Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16 - Beslut från ARN. Hehe.
31 besök idag (342142 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 65, 66, 67, 68, 69  Nästa>>
   
bakmotor
Smålandsstenar



Här sen Jun 2005
Inlägg: 1480



Tipsa Facebook   Inlägg  18 Sep 2019 07:23     Re: Citera

N Wiberg skrev:
Magnus Thomé skrev:


Nyfiken på vad som kan vara annorlunda, initial bite, modulering, temptålighet.... och gnissel tex


Jag vet en sak som är annorlunda - Priset


Normalt sett ja men det förtjänas att dubbelkollas. Jag blev förvånad faktiskt, till Cupran så skilde det bara 3-400:-/axel mot Carbotech 20. Så med andra ord så var dom mycket billigare sett till hållbarheten.


_________________
Thomas Runebrant
Cupra R Ringen Toy II
Boxster S -01 GT edition
M3 3.2 -97 BTG 7:51 TF såld
996GT3 CS -04 såld
993TT RS/CS -95. såld
911 -78 3.8l. såld
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33492

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Sep 2019 20:58     Citera

Och linjär mapp av gaspedalen i alla de olika körlägena, halleluja!



_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
AL
Göteborg



Här sen Mar 2006
Inlägg: 1593



Tipsa Facebook   Inlägg  20 Sep 2019 21:18     Citera

Se där ja! 78nm extra måste kännas?

/AL


_________________
Alexander Wilborg

M3e46 SMGII
997 Carrera
XC70II D4
V50 1.8F
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33492

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Sep 2019 21:28     Citera

Har bara kört hem den i Stockholms rusningstrafik än så länge


_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Lennart Mäkinen
Hjälsta



Här sen Nov 2002
Inlägg: 15001



Tipsa Facebook   Inlägg  21 Sep 2019 08:28     Citera

Hade Stertman några tankar om den tidigare mappningen?


_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kadett4wd
Ludvika



Här sen Dec 2005
Inlägg: 941



Tipsa Facebook   Inlägg  21 Sep 2019 09:38     Citera

topplockspackningsdödare


_________________
Patrick Wetterskog
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33492

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Sep 2019 11:01     Re: Citera

Kadett4wd skrev:
topplockspackningsdödare


Är nog ganska konservativ vettig trim på en N55 M2 jämfört med andra. Mattias har ställt den för att tåla bankörning


_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
knotan
norrköping



Här sen Feb 2006
Inlägg: 4290



Tipsa Facebook   Inlägg  21 Sep 2019 11:42     Citera

Instämmer i att det ser ut att vara väääldigt mycket vridmoment före 3500 för att vara driftsäkert i längden.
Å andra sidan så är det väll kanske inte så ofta man drar på fullgas /belastning på under 3500, oftast växlar man ju ner när man vill fullgas accelerera.
Och med tanke på att det är elektroniskt spjäll så släpper den inte på fullt tryck /moment om man ligger på lägre pedalvinkel.
Typ ligger på landsväg i låga varvtal å höjer farten lite grann, så använder man ju normalt inte fullgas utan bara trycker pedalen lite försiktigt.

Men du bör nog använda insidan av huvudet när du kör, för det där vridet så tidigt i varv, trycker garanterat packningen förr eller senare.

När du passerat 4000 ungefär är det inga problem. Det är generellt vridet mellan typ 3200-4000 som ger skadligt höga cylinder tryck, äldre bilar spikade då, moderna system spikar inte men kan ändå ge ohälsosamt högt cylinder tryck,

Men ser riktigt kul ut. Kan tänka mig att den känns som en huggorm när man vill


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
knotan
norrköping



Här sen Feb 2006
Inlägg: 4290



Tipsa Facebook   Inlägg  21 Sep 2019 13:28     Citera

Var inne å kolla första gången på stertmans hemsida.
Beror väll på att man börjar bli äldre, men det första jag kolla var inte produkter eller utbud, bilder på kundbilar osv.
Utan klickar först på knappen "om oss"
Där jag såg denna raden.
"Filosofin inom företaget är att vi vill bygga en långsiktig och sund relation mellan oss och våra kunder"

Satt och grunnade en stund över den meningen . Och började fnissa lite för mig själv.
Ordet sund, är för mig samma sak som förnuftig.
Och om det verkligen kan kallas förnuftigt att hålla på med motorsport och trimmade bilar öht, kan ju diskuteras,
Det är ju mer en hobby och sysselsättning, och en sådan behöver ju inte vara förnuftig, dess syfte är ju bara förnöjelse



Men sammanfattningsvis så får jag intrycket av ett 100% genuint och seriöst företag. Märkligt att jag aldrig sett dem tidigare även om namnet klingar i bakhuvudet.


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33492

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Sep 2019 14:13     Citera

Mattias och Jimmy har drivit Stertman många år. Mattias är erkänt duktig och noggrann, jag kan nog till och med säga petnoga Han har programmerat ganska många N55 på deras rullande landsväg thumbs up

Men jag ska absolut vidarebefordra frågeställningen. Speciellt eftersom jag gärna drar på fullt även från lägre varv


_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
iqbad
Linköping



Här sen Okt 2005
Inlägg: 370



Tipsa Facebook   Inlägg  21 Sep 2019 17:58     Citera

Kunde inte bmw monterat en lite större turbo på en m2:a? +10% med FBO och programvara är ju ganska lite!?

Tacka vet jag en gammal hederlig b230fk, +60% med programvara och avgas! Kan inte alla bilar funka så?


_________________
Eric Andrén
Honda Civic Type R FK8 2018
AUDI A6 3.0 TFSI 400hk 2012
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33492

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Sep 2019 18:40     Citera

Turbo o bränsletillförsel är det första som tar stopp tydligen


_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
knotan
norrköping



Här sen Feb 2006
Inlägg: 4290



Tipsa Facebook   Inlägg  21 Sep 2019 19:23     Citera

Turbo förstår jag ju att man inte vill ha större än nödvändigt. Det blir ju bara nackdelar av att ha för stor turbo. Går ju inte riktigt jämnföra mot hur det var på 80-90 talet med dem begränsningar i styrsystem etc man var tvungen att kompromissa för.

Men varför man valt från bmws sida, att ligga så precis på bränsletillförsel har jag lite svårt att förstå tanken med.
Finns säkerligen någon anledning jag inte ser bara.
Köper inte riktigt att det skulle vara uteslutande för att spara på elförbrukning tex. Och med tanke på hur avancerade motorsystem man har i alla bmw, så borde även värme från överkapacitet vara en lätt match Att lösa.


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33492

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Sep 2019 19:47     Citera

Billigare komponenter gissar jag.

N55-motorn sitter ju även i 135, 335 osv där man plockar ut betydligt mindre effekt än i M2. Så man har stretchat lite närmare vad som går med pryttlarna i M2 helt enkelt. Och man uppgraderade M2s N55 med en del delar men lät andra vara samma som i 135, 335 osv.


_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
knotan
norrköping



Här sen Feb 2006
Inlägg: 4290



Tipsa Facebook   Inlägg  21 Sep 2019 21:49     Citera

Jo sant, det är nog mest ekonomiskt för produktionen att använda samma artiklar som på andra bilar om det inte måste ändras, även tyskarna har väll börjat jobba efter LEAN nu, välkomna till millennium två


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland



Här sen Aug 2007
Inlägg: 35



Tipsa Facebook   Inlägg  22 Sep 2019 15:27     Citera

- Knotan kör en Markoolio Referens, Å millenium 2

Toppackningen ska nog kunna hålla, om den gjort det på min gamla m30 med snarlika kurvor.

Dock har jag begränsat momentet mellan 2800 och ca. 4000.

Jag tycker bilen blir oharmonisk att köra med "En momentkurva som en vägg" detta är ju dock en smaksak.


Nyfiken fråga, tar bränslet slut pga. pumpens kapacitet, eller är det spridarna ?

Jag antar att på en direktinsprutad motor är antalet vevaxel grader spridaren kan vara öppen mycket begränsat ?


_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33492

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Sep 2019 19:01     Citera

Mappen jag provade från bootmod3 (stage2 98 okt, den versionen de släppte tidigare i somras, de har släppt en omgjord mapp nu i september) kändes faktiskt brutalare på låga varv från 2500 upp till 3-4 nånting där den mappen successivt dog av till i princip inget alls påslag från original (vilket var "ett känt problem" typ enligt bootmod3). Den mappen var lite hysterisk (och skoj) att köra men lite väl mycket i botten och sen ingenting extra. Fanns aldrig fäste så det räckte under brukskörning runt stan.


_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33492

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Sep 2019 19:04     Re: Citera

Daniel-635 skrev:
- Knotan kör en Markoolio Referens, Å millenium 2

Toppackningen ska nog kunna hålla, om den gjort det på min gamla m30 med snarlika kurvor.

Dock har jag begränsat momentet mellan 2800 och ca. 4000.

Jag tycker bilen blir oharmonisk att köra med "En momentkurva som en vägg" detta är ju dock en smaksak.


Nyfiken fråga, tar bränslet slut pga. pumpens kapacitet, eller är det spridarna ?

Jag antar att på en direktinsprutad motor är antalet vevaxel grader spridaren kan vara öppen mycket begränsat ?


pump tar slut först sägs det på internet.


_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Kadett4wd
Ludvika



Här sen Dec 2005
Inlägg: 941



Tipsa Facebook   Inlägg  22 Sep 2019 20:37     Re: Citera

knotan skrev:
Turbo förstår jag ju att man inte vill ha större än nödvändigt. Det blir ju bara nackdelar av att ha för stor turbo. Går ju inte riktigt jämnföra mot hur det var på 80-90 talet med dem begränsningar i styrsystem etc man var tvungen att kompromissa för.

Men varför man valt från bmws sida, att ligga så precis på bränsletillförsel har jag lite svårt att förstå tanken med.
Finns säkerligen någon anledning jag inte ser bara.
Köper inte riktigt att det skulle vara uteslutande för att spara på elförbrukning tex. Och med tanke på hur avancerade motorsystem man har i alla bmw, så borde även värme från överkapacitet vara en lätt match Att lösa.


Mer bränslekontroll med perfekt dimensionerade spridare för effekten.
Längre spridartider på låglast ger mer kontroll.


_________________
Patrick Wetterskog
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
knotan
norrköping



Här sen Feb 2006
Inlägg: 4290



Tipsa Facebook   Inlägg  22 Sep 2019 21:33     Citera

Jag är ganska säker på (vad jag hört från källor jag litar på) att man åker på max kapacitet på pumparna. Dvs redan när man bara höjer effekten marginellt från orginal (gäller m2) så måste man använda kompensering på spridarna för bränsletrycket inte är Helt linjärt. Vilket kan vara lite lurigt om det dessutom påverkas av hur mycket sås det är kvar i tankar.

Annars är jag med på vad du menar, men det är inte spridarna som är flaskhals utan pumpsetup.


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
knotan
norrköping



Här sen Feb 2006
Inlägg: 4290



Tipsa Facebook   Inlägg  22 Sep 2019 21:42     Citera

Citat:
- Knotan kör en Markoolio Referens, Å millenium 2

Toppackningen ska nog kunna hålla, om den gjort det på min gamla m30 med snarlika kurvor.

Dock har jag begränsat momentet mellan 2800 och ca. 4000.

Jag tycker bilen blir oharmonisk att köra med "En momentkurva som en vägg" detta är ju dock en smaksak


Visste du kanske att jag är en obotligt löjlig markoolio-fan

Jo det kanske funkar, direktinsprutad maskin med ställbara kamaxlar å allt vad det är, så kanske man har bra koll på cylindertrycket så det inte är ett så stort problem. Jag vet faktiskt inte men omöjligt är det väll inte.
Jag vet iallafall att på direktinsprutade motorer, gör stor skillnad på vridet och responsen i låga och framförallt mellanregister vid vilken vinkel man öppnar spridarna.


Gällande körbarheten med högt moment, så gör det ju underverk med elspjäll finns nog inga nackdelar med "för högt" vrid så länge man har bra kontroll via pedalen.
Människans fot tillsammans med lite hjälp från ecu så går det att få mjukt å fint skulle jag tro


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16 - Beslut från ARN. Hehe.
31 besök idag (342142 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 65, 66, 67, 68, 69  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.150 sec)
Webbrowser render:
sec