Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 60, 61, 62 ... 111, 112, 113   >>
24 besök senaste veckan (462302 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
i96danma skrev:
Skoj vinkel men den gör ju tyvärr inte ljudet några tjänster...

Kul att träffas, bra kväll tycker jag det blev till slut trots vätan!


Finns det någon lösning med trådlös extern mic till Gopro? Aldrig sett något sånt men jag kanske ska googla lite.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Coolant temp på 111 grader. stämmer verkligen det?
Låter lite högt.

Med vänlig hälsning, Per


Magnus Thomé skrev:
Eftersom det var korta pass så struntade jag i att justera ner trycket, i slutet på den här filmen så hade jag 3 bar i vänster fram vilket antagligen gav det här resultatet just i mitten av däcket

"Äähhh, jag ska ju vara köra som mest en minut till ju"



_________________
Per Axblom
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Aerodynamic skrev:
Coolant temp på 111 grader. stämmer verkligen det?
Låter lite högt.

Med vänlig hälsning, Per

]


Jo stämmer nog, innan byte av kylarna var det ännu högre som i grafen nedan tex. Gissar att värmeväxlaren olja-vatten drar upp vattentempen när oljan blir ordentligt varm.


EDIT: motorn är nog designad att gå med ganska höga temperaturer, i vanlig trafik siktar kylningen på dessa temperaturer beroende på comfort, sport o andra körlägen:

The Digital Engine Electronics (DME) regulate the following temperature range:
Economy mode: 108 °C
Normal mode: 104 °C
High mode: 95 °C
High mode and control operation by characteristic map thermostat: 90°C.


https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f87-m2-cou/wiring-functional-info/p . . . .



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Vad säger ni, borde jag inte ta mig iväg och köra TimeattackNUs säsongfinal på Gelleråsen kommande helg? Jag har ju bra däck på bilen nu och inget att skylla bort varvtider på

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Tycker ja verkligen

Du pro street för din bil va ?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Trodde det förut men sen verkade det som den ändå är i Club Challenge? Jag blir så förvirrad av att det är annorlunda klassindelning på King of-eventen Jag surfar iväg o kikar nu...



EDIT:

http://timeattacknu.se/rulebook/


1610kg / 370hk = 4,35 kg/hk ligger ju klart över minimigränsen på 3,9 kg/hk


Är en 200 eller 300 cells downpipe/cat okej att byta till, dvs räknas det som "likvärdig"?

6.2 Bil med originalmonterad katalysator som standard ska bibehålla den eller ersätta
med en likvärdig eftermarknads katalysator.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Då ska du köra i cc då. Då borde du bli konkurans kraftig med ditt vapen

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962



Magnus Thomé skrev:
Vad säger ni, borde jag inte ta mig iväg och köra TimeattackNUs säsongfinal på Gelleråsen kommande helg? Jag har ju bra däck på bilen nu och inget att skylla bort varvtider på


Absolut thumbs up . Jag kommer och tittar och kanske är med och kör också..

_________________
Johan Armskogh
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Supramannen skrev:
Då ska du köra i cc då. Då borde du bli konkurans kraftig med ditt vapen

Man kommer inte långt i CC med 1.13-tider på Gelleråsen... Så på med downpipe o mjukvara så får vi se om det hjälper till nåt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Var på Mantorp Track Monday idag och körde en sväng. Lite för att se vad intercoolern och de andra kylarna gav för resultat på bana (Emmaboda Superstage och Arlanda Test Track som det blivit hitills är ju inte riktigt som bana)

Tänkte eftermiddag skulle räcka bra, kom dit mitt på dan. För dagen körde man uppdelat i två grupper med halvtimmespass. Normalt kanske lite långt med 30 minuter i mitt tycke men för att testa temperaturer så var det ju inte så dumt

Tömde ner till 2,2 bar, ville inte köra på för lågt tryck massa varv innan det blir lite temp. Så det behövdes inte mer än några enstaka varv innan det gick att stå på. Men sen rullade det på och jag tänkte att jag tar ner däckstrycket i pausen till nästa pass, vilket som vanligt resulterade en bunt varv på 2.8-3.0 bar Men däcken verkade landa på precis lagom temp grusuppplockningsmässigt, lagom gummiknorvligt och inte för varma, men för att inte överhetta så fick jag låta bli att ladda så hårt. Blev som bäst 1.28.7, precis en halv sekund från tiden förra året.

I pausen innan nästa pass så snackade vi en hel del däck, däcktryck och om TPMS-systemet som larmar när däcken svalnar och däckstrycket sjunker i pauser mellan körpassen. Hursomhelst, när det var dags att köra igen så larmade TPMS-systemet såklart. Jag nollade men det larmade igen. Så jag rullade långsamt i depån och nollade men det larmade bara igen. Värre än vanligt... Till slut så gick jag runt bilen och... hmmm... höger bak såg trött ut. Mätte och det var 0,25 bar. Asch då. Pumpade i 2 bar men hörde att det pös. Pumpade i massa mer och drog oroligt till närmaste öppna gummiverkstad, Euromaster i Mjölby (i Mantorp var man ute på uppdrag). Tack o lov höll däcket trycket tillräckligt länge och det var bara en spik eller nåt så pluggning funkade finfint. Drog glad tillbaka och kunde köra sista passet innan stängning.

Däcken var nu iskalla och de var nere på 1,8. Så jag fick ta det lugnt en hel bunt varv, mest med att få temp genom broms och ta det lagom i svängarna. Med temp i dom så är Trofeo R verkligen trevliga att stå på med! Jag fegade fortfarande lite för mycket på gasen ut ur vissa kurvor, däcken håller i mer än man tror Kändes väldigt bra att sätta 1,27,6 med original drivlina (ja intercoolern då... ) Kan bli intressant att kika i loggarna om accet var bättre i slutet på raken eller samma jämfört med originalintercoolern. Insugtstempen är drastiskt lägre i alla fall! Däremot har olja o vattentemp inte sjunkit så mycket tyvärr, ska se vad do88 säger.

Precis efter passet så började regnet fullkomligt vräka ner och jag rullade hemåt. Trots punkan så landade allt alldeles utmärkt timingmässigt



_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Fan snyggt kört!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Snyggt spår och gött rattat

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Här tempgraf. Intercoolern funkar kanon. Vatten o olja är varmt... Men passet är väldigt långt iof, kolla antalet km på den översta mot de två längre ner!





De två graferna nedan är med original allt, Gelleråsen respektive Mantorp.







_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det här var riktigt intressant!!





Förra året, med originalgrejor, och idag med enormt mycket bättre intercooler och dess extremt mycket lägre insugstemp (50 vs 80 grader!) så skiljer det hela 0,5 km/tim i toppfart hehe. Men observera att det är med original effekt, dvs BMWs val av ganska låg trimnivå från fabrik!! Med lite chiptrim så behövs nog den lägre tempen desto mer!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
erikjakan skrev:
Fan snyggt kört!


ripper skrev:
Snyggt spår och gött rattat


Tack Kändes bra idag

Kul att det var jag som förbättrade mig och inte mer effekt som gav förbättringen hehe. Kollar man i loggarna så klantar jag mig i sektor ett o två lite, det finns mer att hämta ur bilen alltså egentligen. Trevlig bil det här! Trots vikten

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



1,8 is kalla

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Motorn är kalibrerad för att ge samma effekt i ett stort spann av temperaturer osv. Utan ommappning händer inte mycket. Det är inte som förr i tiden

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Supramannen skrev:
1,8 is kalla


Hade bilen stått några timmar till o svalnat så hade det nog rasslat ner några tiondelar till.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ja i varvtid

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Supramannen skrev:
Ja i varvtid




Jag är med i högtrycksklanen tills vidare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Däckstemp från Mantorp (vä o hö fram):



_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 60, 61, 62 ... 111, 112, 113   >>
24 besök senaste veckan (462302 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande