Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 101, 102, 103 ... 111, 112, 113   >>
62 besök senaste veckan (462688 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
964RS skrev:
Det finns liknande lösningar i bl.a. England så det är inget världspatent precis. Men perfekt vore om någon utförde processen här i Sverige.


Fick besked att de är på besök i Sverige nästa vecka hos M-Tech i Södertälje så då borde man ju kunna shoppa hos dom. Kanske. Bättre handla direkt för tysk moms iof...

De berättade också att man kan montera själv (fast jag hade nog åkt till en bil-wrapfirma och fått hjälp kanske)

De har färdigutskurna för massa bilmodeller.

Tyvärr 399EUR (plus 19% Tysk moms) men om det är 4 lager så. Ska bolla tillbaka den frågan just nu.

EDIT: Japp det var för fyra lager. Inte helt orimligt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



Frågan är hur bra detta fungerar på en bil man bruksar. Kan tänka mig att vindrutetorkarna kommer repa upp väldigt snabbt.

På en racebil är ju det inget problem

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Om man har en trackddaybil bara för banåka i fint väder så är det ju bra då

Men jag håller med att det låter som ett möjligt problem. Anders, du får hålla stenhårt polisförhör med Porscheägaren som testat

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



dvorak skrev:
Frågan är hur bra detta fungerar på en bil man bruksar. Kan tänka mig att vindrutetorkarna kommer repa upp väldigt snabbt.

På en racebil är ju det inget problem
På vardagsbilen så åldras nog lagren rätt fort (även om du inte använder torkarna). På vackert-väder-bilen som står inomhus mellan varven kan det nog fungera lika bra som en racebil.

Jag tro inte det klarar en vinter som brukshäck utan att förbruka samtliga lager.

Men detta är ju inget nytt, sevenåkare har väl alltid haft tearoffs på hjälmvisiret

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kan min killgissning stämma: att just på bana i högre farter på rakor efter andra bilar (lite närmare bakom än på vanlig väg) så blir det det här snabba förloppet med prickbildning? Snarare än att det sopas rent på gatorna efter vintern lite sent och att det är skurken för massprickandet?

_________________
Magnus Thomé
Citera
CupRacing
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 56



Lite off-topic. Men jag har OKQ8 back-up. De ersätter självrisken för ny ruta. Relativt lagom att byta årligen för att slippa stenskott och bläster efter vintern. Kostnaden är helt ok, 70kr/mån och ersätter även självrisk vid skadegörelse, bärgning etc.

_________________
M@rtin 411is4t

Leon Cupra
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092



https://www.instagram.com/p/B4f4wcIjrZ8/?igshid=hq0wly6daqey

Wrapzone la upp detta för längesen, men sedan har det varit helt tyst om det. Så vet inte om denna finns tillgänglig än.

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Nicber
Vaxholm
Här sen Mar 2020
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Magnus Thomé skrev:
Det var tidigt datum för att vara Connect... Har mailat o frågat.





Verkar vara en djungel med däcken, köpte ny och frågade om datum och detta var det färskaste som gick att uppbringa "4618"!?, Däckkillen bedyrade det inte går att få tag i 2020 tillverkat från "säker" kontakt på Michelin.

Och Connect märkningen ser ju annorlunda ut än dina!?




_________________
Nicklas Berneklint
BMW M2 -17
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Michelin har verkligen stökat till det med connectdäcken

Kommer nu även "märkta" Connect däck för BMW, dvs med "*".

Tittar man på gamla CUP2 och BMW-stjärnmärkta så finns vissa dimensioner i flera olika stjärnmärkningar dessutom. Vilka som är till vilka olika BMW har jag inte hittat. Sen finns ju N och MO osv för andra bilmärken.... hjäääälp....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Det är ju jättebra med lite olika varianter att välja bland, så du kan ha rätt sort på höger och vänster sida...
Synd bara att det inte är nån som vet vilken variant som beter sig hur, och att det verka vara random vilken sort som går att få tag på.

Tillgänglighet på däck är tragikomiskt, det är vad du kan lägga vantarna på som spelar roll, inte vad som listas.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Nicber
Vaxholm
Här sen Mar 2020
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Magnus Thomé skrev:
Michelin har verkligen stökat till det med connectdäcken

Kommer nu även "märkta" Connect däck för BMW, dvs med "*".

Tittar man på gamla CUP2 och BMW-stjärnmärkta så finns vissa dimensioner i flera olika stjärnmärkningar dessutom. Vilka som är till vilka olika BMW har jag inte hittat. Sen finns ju N och MO osv för andra bilmärken.... hjäääälp....


Vart köper du dina däck?

_________________
Nicklas Berneklint
BMW M2 -17
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Normalt www.r-dack.se men Michelindäcken just den här gången kom direkt från Michelins "Motorsport sponsoring" för att jag ska testa och utvärdera just de nya Connectdäcken. Vad jag hört så har de väldigt rörigt just nu i hela Europa av någon anledning.

_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7715



Magnus Thomé skrev:
964RS skrev:
Det finns liknande lösningar i bl.a. England så det är inget världspatent precis. Men perfekt vore om någon utförde processen här i Sverige.


Fick besked att de är på besök i Sverige nästa vecka hos M-Tech i Södertälje så då borde man ju kunna shoppa hos dom. Kanske. Bättre handla direkt för tysk moms iof...

De berättade också att man kan montera själv (fast jag hade nog åkt till en bil-wrapfirma och fått hjälp kanske)

De har färdigutskurna för massa bilmodeller.

Tyvärr 399EUR (plus 19% Tysk moms) men om det är 4 lager så. Ska bolla tillbaka den frågan just nu.

EDIT: Japp det var för fyra lager. Inte helt orimligt.


Då är det bättre och billigare att byta ruta en gång per år

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
erikjakan skrev:
Magnus Thomé skrev:
964RS skrev:
Det finns liknande lösningar i bl.a. England så det är inget världspatent precis. Men perfekt vore om någon utförde processen här i Sverige.


Fick besked att de är på besök i Sverige nästa vecka hos M-Tech i Södertälje så då borde man ju kunna shoppa hos dom. Kanske. Bättre handla direkt för tysk moms iof...

De berättade också att man kan montera själv (fast jag hade nog åkt till en bil-wrapfirma och fått hjälp kanske)

De har färdigutskurna för massa bilmodeller.

Tyvärr 399EUR (plus 19% Tysk moms) men om det är 4 lager så. Ska bolla tillbaka den frågan just nu.

EDIT: Japp det var för fyra lager. Inte helt orimligt.


Då är det bättre och billigare att byta ruta en gång per år


Med tanke på vad försäkringen går på totalt per år så är det ju verkligen inte orimligt. Men är det ingen spricka så inget som går på försäkringen att byta. Även om jag precis förstår hur du menar.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Senast jag försökte få ett stenskott lagat på Ryds så fick jag inte, Rutan hade fler än tre, då är den utdömd. 1500kr självrisk.

Men vi pratar väl inte här om bilar där man snålar in på glas/brand mm (dvs kostnaden för försäkringen har man ju ändå)?

Men det finns ju en bra anledning att ha originalrutan länge, och det är ju att slippa limma om den och riskera otäthet eller ändrad cornerweight
Sen påstås det ju alltid att utbytesrutor är mjukare, men det vette katten.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag har ett ensamt stenskott men rutan är redan enormt sliten av småprickar. Märks ju extra nu när solen börjar stå lägre. Jag tycker rutor blir slitna mycket fortare nu än förr men det kanske beror på något annat än själva glaskvaliten. Jag kör 2500 mil per år och efter ett år är rutan verkligen urkass. Jämfört med skyddsfolien över själva bilen som hållit otroligt fint i 10000 mil. Men skyddsfolie på rutan lär väl inte funka bättre än en vindruta. Jag får åka ut på en grusväg nära efter en annan bil en gång per år och hålla tummarna

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Magnus Thomé skrev:
Jag får åka ut på en grusväg nära efter en annan bil en gång per år och hålla tummarna
Kör närmare bilar på banan så löser det sig rätt snart. Det är alltid nån som lägger ett bakdäck i curbkanten.

I värsta fall finns ju "stenskottsmejseln"...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag får åka ut på en grusväg nära efter en annan bil en gång per år och hålla tummarna
Kör närmare bilar på banan så löser det sig rätt snart. Det är alltid nån som lägger ett bakdäck i curbkanten.

I värsta fall finns ju "stenskottsmejseln"...


Jag kan sträcka mig till att försöka ha otur bakom en annan bil

_________________
Magnus Thomé
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Behövs väll bara prata med personalen på bilglasfirmorna, du vill ha ny ruta, dem vill sälja, och sköter kontakten med ditt försäkringsbolag. Vill inte första stället hjälpa dig, gör säkert nästa det,

Sämmre rutor nu för tiden, vet ej, men de verkar spricka lättare, på min firmabil sprack den rätt över , efter mindre än 200 mil, inga problem att få den bytt, men 6400 självrisk (Renault) thumbs down

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
knotan skrev:
Behövs väll bara prata med personalen på bilglasfirmorna, du vill ha ny ruta, dem vill sälja, och sköter kontakten med ditt försäkringsbolag. Vill inte första stället hjälpa dig, gör säkert nästa det,

Det var en gång för ett tag sen en person som kallade mig feg när jag inte ville bryta mot en regel som var på tapeten just då. Men det handlar om att jag vill göra (någorlunda) rätt. Inte slaviskt följa alla regler, men göra någorlunda rätt, som det råkar kännas i mitt huvud

_________________
Magnus Thomé
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



knotan skrev:
Behövs väll bara prata med personalen på bilglasfirmorna, du vill ha ny ruta, dem vill sälja, och sköter kontakten med ditt försäkringsbolag. Vill inte första stället hjälpa dig, gör säkert nästa det,

Sämmre rutor nu för tiden, vet ej, men de verkar spricka lättare, på min firmabil sprack den rätt över , efter mindre än 200 mil, inga problem att få den bytt, men 6400 självrisk (Renault) thumbs down


Rutor på nya bilar är tunnare än innan.
Är väl en kombo av vikt och pengar besparing. För biltillverkarna alltså.....
De 3 senaste tjänstebilarna har jag fått byta ruta på allihopa, innan dess har jag aldrig bytt och då har jag haft körkort i 30år.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 101, 102, 103 ... 111, 112, 113   >>
62 besök senaste veckan (462688 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande