Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 73, 74, 75 ... 111, 112, 113   >>
65 besök senaste veckan (462698 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7719



Släpp sargen, uppgradera turbon, du kommer tacka mig!

https://www.pureturbos.com/store/bmw-upgrade-turbos-4/bmw-m2-stage-2-u . . . .


_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
erikjakan skrev:
Släpp sargen, uppgradera turbon, du kommer tacka mig!

https://www.pureturbos.com/store/bmw-upgrade-turbos-4/bmw-m2-stage-2-u . . . .




_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Hämtade de fyra äldre men helt nya TrofeoR som Autoropa sålde, galet bra lösning på billiga bakdäck att kunna köra upp utan att svettas i plånboken Vad får man för 19" 285-däck för en tusenlapp plus moms annars liksom

_________________
Magnus Thomé
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Perfekt , då har du ju pengar kvar att lägga i turbo-spar-grisen då

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
knotan skrev:
Perfekt , då har du ju pengar kvar att lägga i turbo-spar-grisen då

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188



Magnus Thomé skrev:
Hämtade de fyra äldre men helt nya TrofeoR som Autoropa sålde, galet bra lösning på billiga bakdäck att kunna köra upp utan att svettas i plånboken Vad får man för 19" 285-däck för en tusenlapp plus moms annars liksom


thumbs up thumbs up

_________________
Calle Olsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Två foton från idag.


Det första är "va tusan är det för hårdhet på bakfjädrarna på Öhlins Road & Track kitet som jag har? " Nu vet jag:






Nummer två är "titta en till som fallit för det här lilla busfröet till bil".




_________________
Magnus Thomé
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517



Jag körde med såna här coilover-strumpor till mina dämpare på subarun: https://www.j-spec.se/exterior/kaross/exterior/coiloverskydd/skyddsstr . . . .

Sparade väldigt mycket smuts på dämparna.

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246



Du hade annars kunnat få reda på styvheten på fjädrarna här

https://world.ohlins.com/app/uploads/2017/10/ohlins_prodnews_rt_BMW-M2 . . . .

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
N Wiberg skrev:
Du hade annars kunnat få reda på styvheten på fjädrarna här

https://world.ohlins.com/app/uploads/2017/10/ohlins_prodnews_rt_BMW-M2 . . . .




Men "det sägs" att en del har satt på 160-fjädrar (typ i USA). Så jag var lite osäker.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Trägen vinner. Jävligt trägen...

En extra uppsättning lösa bromsok som jag kan sätta på bilen när jag väl ska sälja den någon gång i framtiden thumbs up

Det hade varit extremt mycket smidigare om de gått med på det FÖRSTA gången oken blev bruna... Men nääää. Bilia centralt och BMW....



EDIT: Min första kontakt med Bilia Segeltorp och BMW centralt om missfärgade ok var juni 2017.







_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kopierar in det här här om någon missat vad för bruna missfärgade bromsok det gällt

Magnus Thomé skrev:
Som ni vet så hanterade BMW och Bilia frågan om att bromsoken gick från att vara blåa till att vara svartgröna på ett väldigt märkligt sätt. Jag tyckte inte det var okej att de skötte ärendet så oproffsigt som de gjorde så jag tänkte att jag drar det vidare till ARN. Nu har beslutet kommit. Ska bli spännande och se hur Bilia hanterar detta beslut Om de vill hamna på den s.k. "svarta listan" eller inte, vem vet.






(Intressant att se vad de som sitter i nämnden och tagit beslutet kommer ifrån faktiskt)

_________________
Magnus Thomé
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Får gratulera
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2166



bra jobbat att inte ge upp!!

_________________
Michael Thulesius
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Postade detta på annat ställe (Autopower) men tänkte det kunde passa att lägga in även här, svarade på att bromsskivorna hade varit ordentligt varma:

............

Ja som BMW konstruerat bromsarna (storlek på ok, skivor osv) ihop med motoreffekt och vikt så blir det jääävligt varmt. Men bra belägg och vätska pallar temperaturerna som det blir. De större bromsarna som finns till competition ger helt andra mycket bättre resultat.

Men med kylscoop och kylslangar klarar sig färgen nästan :-) Och bromsar ypperligt gör det i alla lägen!

Förenade Bil ska ha en eloge för att de ställt upp och hjälp mig trots att jag inte ens köpt bilen hos dom! Biliaverkstan på Lidingö har agerat shysst hela resan men Bilia Segeltorp (där jag köpte bilen) har agerat helt osannolikt uruselt om och om igen. Bilia centralt har konstant obstruerat och dragit ut på saker, samma sak BMW Sverige. Jag började dra i det juni 2017. Var det värt besväret? Näää, men ska man svälja vad som helst? Näää.

_________________
Magnus Thomé
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Jag hade en mycket liknande resa med Renault och oken på Megane RS. Dammskydden på dem verkade vara tillverkade i papper och brann upp. De tyckte att bankörning inte täcktes av garanti, medan manualen specade däcktryck för bankörning.

Hade nog kunnat få ett till set ok utbytta om jag orkat bråka, men det fick vara. Missfärgade blev de i alla fall inte.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag kan inte annat än undra hur det kommer sig att en "helt annan" verkstad har tagit på sig uppdraget. Att någon där har engagerat sig tidsmässigt, jag har svårt att se att det är något de kan få igen/betalt för, i bästa fall kan de säkert få tillbaka kostnaden för materialet någonstans , typ som intern reklamation eller liknande.
Så ändå snyggt/schysst skött tycker jag.
thumbs up


Iofs är jag nog när jag tänker efter likadan på jobbet (när jag arbetar som anställd, kanske mindre i mitt egna företag, där hade den tiden vart svår att få loss rent praktiskt som goodwill)
Många ggr man löser saker åt kunder för företagets ryktes skull/ kundens nöjdhets skull, även i lägen där det kanske inte är rätt och även antagligen blir en kostnad för avdelningen , som inte kommer gå att få tillbaka.ä en enda krona på , Men hade nog trott att bilbranschen har en hel del tuffare ekonomiska förhållningsregler , än man har som jag som jobbar mot industri/fastighet/bygg. (Där läcker ju miljoner ut i vartannat projekt ändå typ. )

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7719



Den där kostnaden tar nog BMW centralt skulle jag tro.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
erikjakan skrev:
Den där kostnaden tar nog BMW centralt skulle jag tro.


Japp

_________________
Magnus Thomé
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



Tycker detta är skumt. Mina blå på M4an var lika fina dagen jag sålde den. Den bilen var inte lika smiskad som din, men 100 varv på ringen och ett par trackday iaf.

Ska bli intressant att se hur de håller på M2an (-17 non comp), har inte kört bana än med den (bara lite IS ), men jag rapporterar sen!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
dvorak skrev:
Tycker detta är skumt. Mina blå på M4an var lika fina dagen jag sålde den. Den bilen var inte lika smiskad som din, men 100 varv på ringen och ett par trackday iaf.

Ska bli intressant att se hur de håller på M2an (-17 non comp), har inte kört bana än med den (bara lite IS ), men jag rapporterar sen!


Nordslingan, Kinnekulle, Knutan till exempel = inte några problem egentligen. Jag har själv aldrig haft speciellt varma bromsar på Nordslingan. Och Kinnekulle kan man köra med pappbitar till bromsbelägg.... nästan

Mantorp, Gelleråsen, ja nu börjar det bli varmare.

Sviestad, ooouch vaaaarmt. Mittsverigebanans gamla gamla sträckning utan chikan i nerförsbacken wwooooohaaa!

Sen är det ju så att kör du så att uppvärmingsenergin är 99,99% av kyleffekten = inga problem. Men om uppvärmingsenergin är 100,1% av kyleffekten så blir det varmare o varmare o varmare... Så det är en liten liten extra mer värme som genereras som tippar det över kanten. Backar man av en millimeter i tempo, släpper av gasen någon billängd tidigare, går på gasen aningens senare ut ur kurvan osv så kan det räcka för att det inte är några problem alls.

Och sist, är man fena på att bromsa ner farten in i kurvorna med extra hjälp av svagt forcerad understyrning (eller bromsa genom att gå lite på tvären in i kurvorna ala Gaute ) så går det ju lite svalare också. Men jag är inte fena på de två, jag trailbrakear visserligen men använder inte slip på det viset alls (däcken går åt tillräckligt fort ändå i kurvorna )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 73, 74, 75 ... 111, 112, 113   >>
65 besök senaste veckan (462698 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande