Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 63, 64, 65 ... 111, 112, 113   >>
95 besök idag (463096 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
knotan skrev:
Tänkte mer på (oavsett om det är färdig programvara) att lämnar man bilen till en tuner som lägger in programmet så gör dem såklart fullständig logg före och efter, antingen på väg, i bänk eller båda två för att bekräfta att det blev som det ska.


Kollar på det nu


Men som sagt, var ute efter en mellanmjölksmapp som många redan körde med som funkar rakt av. Nu blev det inte riktigt så

Har bruksskört lite idag och det är stor skillnad i drag mellan typ 2500-4000. Längre upp en annan femma. Beskedet från bootmod3/BM3 är att stage2 mappen är restriktiv på högre varv. Vi får se vad jag gör framöver med själva mappen. Alla andra viktiga bitar är på plats och funkar som de ska thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja alltså det går ju ann på bilar som är simplare. Typ stumma kamaxlar, mindre spikbenägna ov.
Men en så avancerad motor kräver mycket mycket mer.
Några grader fel eller rätt på insprutningsvinkel gör jättestor skillnad i motorns beteende. Detsamma gäller med kamaxlar och kamlyftet.
Det är absolut inte som på äldre bilar att man bara kranar på med laddtryck å tändning så kommer effekten av sig självt. Tyvär.

För att slippa hoppa tillbaka flera månader. Hur löste du det med bränslepump??

Känner en som mappat ett par (vad min usla bmw kunskap säger) likadana bilar. Och det är något med bränslet som inte fungerar som det ska när man försöker ställa på effekten so. Jag gör att det inte blir mer effekt utan modifiering. Exakt vad vet jag inte men vet att han bråkat med det en hel del innan han löste det.

Förövrigt har samma kille köpt bromsbänk som ska vara på plats i Norrköping inom kort. Denna har med-drivnng på samtliga hjulaxlar vilket krävs för att kunna mappa just sådana här moderna bilar med alla system som förväntar sig att alla hjulen snurrar

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Bränslepumpen är som jag förstått en av de första begränsningarna vilket gör att man inte kommer mer än 30-40hk i påslag. Men en del kör ändå något tiotal hk till utan problem men de är väl närmare gränsen helt enkelt vilket jag absolut kan låta bli själv. Så jag har original pump.


Att bootmod3 lagt på mer vrid i mellanregistret men knappt ökat något på högre varv (med 98 oktan stage 2) är ju ganska troligt pga flödesbegränsningar?


En i princip orelaterad sidohistoria är att jag hade problem med sadeltanken i långa högerböjar, dvs jetpumpen som ska driva över soppa till högra halvan funkade inte som den skulle. Byte av hela tankarmaturen hjälpte inte. Men byte av tanken visade sig hjälpa. Gjutfel, gjutskägg på olämpligt ställe? Gu vet.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
BM3 har svarat att jag ska köra på stage 2 91-oktanmappen för stunden för att den ska tydligen fungera som den ska. Läge för att skaffa en mapp från annan leverantör med rullande landsväg kanske....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Någon som har min gamla USB till OBD2-kabel som jag hade till CSL'en? Minns inte vem som lånade den

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Har du skickat en logg till han vilket han grundar rådet
På ?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Supramannen skrev:
Har du skickat en logg till han vilket han grundar rådet
På ?


Nej, han grundar rådet på att stage2mappen inte funkar som den ska.... Duh. Varför ens ha den då...

_________________
Magnus Thomé
Citera
rotrex vr6
Arvika
Här sen Jan 2007
Inlägg: 187



Hur är det med kapaciteten på turbosystemet original? klarar turbon/dom 2? turbona att ladda mer utan att gå i ett oeffektivt läge i kompressormappen så det bara bygger värme?

_________________
Mathias Hellqvist
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ja 40hk påslag funkar finfint. Det är bränsletillförseln som stoppar.

_________________
Magnus Thomé
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Det bör räcka för mer än så. Mycket av värmen försvinner när man modifierar andningsvägarna och ger bättre kam /tänd/insprutsvinklar.

Kanske inte kan lämna 100 extra flera timmar i sträck, men vem håller fullgas flera timmar sträck

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
knotan skrev:
Det bör räcka för mer än så. Mycket av värmen försvinner när man modifierar andningsvägarna och ger bättre kam /tänd/insprutsvinklar.

Kanske inte kan lämna 100 extra flera timmar i sträck, men vem håller fullgas flera timmar sträck


En erfaren M2-chiptrimmarfirma som individoptimerar med rullande landsväg lovar 60hk påslag med bara ändringar av insug, ic och avgas (vet inte om det är bara dp eller helsystem han menar och vad han menar med att ändra insug vet jag inte heller )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



knotan skrev:
Kanske inte kan lämna 100 extra flera timmar i sträck, men vem håller fullgas flera timmar sträck


Har du sett herr Thomé på motorbanan?
Fullgas hela dagen


Angående förslag annan mappning.
Min gamla favorit BSR: +40 hk/+81 Nm (M2)
Ingen sexig värstingmappning, men fungerar varje dag med marginaler kvar och garanti.
Lättillgänglig support.
Via ODB kan du enkelt välja antingen BSR:s eller BMW:s original när så önskas.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ja det är ju lite så jag tänkte. Ordentligt tilltaget och påkostat på kylning och cat och sen en mellanmjölkslagom mapp

_________________
Magnus Thomé
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Turbons delar kyls ned väldigt snabbt när man släpper av på gasen. Och man använder inte 100%av motorn speciellt stor del av varvet heller. Det är ju rätt stor del av tiden man ligger i mellanregister osv.

Men hur som helst. Det finns antagligen inte lika mycket överkapacitet i aggregaten som på äldre motorer. Men en 40-50 hästar är nog inga problem.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Statusrapport på däcken.

Hade ju elakt slitage på innerskuldran. Gick ner i både toe och camber och har kanske kanske också varit lite noggrannare att inte ladda på för tidigt på lägre tryck. Dvs jag har gjort kardinalfelet att ändra på fler saker samtidigt Men vem har råd att bränna däck för att testa en sak i taget. Camber har nu varit nedsatt till 2,8 fram och 1,9 bak.

Nu är jag inte säker på resultatet eftersom det är så svårt att bedöma hur nära corden är när det är precis på skuldran och man inte kan måtta eller mäta mot mönsterdjup.

Däcken har gått Superstage, Arlanda Test track, Mantorp, Gelleråsen.



Hursomhelst, vi börjar med det enkla, bakdäcken funkar finfint





Så... fram då. Fortfarande skulderslitage på både ytter och innerskuldran. Lite svårt att göra en exakt bedömning men jag tycker det verkar lite bättre på insidorna.

På båda framdäcken, men lite mer uttalat på vänster fram som går varmare på svenska banor, så syns ett lite speciellt slitage som jag sett även andra haft, ungefär mitt på den yttre halvan av slitytan är det tydligt mer slitet. Pga högre temp just där eller stomme som flexar lite för mycket? Snarlikt klassiska Toyovecket eller vad ni tycker ni?

Vänster fram





Höger fram




_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lite off topic men cool. Relä. Ser ut som ett relä. Men inuti sitter både en GPS-mottagare plus en GSM-enhet och simkortsplats. Stealth



_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Om den dessutom fyller funktionen av ett relä så är det ju bara att byta relä till extraljuset så är det installerat och klart. Inte bara jättestealth, väldigt enkel installation också.
Men så bra kan det väl inte vara

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Du är inte dum du Niklas.
Hur ska skurkarna kunna fortsätta köra den stulna bilen, när du plötsligt stänger av heljuset för dem

Att använda det för att stänga av bränslepump spridare eller tändspolar. Är ju överkurs.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Magnus du har inte lust att uppdatera med en fullständig länk? Det där ligger i allmänhetens intresse ju

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Magnus du har inte lust att uppdatera med en fullständig länk? Det där ligger i allmänhetens intresse ju


https://www.google.com/search?q=relay+gps+gsm&oq=relay+gps+gsm

Det dyker upp lite andra grejer också men även den där.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Johan Sjöström skrev:
Magnus du har inte lust att uppdatera med en fullständig länk? Det där ligger i allmänhetens intresse ju
sök efter cj720 så får du massor med träffar på aliexpress mm.
Jo, det kan nog behövas nån mer kabelanslutning än helljus för att få andra funktioner än tracking
Tänkte inte på att de knött in så många funktioner.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 63, 64, 65 ... 111, 112, 113   >>
95 besök idag (463096 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande