Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 89, 90, 91 ... 111, 112, 113   >>
66 besök senaste veckan (462705 totalt)
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670



iqbad skrev:
Magnus, jag köpte en M2:a häromdan, du som haft din länge vet säkert hur allt funkar:

När man startar den verkar den öppna ventilen på avgassystemet ett tag tills katalysatorn kommit upp i temp. Jag tycker det låter svincoolt, men mina grannar lär ju hata mig när jag startar bilen 05.30 för att åka till jobbet. Frågan är alltså om man kan göra nån inställning för att den ska vara tystare när man startar den? Går det starta i comfort mode på nåt sätt och få den tystare?

Kallstartsläget ska gå att stänga av om man flashar med mhd, det löser inte ventilen men den förhöjda tomgången som gör att bilen låter en hel del mer.
Jag har kabel att flasha med och finns i Linköping om det behövs.

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
En del kan ha missat eller glömt (det står i tråden för sisådär 70 sidor sen eller nåt sånt hehe) men Öhlins använde min M2a när de tog fram deras Road & Trackkit till.. ja M2 förstås. Så nu när jag har funderat på krängning, skulderslitage och så vidare så fick jag faktiskt lite proffstips och lite extraordinär hjälp av några i R&D-gänget på Öhlins. När man där utvecklade det nya massivt dyrare Advanced Trackkitet (TTX) till M2 så gjorde man förstås en aningens mer banorienterad grundsetup (R&T vänder sig ju till en bredare målgrupp, inte bara banåkare) och man har på det nya kitet gått upp lite i fjäderhårdheter. Emil på Öhlins menade att jag definitivt borde pröva att gå upp till 120-fjädrar fram. Delvis skulle det hjälpa till att minska krängningen en del, delvis skulle bilen få en lite stabilare mindre nervig bakände och dessutom så skulle det nog fungera med befintliga bakfjädrar, dvs inte såpass stor ändring i balans så att jag behövde gå ett snäpp upp bak också. Ett ypperligt första, men eventuellt enda steg, lite beroende på hur långt jag vill komma i förändring. Jag hade förmånen att inte bara få hjälp med tips, utan även bytet och det lyxigaste av allt, utprovning av bilen på Trosta Park som Öhlins använder en hel del för att testa. Emil bänder runt testbilar både där och på andra banor på sjuka varvtider och det är fascinerande att lyssna på diskussioner om min bil (och den andra liiiite häftigare bilen de testade denna dag), deras beteende, vad det beror på, vad man bör kika på, vad är den svagaste punkten i uppträdandet osv. En liten inblick i hur riktiga elitracingteam jobbar med information mellan testförare och ingenjörer misstänker jag.

Helt klart blev bilen stabilare. På Trosta finns det en snabb högfartssweeper med en del ojämnheter och gupp. Bra testställe thumbs up Både i den och en lite långsammare knix var baken klart mer benägen att inte bli upprörd. Jag har alltid gillat hur den beter sig men tidigare så har det behövts relativt små provokationer (a.k.a misstag ) för att rumpan ska sticka lite. Den har hela tiden varit lätt att hantera men som sagt, funkat bäst med lite mjukt handlag i turn in tex. Delvis så tål den nu tveklöst lite mer innan den sticker men även när man är långt ifrån greppgränsen så uppfattar jag bilens rörelser aningens aningens lugnare. Det senare kan vara placebo men bilen verkar ha mindre sidledes och kanske främst mindre diagonala rörelser. I extremt långsamma skarpa svängar kan den ha tappat lite grepp, men jag behöver definitivt testa på bana eller slalom ordentligt för att se om det berodde på skitig bana just där eller om det faktiskt är en reell skillnad.

En mycket intressant diskussion under besöket på Trosta var om dämparinställningar. Jag har kört 3 klick fram och 6-7 bak. När jag har testat och mjukat upp från 3 till 6 klick fram så har bilen krängt mycket vid snabba växlingar i slalom men även på bana så har jag tyckt att bilen liksom rullat över på yttre framdäck lite mycket, det har ärligt talat känts elakt mot de stackars framdäcken. Jag har under åren även testat t.ex. vad som hänt om jag gått på hårdare bak och med 4 klick bak så har det blivit mycket involuntär drifting... Jag är medveten om att hårt ger respons men för hårt ger sämre grepp och Emil menade att jag nog landat på de här inställningarna som jag kör med normalt utifrån slalomkörningen som jag gillar skarpt. I slalom är respons viktigare än på bana. Emil tipsade att testa med sisådär 6 klick fram och 9 klick bak. Man får förstås körmässigt justera lite i angreppssätt när det är mjukare och långsammare i respons men det kunde löna sig i absolut grepp enligt Emil. Och det är ju inte omöjligt att känslan av att rulla över elakt på ytterdäcken fram försvinner tack vare de hårdare framfjädrarna. Och är det slalom så kan jag ju enkelt klicka till några snäpp fram om jag vill

Precis som någon vis person tipsade om tidigare här i tråden så tyckte Emil att det definitivt kunde vara en ide att testa att sänka bilen bak lite mer, sisådär 6mm till, det kunde ge ytterligare lite lugn och stabilitet i balansen. Så det ska provas det med! Blir skitspännande att se hur det blir på bana!!! Hur slitaget påverkas återstår förstås att se, och vilka cambervinklar som funkar bäst med den nya sättningen... ja det blir väl lite trial and error Återkommer med rapport såklart



Jag tog ett fantastiskt fint foto när vi var på Trosta.














Jag kallar fotot

"Lång stolpe (blå prick till vänster)"





















_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jo... en sak till. När benen ändå var avplockade så uppgraderade jag mina topplagringar från Millway till deras "Street"-version. Dvs istället för helt stumt lager så sitter nu dämparen fast i topplagringen via en liten delrindel som tillåter ett mycket mycket litet men ljuddämpande flex. Just på grov asfalt är M2'an väldigt bullrig (även om det blev bättre efter monteringen av BMW's egna ljuddämpningsdelar över bakskärmar, sidor och gummitätlister).

Vilken skillnad det blev med Streetmonteringen! Från att det mesta bullret kommit framifrån så är det bullret bak som nu dominerar tack vara sänkningen av ljudet fram

_________________
Magnus Thomé
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088



Även om jag inte har någon M2 att relatera till är ändå dina analyser intressanta thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Mycket intressant. Men jag kan inte utläsa om bilen mestadels upplevs bättre, eller om den även blev snabbare?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
knotan skrev:
Mycket intressant. Men jag kan inte utläsa om bilen mestadels upplevs bättre, eller om den även blev snabbare?


Om den blir snabbare beror ju mest på mig

Dvs jag kan nu gå lite hårdare i kurvor utan att rumpan ger sig av men kan jag utnyttja det och bli snabbare? Jo, jag tror jag kan använda det för att putsa lite på tider. Hoppeligen

Steg två är att mjuka upp dämparna (fram mest) och se om jag kan utnyttja det eller om jag "behöver" responsen som den nuvarande inställningen på 3 klick ger. Här kommer väl de hårdare fjädrarna hjälpa till så det blir spännande att testa lite utförligare än några få varv på Trosta. Jag behöver betydligt fler varv än Emil för att känna efter vad och hur som funkar i körstil

_________________
Magnus Thomé
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



Magnus Thomé skrev:
"Lång stolpe (blå prick till vänster)"



_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
"Clubsport" brukar vi ju kalla när man plockar ur baksäte, fixar så att bromsar, chassi osv är anpassade för bankörning, lättar div här o där, sätter in sittastillstolar och kanske även en båge. Och kanske hörselskydd på långturen

Men vad ska vi ge för benämning när man fixar så att bilen verkligen lirar på bana, bromsar som funkar för långa pass, chassi som lirar riktigt riktigt bra på bana, kylning så att drivlinan kan gå fullt ut hela vägen på bana men... komforten är kvar. Ja till och med åtgärder för att få bilen tystare och trevlig på gatan. Kanske några piffiga detaljer i kupén bara för trivseln skull

Vad kan man hitta på att kalla en sån banoptimerad bil ?

_________________
Magnus Thomé
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1537



Magnus Thomé skrev:
"Clubsport" brukar vi ju kalla när man plockar ur baksäte, fixar så att bromsar, chassi osv är anpassade för bankörning, lättar div här o där, sätter in sittastillstolar och kanske även en båge. Och kanske hörselskydd på långturen

Men vad ska vi ge för benämning när man fixar så att bilen verkligen lirar på bana, bromsar som funkar för långa pass, chassi som lirar riktigt riktigt bra på bana, kylning så att drivlinan kan gå fullt ut hela vägen på bana men... komforten är kvar. Ja till och med åtgärder för att få bilen tystare och trevlig på gatan. Kanske några piffiga detaljer i kupén bara för trivseln skull

Vad kan man hitta på att kalla en sån banoptimerad bil ?

"Gubbsport"!?

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088



Softsport

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Clubsoft



_________________
Magnus Thomé
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Det är väl det som är en sportbil, lite mer gatvänlig jämfört med en racebil?

Eller som dämparna, RT = Road & Track (eller "Rennen Touring" om man vill använda tyska)
Eller kanske Sport Touring?

Det kan ju också sägas vara en MPV, dock med andra "purposes" på listan än minivans

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



Road & Track...

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Magnus:
Lite tumme pekfinger så kommer ändringen på fram fjäder från 90 till 120N/mm ge en minsking på ca ca 0,1grad kräning per g.
Mao inte mycket.
Nyfiken fråga.
Har du testat mjuka upp dämparna mycket vid gatåka?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
fuling skrev:
Magnus:
Lite tumme pekfinger så kommer ändringen på fram fjäder från 90 till 120N/mm ge en minsking på ca ca 0,1grad kräning per g.
Mao inte mycket.
Nyfiken fråga.
Har du testat mjuka upp dämparna mycket vid gatåka?


0,1 grad var inte mycket. Intressant att det blir så lite med tanke på att den kränger över 3 grader på foton med 90-fjädrarna, procentuellt väldigt liten minskning av kräng

Japp, jag har mjukat upp och kört 6 klick fram på gatan en hel del senaste halvåret drygt. Ingen jättemarkant skillnad i upplevelse på gatan. Hart provat ännu mjukare på gatan men då gillade jag det inte

_________________
Magnus Thomé
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hur vet du bilen kränger ca 3grd?
Tumme pekfinger skulle jag säga ca ca ca 2grd med en jä... massa antagnden.
Vad är det du inte gillar med mjukare dämpare på gata?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
fuling skrev:
Hur vet du bilen kränger ca 3grd?
Tumme pekfinger skulle jag säga ca ca ca 2grd med en jä... massa antagnden.
Vad är det du inte gillar med mjukare dämpare på gata?


Kikat på foton och mätt lite men det är ju jättegrovt så 2 grader kan det säkert vara.


6 klick blev inte komfortablare för min smak.

Över 10 klick så blev responsen "trist" och jag blev lite sjösjuk (nääää inte sjösjuk, men tyckte det blev för okontrollerat och odistinkt, jag är ju ovan med sånt )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kollade lite på däckstempkameraloggarna som ju även innehåller logg av hjulrörelserna och vid max sidokraft så verkar det ligga på ca 2,5 - 3 cm per sida. Upp+ner ca 5-6 cm alltså. Så cirka 2 grader låter väldigt rätt thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Tack Magnus, ca ca 2grd kränging.
Frågan är hur mycket mer framfjäder bilen tål innan den spårar ur.
Jag gissar, den skulle tåla mer i slalom än bana då däcks greppnivå är högre i slutet av uppbygnadands fasen av greppen än det statiska.
En översläng av grepp.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Magnus Thomé skrev:
"Clubsport" brukar vi ju kalla när man plockar ur baksäte, fixar så att bromsar, chassi osv är anpassade för bankörning, lättar div här o där, sätter in sittastillstolar och kanske även en båge. Och kanske hörselskydd på långturen

Men vad ska vi ge för benämning när man fixar så att bilen verkligen lirar på bana, bromsar som funkar för långa pass, chassi som lirar riktigt riktigt bra på bana, kylning så att drivlinan kan gå fullt ut hela vägen på bana men... komforten är kvar. Ja till och med åtgärder för att få bilen tystare och trevlig på gatan. Kanske några piffiga detaljer i kupén bara för trivseln skull

Vad kan man hitta på att kalla en sån banoptimerad bil ?


Men altså är inte det man brukar kalla GT - Gran Turismo Något man kan färdas i bekvämt väldigt långt för att sedan kunna ha kul på bana med även under lååååånga pass

Riktigt kul labbrapport thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nä fy bubblan för GT-vagnar Optimerade för långkörningar, stabila o fina på le autoroute genom kontinenten.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 89, 90, 91 ... 111, 112, 113   >>
66 besök senaste veckan (462705 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande