart lite ironi i första raden

_________________
Peter Bark
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455


Trådstartare
Idag körde jag iväg bilen på vinterförvaring eller ett "årsförvaring" pga jag fick ta hand om en Boxster vi skall köra i MSLS. Så det händer ingenting med detta projekt på minst ett år ! Men nån gång i framtiden skall det rejsas med en Merca på banorna !

Väl mött!

/Niklas


_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Den där tror jag att jag känner igen, kul att den kommer ut på banorna igen. thumbs up

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455


Trådstartare
Suck. Nu har jag gjort det igen! Brutit ett löfte till mig själv.... jag hade sagt att jag skulle lägga detta projekt åt sidan till hösten 2017.... Men nu har jag köpt en donatorbil till sportcoupen. E430 -99a.
Allt fungerar gick ej igenom besiktingen med rost problem och defekt ljusbild....

Är det någon som behöver delar från bilen så säljs det billigt !
Elegance paket på bilen så svart skinn med ortopediska stolar.



_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455


Trådstartare
Här är skönheten som skall i karossen

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



nikke-tribal skrev:
svart skinn med ortopediska stolar.

Nu snackar vi rejsigt.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5280



nikke-tribal skrev:
Här är skönheten som skall i karossen


Trevligt med en m119 motor.
För stor för mitt motorutrymme tyvärr annars hade jag också kört m119.

Följer!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455


Trådstartare
robber skrev:
nikke-tribal skrev:
Här är skönheten som skall i karossen


Trevligt med en m119 motor.
För stor för mitt motorutrymme tyvärr annars hade jag också kört m119.

Följer!


Det är en m113 motor
Denna skall tydligen vara smalare än m119.

Trevligt med följare

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5280



nikke-tribal skrev:
robber skrev:
nikke-tribal skrev:
Här är skönheten som skall i karossen


Trevligt med en m119 motor.
För stor för mitt motorutrymme tyvärr annars hade jag också kört m119.

Följer!


Det är en m113 motor
Denna skall tydligen vara smalare än m119.

Trevligt med följare


Jaha!

Kommer ihåg fel, 200/420 hade m119.

Dålig koll på m113 tyvärr ska läsa på.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455


Trådstartare
Det är en stor klump som skall i karossen!

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes C Sportcoupé 2002
1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (32146 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande