Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 65, 66, 67 ... 111, 112, 113   >>
24 besök senaste veckan (462302 totalt)
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



N Wiberg skrev:
Magnus Thomé skrev:


Nyfiken på vad som kan vara annorlunda, initial bite, modulering, temptålighet.... och gnissel tex


Jag vet en sak som är annorlunda - Priset


Normalt sett ja men det förtjänas att dubbelkollas. Jag blev förvånad faktiskt, till Cupran så skilde det bara 3-400:-/axel mot Carbotech 20. Så med andra ord så var dom mycket billigare sett till hållbarheten.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Och linjär mapp av gaspedalen i alla de olika körlägena, halleluja!


_________________
Magnus Thomé
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Se där ja! 78nm extra måste kännas?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Har bara kört hem den i Stockholms rusningstrafik än så länge

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Hade Stertman några tankar om den tidigare mappningen?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



topplockspackningsdödare

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kadett4wd skrev:
topplockspackningsdödare


Är nog ganska konservativ vettig trim på en N55 M2 jämfört med andra. Mattias har ställt den för att tåla bankörning

_________________
Magnus Thomé
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Instämmer i att det ser ut att vara väääldigt mycket vridmoment före 3500 för att vara driftsäkert i längden.
Å andra sidan så är det väll kanske inte så ofta man drar på fullgas /belastning på under 3500, oftast växlar man ju ner när man vill fullgas accelerera.
Och med tanke på att det är elektroniskt spjäll så släpper den inte på fullt tryck /moment om man ligger på lägre pedalvinkel.
Typ ligger på landsväg i låga varvtal å höjer farten lite grann, så använder man ju normalt inte fullgas utan bara trycker pedalen lite försiktigt.

Men du bör nog använda insidan av huvudet när du kör, för det där vridet så tidigt i varv, trycker garanterat packningen förr eller senare.

När du passerat 4000 ungefär är det inga problem. Det är generellt vridet mellan typ 3200-4000 som ger skadligt höga cylinder tryck, äldre bilar spikade då, moderna system spikar inte men kan ändå ge ohälsosamt högt cylinder tryck,

Men ser riktigt kul ut. Kan tänka mig att den känns som en huggorm när man vill

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Var inne å kolla första gången på stertmans hemsida.
Beror väll på att man börjar bli äldre, men det första jag kolla var inte produkter eller utbud, bilder på kundbilar osv.
Utan klickar först på knappen "om oss"
Där jag såg denna raden.
"Filosofin inom företaget är att vi vill bygga en långsiktig och sund relation mellan oss och våra kunder"

Satt och grunnade en stund över den meningen . Och började fnissa lite för mig själv.
Ordet sund, är för mig samma sak som förnuftig.
Och om det verkligen kan kallas förnuftigt att hålla på med motorsport och trimmade bilar öht, kan ju diskuteras,
Det är ju mer en hobby och sysselsättning, och en sådan behöver ju inte vara förnuftig, dess syfte är ju bara förnöjelse



Men sammanfattningsvis så får jag intrycket av ett 100% genuint och seriöst företag. Märkligt att jag aldrig sett dem tidigare även om namnet klingar i bakhuvudet.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Mattias och Jimmy har drivit Stertman många år. Mattias är erkänt duktig och noggrann, jag kan nog till och med säga petnoga Han har programmerat ganska många N55 på deras rullande landsväg thumbs up

Men jag ska absolut vidarebefordra frågeställningen. Speciellt eftersom jag gärna drar på fullt även från lägre varv

_________________
Magnus Thomé
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598



Kunde inte bmw monterat en lite större turbo på en m2:a? +10% med FBO och programvara är ju ganska lite!?

Tacka vet jag en gammal hederlig b230fk, +60% med programvara och avgas! Kan inte alla bilar funka så?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Turbo o bränsletillförsel är det första som tar stopp tydligen

_________________
Magnus Thomé
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Turbo förstår jag ju att man inte vill ha större än nödvändigt. Det blir ju bara nackdelar av att ha för stor turbo. Går ju inte riktigt jämnföra mot hur det var på 80-90 talet med dem begränsningar i styrsystem etc man var tvungen att kompromissa för.

Men varför man valt från bmws sida, att ligga så precis på bränsletillförsel har jag lite svårt att förstå tanken med.
Finns säkerligen någon anledning jag inte ser bara.
Köper inte riktigt att det skulle vara uteslutande för att spara på elförbrukning tex. Och med tanke på hur avancerade motorsystem man har i alla bmw, så borde även värme från överkapacitet vara en lätt match Att lösa.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Billigare komponenter gissar jag.

N55-motorn sitter ju även i 135, 335 osv där man plockar ut betydligt mindre effekt än i M2. Så man har stretchat lite närmare vad som går med pryttlarna i M2 helt enkelt. Och man uppgraderade M2s N55 med en del delar men lät andra vara samma som i 135, 335 osv.

_________________
Magnus Thomé
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jo sant, det är nog mest ekonomiskt för produktionen att använda samma artiklar som på andra bilar om det inte måste ändras, även tyskarna har väll börjat jobba efter LEAN nu, välkomna till millennium två

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 454



- Knotan kör en Markoolio Referens, Å millenium 2

Toppackningen ska nog kunna hålla, om den gjort det på min gamla m30 med snarlika kurvor.

Dock har jag begränsat momentet mellan 2800 och ca. 4000.

Jag tycker bilen blir oharmonisk att köra med "En momentkurva som en vägg" detta är ju dock en smaksak.


Nyfiken fråga, tar bränslet slut pga. pumpens kapacitet, eller är det spridarna ?

Jag antar att på en direktinsprutad motor är antalet vevaxel grader spridaren kan vara öppen mycket begränsat ?

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Mappen jag provade från bootmod3 (stage2 98 okt, den versionen de släppte tidigare i somras, de har släppt en omgjord mapp nu i september) kändes faktiskt brutalare på låga varv från 2500 upp till 3-4 nånting där den mappen successivt dog av till i princip inget alls påslag från original (vilket var "ett känt problem" typ enligt bootmod3). Den mappen var lite hysterisk (och skoj) att köra men lite väl mycket i botten och sen ingenting extra. Fanns aldrig fäste så det räckte under brukskörning runt stan.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Daniel-635 skrev:
- Knotan kör en Markoolio Referens, Å millenium 2

Toppackningen ska nog kunna hålla, om den gjort det på min gamla m30 med snarlika kurvor.

Dock har jag begränsat momentet mellan 2800 och ca. 4000.

Jag tycker bilen blir oharmonisk att köra med "En momentkurva som en vägg" detta är ju dock en smaksak.


Nyfiken fråga, tar bränslet slut pga. pumpens kapacitet, eller är det spridarna ?

Jag antar att på en direktinsprutad motor är antalet vevaxel grader spridaren kan vara öppen mycket begränsat ?


pump tar slut först sägs det på internet.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



knotan skrev:
Turbo förstår jag ju att man inte vill ha större än nödvändigt. Det blir ju bara nackdelar av att ha för stor turbo. Går ju inte riktigt jämnföra mot hur det var på 80-90 talet med dem begränsningar i styrsystem etc man var tvungen att kompromissa för.

Men varför man valt från bmws sida, att ligga så precis på bränsletillförsel har jag lite svårt att förstå tanken med.
Finns säkerligen någon anledning jag inte ser bara.
Köper inte riktigt att det skulle vara uteslutande för att spara på elförbrukning tex. Och med tanke på hur avancerade motorsystem man har i alla bmw, så borde även värme från överkapacitet vara en lätt match Att lösa.


Mer bränslekontroll med perfekt dimensionerade spridare för effekten.
Längre spridartider på låglast ger mer kontroll.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag är ganska säker på (vad jag hört från källor jag litar på) att man åker på max kapacitet på pumparna. Dvs redan när man bara höjer effekten marginellt från orginal (gäller m2) så måste man använda kompensering på spridarna för bränsletrycket inte är Helt linjärt. Vilket kan vara lite lurigt om det dessutom påverkas av hur mycket sås det är kvar i tankar.

Annars är jag med på vad du menar, men det är inte spridarna som är flaskhals utan pumpsetup.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Citat:
- Knotan kör en Markoolio Referens, Å millenium 2

Toppackningen ska nog kunna hålla, om den gjort det på min gamla m30 med snarlika kurvor.

Dock har jag begränsat momentet mellan 2800 och ca. 4000.

Jag tycker bilen blir oharmonisk att köra med "En momentkurva som en vägg" detta är ju dock en smaksak


Visste du kanske att jag är en obotligt löjlig markoolio-fan

Jo det kanske funkar, direktinsprutad maskin med ställbara kamaxlar å allt vad det är, så kanske man har bra koll på cylindertrycket så det inte är ett så stort problem. Jag vet faktiskt inte men omöjligt är det väll inte.
Jag vet iallafall att på direktinsprutade motorer, gör stor skillnad på vridet och responsen i låga och framförallt mellanregister vid vilken vinkel man öppnar spridarna.


Gällande körbarheten med högt moment, så gör det ju underverk med elspjäll finns nog inga nackdelar med "för högt" vrid så länge man har bra kontroll via pedalen.
Människans fot tillsammans med lite hjälp från ecu så går det att få mjukt å fint skulle jag tro

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 65, 66, 67 ... 111, 112, 113   >>
24 besök senaste veckan (462302 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande