Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 96, 97, 98 ... 111, 112, 113 >> 14 besök idag (462884 totalt) |
Hålen går rätt in i motorrummet så tryckskillnaden mellan framför kylarna och bakom dom minskar ju en del ganska säkert. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Tack vare din HUD ser man ju även hastigheten på filmen Har också funderat på att skaffa en dashcam och denna verkar ju smidig. Men hur länge räcker batteriet? Helst skulle man ju vilja ge den direktström, fast utan sladdtrassel _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||
Allvarligt så finns det bättre dashcams men jag köpte den här pga den extrema vidvinkeln. Jag satte dit ett USB-uttag till matning: _________________ Magnus Thomé |
||||||
Aha, det såg jag inte på de tidigare bilderna. Exakt som man vill ha det mao _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||
Bilen var väldigt väldigt svansviftarglad på Emmaboda och Gelleråsen. Precis i övergången mellan sista trailbrake och flytta foten till gas så var jag tvungen att vara ovanligt mjuk och försiktig i vissa mellansnabba svängar. Minsta minsta lite överkörning straffade sig med en plötslig bakvagnsomvinkling
Jag testade alla möjliga kombinationer av hårdare och mjukare fram och bak men inget lugnade bilen något markant. Självklart också olika mappar till diffbromsen, speciellt även original. Det handlade iof om att jag hade lite svårt att justera min körstil till det ändrade beteendet men jag dristar mig till att mena att den blev överaskande oförlåtande. Samtidigt fanns det ett plus i tex depåkurvan ut på rakan där det var väldigt smidigt och enkelt att kunna tajta till radien efter behov utan att förlora någon egentlig fart. Tidigare så har den inte styrt in lika tydligt när man flyttat vikten lite framåt. Snackade med Emil som sa att om det funnits separat högfartsjustering på dämparna så hade man nog kunnat behålla villigheten att rotera men samtidigt få den stabilare i transitionen från broms till smågas. Men att det bästa var att backa tillbaka på sänkningen bak istället, för att komma tillbaka lite på rollcenterhöjden. Lite över min nivå på koll på saker Danne hade hjälpt till att skruva ner tre varv bak och antingen kunde vi prova att gå tillbaka två varv och se vad det skulle ge eller helt tillbaka tre varv och se vad vi landar på. Danne hjälpte till idag (! )och vi valde att gå tillbaka tre varv eftersom det är ett tidigare, för mig känt, utgångsläge. Så då är det bara fjädrarna som ändrats från tidigare. Ett steg tillbaka och "go from there" tänkte jag blir bra Så nu behöver jag lite bankörning för att känna på hur den beter sig _________________ Magnus Thomé |
||||||
Har du möjlighet att ändra på diffbromsmappningen själv eller hur funkar det? Man skulle ju kunna tänka sig att man väljer att ha lite preload på diffen i högre hastigheter så du kan få en lite tightare bak i just övergång broms -> gas i snabba kurvor utan att tappa svängvilligheten i långsammare kurvor. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Ja om man kom åt så skulle man kunna ha kul o antagligen även kunna göra bilen "spännande" Men jag kan bara byta mellan några olika färdiga mappar (från CS, GTS, Competition) _________________ Magnus Thomé |
||||||
Titta vad som precis dök upp! Nu blir det spännande! Nya Michelin Cup2 Connect med ny starkare stomme och ny gummiblandning Så har jag uppsättningen TrofeoR kvar, jag tar med alla och försöker testa på någon körning nästa vecka
Avdelningen bra att veta: Michelin har under en övergångstid eventuellt producerat någon batch gamla CUP2 fast med nya gummiblandningen (men gamla stommen alltså). Och det har även dykt upp tidiga prototyper av CUP2 Connect där "Connect" bara var själva connecthållarna i ett vanligt CUP2. Så lite vaksamhet kring tester och åsikter så det faktiskt är riktiga gamla CUP2 och riktiga nya CUP2 C som jämförs. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Vet du om det finns ngn märkning eller finns det datum så man vet vad man har?? Jag har fått conncetdäck som ska provas på Onsdag. Och kör du samma lufttryck med hårdare stomme ??? _________________ Michael Franzetti BMW Z3M |
||||||
Om jag nu inte tänker fel så är bilen rätt statiskt då. Dämparna har ingen funktion. Om vi antar bak och framvagn ligger då på max greppnivå så måste man vara mjuk, försiktig, med gasen. Hur är bilen i en skipad, stor rondel, i konstant fart. Över eller understyrd? _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Vet tyvärr inte mer än så. Men om jag fattat det rätt så skiljer sig mönstrena lite mellan CUP2 och CUP2C så har man fått tidig prototyp som egentligen är CUP2 fast bara med hållare så ska de vara med gamla mönstret. Om jag fattade rätt. Om man däremot har haft flax och fått nya gummiblandningen på sina gamla CUP2, det tror jag blir svårare att upptäcka. Lufttryck, ingen aning, vi får se _________________ Magnus Thomé |
||||||
Jag skulle säga tvärtom, att det är exakt när det sista av bromsen lyfts av som man förflyttar vikten som det släpper bak, så jag uppfattar det när jag kör och så det ser ut på video tycker jag. Vilket låter bakvänt eftersom vikten flyttas bakåt. Så det är klart över min kompetens varför Öhlins menar att rollcentret bak hade flyttat sig lite för långt, därav gå upp tillbaka lite igen. Och med justering av högfartsdämpning så kunde det justeras bort annars. Jag säger _________________ Magnus Thomé |
||||||
Nu vet jag inte hur M2:an bakvagn ser ut.
Är den som lika E36 och E46? Vi har också anti effekter i bakvagnen vid broms. Släpper man bromsen så har man en kraft som frigörs. Om jag nu inte täcker fel så sänker man bakvagnen vid broms. Jag tänker E36/E46. Släpper man bromsen så åker bakändan upp, detta ger högre rc som ger att last/belasing åker från fram till bak. Om vi nu presis i detta läga ligger på max belastning vad däcken klarar kommer bilen bli överstyrd. Så har vi ett statiskt eller dynamiskt problem? Har vi ett statiskt problem är fjädarar/krängre eller antieffekter( anti effekter pga geomtrier i roll/pitch). Har vi ett dynamiskt problem så är det dämpare. Nu har jag spånat friskt, jag är inte säker på något....... _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Precis när man släppt bromsen så bromsar fortfarande bakhjulen pga motorbroms men framhjulen har slutat bromsa. Sen för man över foten till gasen och ger lite lite stödgas så belastar man inte bakdäcken längsledes längre. Men det är någon tiondel där emellan. Om det nu kan påverka tillräckligt. Om det gör det så blir det olika mycket beroende på vilken växel man har i förstås. Men nu är jag fullständigt ute på saker jag inte kan
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Vet inte alls hur bakvagnen är gjord jmfrt E36/46. Men misstänker att den är annorlunda. _________________ Magnus Thomé |
||||||
En grej som jag tyckte var när den var nerskruvad tre varv var att vid ordentligt gaspådrag och anings anings sväng så satte den sig, squattade, lite diagonalt. Dvs yttre bakhjul fjädrande in lite som jag inte riktigt tyckte jag kände igen. Inte såpass tydligt som den gjorde det ibland iaf.
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Till de nya framfjädrarna, ja. Inte originalfjädrarna. Varför undrar du? De är väl för att fjädrarna ska sitta still vid extramycket utfjädring istället för att begränsa utfjädringens längd, typ drop stop? _________________ Magnus Thomé |
||||||
Jag skulle försöka bli av med dom.... Dom bör inte påverka, men vid rörelse så blir dom en del av ekvationen iallafall.
På Bamse hade jag ett udda problem som visade sig bero på att fjädrarna bak vart för styva, och dessvärre var dom inte converterade till coilovers utan originalfästena, och alternativ fanns inte att få tag på som var bara lite mjukare, så jag tvingades till hårdare fjädrar fram för att uppnå balans mellan fram och bak axeln vid t.ex. broms, acceleration eller då att man råkade svänga på ratten... Men framförallt, inga hjälpfjädrar. _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 96, 97, 98 ... 111, 112, 113 >> 14 besök idag (462884 totalt) |