Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 81, 82, 83 ... 111, 112, 113 >> 202 besök senaste veckan (462907 totalt) |
Jag har precis samma erfarenhet gällande första stycket, man berättar från början att det är lite special och sedan är man med under processen så blir det toppen! Danne på Bandhagen kan säkert ge bra input även på en banbil baserat på vikt, viktfördelning, vilka däck man kör och hans egna erfarenhet. Men lämnar man till en "vanlig" firma så har dom alltid värden i datorn från biltillverkaren att utgå ifrån. Det är det man får om man lämnar nycklarna i receptionen. Helt ok på bruksbil men värdelöst för bankörning. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||
Shoppat!
Vad då? Jag kommer fortsätta köra 19x10 original bakfälgar både fram o bak. Men ibland kan det var bra att kunna köra 18"-däck om det dyker upp något vettigt (utbudet av 265/35-18 är jättestort tex) så nu har jag även en bunt 18x10 För väldigt länge sen så köpte jag nästan nya gatdäck Yokohama AD08R 18" här i säljesforumet. Planen var att köra gatdäcksklassen med TimeattackNU men det blev inte så. Nu åker de på, blir intressant att testa hur de funkar på bana! Hoppas bara att de inte förvandlats till hockepuckar Det är de här jag shoppat https://protrackwheels.com/en/wheels _________________ Magnus Thomé |
||
Fint med Protrack! Har själv sneglat på dem, då de verkar vara riktigt prisvärda, och finns i "rätt" storlekar.
Drömmen vore ju Apex smidda modell, finns i storleken jag egentligen är ute efter, men kostar närmare 30k att få hem till sverige. Då är ju Protrack betydligt billigare _________________ D¤ugla5 L1ndbl¤m |
||
Både lättare och billigare, i Sverige också: https://www.wiborg-engineering.se/produktsida/konig-hypergram
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Hypergramfälgarna fanns tyvärr inte i offset så att de passar på M2an. _________________ Magnus Thomé |
||
Jo visst passar Hypergram på BMW M2 och vi har 3st M2or i Europa som kör på just Hypegrams, inte minst Simon i svenska Tanu serien kör med dom på sin M2.
Sen har ju alla preferenser på bredder, ETn, däck och frigångskrav för att passa just det dom vill uppnå men passar gör dom och bevisade att de tål stryk på bana och är väldigt lätta. Lånar en bil från Simons insta på hans M2 med Hypergram och R-däck. Sen finns det många andra bra fälgar för bana men att just Hypergrams inte passar M2 är inte helt sant även fast de inte fanns i just den spec som söktes av Thome. [/img] _________________ Fredrik Wiborg |
||
Men hur får de plats bak med så lågt ET? Bak är original 10" med ET40. Vad kör de med för dimensioner bak?
Edit: Hur får det plats? Det gör ju bevisligen det eftersom flera kör men jag får inte ihop hur man får till det? https://www.willtheyfit.com/index.ph _________________ Magnus Thomé |
||
Kan ju ta tillfället i akt o fråga dig Fredrik, få om ens någon annan över huvud taget har så bra koll på hur man får till det i Timeattack. Med smalare däck så får man temp snabbare, är det något som liksom kompenserar mot mera gummi just i en Timeattacktävlings upplägg? Bredare och tyngre saktar ju bilen lite (har sett ganska stor skillnad i toppfart på egna bilens loggar) så den ena kompromissen kanske tar ut den andra så att säga?
Själv så kör jag ju mer för att köra och som bonusgrej är det kul att försöka putsa till tider utifrån materialet man har. Slåss mot de i samma del av fältet liksom. Men jag vill gärna köra 15-20 minuterspass och med 265 bak så får man vara väldigt försiktig med gasen om det ska gå. Senast på Gelleråsen så blev det 16 mil på banan _________________ Magnus Thomé |
||
Det här med däcksbredder kontra grepp är extremt invecklat (för att uttrycka det milt) och något man skulle behöva en hel avhandling för att gå igenom någorlunda korrekt. Det är även ett av de områden där de cirkulerar enormt mycket rykten, generaliseringar och antaganden.
Men för att göra ett försök på en väldig förenkling och grundläggande förklaring så tar vi det från början. Bredare däck mer fäste? Ja om man förenklar teorin så mycket det går är detta påstående sant, det är nämligen så att ett mordernt bildäck och dess gummi inte har en "fix" friktionscoffecient utan friktioncoefficienten beror på en mängd variabler som tryck, temperatur, ålder, mm men även till stor del på däckets normallast (bilens axelvikt). Detta på ett sådant sätt så att vid ökad normallast så avtar friktioncofficienten dvs för varje kilo mer man lastar däcket så ökar den potentiella lateralkraften (sidkraften) långsamare. Ett annat sätt att se det är om man har bredare däck med bibehållen normallast så minskar den faktiska normallasten per imaginär kontaktyta mellan däck/asfalt och således får man en högre friktionscofficient. Det är även härifrån man får utrtycket bredare däck mer grepp. Men är det verkligen så här simpelt, nej självklart inte. Ovan antagande med att bredare däck skulle ge minskad normalast per area bygger på antagande om att man faktiskt lastar hela däckets kontaktyta samma vilket är långt ifrån sant, den faktiska kontaktytan beroer på en mängd variabler så som, camber, caster däcktryck, däcksform, däcksegenskaper mm. Ta tex fallet med en inbromsning rakt fram på en tävlingsbil med 5 grader camber, kommer denna bil ha mer däck i kontakt med asfalten om man går från ett 250mm till 300mm brett däck? Alla som sett en tävlingsbil framifrån förstår rätt snabbt att detta inte är fallet då endast en väldigt liten del av däckets insida faktiskt har kontakt med asfalten. Detta är ett randvilkor och extremfall men poängen är att kontaktpunkten rör sig och varierar väldigt mycket i storlek/form beroende på hur däcket belastas och hjulvinklar påverkas i olika fjäder/last/styrvinklar så i slutändan så innebär inte ett bredare däck större kontaktarea mot asfalten för en given tidspunkt. Men är det ens bredd kontra normallast där vi ska lägga fokus när man jämnför bredare däck kontra fäste? Det svaret är antagligen nej då det finns en helt annan dimension att ta i beaktining. Det är nämnligen så att med en korrekt inställd tävlingsbil med rätt geometrier mm så kommer man om inte få mer fäste från ett bredare däck ialfall få mindre/långsamare däckslitage. Här kommer en annan viktig sak att ha i beaktning nämnligen om däck av olika bredder från samma tillverkare har samma gummiblandning. Gällande gatgodkända R-däck skulle jag anta det men när det kommer till slicks kan detta skilja. Dvs om du går från ett tex 250mm brett däck till ettt 300mm så kanske du kan klara de 20 varv du ska köra i ett race på en mjukare gummiblandning utan att däcken "tar slut". Detta är då ett annat sätt att via bredare däck få mer grepp fast inte som en direkt påverkan av att man har bredare däck utan som ett sekundärt resultat av minskat slitage möjligjorde för mjukare gummiblanding. En annan aspekt som du nämnde ovan är huruvida man får upp arbetstemp/överhettar ett däck. Jag skulle säga grovt förenklat att temperatur inte är ett giltigt argument i smala/breda däck. Detta då temperatur och överhettning snarare beror på lufttryck och som först nämnt hur man i vissa randvilkor stressar ett däck. Mindre volym gummi, mer volym luft mellan fälg/däck och mer fälgarea att absorbera värmeenrgi har självklart en påverkan men skulle uppskatta den i det samnahang vi diskuterar här som väldigt marginell. Det är tex aldrig någon som i denna typ av fora diskuterar lågvolymsfälgar (dvs fälgar som har mindre volym luft i sig) och dess påverkan på starttryck, överhettning, mm. Så vad är då slutklämmen/rekomendationen i ett såhär extremt förenklat och simplifierat försök till förklarande inlägg av grunderna med däcksbredder och dess egenskaper? Ja bredd har en påverkan och till viss del för vanliga utövare så kommer antagandet bredare däck mer fäste helt klart vara sant, dock till en väldigt mycket mindre grad och framförallt påverkan på varvtider än vad folk tror. Sen får man absolut inte glömma att bredare däck och fälgar ger ett betydande straff på ofjädrad, roterande massa vilket även det har en stor påverkan på bilens grepp och varvtider framförallt när det är 4 döck på en bil. Så i min värld så om man har en starkare/tyngre banbil likt BMW M2 så bör man inte oroa sig så länge man kan få in 9,5" breda fälgar och tillhörande däck. Sen har jag personligen ingen aning om vilka däckstyper/hårdheter som finns i vilka bredder då detta har stor påverkan. Man bör istället lägga energin på att få till inställningar av hjulvinklar, fjädrar och inte minst bilens geometri rätt då här ligger många många många gånger mer tid att finna. Som en slutkläm kan nämnas att vi under 2019 (och även nu under 2020) har lagt mycket tid själva på provning för att försöka se om vi ska köra 250mm breda eller 280mm breda däck runt om på våran Time attack Evo. Under 2019 med gen 1 chassit såg vi under flertalet tester endast ett fåtal tiondelars fördel per varv för 280mm breda däcken pga av den ökade vikten dessa medför. (banrekordet på Ljungbyhed är för övrigt satt med 250mm breda däck). Så frågan är komplex när man inte kan få mjukare gummiblandningar till ett bredare däck utan rent försöker se vad som fungerar bäst. Sen är ju bredare däck ofta dyrare och även här finns det mer tid att hitta om man kan köra nya däck oftare då alla däck R-däck som slicks som gatdäck alltid är markant snabbare första värmecykeln. Hoppas detta ger lite insyn i komplexiteten och att begreppet bredare däck mer fäste inte är så trivialt som det kan tros men se till att ha lätta styva fälgar och tillräckligt breda däck för att kunna köra "rätt typ av däck". Sen om det är 265, 295 eller 315mm breda har mindre betydelse framförallt för en trackday utövare. //Fredrik _________________ Fredrik Wiborg |
||
Det här var det intressantaste inlägget jag läst på Rejsa på länge. Tack!
Jag kontrar med en lång väldigt ointressant text med lite tankar som ditt inlägg genererade, sorry nämligen alla väldigt olika mål vi kan ha i bankörningshobbyn. Här kommer massa blajtext som man kan hoppa över En del får sin payback mer i själva byggandet, och även om kvittot på att det funkar är viktigt så är det inte huvudgrejen. För en del är tävlingsresultat paybacken och byggandet är kul men ändå "bara" vägen dit. För en del är byggande och att ändra saker ointressant. För en del är draget och känslan på rakan paybacken, och att ligga på 90% av möjlig Vmin i kurvorna helt okej. För en del är det roliga att kunna vara ute minst 20mil på banan på en träff. Eller kompetent race craft dörr mot dörr viktigare än att vinna racet. Ja jösses, det finns många olika saker som man kan ha i topp på sin lista. Lite kul är att faktiskt inte alla är helt klara på vad de egentligen har längst upp som sin payback. Ett exempel är när man tror att det är resultat på banan som är målet men att den riktiga paybacken är att köpa eller tillverka saker och utveckla bilen. Vilket också är en utmärkt kul hobby. Jag vet själv att man ibland kan råka tycka att den egna prioriteringen nog är "den rätta". Men sen så kommer man på att så är de ju inte. Hur min priolista ser ut ska jag återkomma till. _________________ Magnus Thomé |
||
Ett till exempel jag fick upp i huvudet efter att ha läst Fredriks inlägg är ju tex "alla" snabba E36 M3or på ringen. Åker betydligt fortare än mycket andra, mycket kaxigare bilar, med "bara" 235 breda däck, vilket verkar vara "den" bredden man åker med. E46 or är något snabbare, men kör då oftast på 255/265, och med mer effekt.
Nu är väl kanske nurburgring svår att jämföra med också, då det är mycket hög hastighet snarare än jättetighta svängar, och ett smalare däck kan vara att föredra där. Många av dessa E36or kör även med 188 bakvagn, trots att de är en 3.2 från början, för att de är mycket lättare. Så jag gissar att de gör allt de kan för att bli av med vikt, därav relativt smala däck för att bli av med roterande massa. _________________ D¤ugla5 L1ndbl¤m |
||
Jo just på ringen har dessa killar testat mycket, läste nånstans att 255/265or på bredare fälgar på de e36orna gjorde att de gick snabbare i kurvorna medans de tappade 10-15km/h på många rakor. Så de gav inte den effekt på tiden som de önskade. lite annat på tex Knutstorp |
||
|
||
Jag kör med extra oljebyten mellan de "vanliga" servicarna men det var dags igen för en reguljär service hos BMW nyligen, oljebyte, mikrofilter och byte av olja i bakaxeln. Eftersom jag haft bilen ett tag nu så tänkte jag att det vore bra om någon tog en ordentlig koll på typ bussningar, leder, hardyskiva, motorkuddar och vad nu mer som kan vara bra att slå ett öga på. Så jag beställde det som bonusarbete och Dennis på Bavaria i Solna spikade vad som skulle kollas och hur mycket tid det skulle ta att göra (Dennis har ju erfarenhet av sina egna bilar och vet ju vad han håller på med sen många år tillbaka ) Det kändes väldigt bra att någon kollade runt och jag räknade med att någon styrled eller bärarmsbussning kanske började bli lite trött. Men allt var i ordning. Precis som med de tidigare M-bilarna jag har haft så håller originaldelarna otroligt bra även i M2'an. Även efter 4 år och 9000 mil
Hoppas jag inte jinxade nåt nu _________________ Magnus Thomé |
||
Smaken är som baken, Hypergram är verkligen inte ful sen att Protrack är lite finare må väl vara hänt. Är det en räserbil eller en utställningsbil? _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 81, 82, 83 ... 111, 112, 113 >> 202 besök senaste veckan (462907 totalt) |