Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 94, 95, 96 ... 111, 112, 113   >>
18 besök senaste veckan (462296 totalt)
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Jag ser fram emot video!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare


_________________
Magnus Thomé
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Det där var ju seriöst och lärorikt.
Är det Harrys parat med en kamera?
Kan absolut ingenting om sådana här saker.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Racechrono på min Androidtelefon + extern 10Hz GPS-puck. Sen kan man filma med mobilen eller som jag gör för att se vad jag gör inne i bilen med en Gopro thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Videon är ca 15 minuter och ordentligt utspritt i den så avhandlas speciellt Trösen och Hårnålen men även allt möjligt annat :-) Jag kör först och sen kör Thed, men det snackas lika mycket hela tiden hehe.



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nu har jag testat Thor-appen och de olika mapparna lite fram och tillbaka. Ärligt talat så är det få grejer som är tydligt annorlunda. Desto mer grejer som ligger i området "jag tror det är skillnad... kanske" eller kanske rent av placebo.



Styrning:

Den enda riktigt klara tydliga skillnaden är med GTS-mappen som ger lite extra tyngd i det lättaste läget. Jag gillart. Andra skillnader... gu vet.



DCT:

- GTS-mappen betedde sig konstigt i sport, orimligt mjuka växlingar, kändes i princip som comfortläget. Måste vara något knas.

- CS-mappen, växlar upp lite tidigare i autoläge, kändes klart vettig faktiskt. Växlar oftast med mindre fördröjning än originalmappen när man kör lugnt i manuellt läge utan något speciellt gaspådrag. Men när man gasar på så växlar originalmappen i princip lika direkt tycker jag. Men även när man softar så tar CS-mappen på sig tid ibland. Extra andra grejer med CS-mapp är att det står M och växel istället för bara växel vilket gör det tar lite lite längre tid att se/uppfatta vilken växel som är i. Dvs det står M4 istället för 4 som exempel (och man tycker det är lte extra kul varje gång det står M2 hahaha) . Å andra sidan så slipper man originalmjukvarans växlaupptips, dvs när den skriver 4->5 osv. En till skillnad är att motorns autostop är aktiverad även i manuella läget vilket original inte är.


Diffbroms:

- allvarligt talat så har jag inte upplevt någon klar och tydlig skillnad med någon mapp. Bara svag känsla hit o dit. Kanske skiljer det i någon speciell situation men utifrån det jag kört på gata och bana hitills så är det varit svaga grejer som likaväl kan vara placebo. Det jag skrev om diffmapparna på förra sidan kan likaväl bero på olika asfalt, däckstemp, ojämnheter i vägen. Eller skillnad i mapparna. Ingen aning. Krävs nog att jag kör en klart längre tid för att urskilja något. Körde både GTS-mapp och original på Gelleråsen. Båda fungerade utmärkt på, som jag upplevde det, samma sätt .

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Efter att med Thor ställt tillbaka allt till original och kört en 10-15 mil för att stämma av så landar jag tills vidare att jag gillar, och kör, med GTS-styrningen och CS-växlandet. Det senare såpass att jag kört lite automatväxlat

_________________
Magnus Thomé
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Magnus Thomé skrev:
Videon är ca 15 minuter och ordentligt utspritt i den så avhandlas speciellt Trösen och Hårnålen men även allt möjligt annat :-) Jag kör först och sen kör Thed, men det snackas lika mycket hela tiden hehe.





Det är väldigt intressant att lyssna på när ni två diskuterar spårval. Det blir väldigt uppenbart att det finns inte bara ett rätt spårval (ett facit), utan man måste hitta något som fungerar för bilen just under rådande förutsättningar (väder, däck, förare osv). Tror jag skulle kunna sitta en hel dag i baksätet när Thed kör och lyssna på honom

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Magnus
Vad har du för diffbroms?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
fuling skrev:
Magnus
Vad har du för diffbroms?


Elektroniskt styrd. Så den öppnar och stänger lite som den vill Vet inte hur hårt den kan bestämma sig för att låsa som max faktiskt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Problemet som jag ser det JUST nu är om själva diffen är en styrd diffbroms eller om diffen är helt öppen och man styr hjulspinnet med bromsen.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det är en riktig diffbroms thumbs up

Inga eländiga bromsa-ena-hjulet-dumheter

Men låsningen är helt justerbar och hur mycket den är låst styrs av bilens elektroniksystem. Därav att man kan byta mellan olika styrprogram för diffen där beteendet kan vara helt olika.

_________________
Magnus Thomé
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator


_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
fuling skrev:
En sådan här?
https://www.youtube.com/watch?v=xFXlF21yHtw
Kul grej


Skitbra video, tackar thumbs up

Det är lite cool att de fått till styrningen av diffverkan så bra, den stör aldrig med konstigheter tycker jag. Och de verkar också ha fått till konstruktionen att hålla bra.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Magnus Thomé skrev:
Videon är ca 15 minuter och ordentligt utspritt i den så avhandlas speciellt Trösen och Hårnålen men även allt möjligt annat :-) Jag kör först och sen kör Thed, men det snackas lika mycket hela tiden hehe.


FILM!

Tackar för att du och Thed bjuder på intressanta tankar. Just nu är ju min bil inte körbar men det skall den bli. Coachning är på min lista. Det hamnade högre upp efter denna film

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nu kom pumpen. Smidig! Får se hur mycket den orkar pumpa upp på en laddning. Jag är optimistisk att den lätt räcker för behoven på en träff




Jag shoppade här för 433 + frakt (men den tog två veckor på sig att komma )
https://www.bikeinn.com/cykling/xiaomi-mi-portable-airpump/137491484/p . . . .


Finns på Prisjakt:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5250306


Och i Kina https://www.aliexpress.com/wholesale?trafficChannel=main&d=y&C . . . .

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Gillar filmerna med ted björk, klart intressant att höra hur han tänker! Måste kännas bra att vara inom den bästa procenten

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ja det kan man leva på länge Sen är det ju en hel del här på Rejsa som hållit på ett tag som är med i den procenten helt klart thumbs up Jag kan räkna upp ett gäng som jag inte kan hänga på Men inte desto mindre sjukt nice att få höra av en världsmästare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Magnus Thomé skrev:


Åh roliga bilar på omslaget!

Lite OT:
En Peugeot 405 MI16 var bilen jag övningskörde i. Riktigt varvvillig.
Och Längst upp en Nissan 300zx som var brorsans första riktiga sportbil. Han hade en blå som var lite trimmad. Gick som ett skott

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Provade idag, attans smidigt alltså thumbs up


Fylla upp 1 hekto extra tog 40-50 sekunder. Att fylla 6-7 hekto i fyra hjul... blir nog tufft för batteriet. Men för småjusteringar under dagen, klockrent!



Magnus Thomé skrev:
Nu kom pumpen. Smidig! Får se hur mycket den orkar pumpa upp på en laddning. Jag är optimistisk att den lätt räcker för behoven på en träff




Jag shoppade här för 433 + frakt (men den tog två veckor på sig att komma )
https://www.bikeinn.com/cykling/xiaomi-mi-portable-airpump/137491484/p . . . .


Finns på Prisjakt:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5250306


Och i Kina https://www.aliexpress.com/wholesale?trafficChannel=main&d=y&C . . . .

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 94, 95, 96 ... 111, 112, 113   >>
18 besök senaste veckan (462296 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande