Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 72, 73, 74 ... 111, 112, 113   >>
18 besök senaste veckan (462296 totalt)
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Magnus Thomé skrev:



Hur du nu kan få någon av de där till en dildo


Varför har ni Egyptiskt tema med hieroglyfer? 😁

_________________
Anders Hansson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Magnus Thomé skrev:
Hur du nu kan få någon av de där till en dildo
Dildo är nog mer allmänngods än racingsko med lååånga tår.

Jag antog att de som skall referera till rummen inte är enbart racingnördar.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Hur du nu kan få någon av de där till en dildo
Dildo är nog mer allmänngods än racingsko med lååånga tår.

Jag antog att de som skall referera till rummen inte är enbart racingnördar.


Hon jobbar på Bythjul/Skruvat

😁

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag köpte precis fyra helt nya Trofeo bakdäck med gaaaaaammalt datum. Hoppas det är så gamla så att de håller lite längre och ändå inte är snorhala 285/35R19 är aningens aningens större diameter än optimalt men men... 1250kr/st var ju som hittat hursomhelst att sladda runt lite på! Men vem &%¤& här på Rejsa lyckades norpa de två 265'orna de också hade? Precis framför näsan på mig

_________________
Magnus Thomé
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



Hoppas det inte var från Apex utförsäljningslager du köpte däcken? Jag beställde dessa däck i den dimensionen i höstas, betalade och väntade på 4st fina däck... Men det visade sig vara ett saldofel... Så det fanns aldrig några

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Autoropa hade hittat några enstaka helt oanvända som de la ut på blocket thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



Magnus Thomé skrev:
Autoropa hade hittat några enstaka helt oanvända som de la ut på blocket thumbs up


Det hade jag helt missat 😊 Vilken tur då 👍

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ok, jag är ingen fena på det här med motorer. Om man kikar på effekt och vridmomentkurvorna som bilen har efter mappningen, vad är det troligaste som begränsar och gör att motorn faller av på höga varv? Jag vet inte om det är som att fråga hur långt är ett snöre. Man kanske måste ha god kunskap om just N55-motorn, jag vet helt enkelt inte. Eller finns det lite generella tumregler kring hur och varför turbomotorer som den här kroknar på höga varv? Ursäkta om min frågeställning är helpuckad, som sagt motorer och jag...




_________________
Magnus Thomé
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10584



Magnus Thomé skrev:

**klipp, klipp**

Eller finns det lite generella tumregler kring hur och varför turbomotorer som den här kroknar på höga varv? Ursäkta om min frågeställning är helpuckad, som sagt motorer och jag...

**klipp, klipp**



Ingen expert här heller, men...
Med originalturbos brukar väl tumregeln vara att turbon inte orkar mer än så.
På lägre varv har turbon "mer att ge" än vad originalmappen begär.

Har du original, eller större doningar?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Original turbo. Det som är bytt är intercooler och downpipe (med cat) plus alla vatten o oljekylare.

Surfar man runt så sägs det ofta att på just M2 N55 så är det högtryckssoppapumpen som sätter gränsen här. Om den uppgraderas så är nästa grej en bit längre upp i effekt just turbon som du säger.

Men nollkoll som jag har på detta så vet jag inte om det även med uppgraderad pump kanske är så att effektpeaken ändå ligger runt 6000 och inte högre upp. Som sagt, inte koll på motorer

_________________
Magnus Thomé
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



högst troligt original turbon

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



På turbomotorer kan man säga att det alltid är turbon som är flaskhalsen.
Det går nästan uteslutande att ta mer effekt med en större/bättre turbo. .
Jag tror inte det finns någon övre gräns för detta förutom då en turbos design inte klarar högre tryck. Vilket i dagsläget har höjts från det traditionella med kanske 2-2.5 bar laddtryck. Mot i dagsläget 3.5-4 Bar laddtryck


Har du lägre laddtryck än tex 3 bar så är det garanterat turbon som är begränsningen.

Förr (80-talet fram till slutet av 90,) hade aggregatet ofta kanske 30-50% kapacitet kvar på maxeffekten och uppåt kanske 100 i mellanregister.

På en modern motor som här , är nog marginalen med överbliven kapacitet mer kring 10-30 % på max kapacitet, och kanske kring 50-60% i lägre register.

För att kunna utnyttja Max av den överblivna kapaciteten så behöver man bygga bort allt som buffrar värme, dvs effektivare kylning och mindre motstånd främst på utgående sidan av motorn.

Nästa steg är med andra ord större/bättre avvägda aggregat, när flödet ökar går trycket ned när man är på max kapacitet av kompressorn på turbon.
Det man kan trixa med i Det läget är att minska flödet på avgassidan (stänga wg och öka turbinens varvtal) man tappar då effekt men får tillbaka ett högre laddtryck, vilket ger ökat vridmoment. Men mer värme,

Om man i det läget istället sätter större aggregat, så kan du öka trycket utan att minska avgasflödet, vilket då ger både ökad effekt och ökat vridmoment,

Detta är inte en exakt sanning det finns alltid undantag och olika vägar, och inte heller specifikt för denna motorfamilj, men stämmer antagligen ganska bra

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Intressant thumbs up

Jag är ganska nöjd som det är Men nyfiken på just varför det dippar ner över 6000rpm.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Magnus Thomé skrev:
Intressant thumbs up

Jag är ganska nöjd som det är Men nyfiken på just varför det dippar ner över 6000rpm.
Luften från kompressorn räcker inte till för att hålla trycket uppe när motorn flödar mer
Vid ett lägre max laddtryck så dyker kurvan förmodligen vid ett högre varvtal.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 454



Håller med Knotan, men BMW motorer är inte var dom var förr heller.

Den maskinen är designad för ett varvtals område 1500Rpm. lägre än tex. en e46 m3 var.

Stoppar man i 1,4 ? bar laddtryck i en gammal e46 330 får man högre effekt än m2an.

De nya motorerna har mycket bättre lågvarvsegenskaper, och bredare moment kurva.
Till priset av lägre topp effekt, i förhållande till mängd laddtryck.

Dvs. lågt flöde på höga varvtal i helt enkelt. (Låg fyllnadsgrad, eller lågt VE)

EDIT: Vill inte säga att motorn är dålig, bara annorlunda

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Niklas falk, riktigt så blir det faktiskt oftast inte. Eller jo. Håller du ned laddtrycket i mellanregister så hinner man inte buffra på sig värme på samma sätt ,och motorn kommer få suga i sig något svalare luft högre upp, men det är bara ett trolleri i mätning, i verkligheten kommer värmen ändå ifatt .
Du får det mesta ut ungefär samma maxvarvtal oavsett vilket tryck du använder,
Det går oxå att "trolla" Lite åt andra hållet dvs höja trycket lite på slutet för att tvinga in mer luft, men till kostnad av mottryck=värme, så det är ganska marginellt, och framförallt så fungerar setinte på bana där det inte hinner svalna helt mellan våningarna.

När turbon redan pumpar allt den kan ,och allt runt omkring är optimerat (tändläge, kamvinklar,insprutningsvinkel, bränslemångd etc)
Då finns inte några andra riktiga sätt än att uppgradera aggregatet.
Lustgas, eller annat bränsle kan tillföra mer syre såklart, men det är ju något helt annat avsnitt.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Magnus Thomé skrev:
Original turbo. Det som är bytt är intercooler och downpipe (med cat) plus alla vatten o oljekylare.

Surfar man runt så sägs det ofta att på just M2 N55 så är det högtryckssoppapumpen som sätter gränsen här. Om den uppgraderas så är nästa grej en bit längre upp i effekt just turbon som du säger.

Men nollkoll som jag har på detta så vet jag inte om det även med uppgraderad pump kanske är så att effektpeaken ändå ligger runt 6000 och inte högre upp. Som sagt, inte koll på motorer


Falk och Laine mfl har sagt det mesta. Om du ökar laddtrycket med befintliga turbos så blir det mest värme tyvärr. Motorn slukar ju mer luft ju högre varvtal man kör, därav att det droppar mycket på toppen också.

MEN om man ökar laddtrycket så måste även bränsletillförseln öka annars går motorn åt skogen. Så om dom säger att pumpen inte räcker så är det nog så också. Men vill du ha mer effekt på toppen så skulle jag nog säga att du behöver både större turbo och mer soppa för att det ska bli något att hurra över.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Som sagt, nöjd med hur bilen drar iväg Men undrade just kring hur det faller av däruppe. Och på bana så är det nog bra att inte dra till varvstoppet ändå för att hålla ner tempen lite hursomhelst thumbs up Men jag saknar motorn i CSL'en lite Karaktären och....ljudet!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Eftersom du vet vilken karaktär du vill ha så kan du ju skapa en sån mapp.
Maxeffekten blir lägre, tiderna sämre, men det kan kännas bättre att slippa kortväxla som en diesel

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Nästa gång du mappar så be att få laddtryck och lambdavärde inlagt i kurvorna också.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Eftersom du vet vilken karaktär du vill ha så kan du ju skapa en sån mapp.
Maxeffekten blir lägre, tiderna sämre, men det kan kännas bättre att slippa kortväxla som en diesel


Jag älskar den här mappen när jag bruksar bilen till vardags Shit vad det drar iväg fint på låga varv minst sagt Sen att CSL'en har ett motorljud och rapphet som är sjukt underbar... ja man kan ju inte ha allt samtidigt jämnt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 72, 73, 74 ... 111, 112, 113   >>
18 besök senaste veckan (462296 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande