Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 83, 84, 85 ... 111, 112, 113   >>
68 besök senaste veckan (462701 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Mätte mönsterdjupet kvällen innan, då ca 2,5mm. Väl hemma efter träffen så är det ner till djupindikeringsklackarna, ca 1,5mm. Men normalt tycker jag TrofeoR har bra grepp hela vägen ner så jag misstänker ändå gummit kom till vägs ände pga heatcycling. Någon som har åsikter? Det var ju som sagt billiga däck pga tillverkningsdatum 2016 (vilket ju inte är så farligt om de är rätt lagrade) men å andra sidan tycker jag det blev kass förvånansvärt snabbt. Ja däck är mystiskt....



Hursomhelst, de här är slut på mer sätt än ett nu:



Jag tror jag går upp i camber bak en liten liten aning nästa gång det skruvas thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Magnus Thomé skrev:
Ja däck är mystiskt....
Framförallt är de konsumtionsvara, du kommer aldrig att köra på exakt samma igen

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
wolfbane1967
Göteborg
Här sen Dec 2006
Inlägg: 261



Funderat lite på hur mycket stryk tar hjullager upp alla annan upphängning av aggressiv curbs körning
Har du nått glapp pga det eller byt nåt i upphängning nån gång

_________________
Jerker Garpensten
718 GT4
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
wolfbane1967 skrev:
Funderat lite på hur mycket stryk tar hjullager upp alla annan upphängning av aggressiv curbs körning
Har du nått glapp pga det eller byt nåt i upphängning nån gång



Självklart räknar jag med att få byta styrleder eller andra saker så småningom.

Men jag fick alla bussningar, leder, motorkuddar osv osv extra kollade för två veckor sen. Jag har haft bilen i fyra år och kört 9000 mil. Man hittade ingenting, inget behövdes bytas. Än.

_________________
Magnus Thomé
Citera
wolfbane1967
Göteborg
Här sen Dec 2006
Inlägg: 261



Magnus Thomé skrev:
wolfbane1967 skrev:
Funderat lite på hur mycket stryk tar hjullager upp alla annan upphängning av aggressiv curbs körning
Har du nått glapp pga det eller byt nåt i upphängning nån gång



Självklart räknar jag med att få byta styrleder eller andra saker så småningom.

Men jag fick alla bussningar, leder, motorkuddar osv osv extra kollade för två veckor sen. Jag har haft bilen i fyra år och kört 9000 mil. Man hittade ingenting, inget behövdes bytas. Än.


Det är ju grymt. Tålig bil det där
Kul å se

_________________
Jerker Garpensten
718 GT4
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Coachning på Gelleråsens Trackday Pro av världsmästaren själv, Thed Björk

Videon är lång men se hela! Först kör jag några varv och Thed säger ganska lite första varvet eller två, han kollar helt enkelt hur jag kör först. Gör det du också så förstår du hans tips bäst sen. Det blir sakteliga mer och mer tips allteftersom och efter halva videon byter vi plats och Thed kör resten av varven och visar exakt vad han menar med sina tips, var han placerar bilen och lite kring varför, plus och minus osv.




Efter coachningen så kör jag några varv själv och putsar min bästa tid ner till 1.13.01 här:
https://www.youtube.com/watch?v=FWwT1Z5sQg4 (= samma varvtidsvideo som på förra sidan i tråden)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088



Mycket intressant video thumbs up

Bra tryck i bilen och snyggt rattat

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 565



👍 Imponerande kört. Riktigt bra betyg från en världsmästare. Du skulle bett honom pressa några varv för att se vad han klara i din bil.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Magnus Thomé skrev:

Efter coachningen så kör jag några varv själv och putsar min bästa tid ner till 1.13.01 här:
https://www.youtube.com/watch?v=FWwT1Z5sQg4 (= samma varvtidsvideo som på förra sidan i tråden)


Utan missen i utgången av Trösen, och nya däck bak så den inte småsläpper ut ur Ejes och ut på startrakan så borde det kunna gå någon tiondel snabbare med exakt samma spår?

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Newberg skrev:
Magnus Thomé skrev:

Efter coachningen så kör jag några varv själv och putsar min bästa tid ner till 1.13.01 här:
https://www.youtube.com/watch?v=FWwT1Z5sQg4 (= samma varvtidsvideo som på förra sidan i tråden)


Utan missen i utgången av Trösen, och nya däck bak så den inte småsläpper ut ur Ejes och ut på startrakan så borde det kunna gå någon tiondel snabbare med exakt samma spår?

Om man var fena på att få ett rent varv och inte missa någon annanstans istället så ser det ut att finnas en halv sekund till tycker jag.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187



Riktigt kul att se och bra tips han kommer med! Lite roligt att du fick olika tips om spårval, man får väl känna sig för om vilken som bäst passar en själv

Jag har rätt kort fjädringsväg på min bil så vet ej om man vågar åka över curbsen på det sättet

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Backlund
Stockholm
Här sen Maj 2008
Inlägg: 84



Intressant Magnus

Kolla ingången i sista kurvan där du ligger -0.44 efter 1.03 och tappar allt till 1.10.
Sedan tjänar du in 2 tiondelar till mål på bättre exit, ...men bättre ingång med bibehållen balans så....



Fast i stora bildens överkant går du från -0,19 till -0,40 på samma sträcka
Trots att du ligger 14 blås långsammare under idealvarv, skumt.
Antagligen har du olika referensvarv men summan blir att det finns en massa potential till förbättring
Stiligt kört och tack för dekalerna.

_________________
Håkan Backlund

Porsche 991 GT3 RS MR
Citera
Backlund
Stockholm
Här sen Maj 2008
Inlägg: 84



Magnus Thomé skrev:
Mätte mönsterdjupet kvällen innan, då ca 2,5mm. Väl hemma efter träffen så är det ner till djupindikeringsklackarna, ca 1,5mm. Men normalt tycker jag TrofeoR har bra grepp hela vägen ner så jag misstänker ändå gummit kom till vägs ände pga heatcycling. Någon som har åsikter? Det var ju som sagt billiga däck pga tillverkningsdatum 2016 (vilket ju inte är så farligt om de är rätt lagrade) men å andra sidan tycker jag det blev kass förvånansvärt snabbt. Ja däck är mystiskt....

Hursomhelst, de här är slut på mer sätt än ett nu:

Jag tror jag går upp i camber bak en liten liten aning nästa gång det skruvas thumbs up


Min erfarenhet är att Trofeo R är känsligare för heatcycles än för slitage, för ibland har det varit kanongrepp ända ner till de är helt släta och ibland blivit superhala halvslitna. Jag har också letat efter mönster i beteendet men inte hittat någon "sanning" ännu.

_________________
Håkan Backlund

Porsche 991 GT3 RS MR
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Längst upp i bild så har du till vänster vilket varv som är referens och längst till höger hur mycket jag schabblar bort eller lyckas köra in. Och det är verkligen lattjo hur det svänger upp o ner. Frågan är vilka ställen det är rent nollsummespel och var det faktiskt är en klantighet och sen en "riktig" vinst. Eller tvärtom

En grej att notera är att det som är valt som referensvarv på telefonens display kan vara ett annat än i videons överkant.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Backlund skrev:
Magnus Thomé skrev:
Mätte mönsterdjupet kvällen innan, då ca 2,5mm. Väl hemma efter träffen så är det ner till djupindikeringsklackarna, ca 1,5mm. Men normalt tycker jag TrofeoR har bra grepp hela vägen ner så jag misstänker ändå gummit kom till vägs ände pga heatcycling. Någon som har åsikter? Det var ju som sagt billiga däck pga tillverkningsdatum 2016 (vilket ju inte är så farligt om de är rätt lagrade) men å andra sidan tycker jag det blev kass förvånansvärt snabbt. Ja däck är mystiskt....

Hursomhelst, de här är slut på mer sätt än ett nu:

Jag tror jag går upp i camber bak en liten liten aning nästa gång det skruvas thumbs up


Min erfarenhet är att Trofeo R är känsligare för heatcycles än för slitage, för ibland har det varit kanongrepp ända ner till de är helt släta och ibland blivit superhala halvslitna. Jag har också letat efter mönster i beteendet men inte hittat någon "sanning" ännu.


Intressant, jag har väl haft flax o sluppit heatcycleslutet tills nu. Undrar om just att de här hade några år på nacken gjorde att jag hamnade på det istället för på corden denna gång.

_________________
Magnus Thomé
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Magnus:
Är din bil understyrd någon gång?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
fuling skrev:
Magnus:
Är din bil understyrd någon gång?


Bara om jag våldar. Vad jag kallar abuse understeer Så i viss mån, ja.

Bilen roterar gärna men det är vid aningens lift off. Eller power oversteer förstås.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Magnus Thomé skrev:
Newberg skrev:
Magnus Thomé skrev:

Efter coachningen så kör jag några varv själv och putsar min bästa tid ner till 1.13.01 här:
https://www.youtube.com/watch?v=FWwT1Z5sQg4 (= samma varvtidsvideo som på förra sidan i tråden)


Utan missen i utgången av Trösen, och nya däck bak så den inte småsläpper ut ur Ejes och ut på startrakan så borde det kunna gå någon tiondel snabbare med exakt samma spår?

Om man var fena på att få ett rent varv och inte missa någon annanstans istället så ser det ut att finnas en halv sekund till tycker jag.


Nog inte orimligt. Något liknande detta kanske skulle hjälpa? https://sbcarbon.co.uk/product/f87-m2-psm-style-boot-spoiler/

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Bilen skulle må bra av hårdare framfjädrar och krängare.
Bak krängare förmodligen, beror mycket på framkrängarens hårdhet.(ny)
Vad är det för bakvagn på M2:an?
Lika E36 och E46?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Bjussigt av dig att dela med av videon med Thed. Intressant och lärorikt.

Sedan kan det inte undgå att noteras att världsmästaren tycker du kör bra. thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
BTG skrev:
Bjussigt av dig att dela med av videon med Thed. Intressant och lärorikt.

Sedan kan det inte undgå att noteras att världsmästaren tycker du kör bra. thumbs up


Varför tror du jag postar videon överallt?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 83, 84, 85 ... 111, 112, 113   >>
68 besök senaste veckan (462701 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande