Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 83, 84, 85 ... 111, 112, 113 >> 68 besök senaste veckan (462701 totalt) |
Mätte mönsterdjupet kvällen innan, då ca 2,5mm. Väl hemma efter träffen så är det ner till djupindikeringsklackarna, ca 1,5mm. Men normalt tycker jag TrofeoR har bra grepp hela vägen ner så jag misstänker ändå gummit kom till vägs ände pga heatcycling. Någon som har åsikter? Det var ju som sagt billiga däck pga tillverkningsdatum 2016 (vilket ju inte är så farligt om de är rätt lagrade) men å andra sidan tycker jag det blev kass förvånansvärt snabbt. Ja däck är mystiskt....
Hursomhelst, de här är slut på mer sätt än ett nu: Jag tror jag går upp i camber bak en liten liten aning nästa gång det skruvas _________________ Magnus Thomé |
||||||
|
||||||
Självklart räknar jag med att få byta styrleder eller andra saker så småningom. Men jag fick alla bussningar, leder, motorkuddar osv osv extra kollade för två veckor sen. Jag har haft bilen i fyra år och kört 9000 mil. Man hittade ingenting, inget behövdes bytas. Än. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Det är ju grymt. Tålig bil det där Kul å se _________________ Jerker Garpensten 718 GT4 |
||||||
Coachning på Gelleråsens Trackday Pro av världsmästaren själv, Thed Björk
Videon är lång men se hela! Först kör jag några varv och Thed säger ganska lite första varvet eller två, han kollar helt enkelt hur jag kör först. Gör det du också så förstår du hans tips bäst sen. Det blir sakteliga mer och mer tips allteftersom och efter halva videon byter vi plats och Thed kör resten av varven och visar exakt vad han menar med sina tips, var han placerar bilen och lite kring varför, plus och minus osv. Efter coachningen så kör jag några varv själv och putsar min bästa tid ner till 1.13.01 här: https://www.youtube.com/watch?v=FWwT _________________ Magnus Thomé |
||||||
👍 Imponerande kört. Riktigt bra betyg från en världsmästare. Du skulle bett honom pressa några varv för att se vad han klara i din bil.
_________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||||||
Utan missen i utgången av Trösen, och nya däck bak så den inte småsläpper ut ur Ejes och ut på startrakan så borde det kunna gå någon tiondel snabbare med exakt samma spår? _________________ Torbjörn Nyberg |
||||||
Om man var fena på att få ett rent varv och inte missa någon annanstans istället så ser det ut att finnas en halv sekund till tycker jag. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Riktigt kul att se och bra tips han kommer med! Lite roligt att du fick olika tips om spårval, man får väl känna sig för om vilken som bäst passar en själv
Jag har rätt kort fjädringsväg på min bil så vet ej om man vågar åka över curbsen på det sättet _________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||||||
Intressant Magnus
Kolla ingången i sista kurvan där du ligger -0.44 efter 1.03 och tappar allt till 1.10. Sedan tjänar du in 2 tiondelar till mål på bättre exit, ...men bättre ingång med bibehållen balans så.... Fast i stora bildens överkant går du från -0,19 till -0,40 på samma sträcka Trots att du ligger 14 blås långsammare under idealvarv, skumt. Antagligen har du olika referensvarv men summan blir att det finns en massa potential till förbättring Stiligt kört och tack för dekalerna. _________________ Håkan Backlund Porsche 991 GT3 RS MR |
||||||
Min erfarenhet är att Trofeo R är känsligare för heatcycles än för slitage, för ibland har det varit kanongrepp ända ner till de är helt släta och ibland blivit superhala halvslitna. Jag har också letat efter mönster i beteendet men inte hittat någon "sanning" ännu. _________________ Håkan Backlund Porsche 991 GT3 RS MR |
||||||
Längst upp i bild så har du till vänster vilket varv som är referens och längst till höger hur mycket jag schabblar bort eller lyckas köra in. Och det är verkligen lattjo hur det svänger upp o ner. Frågan är vilka ställen det är rent nollsummespel och var det faktiskt är en klantighet och sen en "riktig" vinst. Eller tvärtom
En grej att notera är att det som är valt som referensvarv på telefonens display kan vara ett annat än i videons överkant. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Intressant, jag har väl haft flax o sluppit heatcycleslutet tills nu. Undrar om just att de här hade några år på nacken gjorde att jag hamnade på det istället för på corden denna gång. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Bara om jag våldar. Vad jag kallar abuse understeer Så i viss mån, ja. Bilen roterar gärna men det är vid aningens lift off. Eller power oversteer förstås. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Nog inte orimligt. Något liknande detta kanske skulle hjälpa? https://sbcarbon.co.uk/product/f87-m _________________ Torbjörn Nyberg |
||||||
Varför tror du jag postar videon överallt? _________________ Magnus Thomé |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 83, 84, 85 ... 111, 112, 113 >> 68 besök senaste veckan (462701 totalt) |