Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 63, 64, 65 ... 111, 112, 113 >> 360 besök senaste veckan (463098 totalt) |
Kollar på det nu Men som sagt, var ute efter en mellanmjölksmapp som många redan körde med som funkar rakt av. Nu blev det inte riktigt så Har bruksskört lite idag och det är stor skillnad i drag mellan typ 2500-4000. Längre upp en annan femma. Beskedet från bootmod3/BM3 är att stage2 mappen är restriktiv på högre varv. Vi får se vad jag gör framöver med själva mappen. Alla andra viktiga bitar är på plats och funkar som de ska _________________ Magnus Thomé |
||
Ja alltså det går ju ann på bilar som är simplare. Typ stumma kamaxlar, mindre spikbenägna ov.
Men en så avancerad motor kräver mycket mycket mer. Några grader fel eller rätt på insprutningsvinkel gör jättestor skillnad i motorns beteende. Detsamma gäller med kamaxlar och kamlyftet. Det är absolut inte som på äldre bilar att man bara kranar på med laddtryck å tändning så kommer effekten av sig självt. Tyvär. För att slippa hoppa tillbaka flera månader. Hur löste du det med bränslepump?? Känner en som mappat ett par (vad min usla bmw kunskap säger) likadana bilar. Och det är något med bränslet som inte fungerar som det ska när man försöker ställa på effekten so. Jag gör att det inte blir mer effekt utan modifiering. Exakt vad vet jag inte men vet att han bråkat med det en hel del innan han löste det. Förövrigt har samma kille köpt bromsbänk som ska vara på plats i Norrköping inom kort. Denna har med-drivnng på samtliga hjulaxlar vilket krävs för att kunna mappa just sådana här moderna bilar med alla system som förväntar sig att alla hjulen snurrar _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Bränslepumpen är som jag förstått en av de första begränsningarna vilket gör att man inte kommer mer än 30-40hk i påslag. Men en del kör ändå något tiotal hk till utan problem men de är väl närmare gränsen helt enkelt vilket jag absolut kan låta bli själv. Så jag har original pump.
Att bootmod3 lagt på mer vrid i mellanregistret men knappt ökat något på högre varv (med 98 oktan stage 2) är ju ganska troligt pga flödesbegränsningar? En i princip orelaterad sidohistoria är att jag hade problem med sadeltanken i långa högerböjar, dvs jetpumpen som ska driva över soppa till högra halvan funkade inte som den skulle. Byte av hela tankarmaturen hjälpte inte. Men byte av tanken visade sig hjälpa. Gjutfel, gjutskägg på olämpligt ställe? Gu vet. _________________ Magnus Thomé |
||
BM3 har svarat att jag ska köra på stage 2 91-oktanmappen för stunden för att den ska tydligen fungera som den ska. Läge för att skaffa en mapp från annan leverantör med rullande landsväg kanske....
_________________ Magnus Thomé |
||
Nej, han grundar rådet på att stage2mappen inte funkar som den ska.... Duh. Varför ens ha den då... _________________ Magnus Thomé |
||
Det bör räcka för mer än så. Mycket av värmen försvinner när man modifierar andningsvägarna och ger bättre kam /tänd/insprutsvinklar.
Kanske inte kan lämna 100 extra flera timmar i sträck, men vem håller fullgas flera timmar sträck _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
En erfaren M2-chiptrimmarfirma som individoptimerar med rullande landsväg lovar 60hk påslag med bara ändringar av insug, ic och avgas (vet inte om det är bara dp eller helsystem han menar och vad han menar med att ändra insug vet jag inte heller ) _________________ Magnus Thomé |
||
Har du sett herr Thomé på motorbanan? Fullgas hela dagen Angående förslag annan mappning. Min gamla favorit BSR: +40 hk/+81 Nm (M2) Ingen sexig värstingmappning, men fungerar varje dag med marginaler kvar och garanti. Lättillgänglig support. Via ODB kan du enkelt välja antingen BSR:s eller BMW:s original när så önskas. _________________ BMW MC-klubben |
||
Turbons delar kyls ned väldigt snabbt när man släpper av på gasen. Och man använder inte 100%av motorn speciellt stor del av varvet heller. Det är ju rätt stor del av tiden man ligger i mellanregister osv.
Men hur som helst. Det finns antagligen inte lika mycket överkapacitet i aggregaten som på äldre motorer. Men en 40-50 hästar är nog inga problem. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Statusrapport på däcken.
Hade ju elakt slitage på innerskuldran. Gick ner i både toe och camber och har kanske kanske också varit lite noggrannare att inte ladda på för tidigt på lägre tryck. Dvs jag har gjort kardinalfelet att ändra på fler saker samtidigt Men vem har råd att bränna däck för att testa en sak i taget. Camber har nu varit nedsatt till 2,8 fram och 1,9 bak. Nu är jag inte säker på resultatet eftersom det är så svårt att bedöma hur nära corden är när det är precis på skuldran och man inte kan måtta eller mäta mot mönsterdjup. Däcken har gått Superstage, Arlanda Test track, Mantorp, Gelleråsen. Hursomhelst, vi börjar med det enkla, bakdäcken funkar finfint Så... fram då. Fortfarande skulderslitage på både ytter och innerskuldran. Lite svårt att göra en exakt bedömning men jag tycker det verkar lite bättre på insidorna. På båda framdäcken, men lite mer uttalat på vänster fram som går varmare på svenska banor, så syns ett lite speciellt slitage som jag sett även andra haft, ungefär mitt på den yttre halvan av slitytan är det tydligt mer slitet. Pga högre temp just där eller stomme som flexar lite för mycket? Snarlikt klassiska Toyovecket eller vad ni tycker ni? Vänster fram Höger fram _________________ Magnus Thomé |
||
Om den dessutom fyller funktionen av ett relä så är det ju bara att byta relä till extraljuset så är det installerat och klart. Inte bara jättestealth, väldigt enkel installation också.
Men så bra kan det väl inte vara |
||
Du är inte dum du Niklas.
Hur ska skurkarna kunna fortsätta köra den stulna bilen, när du plötsligt stänger av heljuset för dem Att använda det för att stänga av bränslepump spridare eller tändspolar. Är ju överkurs. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
https://www.google.com/search?q=rela Det dyker upp lite andra grejer också men även den där. _________________ Magnus Thomé |
||
Jo, det kan nog behövas nån mer kabelanslutning än helljus för att få andra funktioner än tracking Tänkte inte på att de knött in så många funktioner. |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 63, 64, 65 ... 111, 112, 113 >> 360 besök senaste veckan (463098 totalt) |