Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 104, 105, 106 ... 111, 112, 113   >>
18 besök senaste veckan (462294 totalt)
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



ThomasT skrev:
Magnus Thomé skrev:
ThomasT skrev:
Lars Falk skrev:
Magnus i annan tråd skrev:
997.1 GT3

Göra rent hus i Porscheslalomsvängen...

Magnus kommer sannolikt inte vara snabbast i "Porscheslalomsvängen...", det finns några snabba rackare där.


Måste du vara så ärlig, rak och realistisk


Dessutom misstänker jag att ska man ha ett vettigt utgångsläge så är det de äldre mindre lättare som gäller

Nja, utvecklingen går framåt... de nya bilarna är snabba.



Dom gamla är allt rätt snabba också

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
sotam skrev:
964RS skrev:
Magnus Thomé skrev:
Shit vad framdäcket kränger på fälgen? CUP2 Connect....


Jag uppfattade det som connect skulle vara stabilare i stommen


Jag upplever Cup2c som stabilare än gamla cup2 och då kör jag också på lägre varmtryck än tidigare. Slitaget verkar inte heller gå lika långt ner på skuldran som med gamla cup2. Detta efter två trackdays på Knutstorp med en fwd Seat Leon.


Ja såhär långt så ser skuldrorna nog ut att överleva betydligt bättre på framdäcken faktiskt. Så fotot var lite överraskande.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Skoj dag på Mantorp igår, stort tack till Drivers Club. Så otroligt najs med open pit och dessutom härlig blandning av bilar. Jag var främst där för att testa hur Garmin Catalyst fungerade och vad för tips den skulle ge på Mantorp (testade den på Sviestad i söndags) Man hör och ser Garmin Catalyst i videon

Bästa tid för dan (med Cup2 denna dag) blev 1.28.7 vilket är ca en sekund långsammare än bästa tid förra året på TrofeoR. I videon så är röd/gröna diffarna i bild mot hur varvet på TrofeoR var. Intressant att se att jag kör lite annorlunda, kände inte att jag riktigt litade på greppet fram, bak däremot absolut. Understyr ordentligt efter snabba knixen mellan Paris o chikanen tex. Tacka vet jag TrofeoR





Nyfiken på vad tjejen i Catalyst säger under ett pass? Vad hon ger för tips, beröm och bannor ?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1618056#1618056




Sen har vi en gul Lotus som bad om att bli filmad :-) Här är referensen man ser gröna/röda diffar mot dagens PB som sattes i videon ovan.


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tack Robban!


Här är utvarvet, första för dagen, så jag tar det lite lugnt några varv först.


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Vill ni veta något otippat?


Jag såg för ett tag sen att EBC (jupp, den EBC...) hade kommit med nya belägg som skulle funka på bana. Jag skrev då till dom och sa att det är ju trist om de faktiskt funkar på bana när alla som har lite koll alltid svarar "undvik för i helvete EBC" eftersom det jämnt jämnt jämnt är stackare som eldat upp Yellowstuff på en halv trackday. År ut och år in.

Jag var väl inte så jätteintresserad av att testa, mer nyfiken på hur de skulle svara om vad de nya pallar och på min kommentar om Yellowstuff Hursomhaver så hade vi en intressant diskussuion och de ville gärna skicka belägg så jag kunde testa. De finns i två varianter, RP-1 och RP-X där den senare har lite mer initial bite och lite högre friktion per tryck. Och RP-1 ger samma bromsprestanade men kräver lite högre pedaltryck. Enligt EBC. Eftersom jag gillar PFC08 som tar direkt så skickade de en uppsättning RP-X.

Jag körde med dom på Sviestad (som är en riktigt bromsdödarbana) och Mantorp igår. Nu så bromsar CUP2C-framdäcken inte lika bra som TrofeoR så upp i de värsta värsta temperaturerna kom jag inte på endera banan. Men jag kan absolut säga att de pallar minst lika mycket temp som Pagid RSL29 som mjuknar aningen före PFC08 när det börjar bli svettigt. Initial bite och modulering funkade utmärkt för min tycke och smak thumbs up Däremot så på gatan så bromsar de lite väl mycket i låga farter med väldigt väldigt låga pedaltryck, typ rulla sakta i kö med stopp o start. Kräver tillvänjning men är lite jobbigt.

Såhär långt är det svårt att bedöma slitage på beläggen och skivorna. Men de pallar för trycket och det är såhär långt inget onormalt slitage på något sätt. Men lite svårt att bedöma nogrannare om de håller länge eller lite kortare. Och hur de tar av skivorna. Återkommer framöver!






Eftersom de faktiskt verkar lira så har jag tipsat EBC att de borde annonsera Vi får se om de hakar på det.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
TrofeoR förra året (aningens mörkare linje)

vs

CUP2C (connect) igår





Kommentera gärna! Jag tycker det ser någorlunda ut som det kändes, dvs jag litar inte riktigt på bromsförmågan i framdäcken med CUP2C oberoende PFC08 eller RP-X (även om det ser ut att bromsa samma på flera ställen!) och får hålla lite lägre fart i snabba svängar pga lite sämre grepp fram. Och allmänt lite miss hit o dit här o där på båda som alltid

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Magnus Thomé skrev:
Eftersom de faktiskt verkar lira så har jag tipsat EBC att de borde annonsera Vi får se om de hakar på det.
Kommenterade de "sanningen" om Yellowstuff öht (tyst medgivande)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



RPX... intressant!


Men de kunde ju valt något annat namn...

Finns ju ett Team RPX


_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Eftersom de faktiskt verkar lira så har jag tipsat EBC att de borde annonsera Vi får se om de hakar på det.
Kommenterade de "sanningen" om Yellowstuff öht (tyst medgivande)?


De var medvetna om problemet Men hävdade på säljarvis (med RÄTTA!) att Yellowstuff funkar på bana på lite lättare långsammare bilar

_________________
Magnus Thomé
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Bra pris verkar det som! Riktigt bra faktiskt, OM prestanda är vettiga!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Helt ärligt är väl upprinnelsen till den långa tråden om EBC just Greenstuff?

Minns ett tidigt 2000-tal då undertecknad fick Greenstuff att räcka mer än ett halvt varv runt ringen och då ansågs som långsamt mindre vetande.

Faktum är att jag har Redstuff på en av vardargsbilarna, en något masserad 330i E46. De räcker fint, funkar i både -10 och +150 samt skiter inte ner fälgarna.


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
BTG skrev:
Helt ärligt är väl upprinnelsen till den långa tråden om EBC just Greenstuff?

Minns ett tidigt 2000-tal då undertecknad fick Greenstuff att räcka mer än ett halvt varv runt ringen och då ansågs som långsamt mindre vetande.

Faktum är att jag har Redstuff på en av vardargsbilarna, en något masserad 330i E46. De räcker fint, funkar i både -10 och +150 samt skiter inte ner fälgarna.



Absolut började det där. Även jag är så gammal så att jag minns

Och på gatan är de helt okej val så länge man väljer rätt färg.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kennie
Höör
Här sen Jun 2003
Inlägg: 580



Jag har faktiskt provat ett sett rp1 fram på mina AP-racing 6kolvs. När jag köpte dessa förra hösten så erbjöds det pengarna tillbaka i Storbritannien om man inte var nöjd. Så jag chansade att de kanske var värda ett test. Som ni skriver så har Ebc lite taskigt rykte.
Jag har ca 1/3 kvar nu och de har levererat bra. De kräver mycket värme för att ta riktigt bra. Konstant skön pedalkänsla över långa pass och vid inspektion av beläggen så är där inget att klaga på heller. Livslängd är alltid svårt, men likvärdigt med Ferodo ds3000 och lite sämre är Ferodo ds1.11 Kanske. Har faktiskt ett nytt sett hemma på hyllan nu. Att de kostar ca hälften mot andra belägg till mina ok gör inget heller. 😊
Den enda att klaga på är att det är nog de belägg jag kört som skitar ner mest.
Har bara dessa belägg fram.

_________________
Kennie Flenstedt
BMW 320daM -18
M3 e92 -08
Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



Asså nån måste ju ta tag i Michelin o fråga vad fan som händer?

Porsches N2 till 991 är et HEEEELT annat däck än vanliga cup 2 orna.

Jag vägrar att tro att connecten är såhär kass? Måste vara nåt fel?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Sådärja! Här är huvudfilmen av mitt testande av Garmin catalyst.


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
erikjakan skrev:
Asså nån måste ju ta tag i Michelin o fråga vad fan som händer?

Porsches N2 till 991 är et HEEEELT annat däck än vanliga cup 2 orna.

Jag vägrar att tro att connecten är såhär kass? Måste vara nåt fel?


Ca en sekund off från TrofeoR låter väl ganska rätt?

_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



Magnus Thomé skrev:
erikjakan skrev:
Asså nån måste ju ta tag i Michelin o fråga vad fan som händer?

Porsches N2 till 991 är et HEEEELT annat däck än vanliga cup 2 orna.

Jag vägrar att tro att connecten är såhär kass? Måste vara nåt fel?


Ca en sekund off från TrofeoR låter väl ganska rätt?


Nej, dem ska vara likvärdiga.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag har alltid alltid kört fortare med TrofeoR än CUP2 Tycker de biter tag markant bättre.


Men det är väl som vanligt att trivs man med ett däck så kör man fortare.

_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



Jag med, men grejen med nya connect var ju att dem skulle vara bättre än CUP2 , mer r-däckiga som trofeon är, inte sämre--

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
erikjakan skrev:
Jag med, men grejen med nya connect var ju att dem skulle vara bättre än CUP2 , mer r-däckiga som trofeon är, inte sämre--


Mmmm, framdäcken tyder på tvärtom greppsmässigt. Men att det kan luta åt att stommen ger mycket bättre slitagebild, dvs skuldrorna överlever bättre. Kanske. Men innan vi vet vad bakdäcken är (för de lirar riktigt bra) så är det ju svårt att sätta ner foten slutligt om vad som är vad.

_________________
Magnus Thomé
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



erikjakan skrev:
Jag med, men grejen med nya connect var ju att dem skulle vara bättre än CUP2 , mer r-däckiga som trofeon är, inte sämre--


Min uppfattning är precis tvärtom efter ha kört på någon omgång connect.
Treadware skvallrar också om detta även om jag är fullt medveten om att det inte är en siffra som ska tas med en nypa salt men en ökning från 180 till 240 är illa varslande.
Vid kval och race så var jag 0,2-0,4 sek långsammare på connect än de vanliga Cup 2. Sen om det är tillfälligheter eller inte är svårt att säga. Dessutom ett knepigt slitage (hylla) på andra mönsterraden som jag inte ser nått av på de vanliga.

Jag har även på GT3:an kört på både Cup 2 och Trofeo R och tveklöst så är Trofeo snabbare.

NÄR ska Michelin komma med ett riktigt R-däck för oss som är bundna att åka Michelin??

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 104, 105, 106 ... 111, 112, 113   >>
18 besök senaste veckan (462294 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande