Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 111, 112, 113   >>
172 besök senaste veckan (462864 totalt)
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



MaZ skrev:
Wärhner skrev:
Magnus Thomé skrev:
Här finns komplett lista

http://www.gps-laptimer.de/compatibility/ios

PLX Kiwi är väl en klassiker för iosgrejer?


Tack för tipset!

PLX kiwi kostade runt tusenlappen på ebay, hittade denna på kjell & co, dock betydligt klumpigare storleksmässigt: https://www.kjell.com/se/sok?query=etikett%3aFelkodsl%c3%a4sare+till+i . . . .


Harry är kinkig som fan så du behöver köpa nåt som Harry supportar, jag köpte en Kiwi3 och den funkar kalas.
Har en Vbox Sport som GPS också och det lirar fint ihop.


Tack för tipset, beställde precis en TONWON för 400kr inkl frakt på ebay, den skall stödjas enligt Harrys hemsida och ge likvärdig prestanda jämfört med kiwi 3: https://www.ebay.com/itm/TONWON-Bluetooth-4-0-BLE-OBD2-Car-Code-Reader . . . . kör sedan tidigare en DUAL 10hz GPS-antenn med gott resultat ihop med Iphone & Harrys.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fejkmotorljud. Det har ju massa bilmodeller numera. Inte bara M-modeller om jag förstått det hela rätt. Jag har tyckt att det varit okej, jag har till och med uppskattat att motorvarv hörts lite extra bra när man kört bana med hjälm på så man vet var på skalan man är inför växlingar och så.

Men idag så testade jag att stänga av fejkljudet!

Snabbtestet är att bara rycka säkringen för hela ljudanläggningen. Och.... JAAA! Ingen tvekan att det blir utan fejkljud framöver. "Drone" på låga varv på motorvägen är helt borta. Och även om "motorljudet" totalt sett är lägre så tyckte jag det bara blev bättre. Jag hör lite mer detaljer hur turbon håller på tex.

Nu finns det lite olika alternativ att få bort fejkljudet. Rycka hela stereons säkring är ju inte helt optimalt om man säger. Man kan skaffa sig mjukvara/app och koda bort "ASD" som fejkljudsystemet heter. Eller så kan man köpa en liten specialkopplad mellansladd som skickar ljudet förbi ASD-enheten så att musik slipper gå igenom hela den elektroniken i onödan.

Tredje varianten är lite pilligare, att tillverka en sån bypass-sladd själv, gärna med lite relän så jag kan slå av och på om jag mot förmodan vill. Att koppla sladden är inga problem, det finns bra scheman. Men jag vet inte om jag kan få tag i rätt kontakter, kontaktstift och verktyget för att crimpa kontaktstift på kablar?

Någon som har koll på BMW-kontaktdon, lösa stift osv?













_________________
Magnus Thomé
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1137



Magnus Thomé skrev:
Fejkmotorljud. Det har ju massa bilmodeller numera. Inte bara M-modeller om jag förstått det hela rätt. Jag har tyckt att det varit okej, jag har till och med uppskattat att motorvarv hörts lite extra bra när man kört bana med hjälm på så man vet var på skalan man är inför växlingar och så.

Men idag så testade jag att stänga av fejkljudet!

Snabbtestet är att bara rycka säkringen för hela ljudanläggningen. Och.... JAAA! Ingen tvekan att det blir utan fejkljud framöver. "Drone" på låga varv på motorvägen är helt borta. Och även om "motorljudet" totalt sett är lägre så tyckte jag det bara blev bättre. Jag hör lite mer detaljer hur turbon håller på tex.

Nu finns det lite olika alternativ att få bort fejkljudet. Rycka hela stereons säkring är ju inte helt optimalt om man säger. Man kan skaffa sig mjukvara/app och koda bort "ASD" som fejkljudsystemet heter. Eller så kan man köpa en liten specialkopplad mellansladd som skickar ljudet förbi ASD-enheten så att musik slipper gå igenom hela den elektroniken i onödan.

Tredje varianten är lite pilligare, att tillverka en sån bypass-sladd själv, gärna med lite relän så jag kan slå av och på om jag mot förmodan vill. Att koppla sladden är inga problem, det finns bra scheman. Men jag vet inte om jag kan få tag i rätt kontakter, kontaktstift och verktyget för att crimpa kontaktstift på kablar?

Någon som har koll på BMW-kontaktdon, lösa stift osv?



Varför inte bara koda bort det med en app eller dyl.?

Carly:

These topics can be coded in your 2 series (F2x, F87). For more information about coding, see here.
Active Sound Design
Active Sound Design Mode
 off
 M5/M6
Mode for Active Sound Design. The Active Sound Design module produces an amplified exhaust sound in the interior through the speakers. If you disable this function a fault code in the ASD might appear. To remove this fault code restore the ASD from ist original backup, since the fault code appeared because the ASD has been disabled. (codable in ASD)

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag gillar inte den här passusen: "If you disable this function a fault code in the ASD might appear".

Sen så går ljudsignalen genom all ASD-elektronik fortfarande om man bara kodar bort det. Att det skulle bli någon speciell ljudförbättring som en del säger är jag tveksam till men... ja jag lutar åt sladdvarianten ändå. Om jag gör en egen sladd kan jag ju dessutom enkelt fixa fjärrstyrning från mobilen av funktionen för närapå inga pengar alls.

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Min erfarenhet är att om du lägger lite tid i ETK så hittar du alla kontaktdon och stift där, jag byggde ju ett eget kablage för att koppla in mig med C-teken på batteriets bus-bar på E90in.
De är som alla tillverkare lite knasiga med hur de sorterar elsystemen och dess delar men jag tror att om du vet var grejerna sitter fysiskt och hur de ser ut så är det vara att sitta och klicka runt tills du hittar delarna du vill ha och sen beställa på leebmann24 (eller lokala dealern om du vill stötta dom. I det här fallet finns det inte så mycket att spara) men det är oftast en jävla skillnad på att komma in med en lista med artikelnummer. Blir inte så ofta del då...

Edit: Fördelen med lokala dealern är att du kan fråga: Är det nåt du tycker att jag skall beställa om jag skall in där och rota? Brukar vara smart att kolla om det är några klips som man måste klippa upp t ex.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Finns det nummer på kontaktstyckena så borde du hitta dom här, jag har beställt därifrån några gånger, sjukt utbud å grymt snabba leveranser

https://www.automotive-connectors.com

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



Jag är allergisk mot ASD och kodade bort det omgående med Carly, inga felkoder ännu!
Ljud ska vara på riktigt och det blir det förhoppningsvis med katlös dp samt ett Milltek från dp!

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169



Magnus Thomé skrev:
Jag har med dubbelkopplingslådan haft lite svårt att ha überperfekt koll på hur många växlar jag ska kogga ner om jag kör landsväg på lite halvvarvtal och vill hamna i sweetspot omedelbums. Saknar en STOR växellägesindikator a'la rallybil. I CSL'en var det lättare för där hördes mycket tydligare vilket varvtal jag låg på även i lägre register utan pådrag. Att växla upp utan växellägesindikator är däremot är inga problem .................


Funkar den inte som M4:an? Om du stampar gasen i botten och därefter downshiftar paddeln så växlar den själv ner till lämplig växel för max acceleration!

_________________
Per Englund
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jo absolut, det funkar exakt likadant så det använder jag ibland thumbs up Men ibland så kan det bli lite för mycket av det goda om den går ner ett snäpp längre än vad jag tycker är optimalt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Imorrn åker vinterhjulen av

_________________
Magnus Thomé
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169



Magnus Thomé skrev:
Jo absolut, det funkar exakt likadant så det använder jag ibland thumbs up Men ibland så kan det bli lite för mycket av det goda om den går ner ett snäpp längre än vad jag tycker är optimalt.


Förstår vad du menar!

_________________
Per Englund
Citera
M.B.
Malmö
Här sen Dec 2016
Inlägg: 18



One of the first things I did was to code out the ASD using BimmerCode. Also enabled auto fold\unfold mirrors, door handle LEDs on in reverse gear and some other small, yet usable, features.
I can throw the OBD connector in my bag next time I'm headed to Stockholm if you'd like thumbs up
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
M.B. skrev:
One of the first things I did was to code out the ASD using BimmerCode. Also enabled auto fold\unfold mirrors, door handle LEDs on in reverse gear and some other small, yet usable, features.
I can throw the OBD connector in my bag next time I'm headed to Stockholm if you'd like thumbs up


Shysst! Jag har en generic ELM327 som funkar perfekt med Racechrono med mera. Men den funkar ju inte med Bimmercode eller Carly

_________________
Magnus Thomé
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169



Vart fel!

_________________
Per Englund
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kollar på 18" fälgar att ha rdäck på. Men måste mäta om bromsoken går fria.


Det gröna är en fälg som går fritt från oken och den måttsatta ritningen är en fälg som ingen vet om den går fritt.

Mätdags typ...


_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Why ?

19 utbudet är ljusår bättre

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
19" av TrofeoR kostar över 3000 spänn mer för en uppsättning 19" istället för 18" i samma bredd.

Men jag kan erkänna att jag är lite kluven, fälginköpet kostar ju också.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



3000kr är en slant men skulle aldrig orka hålla på. Kör 19 själv kör ja 20

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 602



Jag ångrar att jag körde 18 tummare på min M3:a, jag tyckte bara det såg fult ut. Kör på 19 säger jag! =)

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Hur det ser ut är inte helt oväsentligt men inte prio ett

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag har ju kikat på att göra en sladd som gör att jag kan slå på och av fejkmotorljudet (ASD) när jag vill. Det har varit lite pilligt att få tag i kontakter än så länge och medans jag väntar på att hoppeligen gå i mål med det så gjorde jag en snabbfixtestargrej.

Om man rycker säkringen för ASD så försvinner det förstås. Tyvärr försvinner hela stereon, dvs musik, bluetoothhandsfree, varningsljud, PDC. Så det är ingen bra lösning Men jag tänke att jag gör en snabbfix med en sladd som jag kan slå på och av strömmen för att testa med och utan ASD lite fritt precis när jag vill.

Så jag slaktade en säkring och lödde dit kablar så det blev som en kontakt som passare ner i säkringshållaren. Satte på en säkring på sladden istället plus en strömbrytare förstås. Funkar finfint för att testa fram o tebax







_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 111, 112, 113   >>
172 besök senaste veckan (462864 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande