Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 87, 88, 89 ... 111, 112, 113   >>
40 besök senaste veckan (462708 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
fuling skrev:

Caster:
Öka caster ser jag inte direkt som en nackdel men frågan är vad som händer med guppstyrningen?
Hur mycket går att öka utan att modda så mycket? (tex bara ha justerbar topp lagring)


Missade denna fråga. Har Millways topplagringar och kan bara ändra camber, inte caster tyvärr.

_________________
Magnus Thomé
Citera
RYDARE
Göteborg
Här sen Feb 2019
Inlägg: 27



Magnus Thomé skrev:
fuling skrev:

Caster:
Öka caster ser jag inte direkt som en nackdel men frågan är vad som händer med guppstyrningen?
Hur mycket går att öka utan att modda så mycket? (tex bara ha justerbar topp lagring)


Missade denna fråga. Har Millways topplagringar och kan bara ändra camber, inte caster tyvärr.


Magnus, hur mkt negativ camber kan du få bak, MAX?
Med bibehållen toe.

Hälsningar,
Simon

_________________
Simon Strandh
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Var olika vä o hö om jag minns rätt. Har för mig typ 1,9 på ena sidan o lite till på andra. Ska kolla om jag hittar så jag inte minns fel, ska stå nånstans i tråden.

Edit: 2,0 verkar det varit på den sidan som gick minst på.

Edit: bläddrar i tråden och hittade denna, så jag hade fel igen



Fast den senaste gick jag ner lite i camber både fram o bak för att förbättra slitagebilden:


_________________
Magnus Thomé
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Magnus Thomé skrev:
H&R-krängaren

30mm

Hävarm/fästhål på antingen ca 24cm och 25,5cm
(kan ev 23,9cm och 25,4cm)


Jag trodde det var tre fästhål men det är två vilket ger tre kombinationer, använda båda längst ut, båda längst in eller en längst in och en längst ut.


Mät dessa mått?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kom på att man inte kan använda yttre fästhål på ena sidan och inre fästhål på andra sidan. När man har kniv kan man ju ha bara en kniv på ena sidan och justera men hävarmens längd måste vara lika på båda sidor.


Ska mäta upp krängaren thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
RYDARE skrev:
Magnus Thomé skrev:
fuling skrev:

Caster:
Öka caster ser jag inte direkt som en nackdel men frågan är vad som händer med guppstyrningen?
Hur mycket går att öka utan att modda så mycket? (tex bara ha justerbar topp lagring)


Missade denna fråga. Har Millways topplagringar och kan bara ändra camber, inte caster tyvärr.


Magnus, hur mkt negativ camber kan du få bak, MAX?
Med bibehållen toe.

Hälsningar,
Simon


Fan vad du körde på Mantorp i helgen thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
fuling skrev:


L2 = 99cm
R = 24cm och 25,5cm
D = 30mm


Frågan är var jag ska mäta L, kan du rita på den här bilden?


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Om man mäter på det här stället så är L = 91cm
men det är väl lite långt ut


_________________
Magnus Thomé
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Rätt kraftig krängre, ger ca ca ca
min 190N/mm (ytter hål)
max 216N/mm (inner hål)
Min och max är per hjul, halv krängre.
Hel krängare är 1/2 värderan.
Vad har std krängren för R-mått?
Lite syftande så är H&R krängren ca 2x så styv
Känns som det behövs ny bakkrängre också.
Vad finns det?
Jag antar vi åker med H&R fram(min) och lämpligt bak som ger samma balans som std.
Så borde kräningen minska med ca ca 0,3-0,5grader.
Diametern på bak borde åka upp med ca ca ca ca 1,3

Nu har jag ingen aning om fjäderkosnterna fram std.
Jag antar friskt säg 45N/mm fram och krängre ca ca ca 95.
Ca ca faktor 2.
Jag brukar cikta på ca 0,7-1, men då är det mer racbilar.

OBS nu åvanstånde är rätt mycket syftanden, men tror jag träffar bollklanket.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ja originalkrängarns R-mått har jag försökt googla fram men fått tji än så länge. Lite svårt att mäta på bilen men ska se om det går.

_________________
Magnus Thomé
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Magnus:
Jag gissar H&R krängren är ca som std så R ligger ca lika.
Bra att få det veriferat men inte nödvändigt i detta skede.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Har fått lite feedback från ett till mycket kunnigt håll, och lite som du lutar åt Johan så är krängaren nog alltför hård om man inte byter bak också.

Jag köpte den i vintras under devisen "vi slänger på den och ser vad som händer" Sen blev den liggande. Man skulle nog kunna göra ett tredje ännu mjukare fästhål genom att förlänga lite med en avlång bit med tre hål, två bultas I de befintliga och det tredje längst ut till ändstagen. Men... Jag lägger nog den i säljes inom kort så kan någon köpa den och sen bakkrängare separat för den som vill köra med den setup som H&R tänkt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Nyfiken fråga, varför inte skaffa en ny bakkrängre också?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
fuling skrev:
Nyfiken fråga, varför inte skaffa en ny bakkrängre också?


Måste släppa ner hela bakvagnsbryggan för att få dit den. Fram är ju superenkelt, därav hugskottet "vi smackar dit den o ser hur det blir"


Jag får hjälp nästa vecka med uppgradering av fjädrar thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Magnus Thomé skrev:
fuling skrev:
Nyfiken fråga, varför inte skaffa en ny bakkrängre också?


Måste släppa ner hela bakvagnsbryggan för att få dit den. Fram är ju superenkelt, därav hugskottet "vi smackar dit den o ser hur det blir"


Jag får hjälp nästa vecka med uppgradering av fjädrar thumbs up thumbs up thumbs up


Borde gå att vinkla ner lite om man lossar kardanen och avgasröret..?
Tråckla in krängaren från sidan utan att paja diverse kablage, bromsrör och handbromwires... thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Hej!

Jag körde min M2 Comp för första gången på bana i helgen på King of Mantorp.
Åker också Öhlins R&T fast med hårdare fjädrar fram. Upplevde bilen som neutral men väldigt mjuk.

Skulle jag bygga bilen för bara bana hade jag gått på ett klart hårdare chassi överlag. Men precis om du har är de ju en kompromiss.

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
plato skrev:
Hej!

Jag körde min M2 Comp för första gången på bana i helgen på King of Mantorp.
Åker också Öhlins R&T fast med hårdare fjädrar fram. Upplevde bilen som neutral men väldigt mjuk.

Skulle jag bygga bilen för bara bana hade jag gått på ett klart hårdare chassi överlag. Men precis om du har är de ju en kompromiss.


Bra feedback, du krängde runt den med imponerande fart thumbs up

Du kanske ska uppgradera krängarna, jag vet en till salu Jag bruksar året runt och hade inte tänkt gå för långt med bananpassningen, bara en liten bit till

_________________
Magnus Thomé
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Magnus Thomé skrev:
plato skrev:
Hej!

Jag körde min M2 Comp för första gången på bana i helgen på King of Mantorp.
Åker också Öhlins R&T fast med hårdare fjädrar fram. Upplevde bilen som neutral men väldigt mjuk.

Skulle jag bygga bilen för bara bana hade jag gått på ett klart hårdare chassi överlag. Men precis om du har är de ju en kompromiss.


Bra feedback, du krängde runt den med imponerande fart thumbs up

Du kanske ska uppgradera krängarna, jag vet en till salu Jag bruksar året runt och hade inte tänkt gå för långt med bananpassningen, bara en liten bit till


Tackar! va ju dock löjligt varmt så de flesta kapade ju 1 sekund direkt dagen efter då de va runt 13 grader kallare, så blir spännande med ett test på Mantorp i normal värme och en riktig programvara i. En låg 1,25 borde absolut vara på plats då

haha jag hoppar nog att byta krängare, men tack ändå

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Vet du vad din väger, verkar vara ett ordentligt påslag för competition

_________________
Magnus Thomé
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Magnus Thomé skrev:
Vet du vad din väger, verkar vara ett ordentligt påslag för competition


Alldelles för mycket...

1620 kg utan förare med halvtank.

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Min (DCT) 1560 med halv tank

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 87, 88, 89 ... 111, 112, 113   >>
40 besök senaste veckan (462708 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande