Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 82, 83, 84 ... 111, 112, 113   >>
69 besök senaste veckan (462708 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Magnus Thomé skrev:
Det här var det intressantaste inlägget jag läst på Rejsa på länge. Tack!


Du får kolla i gamla trådar finns väldigt mycket bra info om däck och hur de funkar.
Den största skillnaden är kontaktytans form, storleken är i princip samma (beror såklart på en hel del praktiska saker) om man har samma tryck i däcket men formen ger många egenskaper.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41506

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Imorrn blir det besök på Gelleråsen. Planen är att bland annat testa vad ett tajt spår i depåkurvan ut på rakan gör jämfört det jag normalt kört där jag ligger lite mer mitt i banan vid kerb #1 mitt i kurvan för att ta lite höjd och få bättre vinkel förbi kerb #2. Richard Göransson och Mikaela Kottelinski visade det tajtare spåret sist jag var där. Sen ska jag lägga lite fokus på Trösen, speciellt att passera apex i rätt vinkel o fart, jag kör nog lite olika där från varv till varv tror jag. Titta längre bort är devisen jag ska fila på






Och så putsade jag upp avgasrören häromdagen. Sommarstugan byggdes av min farfar och ute i boden finns allt möjligt mystiskt kvar, bland annat massa påsar "RENO-CHROM" som han verkar ha varit inblandad med på något sätt thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



1:85???

Bästa priset, kompis...

Det kan inte varit igår...

_________________
Magnus Falk
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41506

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
stilldouble skrev:
1:85???

Bästa priset, kompis...

Det kan inte varit igår...


Tidigt fyrtiotal bör det vara det var runtikring då de bodde i Norrköping några år.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Emil Sällberg
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 158



Kul med däcksdiskussion. En intressant film om däck och däcksbredder som hyfsat metodiskt testar fördelar/nackdelar.

Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Häftigt, som lagom teknisk-historia nörd man är var jag tvungen att söka lite, vilket gav väldigt lite. Det finns ett företag i norrköping med nära samma namn, men som tycks vara startat relativt långt senare,

Adressen är så centralt man kan komma i Norrköping , gammal byggnad som funnits kvar sedan efter ryssarna brände Norrköping . Banker advokatbyråer och övriga kontorsverksamheter , osv har funnits/finns på den adressen. Idag är det tex olearys ett par banker, sf bio, och snabbmat.
Bodde dem där tror du? Finns även bostäder men tror det alltid mestadels vart verksamheter på den änden av kvartetet. En av uppgångarna har en Orginal ASEA graham hiss från tiden då svastikan fortfarande prydde entrégrinden (att den inte brytits loss än idag är lite märkligt men kul)

Förhoppningsvis hade han inget med Norrköpings "kromfabrik" att göra som stängdes under 60 talet, dessa var skyldiga till en av Östergötlands mest förorenande verksamheter, den verksmheten stängdes och startade upp på annan plats, en modern fabrik för ytbehandling, där jag själv lämnar en del för diverse ändamål.

Gamla fabriken (Superfosfatfabriken) låg ett par kvarter uppåt från drottningatan. Sedan ett par månader tillbaka är det gamla fabrikskvarteret plats för stans hetaste nybyggda bostäder. Dem fick gräva ur bortåt 50 meter på vissa ställen för att få bort all skit, på några platser grävdes smått gigantiska kemikalietankar fram som ingen visste fanns, så fick man gräva ännu djupare, och där hittade man fornlämningar, så tillslut var man en bra bit under strömmens vattennivå, som ligger 50 meter bort
Vi har byggt och sköter om hissarna på hela denna "nya" del av norrköping, och på ett par schakt är det fortfarande o-löst problem med vatteninträngning underifrån.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41506

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag kan fråga om pappa vet var de bodde, han var barn när de bodde i Norrköping några ganska få år. Såhär skrev min pappa när han såg det här fotot:

Pulvret kan ha sålts av farfars firma Celer som sålde General Motor grejer

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41506

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag var på Gelleråsen idag. Kommer utförlig rapport men lite kortkort så fick jag coachpass med Thed Björk som var riktigt bra (har video som nog kan vara lite kul att se, han kör en handfull varv också ) och efter det så putsade jag lite på min tid så jag landade på...... 1.13.01 men vafaaaaan

På eftermiddan så började bakdäcken bli riktigt kassa, känns som jag kan ha tempcyklat slut dom, kan det tänkas gå aningens fortare utför med däck med äldre tillverkningsdatum? Jag lyckades med en feeeeeetsladd i nittio graders vinkel längs med halva depåkurvan

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41506

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Thed Björk sa kör på insidan av curbsen med innerhjulen. Jag har kört mer dom tidigare. Men... klart jag lyder! Men det är absolut inte ett cleant varv... Finns mer att hämta.






La upp loggen på Rejsas varvtidssida. Racechrono säger 1.13.04 och transpondern sa 1.13.01.

https://rejsa.nu/forum/loggdbtop.php?PostID=2093

_________________
Magnus Thomé
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Det ser minst sagt lite halkigt ut

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41506

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
knotan skrev:
Det ser minst sagt lite halkigt ut


Det kommer en halkigare film från eftermiddagen


285/35 som sitter på bak är inte lika kul som 295/30 som jag "borde" ha. Men 285/35 var billigt!!!!



Jag fick ett eminent tips att sänka bilen lite bak för att få bukt med svansvilligheten. Att bilen ser ut som en raggarvolvo från sjuttitalet med de högre bakdäcken som är på nu är väl inte positivt för det hela

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41506

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kalabalik på tredje repan



Sektionträning på Gelleråsen Trackday Pro. Tre repor genom Depåkurvan på tid och bedömning och kommentarer av Thed Björk och Richard Göransson via radio i alla bilar.


(kommentarerna man hör när man kör genom kurvan är för bilen innan)



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41506

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Vad skiljer från förra besökets 1.13.23 och dagens 1.13.04 ?

Jösses vad det pendlar mellan plus och minus Jag är helt med på att till exempel en för snabb ingång eller lite för sen inbromsning ser ut som ett plus som sen direkt följs av ett större minus eftersom man sabbat kurvan. Och ställen där man med mening kan försaka lite på ett ställe för att få en vinst sen. Eller en längre kurva man kanske tar totalt sett på ungefär samma tid men man råkade placera Vmin lite senare eller tidigare i kurvan, det ger ju också den här typen av nära nollsummespel i tidsdiffgrafen. Så att det blir just pendlingar är jag med på. Men jösses liksom. Och det blev inte helt enkelt att förstå Den här får jag sitta och studera en stund....

Observera att i varvtidsvideon några inlägg längre upp i tråden så ser man kontinuerligt hur siffran pendlar mellan vinst och förlust. Ut ur Ejes tex så tappade jag massor idag mot vad jag körde förra gången tex vilket man även ser på de två hastighetsgraferna nedan.



_________________
Magnus Thomé
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



Grymt! , kul med lite proffs hjälp!

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41506

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Emil Sällberg skrev:
Kul med däcksdiskussion. En intressant film om däck och däcksbredder som hyfsat metodiskt testar fördelar/nackdelar.



Min favoritdäckstestarkanal. Har erbjudit honom två däckstempkameror för självkostnadspris

_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727



Sänka bak tror jag kan vara en mycket bra ide faktiskt!

Sen i övrigt hade jag testat att shortshifta den på rakan, den ser helt död ut i det högre varvtalsregistret

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41506

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Hepp!


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41506

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
erikjakan skrev:
.
. Sen i övrigt hade jag testat att shortshifta den på rakan, den ser helt död ut i det högre varvtalsregistret


Ja jag glömmer, är ju van att dra hela vägen med tidigare bilar . Till 6' räcker.



_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Magnus Thomé skrev:
erikjakan skrev:
.
. Sen i övrigt hade jag testat att shortshifta den på rakan, den ser helt död ut i det högre varvtalsregistret


Ja jag glömmer, är ju van att dra hela vägen med tidigare bilar . Till 6' räcker.




Beror lite på var du hamnar efter växling, på lägre växlar kanske du hamnar så långt ner att det lönar sig att varva en bit förbi effektmax.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41506

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
MaZ skrev:
Magnus Thomé skrev:
erikjakan skrev:
.
. Sen i övrigt hade jag testat att shortshifta den på rakan, den ser helt död ut i det högre varvtalsregistret


Ja jag glömmer, är ju van att dra hela vägen med tidigare bilar . Till 6' räcker.




Beror lite på var du hamnar efter växling, på lägre växlar kanske du hamnar så långt ner att det lönar sig att varva en bit förbi effektmax.


thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727



MaZ skrev:
Magnus Thomé skrev:
erikjakan skrev:
.
. Sen i övrigt hade jag testat att shortshifta den på rakan, den ser helt död ut i det högre varvtalsregistret


Ja jag glömmer, är ju van att dra hela vägen med tidigare bilar . Till 6' räcker.




Beror lite på var du hamnar efter växling, på lägre växlar kanske du hamnar så långt ner att det lönar sig att varva en bit förbi effektmax.


Kanske, men det kan också resultera i mer tailhappy beteende istället för att rida på vridet

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 82, 83, 84 ... 111, 112, 113   >>
69 besök senaste veckan (462708 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande