Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 52, 53, 54 ... 111, 112, 113   >>
14 besök idag (462870 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag splittade ut frågan om CUP2 när mönstret börjar ta slut till egen tråd här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115485

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Inte helt ovanligt här på Rejsa att man river ut delar av inredning, baksäte, ljudisolering osv för att lätta bilen. Add lightness är verkligen en gyllene regel på bana thumbs up Och M2an är ju onekligen tung precis som många nyare bilar tyvärr är (fast en massiv uppsida är ju att de är mycket mycket säkrare). Så att få bilen lättare hade varit trevligt. Så vad går jag och gör precis nu då? Jo jag monterar på mer ljuddämpning Jag använder ju bilen till vardags och däcksbullret är ganska redigt tyvärr. Det beror på att BMW faktiskt låter bli att montera en massa massa ljuddämpningsbitar som sitter på de enklare modellerna av 1- och 2-serien. Och det finns väl en tanke bakom det. Hursomhelst, internet är min vän och jag har hittat några stycken bitar jag ska sätta på plats. Dels är hela hjulhusen bak helt oisolerade bakom bagagerumsmattorna, samma på sidorna i baksätet där hjulhusen är helt oisolerade bakom sidopanelerna (jamen så var det ju på alla bilar förr säger någon gammal gubbe då ). Jag började igår med gummilisterna som sitter mellan framskärmarna och a-stolparna. De som prövat att sätta dit de olika delarna har faktiskt fått ner ljudnivån en handfull dB. Jamenar, jag måste ju kunna höra musiken i stereon när jag kör bana.... eller hur det nu var



MVH
Gammal bekväm gubbe

_________________
Magnus Thomé
Citera
_pancho_
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 346



efter massa mil i bilen denna helg så förstår jag dig, känner mig lomhörd och trött.. Saknade dig på Sviestad idag för övrigt.

_________________
Hälsn. Tobias Blomberg
F87 M2 Man. - E46 M3 SMG
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Gårdagens tur, den hade jag aldrig kört innan faktiskt, nice! Mycket 30-55kmh på 70-skyltad bitvis väldigt knixig väg

Sverige är underbart fint såhär års!



_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1113

Namndispens
Namndispens

Magnus Thomé skrev:

Fixade CAN bus transceiverchip kopplat till en ESP32. Får nu upp hastighet och varvtal till processorn och räknar ut vilken växel som är i (och olje- vattentemperaturer som jag ska visa istället när det är bankörning thumbs up ) Just nu visar jag växeln ( o det andra valbart) på en liten 2x2cm OLED-skärm men den är alldeles för ljussvag för att spegla i rutan. Så jag håller nu på med några 2cm höga sjusegments vita(!) LED som nog kan braka på med lite bättre styrka.


Kan man få ta del av koden?

_________________
Johan H
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Den ska bli självlärande så den funkar automatiskt med alla bilar/växellådor/utväxlingar men den här är hårdkodad för BMW M2 med DCT.

För att nivåanpassa signalerna så behöver du en transceiver ic, sök på SN65HVD230 på tex ebay. Den här kan du koppla in på OBD2-kontakten helt enkelt. Jag läser ju bara standardgrejer och inga special CAN-meddelanden. Men går att hänga på CAN bus på andra ställen i bilen också förstås.

Sen har jag några olika varianter av kod beroende på vilken display man vill använda, till exempel MAX7219 med rätt- eller spegelvända (stooora) 7-segmentstecken osv. Men den här koden nedan funkar med den här lilla smidiga displayen: https://www.sparkfun.com/products/11629 med bara tre sladdar från ESP32 till displayen. Jag har bytt ut seriemotstånden till segmenten så den lyser betydligt starkare än original dock. Och ett ljuskänsligt motstånd som styr ljusstyrkan riktigt perfekt faktiskt.



#include "EEPROM.h"
#include <CAN.h>
#include <OBD2.h>

#define BUTTON_GPIO 5
#define SERIAL_TX 17
#define SERIAL_RX 16

#define EEPROM_SIZE 2
#define EEPROM_ADR_DISPLAYMODE 0
#define RESETDELAY 4000

uint8_t displaymode;
char tempString[5];

HardwareSerial SerialLED(1);

// ---------------------------------------------------------------------------------
void setup() {

  pinMode(BUTTON_GPIO, INPUT_PULLUP);

  SerialLED.begin(9600, SERIAL_8N1, SERIAL_TX, SERIAL_RX);
  SerialLED.write(0x76);      // Clear display command
  SerialLED.write(0x7A);      // Set brightness command byte
  SerialLED.write((byte)255); // 0-255 brightness data byte
  SerialLED.print("8888");

  EEPROM.begin(EEPROM_SIZE);
  displaymode = EEPROM.read(EEPROM_ADR_DISPLAYMODE);
  if (displaymode>3) {
    displaymode = 0;
  }
  CAN.setPins(22, 21);
  while (!OBD2.begin()) {
    delay(500);
  }
}


// ---------------------------------------------------------------------------------
void loop() {

  static uint8_t button = 0;
 
  SerialLED.write(0x79); // Send the Move Cursor Command
  SerialLED.write(0x00); // Send the data byte for position
 
  int16_t kmh = (int16_t) OBD2.pidRead(VEHICLE_SPEED);

  if (displaymode == 0) {
    uint8_t gear;
    if (kmh<1 || kmh>500) {
      gear = 0;
    }
    else {   
      int16_t ratio = (int16_t) (OBD2.pidRead(ENGINE_RPM)/kmh);
      if (ratio>100) {
        gear = 1;
      } else if (ratio>58) {
        gear = 2;
      } else if (ratio>42) {
        gear = 3;
      } else if (ratio>31) {
        gear = 4;
      } else if (ratio>25) {
        gear = 5;
      } else if (ratio>21) {
        gear = 6;
      } else {
        gear = 7;
      } 
    }
    sprintf(tempString, "%3d ", gear);
    SerialLED.print(tempString);
  }
 
  if (displaymode == 1) {
    if (kmh<0 || kmh>500) {
      SerialLED.print(" -- ");
    }
    else {
      sprintf(tempString, "%3d ", kmh);
      SerialLED.print(tempString);
    }
  }
 
  if (displaymode == 2) {
    int16_t oil = (int16_t) (OBD2.pidRead(ENGINE_OIL_TEMPERATURE));
    if (oil<0 ||oil>200) {
      SerialLED.print(" --");
    }
    else {
      sprintf(tempString, "%3d", oil);
      SerialLED.print(tempString);
    }
    SerialLED.write(0x7E);        // Digit #4 control
    SerialLED.write(0b01100011);  // set segments     
  }
 
  if (displaymode == 3) {
    int16_t h2o = (int16_t) (OBD2.pidRead(ENGINE_COOLANT_TEMPERATURE));
    if (h2o<0 || h2o>200) {
      SerialLED.print(" --c");
    }
    else {
      sprintf(tempString, "%3dc", h2o);
      SerialLED.print(tempString);
    }
  }

 
  // BUTTON TO CONTROL DISPLAY MODE
  if (!digitalRead(BUTTON_GPIO)) {
   if (!button) {
      timer = millis();
    }
    if (button && millis() - timer > RESETDELAY) {
    SerialLED.print(" Go ");
      delay(2000);
      // RESET GEAR RATIOS HERE... TODO
    }
    else {
      button = 1;
    }
  }
  else {
    if (button) {
      switchDisplayMode();
    }
    button = 0;
  }

  delay(50);
}


// ---------------------------------------------------------------------------------
void switchDisplayMode(void) {
  displaymode++;
  if (displaymode>3) {
    displaymode = 0;
  }
  EEPROM.write(EEPROM_ADR_DISPLAYMODE, displaymode);
  EEPROM.commit();
}


// ---------------------------------------------------------------------------------

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Problemet jag har med min HUD är inte att den inte funkar, den funkar kalas. Men det är ett jävla åbäke till ful fyrkantig låda att lägga uppe på instrumentpanelen. Men det är supernajs att se hastighet eller växel uppe i rutan thumbs up



_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1113

Namndispens
Namndispens

Jag har all hårdvara som behövs. Mitt projekt är lite annorlunda, men behöver läsa ut data från canbus för bland annat hastighet. Var nyfiken på hur du gjort, så slipper jag uppfinna hjulet igen

Tack!

_________________
Johan H
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
copy paste programmering är grejen thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
HELA koden för att läsa CAN/OBD2 är omfattande:


#include <CAN.h>
#include <OBD2.h>

CAN.setPins(22, 21);

while (!OBD2.begin()) {
  delay(500);
}
 
int16_t kmh = (int16_t) OBD2.pidRead(VEHICLE_SPEED);

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Sisådärja, nu har jag tyngt ner bilen med lite mer ljudisolering

Beställde några gummilister, dämpmattor och täckskivor som sitter som original på icke-M2-versionerna.

Är det värt besväret? Om man tycker bilen är bullrig så är svaret JA. Det blir ingen revolution men märkbart tystare när det gäller däcksbuller från asfalten.

All info kommer härifrån: https://f87.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1228618&page=6

Jag beställde denna lista (hoppade över motorhuvens matta):


12 st          clips           51489119216
1 st           panel V         41007294289
1 st           panel H         41007294290
1 st           ljuddämp V      51487334357
1 st           ljuddämp H      51487334358
1 st           ljuddämp V      51487296055
1 st           ljuddämp H      51487296056
12 st          clips           51471911992
1st            gummilist       51487300693
1st            gummilist       51487300694



Totalvikt? Nåt enstaka kilo max skulle jag gissa

Inte bild på min bil men här ser man den svarta mattan man sätter dit bland annat

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Som jag skrivit i annan tråd så kan jag få bukt på ytterkantslitaget på framdäcken genom att ha lite bredare fälg per given däcksbredd.

- 255 eller 265/30 19 på 9" fram = jobbigt ytterkanstlitage med CUP2 (och även TrofeoR men lite mildare)
- 255 eller 265/30 19 på 10" fram = mycket mycket mindre ytterkantslitage.




Meeeeeeeeeen, innerkantslitage är det hursomhelst


Här ser man hur ytterkantslitaget som många har på CUP2 inte är problem alls! Men innerkanten på båda framdäcken (CUP2) är slitna i en mycket mycket brant vinkel de innersta 3-4cm bara. Gaaaah!




Nu har jag haft R888R på bilen och har exakt samma problem

Här kan man se samma mycket branta vinkel på slitaget de innersta centimetrarna på framdäcket medans ytterkanten ser rimligt sliten ut:






Här kan man se nytt jämfört med slitet:







För attt försäkra mig att det inte blivit något knas med hjulvinklar, bilen har känts helt normal men man vet ju aldrig, så var jag förbi Danne idag och det var inga konstigheter, bara normala småjusteringar efter ett års körning typ:






Fet....






Och till sist en bild på vad som troligtvis visar varför det sliter på insidan på framdäcken....




Så vad tusan nu då? Det blir ju skitdyrt att hålla på såhär att slänga däck i förtid.



Mer toe in för att få snällare "släpvinkel" på det närapå obelastade innerhjulet är inte aktuellt eftersom det visade sig vara ganska mycket toe in som det var.




_________________
Magnus Thomé
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



Magnus Thomé skrev:
Mer toe in för att få snällare "släpvinkel" på det närapå obelastade innerhjulet är inte aktuellt eftersom det visade sig vara ganska mycket toe in som det var.


Mycket toe in kan också vara ditt problem. När däcken rullar rakt fram så kommer toe in tillsammans med mycket camber göra att däcket sliter mycket på insidan (för att dom plogar lite och ligger bara på insida).
Jag har haft exakt samma symptom på gatdäcken utan att dom gått en meter bana. Har sedan siktat på att ha toe in men så lite som möjligt att ställa och det har funkat mycket bättre på min bil efter vad jag kan se. Värt att testa

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jo... men då blir slitaget mycket mer utbrett över däcksbredden vad jag känner till. Inte bara de tre-fyra innersta centimetrarna och inget alls längre in på däcket. Dvs mer att man ser att det "tonar" ut sakta långt längre in över däcksbredden. Så långt jag känner till iaf. Eller är det fel uppfattat av mig kanske? Ingen vore lyckligare än jag om det vore det bara....


EDIT:
Toe in 0.25 grader totalt stod det på innan justeringen, nu satt till 0.15 grader totalt toe in.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Någon påstår att jag sniglar fram?

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Magnus Thomé
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12858



blir varmt och skönt för den stackarn på nästa banträff.
För att inte tala om yrselkänslan.
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1342



Skifta däcken från vänster sida till höger sida, då menar jag inte fälgarna utan bara däcken. Det blir ju en monteringskostnad men billigare än att köpa nya däck hela tiden. Funkar om det bara är rotationsriktning på däcken, men inte om insidan skall monteras inåt på fälgen.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Alla modeller jag kör med just nu (TrofeoR, CUP2 och R888R) är markant assymetriska i mönster men stommarna vet jag ju inte så man kan ju testa.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
På väg till Sturup Raceway, men för att köra något HELT annorlunda än M2

_________________
Magnus Thomé
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



Magnus Thomé skrev:
Jo... men då blir slitaget mycket mer utbrett över däcksbredden vad jag känner till. Inte bara de tre-fyra innersta centimetrarna och inget alls längre in på däcket. Dvs mer att man ser att det "tonar" ut sakta långt längre in över däcksbredden. Så långt jag känner till iaf. Eller är det fel uppfattat av mig kanske? Ingen vore lyckligare än jag om det vore det bara....


EDIT:
Toe in 0.25 grader totalt stod det på innan justeringen, nu satt till 0.15 grader totalt toe in.


Jag vill minnas att det var de innersta 3-4 cm som slets men det var länge sedan så jag kan minnas fel. Tror också att jag hade runt 0,25 eller lite mer och numera ligger på 0,10 total toe in (0,05 per sida).

Jag kanske har några gamla framdäck liggandes som jag kan kolla på vid tillfälle

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



Magnus Thomé skrev:
Alla modeller jag kör med just nu (TrofeoR, CUP2 och R888R) är markant assymetriska i mönster men stommarna vet jag ju inte så man kan ju testa.


Cup 2 ska du nog inte vända, dom har olika gummiblandning på insida/utsida däcket så det blir dåligt. Ingen aning om övriga dock.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 52, 53, 54 ... 111, 112, 113   >>
14 besök idag (462870 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande