Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 74, 75, 76 ... 111, 112, 113 >> 11 besök idag (473059 totalt) |
Nu ska de däringa vinterhjulen, som syns på bilden tagen idag, AV. Jag var och vaskade av bilen idag och inventerade även mönsterdjup på allsköns 80% slitna rdäck för att se vad jag kan sätta på bilen till Sviestad på söndag
![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Sisådärja
![]() På med nya PFC08 fram så det bromsar även i år ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Pappa jobbade på uppdrag av FN/Harvard som ekonomisk rådgivare i ett litet team på Etiopiens Finansdepartementet kan man säga. Spännande tre år som liten grabb
![]() ![]() Resan hem gick från hamnen i Asmara, då Etiopien nu Eritrea, över Röda havet på lastbåtsdäck med flera hundra getter ![]() _________________ ![]() |
||||
Vilket äventyr........ o utan GPS ![]() //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
Som sagt, vilket äventyr. Och din far ser ju helt toppmodern ut även i dagens läge. ![]() _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||||
Nånstans typ 120 mil grusväg från Addis till Asmara. Regnperioden hade börjat (vi stack dagen efter skolavslutningen) så vi råkade ut för helt bortspolad väg och översvämning. När vi kom över med båten till Saudi så var det asfaltsväg! Den smala asfaltsvägen var helt nylagd så hade vi åkt några månader tidigare hade resan upp till Jordanien antagligen blitt jobbigare.
_________________ ![]() |
||||
Påsklov, liten kortsemester. Japp, de e jag
![]() ![]() Pappa på jobbet ![]() _________________ ![]() |
||||
Hahaha, närå, stort shysst hus. Addis var en modern stad redan då men naturligtvis med en enormt stor spridning i livsförhållande beroende på vem man var. Något av en ögonöppnare för en liten grabb kan jag lugnt säga. Edit: Intressant var att det var inte hårt geografiskt segregerat, små kluster med skjul med korrugerat plåttak fanns blandat med små kluster av stora "vanliga" hus. Iaf där vi bodde som var ett shysst område ![]() _________________ ![]() |
||||
Wow, vilken upplevelse! Klarade ni er från några större fordonsproblem? Man har ju sett en del roadtrip-videos på Youtube med T2:or som packar ihop i värmen
![]() Det Thome'ska familjetältet ser för övrigt inte ut som ett tält man reste ensam ![]() _________________ BMW M2 -18 Audi A3 Cab -18 VW Up! -12 |
||||
Tälten på bilden var inte våra, vi hade bara små vanliga svenska annars, det här var lite som ett "hotell" där man kunde sova över, lite lyxigare helt enkelt ![]() Bussen funkade fantastiskt bra alla år. Den tappade bromsarna på en annan liten semestertur (tror en bromsledning hade slagits av men är osäker) men motorn tuffade på tills den plötsligt skar i Sverige några år senare. _________________ ![]() |
||||
![]() _________________ Johan Lekås |
||||
Å fan ![]() _________________ ![]() |
||||
Håller med! Personligen tycker jag sådant här är hur spännande som helst! Du skulle kunna ge ut en bok om det Magnus ![]() ![]() _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21såld Lexus RC-F Track Edition - 20 såld Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||
Magnus, nu har du ju haft din bil ett bra tag och känner den väl, jag funderar på att byta min CTR mot en M2:a nästa vår (eller kanske till hösten). Jag undrar om du kan skriva några rader om vad du tycker bilen gör bra/mindre bra?
Hur funkar bilen till vardags? Vad behöver bytas för att köra några varv på bana då och då? Vilken utrustning tycker du man behöver? Tacksam för svar! _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 BMW M2 2017 |
||||
Det är väl bara att läsa igenom tråden
![]() Tittar du på en Competition eller "vanlig"? Det här är åsikter om min icke-Competition förstås: - Den är ganska bullrig. Original har man i M2an struntat i en bunt ljudisoleringsdelar som sitter på andra 1/2-seriebilar. Finns beställningslista och instruktionsbilder hur/vad man ska sätta dit. Hjälper en aning och klart värt besväret. - Originalchassit är en aning hoppig bak som märks väldigt väl i inbroms på Mantorp, Gelleråsen tex. Annars helt okej. Har man råd så sätt på Öhlins R&T så är detta utmärkt löst. - Camber plates ett måste. Går ej justera camber alls utan detta och det käkar däck på nolltid på bana. - Med tex PFC08 så funkar bromsarna utmärkt på bana men bromsarna går oerhört varma på de elakare banorna. Kylning med slang får ner temperaturen perfekt och tar ner slitaget en jättemassa. Men oken missfärgas ändå, bara lite saktare ![]() - Håll ett öga på olje/vattentemp på bana. Jag bytte förra året till en bunt do88-kylare. I år får vi se vad det ger (nu är ju bilen ommappad) - Olika årsmodeller har olika ihop-paketering av options så lusläs optionlistorna. - Downpipe med katt, bytt IC och mappning plus om-mappning till linjär gaspedal i alla körprogram var oerhört trevligt lyft. Precis lagom ![]() ![]() - För mig en helt fantastisk kombo av vardagsbil att njuta av varenda körd meter och askul i slalom o bana. Går att lasta in hjul eller kartonger från Ikea till skillnad mot tex i en Cayman eller A110S. Vad kan jag ha glömt? _________________ ![]() |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 74, 75, 76 ... 111, 112, 113 >> 11 besök idag (473059 totalt) |