Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 70, 71, 72 ... 111, 112, 113   >>
68 besök senaste veckan (462701 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Mitt hemsnickeri av en HUD fastnade på att få till en CANbusbrygga, dvs med två CANbusportar så jag kan bolla information mellan två separata CANbusnät. Jag fastnade lite på att få ner storleken men nu fick jag till en lösning med en cpu och två portar. ESP32 har en inbyggd CAN-kontroller så det behövdes två små kort som jag sandwichmonterade med ESPn, ett transceiverkort och ett kort med både CANkontroller och transceiver. Blev ju riktigt smutt

Den här kan man göra mycket bus med


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Magnus Thomé skrev:


Jag slår på den några gånger. Första uppstarten är perfekt. Men sen blir det sämre
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=QEW4jzcgby4 [/ youtube]


Hittade en kalllödning på drivkortet till motorn som gjorde att den inte visste vad den höll på med ibland, lödde om lite överallt på kortet med varmluftsblås med ett par hundra grader. Så det problemet är borta. Men den kan fortfarande få för sig att ha force feedback i steg konstigt nog (som om den inte har en rem utan kugghjul med gigantiskt stora kuggar). Vilket försvinner o allt blir okej igen om man kraschar ellere kör stenhårt på curbs, dvs man får en ordentligt stor kraft i ratten





EDIT: Hittade till sluuuut exakt vilken komponent som var taskigt lödd (extremt dåligt, närapå inte lödd alls...), lödde fast ordentligt med kolven (som är fem gånger storleken av komponenten ) och nu lirar ratten perfekt heeela tiden thumbs up




PS:
På min grabb Alfreds inrådan (tjat ) köpte jag även Mudrunner som har "real-time mud physics"

https://www.youtube.com/watch?v=8KXDXzgjQKM

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Guuu va svettigt. Märkligt, jag blir alldeles svettig när jag kör ett tag på datorn. Å andra sidan så blir jag lika svettig av att böja mig ner och koppla i en sladd under skrivbordet

Skitkul med shysst ratt o stor skärm! Körde asfaltsrally i Spanien med en Stratos en lång stund idag, härligt motorljud och drag i bilen. Snodde en bild från spelet ute på nätet:



Jag har inte hunnit köra så mycket än, rattens växelpaddlar med arduinokod för bluetooth blev klara igår. Men jag har kört lite olika bilar med automat innan och Dirt Rally 2 känns väldigt verkligt på grus men på asfalt så är känslan i greppet lite märkligt tycker jag. När man kör på grus så glider ju bilen hela tiden litegrann uppepå, på asfalt betedde sig Lancian konstigt nog lite likadant i känsla, även vid lägre sidokrafter, vilket inte kändes verkligt alls. Men KUL var det ändå

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare
Trådstartare







_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Igår blev det en redig sväng uppför och nerför Transfagarasan! Mycket trafik, mycket Fiat 500 och 600 hahaha. Jag körde en 911 GT3 Cup Jag lyckades inte komma hela vägen ner helskinnad

Inte jag som kör här men för lite känsla för sträckan. Grafiken är enkel men vägsträckningen fantastisk. Det verkar bli sämre guppigare väg längst upp, så vägen verkar de ha de lagt krut på thumbs up







Många såna här i trafiken uppför bergspasset


_________________
Magnus Thomé
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Tramsförgasarn!

Jag har någon skärmdump från en tävling vi körde där för några år sedan med tre Palatov ovanpå varandra på exakt samma ställe i skogen. Grymt trixig, men kul!

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Sisådärja

https://github.com/MagnusThome/BMW-M2-DCT-Gear-indicator


Sjukt sjukt sjukt nice när man kör eftersom jag ser fart eller växel utan att titta ner, jag ser det med perifera seendet eller vad det nu heter












_________________
Magnus Thomé
Citera
ScratcH
Gbg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 381



Snygg lösning. thumbs up

_________________
Jonas Sommar
E46 M3 Laguna Seca
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539&
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Nu har du ett nytt ställe att projicera "Titta längre bort"


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Magnus Thomé skrev:
Sisådärja

https://github.com/MagnusThome/BMW-M2-DCT-Gear-indicator


Sjukt sjukt sjukt nice när man kör eftersom jag ser fart eller växel utan att titta ner, jag ser det med perifera seendet eller vad det nu heter

https://rejsa.nu/im/user/3/2020-01-15-00-34-25_g.jpg


Stiligt, kan man använda den på andra bilar eller är det modellspecifikt?

_________________
Anders Hansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
sweanders skrev:
Magnus Thomé skrev:
Sisådärja

https://github.com/MagnusThome/BMW-M2-DCT-Gear-indicator


Sjukt sjukt sjukt nice när man kör eftersom jag ser fart eller växel utan att titta ner, jag ser det med perifera seendet eller vad det nu heter

https://rejsa.nu/im/user/3/2020-01-15-00-34-25_g.jpg


Stiligt, kan man använda den på andra bilar eller är det modellspecifikt?


Just nu så har jag hårdkodat in utväxlingen för växlarna för M2'an. Så lägger man bara in de värdena för sin egen bil så funkar det för alla bilmodeller eftersom jag undvek att leta efter bilspecifika CAN-ID utan tog standard OBD2-ID för värdena jag läser av. Min grundide är att skriva ihop lite till kod där burken lär sig utväxlingarna och det tänkte jag kika på nu när den är klar för min bil o allt lirar. Då kommer det funka på alla bilar som har OBD2 automatiskt utan att man matar in de värdena manuellt. Är en kul liten tankenöt eftersom man får in en hel del "skräp" (vid växlingar speciellt) i förhållandet mellan rpm o fart när man läser av data från bilen och ska sortera ut vilka värden mitt emellan varje steg som man ska ha som brytpunkter. Dvs = kul att göra

_________________
Magnus Thomé
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1495

Namndispens
Namndispens

Varför inte tillverka "några stycken" och sälja ?

_________________
Johan B
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Magnus Thomé skrev:
sweanders skrev:
Magnus Thomé skrev:
Sisådärja

https://github.com/MagnusThome/BMW-M2-DCT-Gear-indicator


Sjukt sjukt sjukt nice när man kör eftersom jag ser fart eller växel utan att titta ner, jag ser det med perifera seendet eller vad det nu heter

https://rejsa.nu/im/user/3/2020-01-15-00-34-25_g.jpg


Stiligt, kan man använda den på andra bilar eller är det modellspecifikt?


Just nu så har jag hårdkodat in utväxlingen för växlarna för M2'an. Så lägger man bara in de värdena för sin egen bil så funkar det för alla bilmodeller eftersom jag undvek att leta efter bilspecifika CAN-ID utan tog standard OBD2-ID för värdena jag läser av. Min grundide är att skriva ihop lite till kod där burken lär sig utväxlingarna och det tänkte jag kika på nu när den är klar för min bil o allt lirar. Då kommer det funka på alla bilar som har OBD2 automatiskt utan att man matar in de värdena manuellt. Är en kul liten tankenöt eftersom man får in en hel del "skräp" (vid växlingar speciellt) i förhållandet mellan rpm o fart när man läser av data från bilen och ska sortera ut vilka värden mitt emellan varje steg som man ska ha som brytpunkter. Dvs = kul att göra


Men i bilderna du visat syns väl bara fart? Eller missar jag växelindikatorn?

Jag skulle gärna ha hastighet i HUD på min bil men inte så mycket mer till en början..

_________________
Anders Hansson
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

sweanders skrev:
Magnus Thomé skrev:
sweanders skrev:
Magnus Thomé skrev:
Sisådärja

https://github.com/MagnusThome/BMW-M2-DCT-Gear-indicator


Sjukt sjukt sjukt nice när man kör eftersom jag ser fart eller växel utan att titta ner, jag ser det med perifera seendet eller vad det nu heter

https://rejsa.nu/im/user/3/2020-01-15-00-34-25_g.jpg


Stiligt, kan man använda den på andra bilar eller är det modellspecifikt?


Just nu så har jag hårdkodat in utväxlingen för växlarna för M2'an. Så lägger man bara in de värdena för sin egen bil så funkar det för alla bilmodeller eftersom jag undvek att leta efter bilspecifika CAN-ID utan tog standard OBD2-ID för värdena jag läser av. Min grundide är att skriva ihop lite till kod där burken lär sig utväxlingarna och det tänkte jag kika på nu när den är klar för min bil o allt lirar. Då kommer det funka på alla bilar som har OBD2 automatiskt utan att man matar in de värdena manuellt. Är en kul liten tankenöt eftersom man får in en hel del "skräp" (vid växlingar speciellt) i förhållandet mellan rpm o fart när man läser av data från bilen och ska sortera ut vilka värden mitt emellan varje steg som man ska ha som brytpunkter. Dvs = kul att göra


Men i bilderna du visat syns väl bara fart? Eller missar jag växelindikatorn?

Jag skulle gärna ha hastighet i HUD på min bil men inte så mycket mer till en början..


Knappen shiftar vad som ska visas.

Men att räkna ut vilken växel som ligger i är ju redan försent tyvärr. Jag vill veta vilken som är ilagd innan jag släpper ut kopplingen. (man kan ju få in tvåan istf fyran vid nån nerväxling).

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
[quote="steffe"][quote="sweanders"]
Magnus Thomé skrev:
sweanders skrev:

Men i bilderna du visat syns väl bara fart? Eller missar jag växelindikatorn?

Jag skulle gärna ha hastighet i HUD på min bil men inte så mycket mer till en början..


Knappen shiftar vad som ska visas.

Men att räkna ut vilken växel som ligger i är ju redan försent tyvärr. Jag vill veta vilken som är ilagd innan jag släpper ut kopplingen. (man kan ju få in tvåan istf fyran vid nån nerväxling).


Är ju mer tänkt för bilar där man kör med paddlar och glömmer vilken växel som är i.

Jag upplever att när jag kör manuell låda så vet min högeram alltid var växelspaken är, dvs vilken växel som är i. Och jag vet fullständigt utan att tänka vad som behöver göras om jag ska växla ner en eller flera växlar - jag kanske ska köra om eller jag kommer längs en raka och det dyker upp en skarp kurva. Med paddlar så försvinner medvetenheten - för mig iaf - min högra arm har inte koll på var spaken är som är normalt. Har jag accelerat ur en långsam kurva från 30-40 ut på en raka, sen växlat upp på hög växel, cruisat en bit och nu ska växla ner inför en skarp kul kurva så kan jag undra om jag, med lågt ohörbart motorvarv, ligger på 4,5,6?

Jag kan koncentrera mig och räkna växlar hela tiden i huvet, då behövs ingen mer info men det är oftast när jag ska byta från lite slöare körning där jag växlat upp och cruisar på låga varv och plötsligt ska köra aktivt, som sagt omkörning eller en trevlig långsammare kurva jag ska bromsa ner inför, då har jag inte suttit o räknat växlar och är lost helt enkelt.

Det här kommer låta knäppt men jag har ibland kört med paddlarna och samtidigt i huvet tänkt hur jag växlar med en manuell växelspak och då har huvet och den tankemässiga högerarmen haft koll på var spaken är och jag har haft koll på vilken växxel som är i. Väldigt märklig känsla. Men den kräver lika mycket som att sitta o räkna växlar vilket jag ju slutar med när jag byter till slökörning.

_________________
Magnus Thomé
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

[quote="Magnus Thomé"][quote="steffe"]
sweanders skrev:
Magnus Thomé skrev:
sweanders skrev:

Men i bilderna du visat syns väl bara fart? Eller missar jag växelindikatorn?

Jag skulle gärna ha hastighet i HUD på min bil men inte så mycket mer till en början..


Knappen shiftar vad som ska visas.

Men att räkna ut vilken växel som ligger i är ju redan försent tyvärr. Jag vill veta vilken som är ilagd innan jag släpper ut kopplingen. (man kan ju få in tvåan istf fyran vid nån nerväxling).


Är ju mer tänkt för bilar där man kör med paddlar och glömmer vilken växel som är i.

Jag upplever att när jag kör manuell låda så vet min högeram alltid var växelspaken är, dvs vilken växel som är i. Och jag vet fullständigt utan att tänka vad som behöver göras om jag ska växla ner en eller flera växlar - jag kanske ska köra om eller jag kommer längs en raka och det dyker upp en skarp kurva. Med paddlar så försvinner medvetenheten - för mig iaf - min högra arm har inte koll på var spaken är som är normalt. Har jag accelerat ur en långsam kurva från 30-40 ut på en raka, sen växlat upp på hög växel, cruisat en bit och nu ska växla ner inför en skarp kul kurva så kan jag undra om jag, med lågt ohörbart motorvarv, ligger på 4,5,6?

Jag kan koncentrera mig och räkna växlar hela tiden i huvet, då behövs ingen mer info men det är oftast när jag ska byta från lite slöare körning där jag växlat upp och cruisar på låga varv och plötsligt ska köra aktivt, som sagt omkörning eller en trevlig långsammare kurva jag ska bromsa ner inför, då har jag inte suttit o räknat växlar och är lost helt enkelt.

Det här kommer låta knäppt men jag har ibland kört med paddlarna och samtidigt i huvet tänkt hur jag växlar med en manuell växelspak och då har huvet och den tankemässiga högerarmen haft koll på var spaken är och jag har haft koll på vilken växxel som är i. Väldigt märklig känsla. Men den kräver lika mycket som att sitta o räkna växlar vilket jag ju slutar med när jag byter till slökörning.


Med växlingarna tänker jag mest på hojen men även bil med spak och sekv låda.
Men det förutsätter att det sitter sensorer i växellådan om det ska funka.
(å andra sidan så har jag råkat övervarva en hyrgolf en gång vid omkörning, nedväxling till fyran men fick i tvåan, det skrek väldigt mycket då)

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Gjort ett litet pythonscript som tar en komplett loggfil från endera av de olika canbusarna, splittar ut logfiler per varje can ID och till sist skapar en bildfil med data över tid för varje can id. Vissa id skickas med hög frekvens, andra väldigt sällan, så vissa grafer är med få glesa datapunkter och andra mer än välfyllda.

Varför göra det här? Eh... varför inte?


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Om man ligger på gas så hörs det vilket motorvarv man har så man får känsla för hur många växlar man ska ner men om man ligger på avdrag eller bara lite stödgas så har man inte en minsta aning:






Hastighet istället:


_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 70, 71, 72 ... 111, 112, 113   >>
68 besök senaste veckan (462701 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande