Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 52, 53, 54 ... 111, 112, 113 >> 14 besök idag (462870 totalt) |
Jag splittade ut frågan om CUP2 när mönstret börjar ta slut till egen tråd här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Magnus Thomé |
||
Inte helt ovanligt här på Rejsa att man river ut delar av inredning, baksäte, ljudisolering osv för att lätta bilen. Add lightness är verkligen en gyllene regel på bana Och M2an är ju onekligen tung precis som många nyare bilar tyvärr är (fast en massiv uppsida är ju att de är mycket mycket säkrare). Så att få bilen lättare hade varit trevligt. Så vad går jag och gör precis nu då? Jo jag monterar på mer ljuddämpning Jag använder ju bilen till vardags och däcksbullret är ganska redigt tyvärr. Det beror på att BMW faktiskt låter bli att montera en massa massa ljuddämpningsbitar som sitter på de enklare modellerna av 1- och 2-serien. Och det finns väl en tanke bakom det. Hursomhelst, internet är min vän och jag har hittat några stycken bitar jag ska sätta på plats. Dels är hela hjulhusen bak helt oisolerade bakom bagagerumsmattorna, samma på sidorna i baksätet där hjulhusen är helt oisolerade bakom sidopanelerna (jamen så var det ju på alla bilar förr säger någon gammal gubbe då ). Jag började igår med gummilisterna som sitter mellan framskärmarna och a-stolparna. De som prövat att sätta dit de olika delarna har faktiskt fått ner ljudnivån en handfull dB. Jamenar, jag måste ju kunna höra musiken i stereon när jag kör bana.... eller hur det nu var
MVH Gammal bekväm gubbe _________________ Magnus Thomé |
||
Kan man få ta del av koden? _________________ Johan H |
||
Den ska bli självlärande så den funkar automatiskt med alla bilar/växellådor/utväxlingar men den här är hårdkodad för BMW M2 med DCT.
För att nivåanpassa signalerna så behöver du en transceiver ic, sök på SN65HVD230 på tex ebay. Den här kan du koppla in på OBD2-kontakten helt enkelt. Jag läser ju bara standardgrejer och inga special CAN-meddelanden. Men går att hänga på CAN bus på andra ställen i bilen också förstås. Sen har jag några olika varianter av kod beroende på vilken display man vill använda, till exempel MAX7219 med rätt- eller spegelvända (stooora) 7-segmentstecken osv. Men den här koden nedan funkar med den här lilla smidiga displayen: https://www.sparkfun.com/products/11
_________________ Magnus Thomé |
||
Problemet jag har med min HUD är inte att den inte funkar, den funkar kalas. Men det är ett jävla åbäke till ful fyrkantig låda att lägga uppe på instrumentpanelen. Men det är supernajs att se hastighet eller växel uppe i rutan
_________________ Magnus Thomé |
||
HELA koden för att läsa CAN/OBD2 är omfattande:
_________________ Magnus Thomé |
||
Sisådärja, nu har jag tyngt ner bilen med lite mer ljudisolering
Beställde några gummilister, dämpmattor och täckskivor som sitter som original på icke-M2-versionerna. Är det värt besväret? Om man tycker bilen är bullrig så är svaret JA. Det blir ingen revolution men märkbart tystare när det gäller däcksbuller från asfalten. All info kommer härifrån: https://f87.bimmerpost.com/forums/sh Jag beställde denna lista (hoppade över motorhuvens matta):
Totalvikt? Nåt enstaka kilo max skulle jag gissa Inte bild på min bil men här ser man den svarta mattan man sätter dit bland annat _________________ Magnus Thomé |
||
Som jag skrivit i annan tråd så kan jag få bukt på ytterkantslitaget på framdäcken genom att ha lite bredare fälg per given däcksbredd.
- 255 eller 265/30 19 på 9" fram = jobbigt ytterkanstlitage med CUP2 (och även TrofeoR men lite mildare) - 255 eller 265/30 19 på 10" fram = mycket mycket mindre ytterkantslitage. Meeeeeeeeeen, innerkantslitage är det hursomhelst Här ser man hur ytterkantslitaget som många har på CUP2 inte är problem alls! Men innerkanten på båda framdäcken (CUP2) är slitna i en mycket mycket brant vinkel de innersta 3-4cm bara. Gaaaah! Nu har jag haft R888R på bilen och har exakt samma problem Här kan man se samma mycket branta vinkel på slitaget de innersta centimetrarna på framdäcket medans ytterkanten ser rimligt sliten ut: Här kan man se nytt jämfört med slitet: För attt försäkra mig att det inte blivit något knas med hjulvinklar, bilen har känts helt normal men man vet ju aldrig, så var jag förbi Danne idag och det var inga konstigheter, bara normala småjusteringar efter ett års körning typ: Fet.... Och till sist en bild på vad som troligtvis visar varför det sliter på insidan på framdäcken.... Så vad tusan nu då? Det blir ju skitdyrt att hålla på såhär att slänga däck i förtid. Mer toe in för att få snällare "släpvinkel" på det närapå obelastade innerhjulet är inte aktuellt eftersom det visade sig vara ganska mycket toe in som det var. _________________ Magnus Thomé |
||
Mycket toe in kan också vara ditt problem. När däcken rullar rakt fram så kommer toe in tillsammans med mycket camber göra att däcket sliter mycket på insidan (för att dom plogar lite och ligger bara på insida). Jag har haft exakt samma symptom på gatdäcken utan att dom gått en meter bana. Har sedan siktat på att ha toe in men så lite som möjligt att ställa och det har funkat mycket bättre på min bil efter vad jag kan se. Värt att testa _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||
Jo... men då blir slitaget mycket mer utbrett över däcksbredden vad jag känner till. Inte bara de tre-fyra innersta centimetrarna och inget alls längre in på däcket. Dvs mer att man ser att det "tonar" ut sakta långt längre in över däcksbredden. Så långt jag känner till iaf. Eller är det fel uppfattat av mig kanske? Ingen vore lyckligare än jag om det vore det bara....
EDIT: Toe in 0.25 grader totalt stod det på innan justeringen, nu satt till 0.15 grader totalt toe in. _________________ Magnus Thomé |
||
_________________ Magnus Thomé |
||
blir varmt och skönt för den stackarn på nästa banträff.
För att inte tala om yrselkänslan. |
||
Skifta däcken från vänster sida till höger sida, då menar jag inte fälgarna utan bara däcken. Det blir ju en monteringskostnad men billigare än att köpa nya däck hela tiden. Funkar om det bara är rotationsriktning på däcken, men inte om insidan skall monteras inåt på fälgen.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Jag vill minnas att det var de innersta 3-4 cm som slets men det var länge sedan så jag kan minnas fel. Tror också att jag hade runt 0,25 eller lite mer och numera ligger på 0,10 total toe in (0,05 per sida). Jag kanske har några gamla framdäck liggandes som jag kan kolla på vid tillfälle _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||
Cup 2 ska du nog inte vända, dom har olika gummiblandning på insida/utsida däcket så det blir dåligt. Ingen aning om övriga dock. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 52, 53, 54 ... 111, 112, 113 >> 14 besök idag (462870 totalt) |