Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 74, 75, 76 ... 111, 112, 113   >>
18 besök senaste veckan (462294 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nu ska de däringa vinterhjulen, som syns på bilden tagen idag, AV. Jag var och vaskade av bilen idag och inventerade även mönsterdjup på allsköns 80% slitna rdäck för att se vad jag kan sätta på bilen till Sviestad på söndag



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Sisådärja

På med nya PFC08 fram så det bromsar även i år thumbs up och på med sommardäcken thumbs up Men Sviestad imorrn blev ju Coronainställt tyvärr. Kanske säkrast ändå (även om utomhusaktiviteter med långt avstånd mellan alla i depån känns tämligen safe jämfört med mycket annat). Kanske en tur upp i Sörmland eller ner på Södertörn någon dag i veckan. Utan att gå ur bilen ens för att tanka



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
1974

Hela familjen har precis kommit hem till Sverige (med bil) från tre år i Etiopien. Det är jag som står i skjutdörrsöppningen på Folkabussen.


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Skärtorsdag 9/4 bokat körning på Mantorp med GRC

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jesper Persson
Åstorp
Här sen Sep 2011
Inlägg: 143



Vad kul!
Vad hittade man på 3 år i Etiopien på början av 70-talet?

Plockar ut min blåa M2 från ide på Onsdag. Sen blir det service och kort därpå ett besök hos herr Stertman

_________________
BMW M2 -18
Audi A3 Cab -18
VW Up! -12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Pappa jobbade på uppdrag av FN/Harvard som ekonomisk rådgivare i ett litet team på Etiopiens Finansdepartementet kan man säga. Spännande tre år som liten grabb thumbs up

Resan hem gick från hamnen i Asmara, då Etiopien nu Eritrea, över Röda havet på lastbåtsdäck med flera hundra getter , sen Saudi Arabien, Jordanien, Syrien, Libanon osv...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852



Magnus Thomé skrev:
Pappa jobbade på uppdrag av FN/Harvard som ekonomisk rådgivare i ett litet team på Etiopiens Finansdepartementet kan man säga. Spännande tre år som liten grabb thumbs up

Resan hem gick från hamnen i Asmara, då Etiopien nu Eritrea, över Röda havet på lastbåtsdäck med flera hundra getter , sen Saudi Arabien, Jordanien, Syrien, Libanon osv...


Vilket äventyr........ o utan GPS

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Lasse Karlsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Pappa jobbade på uppdrag av FN/Harvard som ekonomisk rådgivare i ett litet team på Etiopiens Finansdepartementet kan man säga. Spännande tre år som liten grabb thumbs up

Resan hem gick från hamnen i Asmara, då Etiopien nu Eritrea, över Röda havet på lastbåtsdäck med flera hundra getter , sen Saudi Arabien, Jordanien, Syrien, Libanon osv...


Vilket äventyr........ o utan GPS

//Lasse


Som sagt, vilket äventyr. Och din far ser ju helt toppmodern ut även i dagens läge.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nånstans typ 120 mil grusväg från Addis till Asmara. Regnperioden hade börjat (vi stack dagen efter skolavslutningen) så vi råkade ut för helt bortspolad väg och översvämning. När vi kom över med båten till Saudi så var det asfaltsväg! Den smala asfaltsvägen var helt nylagd så hade vi åkt några månader tidigare hade resan upp till Jordanien antagligen blitt jobbigare.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Påsklov, liten kortsemester. Japp, de e jag Jag sov i "familjetältet" närmast tältöppningen. När vi vaknade på morgonen så fick vi veta att ett lejon hade gått igenom vår lilla lägerplats under natten...







Pappa på jobbet



_________________
Magnus Thomé
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Bodde ni i tält en stor del av tiden?

_________________
Johan B
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
blixten skrev:
Bodde ni i tält en stor del av tiden?


Hahaha, närå, stort shysst hus. Addis var en modern stad redan då men naturligtvis med en enormt stor spridning i livsförhållande beroende på vem man var. Något av en ögonöppnare för en liten grabb kan jag lugnt säga.


Edit:
Intressant var att det var inte hårt geografiskt segregerat, små kluster med skjul med korrugerat plåttak fanns blandat med små kluster av stora "vanliga" hus. Iaf där vi bodde som var ett shysst område thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jesper Persson
Åstorp
Här sen Sep 2011
Inlägg: 143



Wow, vilken upplevelse! Klarade ni er från några större fordonsproblem? Man har ju sett en del roadtrip-videos på Youtube med T2:or som packar ihop i värmen

Det Thome'ska familjetältet ser för övrigt inte ut som ett tält man reste ensam

_________________
BMW M2 -18
Audi A3 Cab -18
VW Up! -12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jesper Persson skrev:
Wow, vilken upplevelse! Klarade ni er från några större fordonsproblem? Man har ju sett en del roadtrip-videos på Youtube med T2:or som packar ihop i värmen

Det Thome'ska familjetältet ser för övrigt inte ut som ett tält man reste ensam


Tälten på bilden var inte våra, vi hade bara små vanliga svenska annars, det här var lite som ett "hotell" där man kunde sova över, lite lyxigare helt enkelt

Bussen funkade fantastiskt bra alla år. Den tappade bromsarna på en annan liten semestertur (tror en bromsledning hade slagits av men är osäker) men motorn tuffade på tills den plötsligt skar i Sverige några år senare.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



Magnus Thomé skrev:
1974
Hela familjen har precis kommit hem till Sverige (med bil) från tre år i Etiopien. Det är jag som står i skjutdörrsöppningen på Folkabussen.
thumbs up Bodde också i Etiopien på 70-talet, i Nazareth utanför Addis, 1971 till strax före revolutionen 1975. Jag var bara en liten knatt då (född -70) men har en hel del minnen. Bilrelaterat: Renault 4 FTW på gropiga vägar!

_________________
Johan Lekås
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Johan Lekås skrev:
... . . Bodde också i Etiopien på 70-talet, i Nazareth utanför Addis, 1971 till strax före revolutionen 1975. Jag var bara en liten knatt då (född -70) men har en hel del minnen. Bilrelaterat: Renault 4 FTW på gropiga vägar!

Å fan

_________________
Magnus Thomé
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Kul bilder och historier Magnus! thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det är med Folkabussen jag övningskörde för att ta körkort

_________________
Magnus Thomé
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



dvorak skrev:
Kul bilder och historier Magnus! thumbs up


Håller med! Personligen tycker jag sådant här är hur spännande som helst! Du skulle kunna ge ut en bok om det Magnus thumbs up

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598



Magnus, nu har du ju haft din bil ett bra tag och känner den väl, jag funderar på att byta min CTR mot en M2:a nästa vår (eller kanske till hösten). Jag undrar om du kan skriva några rader om vad du tycker bilen gör bra/mindre bra?

Hur funkar bilen till vardags? Vad behöver bytas för att köra några varv på bana då och då? Vilken utrustning tycker du man behöver?

Tacksam för svar!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det är väl bara att läsa igenom tråden

Tittar du på en Competition eller "vanlig"? Det här är åsikter om min icke-Competition förstås:



- Den är ganska bullrig. Original har man i M2an struntat i en bunt ljudisoleringsdelar som sitter på andra 1/2-seriebilar. Finns beställningslista och instruktionsbilder hur/vad man ska sätta dit. Hjälper en aning och klart värt besväret.

- Originalchassit är en aning hoppig bak som märks väldigt väl i inbroms på Mantorp, Gelleråsen tex. Annars helt okej. Har man råd så sätt på Öhlins R&T så är detta utmärkt löst.

- Camber plates ett måste. Går ej justera camber alls utan detta och det käkar däck på nolltid på bana.

- Med tex PFC08 så funkar bromsarna utmärkt på bana men bromsarna går oerhört varma på de elakare banorna. Kylning med slang får ner temperaturen perfekt och tar ner slitaget en jättemassa. Men oken missfärgas ändå, bara lite saktare

- Håll ett öga på olje/vattentemp på bana. Jag bytte förra året till en bunt do88-kylare. I år får vi se vad det ger (nu är ju bilen ommappad)

- Olika årsmodeller har olika ihop-paketering av options så lusläs optionlistorna.

- Downpipe med katt, bytt IC och mappning plus om-mappning till linjär gaspedal i alla körprogram var oerhört trevligt lyft. Precis lagom thumbs up

- För mig en helt fantastisk kombo av vardagsbil att njuta av varenda körd meter och askul i slalom o bana. Går att lasta in hjul eller kartonger från Ikea till skillnad mot tex i en Cayman eller A110S.



Vad kan jag ha glömt?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 74, 75, 76 ... 111, 112, 113   >>
18 besök senaste veckan (462294 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande