Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes C Sportcoupé 2002
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (32146 totalt)
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455


Trådstartare
Så nu har jag äntligen börjat på mitt projekt.
Har parat ihop motorn med en 6vxl låda från en E240.
Tänkte också starta motorn på golvet innan vi monterar den.



_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455


Trådstartare
Gillar reg numret

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455


Trådstartare
Såja.... MEN utan oljetråg för det behöver svetsas om för framvagnen även främre tvärbalken på framvagns bryggan fick kapas bort. Så söker någon som kan svetsa aluminium...

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Är dom annorlunda i fronten än CLK?
tänkte en framvagnsbrygga från CLK500 och uppåt kanske passar.
eller eventuellt från min, men de finns det sämre av på skrotarna.(c55)
Då kan du passa på att snuva samma bil på kränghämmarn fram.
De är skapligt mycket grövre på bilar med V8.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455


Trådstartare
C55an har ju CLK front så det är nog framvagns bryggan också som du säger. Men när jag kollar på bilder hur C55an är byggd så verkar motorn sitta långt fram. Det vill ju inte jag.
Jag får svetsa om tråget och bygga ny krängare.

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
Purjo
Kungsbacka
Här sen Maj 2016
Inlägg: 48



nikke-tribal skrev:
Såja.... MEN utan oljetråg för det behöver svetsas om för framvagnen även främre tvärbalken på framvagns bryggan fick kapas bort. Så söker någon som kan svetsa aluminium...


Kolla med Daniel på MAD Performance, har för mig att han var flink med TIG;en. Håller till i Partille så det är ju nära och bra.

Mvh Markku

_________________
Markku Sundberg Koskimies
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



nikke-tribal skrev:
C55an har ju CLK front så det är nog framvagns bryggan också som du säger. Men när jag kollar på bilder hur C55an är byggd så verkar motorn sitta långt fram. Det vill ju inte jag.
Jag får svetsa om tråget och bygga ny krängare.


Mja.. den sitter väldigt tajt mot torpedväggen.
Typ ett finger emellan på sina tajtaste ställen.

Men om din har torpeden längre bak finns ju möjligheter, men jag tror torpeden sitter på 'samma ställe'

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
nikke-tribal skrev:
C55an har ju CLK front så det är nog framvagns bryggan också som du säger. Men när jag kollar på bilder hur C55an är byggd så verkar motorn sitta långt fram. Det vill ju inte jag.
Jag får svetsa om tråget och bygga ny krängare.


Mja.. den sitter väldigt tajt mot torpedväggen.
Typ ett finger emellan på sina tajtaste ställen.

Men om din har torpeden längre bak finns ju möjligheter, men jag tror torpeden sitter på 'samma ställe'



Hmmm. kanske ska leta upp en C55a för att kolla. 👍

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455


Trådstartare
Purjo skrev:
nikke-tribal skrev:
Såja.... MEN utan oljetråg för det behöver svetsas om för framvagnen även främre tvärbalken på framvagns bryggan fick kapas bort. Så söker någon som kan svetsa aluminium...


Kolla med Daniel på MAD Performance, har för mig att han var flink med TIG;en. Håller till i Partille så det är ju nära och bra.

Mvh Markku


Tack 👍👍

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Du kan lika gärna kolla i en W209 CLK500 CLK55 CLK63 CLK black series CLK DTM.
det är 'samma' front på dem som C55

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Du kan lika gärna kolla i en W209 CLK500 CLK55 CLK63 CLK black series CLK DTM.
det är 'samma' front på dem som C55



Det blir till att köpa en 500 motor från en CLK.... blir för mycket svets och ombyggnad för att få det att fungera.
Framvagns bryggan verkar vara samma oavsett motor.

Men men växellådan sitter monterad i karossen.tillsammans med motorn , vi har satt motorn så långt ner vi vågade det går att höja den om det nya tråget kräver det.

Får väl koppla lite el tills nästa vecka...

Dålig på att ta bilder.

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Har gamla '4.3' v8an samma tråg måntro?
Tänkte det kanske finns nån billig stövare nånstans.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455


Trådstartare
Lite bilder
Och ett provisoriskt motorfäste

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455


Trådstartare
Höger motorfäste och så gillar jag när det bara är att skruva dit soppaledningen utan att behöva bygga om ??

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455


Trådstartare
Såja.... ny motor från en CLK500 med oljetråget på rätt ställe...

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455


Trådstartare
Friskt kopplat hälften brunnit heter det va ?

Efter mycket bra support från Engdahls motorsport så åkte jag till garaget och började mäta/märka upp orginal härvan för att börja koppla in VEMS insprutet.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Ett sent tips kanske, jag vet inte var en CLK500 motor kostar, men de hade inte varit ett alternativ med torrsump då?

De är en del bök med men drar ju med sig ett antal fördelar med.. Fick själv gå den vägen pga trågposition kontra framvagnsbalk.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



I det här fallet anser jag det är helt onödigt att krångla till det då det finns boltongrejer från andra modeller.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455


Trådstartare
Cassius skrev:
Ett sent tips kanske, jag vet inte var en CLK500 motor kostar, men de hade inte varit ett alternativ med torrsump då?

De är en del bök med men drar ju med sig ett antal fördelar med.. Fick själv gå den vägen pga trågposition kontra framvagnsbalk.



Bra tips thumbs up MEN tanken med bilen är 225 breda däck runt om (reglemente i MSLS) och då får man inte de sidokraftena. sen är budgeten begränsad just nu

CLK motorn hittade jag faktiskt komplett för 8000:- vilket jag tycker är ett fynd för 300hk
sen är ju drömmen när allt annat fungerar att montera en trimmad 5,5 AMG motor och då blir det kanske torrsump.

nu gäller det bara att passa in kardan och koppla färdigt elsystemet.

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Krångligt är ju kul Patrik, eller?

Nä finns det andra lösningar så absolut. Jag fick bara en känsla av att motorn i detta fall kanske kostat ~15-20 tusen och i så fall blir ett torrsump system nästan samma pengar. Jag håller ju som sagt själv på med just den lösningen, i mitt fall fanns inte några andra alternativ dock. Jag är just nu upp i ca 12 000 i delar, då saknar jag bara någon enstaka koppling samt fäste för drevet på veven och en rem. + allt som rör att faktiskt sätta dit delarna på motorn. Så jag räknar kallt med att jag kommer klara mig med max 20 000.

Hade skillnaden varit ca 5000 och funderingarna funnits för att i framtiden köra torrsump är ju den högre kostanden i detta läge inte särskilt stor jämfört med arbetsinsatsen längre fram.

Nu var ju skillnaden istället ca 12 000 vilket i sammanhanget är en rätt stor skillnad så då förstår jag till fullo att man inte går den vägen nu

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Finns ingen anledning till torrsump i en M113 motor, de har ganska bra kontroll på oljan som det är std.
Jag har 'R' däck på min samt bilstein sprint dämpare och hårdare fjädrar som sänker 30mm
Och inga som helst bekymmer med oljan.
Det går ju dessutom i nästan 9 liter i den =)

Min är ju vässad och bromsad 366.86hk på hjulen, men skulle behöva bromsas igen då den ger mer ändå nu.
Tippar på runt 375-380hk, de är otroligt känsliga för varmluft i motorrummet.

Så där är ett tips till Nikke.
Försök få ned insugstempen, det skiljer en hel del i prestanda, varm mot kall.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes C Sportcoupé 2002
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (32146 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande