Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 103, 104, 105 ... 111, 112, 113   >>
24 besök senaste veckan (462302 totalt)
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



Magnus Thomé skrev:
ThomasT skrev:
Lars Falk skrev:
Magnus i annan tråd skrev:
997.1 GT3

Göra rent hus i Porscheslalomsvängen...

Magnus kommer sannolikt inte vara snabbast i "Porscheslalomsvängen...", det finns några snabba rackare där.


Måste du vara så ärlig, rak och realistisk


Dessutom misstänker jag att ska man ha ett vettigt utgångsläge så är det de äldre mindre lättare som gäller

Nja, utvecklingen går framåt... de nya bilarna är snabba.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
ThomasT skrev:
Magnus Thomé skrev:
ThomasT skrev:
Lars Falk skrev:
Magnus i annan tråd skrev:
997.1 GT3

Göra rent hus i Porscheslalomsvängen...

Magnus kommer sannolikt inte vara snabbast i "Porscheslalomsvängen...", det finns några snabba rackare där.


Måste du vara så ärlig, rak och realistisk


Dessutom misstänker jag att ska man ha ett vettigt utgångsläge så är det de äldre mindre lättare som gäller

Nja, utvecklingen går framåt... de nya bilarna är snabba.


Intressant thumbs up

Jag brukar ju vara bland de tyngsta ofta så det går ju till en viss gräns.

Vill ha Porsche men så blir det inte.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Upptäckte en intressant sak igår.

Jag köpte en beggad Vbox Sport 20Hz här på Rejsa. Och jag har sen länge en Dual XGPS-160. Och... en Garmin GLO2 (Jo, jag spårade iväg lite ) De två senare 10Hz förstås.

När man kikar på loggar på hastighet (och gkrafter baserade på samma gpsdata) så är uppdateringsfrekvensen intressant att hålla någorlunda hög, så jag var nyfiken på 20Hz data. Men ännu viktigare är ju att bruset, varierande småfel i datat, inte pajar det hela såpass mycket så att man inte vet om en förändring i grafen beror på brus eller nåt man gjort med bilen i sin körning. Därav denna lilla uttestning av de här, bland de vanligaste, GPS-puckarna.

Men... Jag har haft problem med Vbox Sport. Väldigt dålig mottagning, när de andra haft stabil signal från en bunt satelliter så har Vbox kämpat med tre fyra eller ibland inga. När jag satt den ovanpå taket med sin magnet så har den däremot funkat riktigt bra med både sin höga uppdateringsfrekvens och vad jag tycker lägre brus i sitt utdata.



Men igår hittade jag problemet! Alla puckar har suttit på instrumentbrädan längst fram i vindrutan. Och så länge bilen är helt avstängd så funkar alla tre. Men när bilen slås på så störtdyker Vbox i mottagning medan de andra tuffar oberört på. Aha, den är skitlätt att störa ut och tål inte bilens elektronik störsignaler! Var den än är på instrumentbrädan så blir det kass. Så jag testade att ha den på hatthyllan bak. Tada! Mycket mycket bättre! Men fortfarande inte helt i topp som när den är utanför bilen. Jag får flytta runt den o försöka hitta en optimal placering. Några bra idéer?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2864

Namndispens
Namndispens

Har du tillgång till en aluminium skiva? Montera under som skärm?!

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Bamsefar skrev:
Har du tillgång till en aluminium skiva? Montera under som skärm?!


Sitter ett högtalargaller i en metall med mycket små hål. Det vare där jag började med att placera den. Visserligen små hål men misstänker den borde skärma hyffsat. Men hjälper inte alls. Men jag borde ju pröva med en större solid.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2864

Namndispens
Namndispens

Hmmm vet inte om det räcker, beror på typ av metal. En enkel test kan vara att ta vanlig aluminiumfolie, dvs från köket alltså...

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Bamsefar skrev:
Hmmm vet inte om det räcker, beror på typ av metal. En enkel test kan vara att ta vanlig aluminiumfolie, dvs från köket alltså...


Skulle ju vara sjukt höga frekvenser om de ska genom hålen som ett gitter. Men å andra sidan kan det vara betydligt lägre frekvenser som tar sig runt metallgallret som hel skiva, där har jag skitdålig koll. Killgissning deluxe.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2864

Namndispens
Namndispens

Det mest udda är ju att den störs ut, det är inte bra helt enkelt, och skärmning borde inte behövas ens. Som om den inte har vettigt jordplan för att ta emotw GPS signalen, mycket udda i min bok....

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Bamsefar skrev:
Det mest udda är ju att den störs ut, det är inte bra helt enkelt, och skärmning borde inte behövas ens. Som om den inte har vettigt jordplan för att ta emotw GPS signalen, mycket udda i min bok....


Klart kassare ingenjörer helt klart

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Undrar om det är några som just nu lusläser trådens ALLA 104 sidor och funderar på att köpa bilen. "Väldokumenterad" Antalet rekordmånga(!) gånger tråden lästs idag tyder på det


Är det någon som kommer på någon kompis eller så som skulle vilja ha en färdiginställd kapabel gat/banbil så tipsa gärna runt thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Köp en extern antenn och sätt den mitt på bakluckan (om den är av plåt) så får du både jordplan och störningsfritt. Funkade fantastiskt bra med min VBox Sport. Drog ut sladden genom listen runt luckan mot rutan och vidare in i kupén.

Tyvärr så är min VBox Sport borta, har lagt den på ett väldigt smart ställe eller så har jag lånat ut den och nån inte lämnat tillbaka.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
MaZ skrev:
Köp en extern antenn och sätt den mitt på bakluckan (om den är av plåt) så får du både jordplan och störningsfritt. Funkade fantastiskt bra med min VBox Sport. Drog ut sladden genom listen runt luckan mot rutan och vidare in i kupén.

Tyvärr så är min VBox Sport borta, har lagt den på ett väldigt smart ställe eller så har jag lånat ut den och nån inte lämnat tillbaka.


Ett plus om jag kan sätta den externa antennen (som jag har) nånstans så den kan sitta där jämnt så man slipper pilla med den varje gång man ska till och från en träff. Skulle vart plastbaklucka och satt antennen och jordplan under den

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Fast om man sätter den på luckan så är det bara att öppna luckan och flytta in den till insidan på undersidan hatthyllan eller liknande. Toksmidigt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
MaZ skrev:
Fast om man sätter den på luckan så är det bara att öppna luckan och flytta in den till insidan på undersidan hatthyllan eller liknande. Toksmidigt.

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Vad är det för bil som hägrar istället? M2 comp?

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
AL skrev:
Vad är det för bil som hägrar istället? M2 comp?

//AL


Det blir avslöjat om min bil blir såld

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Shit vad framdäcket kränger på fälgen? CUP2 Connect....


In i esset...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Magnus Thomé skrev:
Shit vad framdäcket kränger på fälgen? CUP2 Connect....


Jag uppfattade det som connect skulle vara stabilare i stommen

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
964RS skrev:
Magnus Thomé skrev:
Shit vad framdäcket kränger på fälgen? CUP2 Connect....


In i esset...
[img]https://rejsa.nu/im/user/26294/2020-09-21-21-44-23_imgl2366.jpg[/I mg]


Jag uppfattade det som connect skulle vara stabilare i stommen


Exakt. Så det är ju lite märkligt.

Men KANSKE är skulderslitaget bättre genom att däcket KANSKE bete sig mer som en romb som flexar men alla kanter är raka, bara vinklarna i hörnen som ändrar sig. Exakt så betedde sig gamla Dunlop Super Sport Race. Den vingliga feeling de hade har jag inte känt av dock. Men Dunlopparna tokflexade sidledes men både sidor och däcksytan var raka, som en romb. Hursomhelst så får vi väl se hur slitaget blir totalt sett vilket ger en indikering.


Allmänt så funkar (de äldre okända) bakdäcken bra medan (de ganska säkert nya sortens CUP2C) bromsar sämre och har aningens sämre sidogrepp. Lättkörda och trevliga och än så länge inget av det där närdetsläppersåsläpperdetfullständigt-beteendet som äldre Cup2 kan ha (när de heatcycklats ett par ggr typ)

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Magnus Thomé skrev:
Shit vad framdäcket kränger på fälgen? CUP2 Connect....


In i esset...


Fälgkantsskyddet verkar ju funka i alla fall.
Har liknande bilder från Ringen på min 155a med gatdäck.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
sotam
Malmö
Här sen Aug 2010
Inlägg: 62



964RS skrev:
Magnus Thomé skrev:
Shit vad framdäcket kränger på fälgen? CUP2 Connect....


Jag uppfattade det som connect skulle vara stabilare i stommen


Jag upplever Cup2c som stabilare än gamla cup2 och då kör jag också på lägre varmtryck än tidigare. Slitaget verkar inte heller gå lika långt ner på skuldran som med gamla cup2. Detta efter två trackdays på Knutstorp med en fwd Seat Leon.

_________________
Mato Saric
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 103, 104, 105 ... 111, 112, 113   >>
24 besök senaste veckan (462302 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande