Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 96, 97, 98 ... 111, 112, 113   >>
14 besök idag (462884 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag har mätt

Istället för pendlande mellan 60 och 80 grader aldrig ens över ca 50 thumbs up

Men det är ju inte optimalt ändå med genomsläppet.
Tja, du kanske har tillräcklig kapacitet att det inte kommer att märkas på just IC temps.
Däremot kanske kylaren begränsas om du täcker för så mer luft måste igenom IC (eller är hålen förbi alla kylarna rätt in i motorrumet )
Täck för och mät igen

Men nu är det väl slut på maxvärme för i år.


Hålen går rätt in i motorrummet så tryckskillnaden mellan framför kylarna och bakom dom minskar ju en del ganska säkert.

_________________
Magnus Thomé
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



Magnus Thomé skrev:
Ca en femhundring kostade den inkl Postnords avgift. Bildkvalite lite därefter också (tror jag postat om den tidigare)

https://www.aliexpress.com/item/4001149363900.html


Tack vare din HUD ser man ju även hastigheten på filmen thumbs up
Har också funderat på att skaffa en dashcam och denna verkar ju smidig.
Men hur länge räcker batteriet? Helst skulle man ju vilja ge den direktström, fast utan sladdtrassel

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
matfo skrev:
Magnus Thomé skrev:
Ca en femhundring kostade den inkl Postnords avgift. Bildkvalite lite därefter också (tror jag postat om den tidigare)

https://www.aliexpress.com/item/4001149363900.html


Tack vare din HUD ser man ju även hastigheten på filmen thumbs up
Har också funderat på att skaffa en dashcam och denna verkar ju smidig.
Men hur länge räcker batteriet? Helst skulle man ju vilja ge den direktström, fast utan sladdtrassel


Allvarligt så finns det bättre dashcams men jag köpte den här pga den extrema vidvinkeln.

Jag satte dit ett USB-uttag till matning:


_________________
Magnus Thomé
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



Magnus Thomé skrev:
matfo skrev:
Magnus Thomé skrev:
Ca en femhundring kostade den inkl Postnords avgift. Bildkvalite lite därefter också (tror jag postat om den tidigare)

https://www.aliexpress.com/item/4001149363900.html


Tack vare din HUD ser man ju även hastigheten på filmen thumbs up
Har också funderat på att skaffa en dashcam och denna verkar ju smidig.
Men hur länge räcker batteriet? Helst skulle man ju vilja ge den direktström, fast utan sladdtrassel


Allvarligt så finns det bättre dashcams men jag köpte den här pga den extrema vidvinkeln.

Jag satte dit ett USB-uttag till matning:

Aha, det såg jag inte på de tidigare bilderna. Exakt som man vill ha det mao thumbs up

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Bilen var väldigt väldigt svansviftarglad på Emmaboda och Gelleråsen. Precis i övergången mellan sista trailbrake och flytta foten till gas så var jag tvungen att vara ovanligt mjuk och försiktig i vissa mellansnabba svängar. Minsta minsta lite överkörning straffade sig med en plötslig bakvagnsomvinkling


Jag testade alla möjliga kombinationer av hårdare och mjukare fram och bak men inget lugnade bilen något markant. Självklart också olika mappar till diffbromsen, speciellt även original.

Det handlade iof om att jag hade lite svårt att justera min körstil till det ändrade beteendet men jag dristar mig till att mena att den blev överaskande oförlåtande. Samtidigt fanns det ett plus i tex depåkurvan ut på rakan där det var väldigt smidigt och enkelt att kunna tajta till radien efter behov utan att förlora någon egentlig fart. Tidigare så har den inte styrt in lika tydligt när man flyttat vikten lite framåt.

Snackade med Emil som sa att om det funnits separat högfartsjustering på dämparna så hade man nog kunnat behålla villigheten att rotera men samtidigt få den stabilare i transitionen från broms till smågas. Men att det bästa var att backa tillbaka på sänkningen bak istället, för att komma tillbaka lite på rollcenterhöjden. Lite över min nivå på koll på saker Danne hade hjälpt till att skruva ner tre varv bak och antingen kunde vi prova att gå tillbaka två varv och se vad det skulle ge eller helt tillbaka tre varv och se vad vi landar på. Danne hjälpte till idag (thumbs up! )och vi valde att gå tillbaka tre varv eftersom det är ett tidigare, för mig känt, utgångsläge. Så då är det bara fjädrarna som ändrats från tidigare. Ett steg tillbaka och "go from there" tänkte jag blir bra thumbs up

Så nu behöver jag lite bankörning för att känna på hur den beter sig thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Den här tyckte Jessica att vi skulle köpa

Men jag vägrade, inte för 900 spänn.



_________________
Magnus Thomé
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Magnus Thomé skrev:
Den här tyckte Jessica att vi skulle köpa

Men jag vägrade, inte för 900 spänn.



Fel beslut Magnus

_________________
Janne Ström
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Magnus Thomé skrev:
Bilen var väldigt väldigt svansviftarglad på Emmaboda och Gelleråsen. Precis i övergången mellan sista trailbrake och flytta foten till gas så var jag tvungen att vara ovanligt mjuk och försiktig i vissa mellansnabba svängar. Minsta minsta lite överkörning straffade sig med en plötslig bakvagnsomvinkling


Jag testade alla möjliga kombinationer av hårdare och mjukare fram och bak men inget lugnade bilen något markant. Självklart också olika mappar till diffbromsen, speciellt även original.

Det handlade iof om att jag hade lite svårt att justera min körstil till det ändrade beteendet men jag dristar mig till att mena att den blev överaskande oförlåtande. Samtidigt fanns det ett plus i tex depåkurvan ut på rakan där det var väldigt smidigt och enkelt att kunna tajta till radien efter behov utan att förlora någon egentlig fart. Tidigare så har den inte styrt in lika tydligt när man flyttat vikten lite framåt.

Snackade med Emil som sa att om det funnits separat högfartsjustering på dämparna så hade man nog kunnat behålla villigheten att rotera men samtidigt få den stabilare i transitionen från broms till smågas. Men att det bästa var att backa tillbaka på sänkningen bak istället, för att komma tillbaka lite på rollcenterhöjden. Lite över min nivå på koll på saker Danne hade hjälpt till att skruva ner tre varv bak och antingen kunde vi prova att gå tillbaka två varv och se vad det skulle ge eller helt tillbaka tre varv och se vad vi landar på. Danne hjälpte till idag (thumbs up! )och vi valde att gå tillbaka tre varv eftersom det är ett tidigare, för mig känt, utgångsläge. Så då är det bara fjädrarna som ändrats från tidigare. Ett steg tillbaka och "go from there" tänkte jag blir bra thumbs up

Så nu behöver jag lite bankörning för att känna på hur den beter sig thumbs up


Har du möjlighet att ändra på diffbromsmappningen själv eller hur funkar det?
Man skulle ju kunna tänka sig att man väljer att ha lite preload på diffen i högre hastigheter så du kan få en lite tightare bak i just övergång broms -> gas i snabba kurvor utan att tappa svängvilligheten i långsammare kurvor.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
MaZ skrev:

Har du möjlighet att ändra på diffbromsmappningen själv eller hur funkar det?
Man skulle ju kunna tänka sig att man väljer att ha lite preload på diffen i högre hastigheter så du kan få en lite tightare bak i just övergång broms -> gas i snabba kurvor utan att tappa svängvilligheten i långsammare kurvor.


Ja om man kom åt så skulle man kunna ha kul o antagligen även kunna göra bilen "spännande"

Men jag kan bara byta mellan några olika färdiga mappar (från CS, GTS, Competition)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Titta vad som precis dök upp! Nu blir det spännande! Nya Michelin Cup2 Connect med ny starkare stomme och ny gummiblandning thumbs up Så har jag uppsättningen TrofeoR kvar, jag tar med alla och försöker testa på någon körning nästa vecka




Avdelningen bra att veta: Michelin har under en övergångstid eventuellt producerat någon batch gamla CUP2 fast med nya gummiblandningen (men gamla stommen alltså). Och det har även dykt upp tidiga prototyper av CUP2 Connect där "Connect" bara var själva connecthållarna i ett vanligt CUP2. Så lite vaksamhet kring tester och åsikter så det faktiskt är riktiga gamla CUP2 och riktiga nya CUP2 C som jämförs.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007
Inlägg: 495



Magnus Thomé skrev:



Avdelningen bra att veta: Michelin har under en övergångstid eventuellt producerat någon batch gamla CUP2 fast med nya gummiblandningen (men gamla stommen alltså). Och det har även dykt upp tidiga prototyper av CUP2 Connect där "Connect" bara var själva connecthållarna i ett vanligt CUP2. Så lite vaksamhet kring tester och åsikter så det faktiskt är riktiga gamla CUP2 och riktiga nya CUP2 C som jämförs.


Vet du om det finns ngn märkning eller finns det datum så man vet vad man har??
Jag har fått conncetdäck som ska provas på Onsdag.

Och kör du samma lufttryck med hårdare stomme ???

_________________
Michael Franzetti

BMW Z3M
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Precis i övergången mellan sista trailbrake och flytta foten till gas så var jag tvungen att vara
ovanligt mjuk och försiktig i vissa mellansnabba svängar. Minsta minsta lite överkörning
straffade sig med en plötslig bakvagnsomvinkling.


Om jag nu inte tänker fel så är bilen rätt statiskt då.
Dämparna har ingen funktion.
Om vi antar bak och framvagn ligger då på max greppnivå så måste man vara mjuk, försiktig, med gasen.
Hur är bilen i en skipad, stor rondel, i konstant fart.
Över eller understyrd?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Franzetti skrev:
Magnus Thomé skrev:



Avdelningen bra att veta: Michelin har under en övergångstid eventuellt producerat någon batch gamla CUP2 fast med nya gummiblandningen (men gamla stommen alltså). Och det har även dykt upp tidiga prototyper av CUP2 Connect där "Connect" bara var själva connecthållarna i ett vanligt CUP2. Så lite vaksamhet kring tester och åsikter så det faktiskt är riktiga gamla CUP2 och riktiga nya CUP2 C som jämförs.


Vet du om det finns ngn märkning eller finns det datum så man vet vad man har??
Jag har fått conncetdäck som ska provas på Onsdag.

Och kör du samma lufttryck med hårdare stomme ???


Vet tyvärr inte mer än så. Men om jag fattat det rätt så skiljer sig mönstrena lite mellan CUP2 och CUP2C så har man fått tidig prototyp som egentligen är CUP2 fast bara med hållare så ska de vara med gamla mönstret. Om jag fattade rätt. Om man däremot har haft flax och fått nya gummiblandningen på sina gamla CUP2, det tror jag blir svårare att upptäcka. Lufttryck, ingen aning, vi får se

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
Precis i övergången mellan sista trailbrake och flytta foten till gas så var jag tvungen att vara
ovanligt mjuk och försiktig i vissa mellansnabba svängar. Minsta minsta lite överkörning
straffade sig med en plötslig bakvagnsomvinkling.


Om jag nu inte tänker fel så är bilen rätt statiskt då.
Dämparna har ingen funktion.
Om vi antar bak och framvagn ligger då på max greppnivå så måste man vara mjuk, försiktig, med gasen.
Hur är bilen i en skipad, stor rondel, i konstant fart.
Över eller understyrd?


Jag skulle säga tvärtom, att det är exakt när det sista av bromsen lyfts av som man förflyttar vikten som det släpper bak, så jag uppfattar det när jag kör och så det ser ut på video tycker jag. Vilket låter bakvänt eftersom vikten flyttas bakåt. Så det är klart över min kompetens varför Öhlins menar att rollcentret bak hade flyttat sig lite för långt, därav gå upp tillbaka lite igen. Och med justering av högfartsdämpning så kunde det justeras bort annars. Jag säger

_________________
Magnus Thomé
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Nu vet jag inte hur M2:an bakvagn ser ut.
Är den som lika E36 och E46?
Vi har också anti effekter i bakvagnen vid broms.
Släpper man bromsen så har man en kraft som frigörs.
Om jag nu inte täcker fel så sänker man bakvagnen vid broms.
Jag tänker E36/E46.
Släpper man bromsen så åker bakändan upp, detta ger högre rc som ger att last/belasing åker från fram till bak.
Om vi nu presis i detta läga ligger på max belastning vad däcken klarar kommer bilen bli överstyrd.

Så har vi ett statiskt eller dynamiskt problem?
Har vi ett statiskt problem är fjädarar/krängre eller antieffekter( anti effekter pga geomtrier i roll/pitch).
Har vi ett dynamiskt problem så är det dämpare.

Nu har jag spånat friskt, jag är inte säker på något.......

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Precis när man släppt bromsen så bromsar fortfarande bakhjulen pga motorbroms men framhjulen har slutat bromsa. Sen för man över foten till gasen och ger lite lite stödgas så belastar man inte bakdäcken längsledes längre. Men det är någon tiondel där emellan. Om det nu kan påverka tillräckligt. Om det gör det så blir det olika mycket beroende på vilken växel man har i förstås. Men nu är jag fullständigt ute på saker jag inte kan

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
fuling skrev:
Nu vet jag inte hur M2:an bakvagn ser ut.
Är den som lika E36 och E46?
Vi har också anti effekter i bakvagnen vid broms.
Släpper man bromsen så har man en kraft som frigörs.
Om jag nu inte täcker fel så sänker man bakvagnen vid broms.
Jag tänker E36/E46.
Släpper man bromsen så åker bakändan upp, detta ger högre rc som ger att last/belasing åker från fram till bak.
Om vi nu presis i detta läga ligger på max belastning vad däcken klarar kommer bilen bli överstyrd.

Så har vi ett statiskt eller dynamiskt problem?
Har vi ett statiskt problem är fjädarar/krängre eller antieffekter( anti effekter pga geomtrier i roll/pitch).
Har vi ett dynamiskt problem så är det dämpare.

Nu har jag spånat friskt, jag är inte säker på något.......


Vet inte alls hur bakvagnen är gjord jmfrt E36/46. Men misstänker att den är annorlunda.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
En grej som jag tyckte var när den var nerskruvad tre varv var att vid ordentligt gaspådrag och anings anings sväng så satte den sig, squattade, lite diagonalt. Dvs yttre bakhjul fjädrande in lite som jag inte riktigt tyckte jag kände igen. Inte såpass tydligt som den gjorde det ibland iaf.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2911

Namndispens
Namndispens

Har du inte små hjälpfjädrar ovanpå fjädrarna?

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Bamsefar skrev:
Har du inte små hjälpfjädrar ovanpå fjädrarna?


Till de nya framfjädrarna, ja. Inte originalfjädrarna. Varför undrar du? De är väl för att fjädrarna ska sitta still vid extramycket utfjädring istället för att begränsa utfjädringens längd, typ drop stop?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2911

Namndispens
Namndispens

Jag skulle försöka bli av med dom.... Dom bör inte påverka, men vid rörelse så blir dom en del av ekvationen iallafall.

På Bamse hade jag ett udda problem som visade sig bero på att fjädrarna bak vart för styva, och dessvärre var dom inte converterade till coilovers utan originalfästena, och alternativ fanns inte att få tag på som var bara lite mjukare, så jag tvingades till hårdare fjädrar fram för att uppnå balans mellan fram och bak axeln vid t.ex. broms, acceleration eller då att man råkade svänga på ratten... Men framförallt, inga hjälpfjädrar.

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 96, 97, 98 ... 111, 112, 113   >>
14 besök idag (462884 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande