Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes C Sportcoupé 2002
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
32146 besök totalt
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Finns ingen anledning till torrsump i en M113 motor, de har ganska bra kontroll på oljan som det är std.
Jag har 'R' däck på min samt bilstein sprint dämpare och hårdare fjädrar som sänker 30mm
Och inga som helst bekymmer med oljan.
Det går ju dessutom i nästan 9 liter i den =)

Min är ju vässad och bromsad 366.86hk på hjulen, men skulle behöva bromsas igen då den ger mer ändå nu.
Tippar på runt 375-380hk, de är otroligt känsliga för varmluft i motorrummet.

Så där är ett tips till Nikke.
Försök få ned insugstempen, det skiljer en hel del i prestanda, varm mot kall.




_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456


Trådstartare
Nu sitter kardan, vxllåda och vxlreglage på plats. Och allt är Mercedes original. Främre delen av kardan är E klass och bakre är C klass.
Nu vill jag ha att orginal tändningslås skall skicka start signal till startmotorn men utan orginalbox så kanske det inte går ?

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456


Trådstartare
Ordentliga motorfästen... lite mera el inkopplat.
Provade motorn på startmotorn och den lät friskt och inget skrammel. Alltid nervöst att köpa beg motorer...

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1758



Hur är det?
Är det samma stötdämpare som på C-klass?

Jag har AMG C55 (Sachs)dämpare liggande som det inte är nå fel på(tror jag) för en billig slant.
Varför jag tror de är okej är pga de är skumma då de är losskruvade(fram) de trycks inte ut hela vägen av gastrycket, men de har inte läckt nå olja och är nästan rostfria.
Jag bytte till Bilstein sprint, typ i onödan *S*, märkte ingen större skillnad, mao std dämparna funkade finfint, fastän de är skumma losskruvade

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Hur är det?
Är det samma stötdämpare som på C-klass?

Jag har AMG C55 (Sachs)dämpare liggande som det inte är nå fel på(tror jag) för en billig slant.
Varför jag tror de är okej är pga de är skumma då de är losskruvade(fram) de trycks inte ut hela vägen av gastrycket, men de har inte läckt nå olja och är nästan rostfria.
Jag bytte till Bilstein sprint, typ i onödan *S*, märkte ingen större skillnad, mao std dämparna funkade finfint, fastän de är skumma losskruvade



Det blir någon typ av coilover när motorn är igång. Men en rolig grej när vi flyttade bilen i garaget så är bilen ungefär 5cm högre än orginal. När jag ställer mig längst fram och gungar bilen så sjunker den inte, Så V8an måste vara lättare än kompressor 4an

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



5cm är ganska många kilon! Men har ni kylvätska, olja och alla pinaler på plats?

Antar att 4an har gjutjärnsblock? Då ska de nog inte skilja så många kilon i motorvikt. 20-30 på sin höjd. Men V8an borde vara tyngre..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1758



V8an har fullt med Magnesiumgrejer std.

ventilkåpor och insug exempelvis.

Det är lungt, Stötdämparna ligger här hemma bara och dräller så jag tänkte man kan iaf tipsa om dem.

Kolla noga med coilovers sen, det är väldigt dåligt med frigång mot däcket mellan dämparen/tallriken.
Tänkte köpa coilovers själv förut, men valde bort då jag hittade massa folk som haft bekymmer med gummignid

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



Jasså! De var inte så dumt Då kan de nog bli tightare med vikten, du vet inte var en komplett MB åtta väger Patrik?

Jag vet att Audis väger ca 200kg med allt lull lull påskruvat, dock osäker på om det är torr eller blöt. Den är samtidigt ganska liten i jämförelse med BMW eller MB åttorna, men där är kåpor, insug m.m. i alu istället. Jag var under uppfattningen att det var ganska lätt för en V8a, men låter ju som att MB motorn kan ligga i liknande viktklass, kanske t.o.m lägre?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456


Trådstartare
Cassius skrev:
5cm är ganska många kilon! Men har ni kylvätska, olja och alla pinaler på plats?

Antar att 4an har gjutjärnsblock? Då ska de nog inte skilja så många kilon i motorvikt. 20-30 på sin höjd. Men V8an borde vara tyngre..




Det som skall på är front komplett med lysen och kylare men de kanske väger 40kg. Jag ställer mig ju längst fram (72kg) och då fjädrar ju bilen. MEN jag skiter faktiskt i allt förutom att motorn skall igång och fungera. SEN till sommarn 2019 då skall det vara bur och jagas vikt

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456


Trådstartare
Är det någon som har kopplat in en Merca M113 motor mot ett VEMS insprut ?
Detta är ju första gången för mig och jag har inte en ANING hur jag skall ställe de olika värderna...
Är det någon som kan ge tips ?


_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1758



Cassius skrev:
Jasså! De var inte så dumt Då kan de nog bli tightare med vikten, du vet inte var en komplett MB åtta väger Patrik?

Jag vet att Audis väger ca 200kg med allt lull lull påskruvat, dock osäker på om det är torr eller blöt. Den är samtidigt ganska liten i jämförelse med BMW eller MB åttorna, men där är kåpor, insug m.m. i alu istället. Jag var under uppfattningen att det var ganska lätt för en V8a, men låter ju som att MB motorn kan ligga i liknande viktklass, kanske t.o.m lägre?


Om min info stämmer så väger 5.45l motorn 171kg
De är ganska viktsnåla pga det är bar en kamaxel per topplock samt 3 ventiler per cylinder.
Tror delar av oljetråget är magnesium också, dock osäker.
När jag hade av topplocken för portning på min så reagerade jag på hur lätta de var.
De är typ lika långa som ett audi 5cyl topplock men väger typ hälften.

Kompressormotorn väger givetvis lite mer, delvis pga kompressorn, men också pga kraftigare block.
Och SLR Mclaren blocket väger ännu lite mer.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456


Trådstartare
Såja nu har det försvunnit lite inredning och motorn är utlyft. Måste kunna rensa kablar och koppla om styrningar från gamla styrboxen till nya VEMS boxen.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456


Trådstartare
Ikväll åkte instrumentbrädan ut ur bilen och nästan hela elsystemet. Jag klippte faktiskt av elen i höjd med stolarna i bilen.
Det enda som är kvar i motor utrymmet är kabel härvan till abs pumpen.







Demontering pågår...








Här är hela motorhärvan kvar.




Brädan är tillbaka monterad.










Det var gott att äntligen få komma till garaget efter nästan 2månader.

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456


Trådstartare
för hoppningsvis sista gången vi monterar motorn....
men det är bra om utrymme för att få kylare och luftstyrning på plats



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456


Trådstartare
har monterat en liten vinge också... kommer ifrån Ginetta G55 SuperCup. Men den skall högre upp i luften.


Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



nikke-tribal skrev:
har monterat en liten vinge också... kommer ifrån Ginetta G55 SuperCup. Men den skall högre upp i luften.


Uppladdad med Rejsas Android-app.


Det där blev bra! Jag som kör Bmw e46 compact som har en liknande kaross som denna har funderat på en liknande vinge och detta gjorde mig extra sugen på att skaffa en! Ska bli kul att se när du får klart allt med motorn tror det kommer bli grymt! thumbs up

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456


Trådstartare
Igår kopplade jag in bränslepump och bakljus.



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456


Trådstartare
är och kör med ERCup på Karlskoga och kör 6h. nu när jag sitter och vilar mellan passen kom jag på att en ny mindre generator kom på plats igår.




Biltemas universal generator.

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Vingen ser ju ut att vara gjord för den där karossen thumbs up

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456


Trådstartare
VEMS sprutet klarade inte av att driva original spolarna så enklaste och billigaste lösningen var att införskaffa 16 st VAG spolar.






_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565



thumbs up

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes C Sportcoupé 2002
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
32146 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande