Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 87, 88, 89 ... 111, 112, 113 >> 40 besök senaste veckan (462708 totalt) |
Missade denna fråga. Har Millways topplagringar och kan bara ändra camber, inte caster tyvärr. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Magnus, hur mkt negativ camber kan du få bak, MAX? Med bibehållen toe. Hälsningar, Simon _________________ Simon Strandh |
||||||
Var olika vä o hö om jag minns rätt. Har för mig typ 1,9 på ena sidan o lite till på andra. Ska kolla om jag hittar så jag inte minns fel, ska stå nånstans i tråden.
Edit: 2,0 verkar det varit på den sidan som gick minst på. Edit: bläddrar i tråden och hittade denna, så jag hade fel igen Fast den senaste gick jag ner lite i camber både fram o bak för att förbättra slitagebilden: _________________ Magnus Thomé |
||||||
Mät dessa mått? _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Kom på att man inte kan använda yttre fästhål på ena sidan och inre fästhål på andra sidan. När man har kniv kan man ju ha bara en kniv på ena sidan och justera men hävarmens längd måste vara lika på båda sidor.
Ska mäta upp krängaren _________________ Magnus Thomé |
||||||
Fan vad du körde på Mantorp i helgen _________________ Magnus Thomé |
||||||
Rätt kraftig krängre, ger ca ca ca
min 190N/mm (ytter hål) max 216N/mm (inner hål) Min och max är per hjul, halv krängre. Hel krängare är 1/2 värderan. Vad har std krängren för R-mått? Lite syftande så är H&R krängren ca 2x så styv Känns som det behövs ny bakkrängre också. Vad finns det? Jag antar vi åker med H&R fram(min) och lämpligt bak som ger samma balans som std. Så borde kräningen minska med ca ca 0,3-0,5grader. Diametern på bak borde åka upp med ca ca ca ca 1,3 Nu har jag ingen aning om fjäderkosnterna fram std. Jag antar friskt säg 45N/mm fram och krängre ca ca ca 95. Ca ca faktor 2. Jag brukar cikta på ca 0,7-1, men då är det mer racbilar. OBS nu åvanstånde är rätt mycket syftanden, men tror jag träffar bollklanket. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Har fått lite feedback från ett till mycket kunnigt håll, och lite som du lutar åt Johan så är krängaren nog alltför hård om man inte byter bak också.
Jag köpte den i vintras under devisen "vi slänger på den och ser vad som händer" Sen blev den liggande. Man skulle nog kunna göra ett tredje ännu mjukare fästhål genom att förlänga lite med en avlång bit med tre hål, två bultas I de befintliga och det tredje längst ut till ändstagen. Men... Jag lägger nog den i säljes inom kort så kan någon köpa den och sen bakkrängare separat för den som vill köra med den setup som H&R tänkt. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Måste släppa ner hela bakvagnsbryggan för att få dit den. Fram är ju superenkelt, därav hugskottet "vi smackar dit den o ser hur det blir" Jag får hjälp nästa vecka med uppgradering av fjädrar _________________ Magnus Thomé |
||||||
Borde gå att vinkla ner lite om man lossar kardanen och avgasröret..? Tråckla in krängaren från sidan utan att paja diverse kablage, bromsrör och handbromwires... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Hej!
Jag körde min M2 Comp för första gången på bana i helgen på King of Mantorp. Åker också Öhlins R&T fast med hårdare fjädrar fram. Upplevde bilen som neutral men väldigt mjuk. Skulle jag bygga bilen för bara bana hade jag gått på ett klart hårdare chassi överlag. Men precis om du har är de ju en kompromiss. |
||||||
Bra feedback, du krängde runt den med imponerande fart Du kanske ska uppgradera krängarna, jag vet en till salu Jag bruksar året runt och hade inte tänkt gå för långt med bananpassningen, bara en liten bit till _________________ Magnus Thomé |
||||||
Tackar! va ju dock löjligt varmt så de flesta kapade ju 1 sekund direkt dagen efter då de va runt 13 grader kallare, så blir spännande med ett test på Mantorp i normal värme och en riktig programvara i. En låg 1,25 borde absolut vara på plats då haha jag hoppar nog att byta krängare, men tack ändå |
||||||
Alldelles för mycket... 1620 kg utan förare med halvtank. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 87, 88, 89 ... 111, 112, 113 >> 40 besök senaste veckan (462708 totalt) |