Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Das Polo g40 1992 SÅLD
1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (8517 totalt)
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134


Trådstartare
nu gick jag o blev med trackday bil
köpte en polo g40
den ser lite trött ut, men det ska jag snart få ändring på.
framspoilern losnade när vi vinchade den upp på släpet.
sitter med 2 ? små självborrande skruv + org sidofäste ska göra riktiga fäste, så inte skitet ramlar av under körning.
råkade också köpa på mej biltransportsläpet i bakgrunden




bilen behöver en rejäl städning, o ta ut alla bra o ha grejor som ligger i den





någon har lekt elektriker med ett sådär resultat.
o det sitter ett carguard larm i bilen som spökar, så det ska bort + så småning om bygga helt nytt elsystem.
så här ser elsystemet ut lite överallt i bilen
med det resultatet att bilen inte ville starta när jag köpte den




vevhusvent med tvivelsam funktion



måste titta över oljeslangarna då dom är torrspruckna o läcker olja



sen råkar jag ha 4 st sprillans japan racing 7" fälgar liggandes som ska på istället för dom vita rallyfälgar



ja här står jag nu, ikväll ska jag ut o jaga elfel så racemojängen starter
när jag sen har fått liv i den ska jag göra den besiktnings klar o sen kan jag börja pilla på den

_________________
henrik nielsen
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134


Trådstartare
ikväll har jag pillad lite med elen o fått mojängen att starta, men säg den lyckan som är lång.
olja bara pissade av den, alla olje slangar är rent torrspruckna o läcker.
får köra o få tryckt nya imorgon
det något helt knasigt med styrningen hjulen pekar åt vart sitt hål.
verkar som att vänstra stryrstag har fått en smäll, ska titta mer på det





gick även över bromsarna fram o fick monterat spoilern ordentligt.

kofångarn bak åkte bort o ut på släpet som ska till tippen




hittar lite konstig ström över allt, detta satt i hjulhuset fram



det fick bli en nödlösning fram till jag bygger nytt elsystem


får se va jag hittar av konstigheter imorgon

_________________
henrik nielsen
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En Kinder-Polo, en massa överraskningar i en kaross.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383



Dde där år så fräcka! ska du behålla G-ladern?

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Var lite sugen på att köpa den där.
Ser nu att den var precis en sådan opolerad diamant som brukar köpa och sälja tätt efter.

Ska bli skoj att följa detta.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134


Trådstartare
Coupe76 skrev:
Dde där år så fräcka! ska du behålla G-ladern?


jajamen, detta är ett gammalt bygge som tydligen ska ha gått väldans bra/fort
den behöver bara lite kärlek för att komma tillbaka till sin forna glans

ska beställa 2 nya styrstag h/v hoppas inte det välter budgeten. autodoc ska ha hiskeliga 212 kr för det vänstra
nu ska jag ut o skruva oljeslang

_________________
henrik nielsen
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Grattis! Kul med små snabba bilar!

Är det här samma bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5761&postdays=0&postord . . . .

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8018



Tord skrev:
Grattis! Kul med små snabba bilar!

Är det här samma bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5761&postdays=0&postord . . . .


Japp det är samma. thumbs up
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134


Trådstartare
robber skrev:
Var lite sugen på att köpa den där.
Ser nu att den var precis en sådan opolerad diamant som brukar köpa och sälja tätt efter.

Ska bli skoj att följa detta.


sälja hur gör man det det har jag svårt för o det synns i garaget o på tomten

_________________
henrik nielsen
Citera
Benny_Gustavson
Avesta
Här sen Mar 2005
Inlägg: 107



Det här ska bli kul att följa, det är en tjusning över dom förfallna gamla hjältarna so man ska försöka få ordning på igen.

När det dessutom är en lite mer udda kärra så blir det ännu mera intressant

_________________
Benny Gustavson
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134


Trådstartare
lite här från dagens escapader
tittade lite bättre på styrningen idag o så att det inget fel på den, det bara att den har ett i mina ögon brutalt toe out. så det får vara så, typ fixa inget som inte är sönder..

kanske är jag lite känslig, men jag byte denna oljeslang lite för säkerhets skuld
misstänker det var här oljan läckte ut



batteriet så lite så där ut så det åkte ut o fick en tvätt, lite fett på polerna o nu sitter det på plats igen.
passade samtidigt på att rycka ut mattan. för det finns väl inte matta i en lemans racer




tömde bilen på alla bra o ha grejor, tja mindre bra grejor at ha. det mesta åker på tippen
växellådan vet jag inget om så den hittar jag ett litet skrymsle till.
likadan med drivaxlerna o ventilkåpan o ett stälbart kamdrev.
resten åker samma håll som bak kofängaren..tippen.




jag har beställt lite delar till den idag. kamrem,oljefilter,stift,
sån nu får den vänta lite till dom delarna kommer, imorn ska jag kolla över släpet inför besiktning

_________________
henrik nielsen
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134


Trådstartare
fick fixad olja slangen från kompressorn
någon hade gjort slangansluttninger själv detta var jag inte nöjd med
den till höger är den hemmalagade, jag sätter i riktiga slanganslutninger
det sista jag vill är ju att strö olja över hela Knutstorp, så det ska sitta korrekt,
tur man har skruvad mycket Harley genom tiden, anslutningerna kommer från HDs oljepump







förstärkning av framvagn + krängningshämmare



bur infästning ser proffsigt ut




så nu får den hänga i taket i väntan på kamrems byte + olje service
den får hänga där uppe annars får jag inte ut det som står framför
som det ser ut nu verkar det lovande med en debut på Knutstorp i nästa månad



_________________
henrik nielsen
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90



Kul att du tog tag i den här, kollade själv ordentligt på annonsen.
Men, jag har för många projekt och gick inte längre än en rejäl tanke.

Följer tråden och dina operationer... thumbs up

_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Kul bil - lycka till och framför allt: Ha så kul! thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134


Trådstartare
tack för al uppmuntran
o kul ska jag ha, ser fram emot at komma ut på banan.
i väntan på delar började jag gå över släpet, ett brenderup k19 1500 kg som får lasta 1000kg.
som jag köpte som ett renoverings objekt, då dom inte lyckats få det genom besiktning.
pga dom var för lata at fixa ljuset
byte en glödlampa o byte utt en sidomarkering så nu lyser det så grant på alla hål o kanter.
dom fick även nerslag på et hjullagar som lät, det var spänt aldeles för hårt, lossnade lite o hoppas det blev bra.
har beställt 4 nya däck då det sitter 4 olika däck på varav ett är et vinterdäck
körbanan är rostig, så tänkte slipa bort rosten o måla dom med svarta hammarlack


et litet verktygs tips..när man står rent själv o ska kolla bromsljuset är det bra med en snabb tving.
man vänder den ene käften, o kör fram stolen helt o sätt tvingen mellan stol o bromspedal o pumpa tvingen

_________________
henrik nielsen
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Min gamla bil.
Har funderat på tt köpa tillbaka den mer än en gång under åren den varit till salu.
Men då stod den i Luleå och jag har blivit lite bekväm och orkade inte åka och hämta den.

Elen som du har tagit massa fina bilder på har jag inget med att göra.
Är ägarna efter mig som varit i farten.
Får allergiska utslag av sådana kopplingar.

Tack för kommentaren om bur infästningen.
Låg många timmars funderande och slipande bakom dom.

Olje slangarna kanske inte var tänkta till bil när dom händes på någongång 2003-2004

Var en kul bil som jag var kluven till att sälja. Var inte helt kompis med framvagnen på den.
Den rör sig bra när man bromsar från högre hastigheter.

_________________
// Jani Hast
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



Kul att se denna bil lever:-)
Jag importerade denna bil -00 från Tyskland, då var den chippad och bytt remhjul. Gick riktigt bra! Madame i huset som åkte i den dagligen uppskattade dock inte torque steeringen 😂

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715




_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134


Trådstartare
hej
kul att höra från er o kul med gamla bilder
tack för att ni delar med er.
ja att en oljeslang lämnar in jordelivet är ju inget konstigt
'har läst din tråd om bilen o du har ju byggt den seriöst,
hela bilen behöver lite kärlek för att komma tillbaka till banan
jag är väldans nyfiken på hur den känns på banan, men det blir säkert skoj
vill serva den o byta kamrem innan jag börjar köra med den
jag ska riva av kamkåpan o räkna kuggar för tydligen finns det 2 olika kamremmar till dessa

_________________
henrik nielsen
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134


Trådstartare
idag har jag påbörjat kamrems bytet. men det var inte det enklaste.
jag får inte bort kompressor remhjulet på veven, tar i rambenet
så jag tänkte då skruvar jag ut bulten som håller kamrems hjulet, då bör jag kunde få bort remhjulet.
men se där gick jag på patrul, den sitter som berget, har bankat o bankat med min mutterknackare
en makita på 1000nm, det första gången den inte har klarat av jobbet
jag ska kämpa lite till imorn, ser fram för mej att jag blir tvungen att plocka ut motorn
det har jag inte tid eller lust med jag vill ju köra nästa månad.
en annan grej som jag tycker är smart.. skriv miltal o datum på kamremmen med sån däckpenna när man byter den.
då kan man alltid se när det gjort. men det kanske bara jag som tycker det någon ide

_________________
henrik nielsen
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134


Trådstartare
idag har jag vridit bankat o bänd men det stört omöjligt att få kompressor drevet av med motorn i.
kompressor drevet är mycket bredare än det vanliga drevet då det sitter multirem istället för v-rem
kaaaanske om jag hade kunnat lossna centrum muttern som håller kamdrevet
men ihelvete heller om den vill ge sej, vet inte om någon har satt bulten med locktite
kanske man ska testa med sån induktionsvärmare, så dom hade på biltema för lite under 4000kr
hade varit skönt slippa ta ut motorn just, då det drar med sej så mycket annat typ eljobb, o almän upfrächning
av maskinrummet. detta hade jag tänkt göra till vinter
jag kanske kan köra 1-2 gånger i år med den remmen som sitter i den ser fin ut inga sprickor eller sånt
konstigt att det ska vara mera komplicerat att byta kamrem på en polo än det är på min ferrari 348
annars får helt enkelt offra mej o plocka ut motorn, det blev lite mera jobb än jag hade önskad.
jaja jag har ju semester minst 1 månad till så det löser sej nock

_________________
henrik nielsen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Das Polo g40 1992 SÅLD
1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (8517 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande