Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 58, 59, 60 ... 111, 112, 113   >>
62 besök senaste veckan (462688 totalt)
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172



Snyggt och bra fart 👍🏻 Grattis til pb.

_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 856



Snyggt kört

Kunde du känna av nån skillnad på tempraturer med nya kylarpaketet?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336



Snyggt rattat !
Synd att du missa vändning

Har inte kört på Emmaboda, sen vi var där med BMW-klubben.
Blir riktigt sugen att testa med Boxstern

_________________
Erik Fornå

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
Snyggt kört

Kunde du känna av nån skillnad på tempraturer med nya kylarpaketet?

//Lasse


Ska kola loggarna nu tänkte jag. Men vi körde bara två varv i stöten så det hinner ju inte dra iväg. Fast däcken hinner faktiskt bli bra temp i på de två reporna, syns i videon thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 856



Magnus Thomé skrev:
Lasse Karlsson skrev:
Snyggt kört

Kunde du känna av nån skillnad på tempraturer med nya kylarpaketet?

//Lasse


Ska kola loggarna nu tänkte jag. Men vi körde bara två varv i stöten så det hinner ju inte dra iväg. Fast däcken hinner faktiskt bli bra temp i på de två reporna, syns i videon thumbs up


Ja, förstår efter att jag skrev att det går inte direkt att översätta temperaturer i motor när man kör superstage kontra några varv på bana.

Men som du säger så blir däcktemp helt ok.

Vad var det för temperatur i luften?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Riktigt intressant! Eftersom bilen inte står så jättelång stund mellan körningarna så startar man utvarvet på nära 100 grader i oljetemp. Trots en avkylningsrunda direkt efter varje körning.

Insugstempen ser klart lägre ut än tidigare thumbs up Men får ju testa längre pass förstås innan man vet mer exakt vad den ger. 60-80 grader har det hamnat på innan i peakarna.

Olja
Vatten
Insug
Utetemp



_________________
Magnus Thomé
Citera
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 273



Det ser ju betydligt bättre ut med tempen!

_________________
Erik Fyrk

997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fyrken skrev:
Det ser ju betydligt bättre ut med tempen!


Ja det ser mycket lovande ut thumbs up


Satt o kolla i loggarna, en etttjugotretid hade nog inte varit några problem om jag stannat kvar efter lunch och kört och då struntat i att missa vändningen med två-tre billängder hehe.

Det får bli ett till besök nästa år



Har lagt upp loggfilen från dagen på Rejsas varvtidssida. Man kan klicka på knappen "tider" (hette tidigare "loggar") som finns precis här nedanför vid varje inlägg (bredvid pm-knappen osv) om man vill se listan på tider för en användare.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Har lagt upp banfil för dig som kör med RaceChrono , innehåller sektorer osv:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=116139

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Hur är det man säger, den kortaste vägen mellan två punkter är en rak linje? Om man då struntar i att köra över Kalmar utan sneddar rätt mot Västervik istället från Emmaboda? Det blir ju kortare? Och rakare? Näääääääääää thumbs up




Fantastiska "Miatavägar" fullständigt tomma på trafik. En del smal smal kringlig 70-väg där farten mest pendlar från 65 ner till 30.... Och en del helt tom vanlig 80-skyltad kurvig landsväg. Tar tid gör det men galet trevligt och ett underbart vackert Sverige att njuta av thumbs up (många fina röda stugor och lador med vita knutar blir det )






Den här extra "genvägen" kan jag också rekommendera. Två färjor och många svängar (och faktiskt en liten liten snutt grusväg för att slippa omvägen till Söderköping )




Jag har aldrig åkt förbi Stegeborg tidigare, när man kommer ner till färjan norrifrån och sen far vidare, wow vilket charmigt ställe med hamnen, borgen osv osv thumbs up


_________________
Magnus Thomé
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Fina vägar thumbs up
Ser ut som du varit en hårsmån ifrån mitt garage när du åkte från Stegeborg och vidare mot E22:an

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kollade runt på downpipe med cat. Fabspeed verkar vara bra på att inte ge felkod, landar på 15-16 tusen med frakt. Lite mer än vad jag tänkt. Så dök denna Akra upp här i säljes på Rejsa. Fortfarande lite mer än vad jag tänkt. Men med lite diskussion landade det lite lägre så det blev affär thumbs up Mycket smidig affär thumbs up

Nu ska den dit på bilen bara... ligga under bilen med pallbockar utomhus är inte favorit så ska kolla vem som kan hjälpa till Blir nog riktigt bra det här!


_________________
Magnus Thomé
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1496



Akrapovič är alltid coolt! Det är bara synd att de själva också vet om det ...
Vad för resultat får du av downpipe med cat på M2an?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lite roligare ljud






(nu med alla uppgraderade kylare på plats så tänkte jag chippa, bootmod3 troligtvis. därav denna uppgradering)

_________________
Magnus Thomé
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315




_________________
Robert Aronsson
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670



Magnus Thomé skrev:
Lite roligare ljud






(nu med alla uppgraderade kylare på plats så tänkte jag chippa, bootmod3 troligtvis. därav denna uppgradering)


Hur kommer det sig att du kikar på bootmod3 före MHD?

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kikar på just de två. Har du koll på vad som diffar?

Vad jag sett så kan jag koppla MHD direkt med kabel från telefonen till OBD-uttaget medans med BM3 så måste jag ha en dator kopplad till OBD-uttaget, funkar med en liten Raspberry Pi iof. Sen har jag sett info om att det går enormt mycket snabbare att ladda ner i bilen med BM3-lösningen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670



Magnus Thomé skrev:
Kikar på just de två. Har du koll på vad som diffar?

Vad jag sett så kan jag koppla MHD direkt med kabel från telefonen till OBD-uttaget medans med BM3 så måste jag ha en dator kopplad till OBD-uttaget, funkar med en liten Raspberry Pi iof. Sen har jag sett info om att det går enormt mycket snabbare att ladda ner i bilen med BM3-lösningen?


Inte direkt, bägge kör ju mer eller mindre samma koncept.
BM3 släpptes väl före MHD, men MHD känns smidigare då du har möjlighet att logga flertalet parametrar under körning via mobilen, samt läsa ut ev felkoder. Allt det utan att behöva ha med en dator eller liknande.

Hade jag haft en N55 idag så hade jag siktat på att kört en "custom-mappning" via MHD och sen skickat loggfiler till Ken på Wedge performance alternativt Twisted tuning borta i USA. Då får du något som är anpassat för din bil och som kostar ungefär lika mycket som en vanlig OTS mapp i BM3 eller MHD.
Då behöver du bara köpa licensen för flashning och loggning i MHD.

_________________
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Snyggt kört! På tal om optimering där, kör MHD! MHD är guld värt och funkar grymt. Jag kör det på min idag och har bara använt mig av dom färdiga mapparna, nästa steg är att köpa en anpassad. Du har smidiga funktioner för loggning, tex ställa om cooling targets, linjär gaspedalen mm. Linjär gaspedal gjorde en enorm skillnad i kontroll för min del, mycket trevligare på banan. Sen kan du även läsa ur och nolla felkoder via appen. Sen är det sjukt smidigt också. 😊
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470



Hej Magnus! Vet att detta är fel tråd för min fråga, men hur sjutton får du upp alla mätare och annan info i dina videos???
Jag har en Android mobil kör Racecrono, Hero5 black, Garmin GLO och en ODB 2 läsare. Har ju lagt in mina enheter i mobilen/appen. Men min app lyckas ju knappt få igång Gopron när den skall och ännu mindre få med all info på film !!!!!
Hur gör du människa!


Dagens snabbaste blev 1.24.5



//Mattias

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Läste manualen? Näääääppp petade runt på varenda klickbar plutt i appen tills det funkade. Gör en ny tråd om det så kan vi kanske få till en bra steg för steg infolista?

Men lite snabbt bara, klicka på kugghjulet så får du upp sidan där du lägger till allt du vill visa upp som data overlay i videon:






En sak till, de data som du vill logga från OBD2 för att kunna visa upp sen väljer du under:

"Settings" -> "Car" ->
- "Fast channels" - accelerator position, rpm
- "Slow channels" - olika temperaturer du vill logga

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 58, 59, 60 ... 111, 112, 113   >>
62 besök senaste veckan (462688 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande