Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes C Sportcoupé 2002
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
32141 besök totalt
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430



Hmmm, jag har en M137 V12:a ståendes utan coilpacks som jag hade tänkt använda V8:ans spolar till. Varför funkar de inte med VEMS? Alternativt vet du nåt bra (billigt ) ställe att få tag i 24 st VAG-spolar?

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455


Trådstartare
Boinkers skrev:
Hmmm, jag har en M137 V12:a ståendes utan coilpacks som jag hade tänkt använda V8:ans spolar till. Varför funkar de inte med VEMS? Alternativt vet du nåt bra (billigt ) ställe att få tag i 24 st VAG-spolar?



Jag har den boxen utan inlödda motstånd i så då funkade inte orginal spolar MEN köper du Vems som är rätt förberett så får du 4 utgångar som klarar "dumma" spolar.
Jag hittade faktiskt en annons på blocket som sålde VAG spolar så jag fick betala 1000:- för 16st.

Min Chef som byggt en kompressor på Merca V12 har använt Opel omega V6 tändkasset skall vara samma som Saabs V6 motorer.

lycka till thumbs up

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455


Trådstartare
bygget fortsätter sakta men säkert

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Boinkers skrev:
Hmmm, jag har en M137 V12:a ståendes utan coilpacks som jag hade tänkt använda V8:ans spolar till. Varför funkar de inte med VEMS? Alternativt vet du nåt bra (billigt ) ställe att få tag i 24 st VAG-spolar?


Aliexpress.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455


Trådstartare
igår kväll byggdes det lite avgasystem. styrboxen är på kontroll hos Engdahls motorsport.


Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455


Trådstartare
JAHA nu vart det lite jobbigt med mitt budget bygge
Det vart att beställa en ny Styrbox av Engdahls motorsport den jag hade gav upp när jag kopplade in 16st VAG spolar och försökte starta.
Men nu är en ny på väg, men kommer antagligen bara att använda 1st tändstift per cylinder istället för 2.

Men det positiva är att nu kan jag göra om för att få en snyggare härva vid boxen.

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455


Trådstartare
Nu är avgssystemet nästan färdigt. Fattas bara 2st upphängningar mitt under bilen.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3652



nikke-tribal skrev:
Nu är avgssystemet nästan färdigt. Fattas bara 2st upphängningar mitt under bilen.
https://rejsa.nu/im/user/3267/2018-10-10-07-58-55_img_20181009_211339. . . . .
Uppladdad med Rejsas Android-app.

Är det katten du har längst bak på systemet?
Har inte sett det på gatbilar tidigare.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3652



nikke-tribal skrev:
Nu är avgssystemet nästan färdigt. Fattas bara 2st upphängningar mitt under bilen.
https://rejsa.nu/im/user/3267/2018-10-10-07-58-55_img_20181009_211339. . . . .
Uppladdad med Rejsas Android-app.

Är det katten du har längst bak på systemet?
Har inte sett det på gatbilar tidigare.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



Rent funktionsmässigt borde väl verkningsgraden på katen bli lägre med placering så långt bak? Avgaserna har ju hunnit kallna en hel del på vägen, tänker jag...

_________________
Magnus Falk
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



(dubbel)

_________________
Magnus Falk
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



när man har nått arbetstemperatur så lär det inte skilja så mkt

_________________
Tord Ringenha11
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



Frågan är ju om katen någonsin når arbetstemp?

_________________
Magnus Falk
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455


Trådstartare
Nu blir detta en ren racebil tillslut. Ang katten så har ju TCR bilarna katten längst bak. Även BMW S2000 bilarna hade det. Min teori är att jag kan köra mindre avgasrör och då behålla värme/flöde hela vägen bak till katten. Sen är det förbannat fränt när man ser glödande utblås

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



nikke-tribal skrev:
Nu blir detta en ren racebil tillslut. Ang katten så har ju TCR bilarna katten längst bak. Även BMW S2000 bilarna hade det. Min teori är att jag kan köra mindre avgasrör och då behålla värme/flöde hela vägen bak till katten. Sen är det förbannat fränt när man ser glödande utblås
ä

Precis! Som att titta rakt in i en gigantisk cigarettetändare....

_________________
Magnus Falk
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



stilldouble skrev:
Frågan är ju om katen någonsin når arbetstemp?


Det blir varmt när man använder grejjerna

_________________
Tord Ringenha11
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455


Trådstartare
Äntligen fick jag gjort en adapter platta... De flesta hade ju fräst ut en snygg platta ur ett alu block men inte jag med min budget. Tager vad man haver.
Nu kan jag koppla färdigt sprutet och göra klart för start.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Annars är det inte så svårt att bygga om spjället som satt std till ett mekaniskt.
Man kan nyttja potensiometern inuti också faktiskt.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Kolja skrev:
Boinkers skrev:
Hmmm, jag har en M137 V12:a ståendes utan coilpacks som jag hade tänkt använda V8:ans spolar till. Varför funkar de inte med VEMS? Alternativt vet du nåt bra (billigt ) ställe att få tag i 24 st VAG-spolar?

Aliexpress.


Inte läst denna tråd förut så därför sent svar..

Måste varna för detta, köp INTE billiga Noname tändspolar, många som haft problem med dessa, så köp inte omärkta från Ebay, Aliexpress eller liknande.

Och Niklas dom du köpt kan jag inte se om det står något märke på? så om du får problem med gnistan så kan tändspolarna vara boven..

Sen har ju VAG även uppdaterat dessa i omgångar då dom första gick sönder väldigt lätt så även om det är gamla original så finns risk att dom ger upp när som helst..


Ni kan köpa nya märkes spolar (NGK,BERU mfl.) av nyaste sorten från 200kr på denna sida:

https://autopartsmarket.eu/

Sen finns det olika längder på dessa VAG spolar också som ni får tänka på.
Även 2 olika inkopplingar av el-kablarna så Niklas du måste veta vilka spolar du har så du kopplar dom rätt..


EDIT, sen angående el inkopplingen, hur tunna kablar är det du lödde fast från bilens el-system samt dom som sitter i kontakten? (eller är detta signal kabeln du lödde?)
På mina Audi bilar så sitter det 2-2.5mm2 original på plus och minus till dessa tändspolar, så finns risk att du får dålig gnista med för klena kablar på + & - så försök få dit minst 2mm2 och egen plus matning via relä så du inte råkar ut för problem.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Kolja skrev:
Boinkers skrev:
Hmmm, jag har en M137 V12:a ståendes utan coilpacks som jag hade tänkt använda V8:ans spolar till. Varför funkar de inte med VEMS? Alternativt vet du nåt bra (billigt ) ställe att få tag i 24 st VAG-spolar?

Aliexpress.


Inte läst denna tråd förut så därför sent svar..

Måste varna för detta, köp INTE billiga Noname tändspolar, många som haft problem med dessa, så köp inte omärkta från Ebay, Aliexpress eller liknande.

Och Niklas dom du köpt kan jag inte se om det står något märke på? så om du får problem med gnistan så kan tändspolarna vara boven..

Sen har ju VAG även uppdaterat dessa i omgångar då dom första gick sönder väldigt lätt så även om det är gamla original så finns risk att dom ger upp när som helst..


Ni kan köpa nya märkes spolar (NGK,BERU mfl.) av nyaste sorten från 200kr på denna sida:

https://autopartsmarket.eu/

Sen finns det olika längder på dessa VAG spolar också som ni får tänka på.
Även 2 olika inkopplingar av el-kablarna så Niklas du måste veta vilka spolar du har så du kopplar dom rätt..


EDIT, sen angående el inkopplingen, hur tunna kablar är det du lödde fast från bilens el-system samt dom som sitter i kontakten? (eller är detta signal kabeln du lödde?)
På mina Audi bilar så sitter det 2-2.5mm2 original på plus och minus till dessa tändspolar, så finns risk att du får dålig gnista med för klena kablar på + & - så försök få dit minst 2mm2 och egen plus matning via relä så du inte råkar ut för problem.


tack för tips

vi kommer bara använda 8 spolar och kolla hur effekten blir med endast 1stift istället för 2 (orginal)
så jag har 8 i reserv om någon skulle vara dålig. thumbs up

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455


Trådstartare
Steg 1 avklarat

https://youtu.be/znqYPD3ia5Q

tyvärr tickar motorn men det finns mer att göra runt bilen innan motorn skall bytas ut

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes C Sportcoupé 2002
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
32141 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande