Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 80, 81, 82 ... 111, 112, 113   >>
27 besök idag (462897 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988



Magnus Thomé skrev:
Niklas Falk skrev:
En biltvätt?


Bara köra fram bilen så visar systemet hjulvinklarna


Vilken firma? vart?
Behöver dom inte montera något på fälgen för att mäta och justera hjulvinklarna?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Danne har Bandhagens Däck. Stämmer, inget monteras på hjulen, man kör bara fram o på några sekunder har den hjulvinklarna.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255



Magnus Thomé skrev:
Kolla vad Danne har skaffat till firman! Den var inte gratis...


Samma verktygsvagn som jag har (den var iofs gratis för mig)?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



RallyQuattro skrev:
Magnus Thomé skrev:
Niklas Falk skrev:
En biltvätt?


Bara köra fram bilen så visar systemet hjulvinklarna


Vilken firma? vart?
Behöver dom inte montera något på fälgen för att mäta och justera hjulvinklarna?


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



Magnus Thomé skrev:
Kolla vad Danne har skaffat till firman! Den var inte gratis...



Fasen vad smutt... jag hade tänkt att svänga förbi och kolla upp mina värden. Ska bara kanske sänka den lite till... igen...

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988



Smart, slipper man hålla på och hänga dit och ställa in apparaterna som ibland strular med att tappa kontakt eller inte ser varandra för att fronten är för låg osv.

Kollade priserna på Bandhagens däck:

Hjulinställning, kontroll 500:-
Hjulinställning, justering en axel (ink kontroll) 1495:-
Hjulinställning, justering båda axlarna (ink kontroll) 1995:-

Hjulinställning, Rejsbil/Trackday (ink kontroll) 2500:-

Cornerweight (Startavgift, därefter 1000:- per timme) 1000:-

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fördelen med Danne är att han ypperlig koll på bankörningsvinklar dessutom.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
En bit kvar. Min 28,4 m står det stämplat. Men ända dit kommer man kanske inte beroende på hur mycket sprickorna sprider sig från hålen.



_________________
Magnus Thomé
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2090



Är du fortfarande kvar på originalskivorna?

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det är lite rörigt Originalskivorna tog jag av utan att mäta noga först, de har därför en hel del kvar i sig. Och skivorna jag satte på istället var beggade men mycket lite slitna. Rörigt som sagt

Jag är uppe i nära 9000 mil nu dessutom

_________________
Magnus Thomé
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Magnus Thomé skrev:
Fördelen med Danne är att han ypperlig koll på bankörningsvinklar dessutom.

Det är betydligt mer viktigt än att det är en ny fin dyr maskin thumbs up

För tyvärr så är det ganska så vanligt att dom som håller på med hjulinställningar
bara ställer in hjulvinklarna efter vad maskinen säger att det skall vara just till den bilen,
skall den bara bruksas med så är det ju ok med dessa värden.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2090



Magnus Thomé skrev:
Det är lite rörigt Originalskivorna tog jag av utan att mäta noga först, de har därför en hel del kvar i sig. Och skivorna jag satte på istället var beggade men mycket lite slitna. Rörigt som sagt

Jag är uppe i nära 9000 mil nu dessutom

Tänkte det.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988



super7 skrev:
Magnus Thomé skrev:
Fördelen med Danne är att han ypperlig koll på bankörningsvinklar dessutom.

Det är betydligt mer viktigt än att det är en ny fin dyr maskin thumbs up

För tyvärr så är det ganska så vanligt att dom som håller på med hjulinställningar
bara ställer in hjulvinklarna efter vad maskinen säger att det skall vara just till den bilen,
skall den bara bruksas med så är det ju ok med dessa värden.


Jag har aldrig varit med om någon som vägrat ställa in vad jag vill ha, visst lämnar man bara nycklarna och går därifrån så vet man ju inte hur det blir.. men jag har alltid varit med vid inställningen och antingen hjälpt till att ställa eller bett om att maxa camber/caster och sagt vilken toe jag vill ha och då har detta varit hos vanliga däck firmor.

Och jag är väldigt tveksam till att någon verkligen skulle kunna veta vilka vinklar som funkar bäst på olika bilar?
Visst har han ställt in många M3:or och får rapport från föraren efteråt så lär han sig det märket, men att han skulle kunna veta vad som fungerar bäst på min Audi tror jag inte på.. men vet han det så skulle jag inte tveka att låta honom ställa in rätt

Och jag är lite undrande över prislistan, alltså varför kostar race bil mycket mera att ställa in? okej den kanske har fler inställnings möjligheter, men samtidigt är det sällan något är fastrostat utan allt är oftast smörjt eller nytt och går lätt att ställa mot en gammal brukshink..

Däremot gillar jag att han bara tar 500kr för koll = perfekt för att kontrollera bruksbilen så man vet om den behöver justeras eller ej thumbs up
Så bruksbilen kommer jag nog svänga förbi med, då jag tycker framdäcken ser lite sne slitna ut och samtidigt passa på att fråga om min "race bil".

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Irriterad över små halvliters flarror o smala colaburkar som vinglar o skvätter?

Löst. 3D-print


https://www.thingiverse.com/thing:4376729



_________________
Magnus Thomé
Citera
SaabAndré
Skene
Här sen Aug 2017
Inlägg: 11



Ska bli kul å se va ni kan prestera ihop på superstage💪💪 för det hoppas jag att du ska prova så snart som möjligt....

_________________
André Lidén
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
SaabAndré skrev:
Ska bli kul å se va ni kan prestera ihop på superstage💪💪 för det hoppas jag att du ska prova så snart som möjligt....


Jag är inte så vass i Superstage tyvärr, desto större anledning o åka dit o försöka bli bättre! Hoppas verkligen det blir ett besök i år. Erik Jirhall, var är du?

_________________
Magnus Thomé
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



RallyQuattro skrev:

Jag har aldrig varit med om någon som vägrat ställa in vad jag vill ha, visst lämnar man bara nycklarna och går därifrån så vet man ju inte hur det blir..

För en vecka sen när jag var förbi rally kompisen så höll han på med hjulinställning på en
liten sportig pegga. Ägaren hade gjort en hjulinställning förra året på en annan firma och
när han bytte till sommardäcken så upptäckte han att dom var rätt så sne nötta
Kan väl säga att det blev som en ny bil efter att kompisen riktat bakaxeln... när har började
så var det 10 mm toe out han gav sig när det var 2mm toe in thumbs up
Vatten och induktionsvärmare och veta vars man skall värma

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988



super7 skrev:
RallyQuattro skrev:

Jag har aldrig varit med om någon som vägrat ställa in vad jag vill ha, visst lämnar man bara nycklarna och går därifrån så vet man ju inte hur det blir..

För en vecka sen när jag var förbi rally kompisen så höll han på med hjulinställning på en
liten sportig pegga. Ägaren hade gjort en hjulinställning förra året på en annan firma och
när han bytte till sommardäcken så upptäckte han att dom var rätt så sne nötta
Kan väl säga att det blev som en ny bil efter att kompisen riktat bakaxeln... när har började
så var det 10 mm toe out han gav sig när det var 2mm toe in thumbs up
Vatten och induktionsvärmare och veta vars man skall värma


Gissar att ägaren varken var med eller fick något papper på värdena efter den första felaktiga inställningen? för då hade ju han sätt felen direkt och sluppit kört sönder däcken.

Finns ju givetvis personer som inte vet vad dom håller på med, men är man med själv så ser man ju det och ser vilka värdena blir och även får papper på det vilket jag alltid fått, sen gäller det ju även att bussningar är friska och alla bultar sitter åt dragna annars spelar det ingen roll vad man ställer in

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



RallyQuattro skrev:
super7 skrev:
RallyQuattro skrev:

Jag har aldrig varit med om någon som vägrat ställa in vad jag vill ha, visst lämnar man bara nycklarna och går därifrån så vet man ju inte hur det blir..

För en vecka sen när jag var förbi rally kompisen så höll han på med hjulinställning på en
liten sportig pegga. Ägaren hade gjort en hjulinställning förra året på en annan firma och
när han bytte till sommardäcken så upptäckte han att dom var rätt så sne nötta
Kan väl säga att det blev som en ny bil efter att kompisen riktat bakaxeln... när har började
så var det 10 mm toe out han gav sig när det var 2mm toe in thumbs up
Vatten och induktionsvärmare och veta vars man skall värma


Gissar att ägaren varken var med eller fick något papper på värdena efter den första felaktiga inställningen? för då hade ju han sätt felen direkt och sluppit kört sönder däcken.

Finns ju givetvis personer som inte vet vad dom håller på med, men är man med själv så ser man ju det och ser vilka värdena blir och även får papper på det vilket jag alltid fått, sen gäller det ju även att bussningar är friska och alla bultar sitter åt dragna annars spelar det ingen roll vad man ställer in

Dom kunde inte justera det.... det är ju en stel axel så han visste att det inte var bra...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988



super7 skrev:
RallyQuattro skrev:
super7 skrev:
RallyQuattro skrev:

Jag har aldrig varit med om någon som vägrat ställa in vad jag vill ha, visst lämnar man bara nycklarna och går därifrån så vet man ju inte hur det blir..

För en vecka sen när jag var förbi rally kompisen så höll han på med hjulinställning på en
liten sportig pegga. Ägaren hade gjort en hjulinställning förra året på en annan firma och
när han bytte till sommardäcken så upptäckte han att dom var rätt så sne nötta
Kan väl säga att det blev som en ny bil efter att kompisen riktat bakaxeln... när har började
så var det 10 mm toe out han gav sig när det var 2mm toe in thumbs up
Vatten och induktionsvärmare och veta vars man skall värma


Gissar att ägaren varken var med eller fick något papper på värdena efter den första felaktiga inställningen? för då hade ju han sätt felen direkt och sluppit kört sönder däcken.

Finns ju givetvis personer som inte vet vad dom håller på med, men är man med själv så ser man ju det och ser vilka värdena blir och även får papper på det vilket jag alltid fått, sen gäller det ju även att bussningar är friska och alla bultar sitter åt dragna annars spelar det ingen roll vad man ställer in

Dom kunde inte justera det.... det är ju en stel axel så han visste att det inte var bra...


Då kanske dom ändå kunde göra hjulinställning? men inte kunde rikta en sne axel.
Men då får man hoppas att dom meddelade kunden om problemet/felet på bakaxeln och berättade att dom inte kunde fixa det.

(Tror ju inte heller att riktning av delar är något som ingår hos någon hjulinställare)

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



RallyQuattro skrev:
(Tror ju inte heller att riktning av delar är något som ingår hos någon hjulinställare)

Och det är där det är skillnad mellan en som har kunskap utöver det vanliga....
och en som bara justerar det som det finns justering på.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 80, 81, 82 ... 111, 112, 113   >>
27 besök idag (462897 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande