Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 111, 112, 113   >>
66 besök senaste veckan (462705 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7723



Jag hade kört den i Square setup.

265 runtom!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41502

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Snömannen skrev:
Hur gör du för att plocka fram de fina graferna?
Indata har jag, det saknas dock kunskap för att ordna med grafer för att kunna jämföra varv..


Busenkelt:

- Exportera från Racechrono till vbo-fil

- Öppna filen i Circuit Tools som du laddar ner gratis här:

https://www.vboxmotorsport.co.uk/index.php/en/circuit-tools-driver-ana . . . .

_________________
Magnus Thomé
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092



Är det bättre size på främre hjulhus på M2 vs 1M? För egen del skulle det bli väldigt tight att köra original bakdimension fram på 1M. 265 inga problem dock med rätt höjd på däck 👍

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41502

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
erikjakan skrev:
Jag hade kört den i Square setup.

265 runtom!


Grejen är att till skillnad mot både E36 och E46 som jag hade som båda hade najs balans mellan fram o bak med square så känns M2'an lika rotationsvillig redan med staggered plus att den behöver lite mer fäste bak pga vridet med turbon som har en flackare kurva. Det här är ju ingenting annat än lite löst tyckande från min sida, det är inga siffror bakom tankarna Men det är så jag upplever bilen på bana, med square så är det oceaner av grepp fram samtidigt som man får vara väldigt mjuk med ratten för att inte få rumpan att dra iväg.

Det betyder inte att jag kan tänka mig att köra square men jag vill kunna åka staggered. Så då blir 10" runt om flexibelt. Det är bara att handla däck efter tycke sen. Även om olika "stretch" fram o bak kanske inte är 100% rätt tänkt, det får jag se, jag gissar lite villt att det ändå borde funka.


----


Rent matematiskt så verkar det som ET40 som originalhjulen har sätter bakdäcken med mer fri marginal inåt än utåt. En kille har på sin M2 precis monterat 295 TrofeoR (som ju lär vara ovanligt breda) vilket funkade fint men med små marginaler. Han kör 10,5" ET45. Vilket gör att däckets centerlinje hamnar 5 mm längre in men stretchat både utåt (drygt 1mm) och inåt (drygt 11mm) på den bredare fälgen. Men som sagt TrofeoR är ju ovanligt breda och det finns de som kör 295 av andra däck på 10" ET40.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41502

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Joan skrev:
Är det bättre size på främre hjulhus på M2 vs 1M? För egen del skulle det bli väldigt tight att köra original bakdimension fram på 1M. 265 inga problem dock med rätt höjd på däck 👍


När jag testade Nankang AR-1 (265 runt om) förra året så lånade jag 10" ET33 som satt runt om med 10mm spacer fram. Jag har ju -3 grader camber fram och det var inga problem alls. De var visserligen mindre diameter med 265/35 i 18 istället för 19. Men 265 fram på 10" ska nog funka fint även det.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



Jag kommer börja med 10x18 ET30 med Trofeo 265/35 runt om alt Direzza.
Skulle egentligen vilja ha 295 bak för att inte baken ska kana ut men är osäker på om det är optimalt på 10" fälg, kanske ett Direzza funkar bättre.

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41502

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Peo.K skrev:
Jag kommer börja med 10x18 ET30 med Trofeo 265/35 runt om alt Direzza.
Skulle egentligen vilja ha 295 bak för att inte baken ska kana ut men är osäker på om det är optimalt på 10" fälg, kanske ett Direzza funkar bättre.


ET30 låter lite långt ut där bak?


Din setup jämförd med han som fick plats med TrofeoR 295/30 19 på 10,5x19 ET45. TrofeoR är ju skitbreda sägs det så med betydligt smalare däck som blir stretchat så kanske?



https://www.willtheyfit.com/index.php?width=295&aspect=30&diam . . . .



Fram kan du ju kompensera med olika spacertjocklekar, spacer måste ju dit ändå (eller det kanske går utan, känns som det blir gränsfall. Jag körde 10x18 ET23 (dvs ET33 + 10mm spacer) och det var inga problem men 7mm till utåt vet jag inte?)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



ET30 är provmonterat och skall funka, bilen är rätt låg i bak samt en hel del camber. Apex är ju vanligt i ET33 och då tänker jag att 3mm ytterligare bör funka:-)
I fram tänkte jag använda 10mm spacer.


Magnus Thomé skrev:
Peo.K skrev:
Jag kommer börja med 10x18 ET30 med Trofeo 265/35 runt om alt Direzza.
Skulle egentligen vilja ha 295 bak för att inte baken ska kana ut men är osäker på om det är optimalt på 10" fälg, kanske ett Direzza funkar bättre.


ET30 låter lite långt ut där bak.

Fram kan du ju kompensera med olika spacertjocklekar, spacer måste ju dit ändå (eller det kanske går utan, känns som det blir gränsfall. Jag körde 10x18 ET23 (dvs ET33 + 10mm spacer) och det var inga problem men 7mm till utåt vet jag inte?)

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



Bra skiss, tack!
Körde du med spacer ibak med?


Magnus Thomé skrev:
Peo.K skrev:
Jag kommer börja med 10x18 ET30 med Trofeo 265/35 runt om alt Direzza.
Skulle egentligen vilja ha 295 bak för att inte baken ska kana ut men är osäker på om det är optimalt på 10" fälg, kanske ett Direzza funkar bättre.


ET30 låter lite långt ut där bak?


Din setup jämförd med han som fick plats med TrofeoR 295/30 19 på 10,5x19 ET45. TrofeoR är ju skitbreda sägs det så med betydligt smalare däck som blir stretchat så kanske?



https://www.willtheyfit.com/index.php?width=295&aspect=30&diam . . . .



Fram kan du ju kompensera med olika spacertjocklekar, spacer måste ju dit ändå (eller det kanske går utan, känns som det blir gränsfall. Jag körde 10x18 ET23 (dvs ET33 + 10mm spacer) och det var inga problem men 7mm till utåt vet jag inte?)

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41502

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det tråkiga med så lågt ET är att du inte får flexibilitet att få på 275/285 eller 295 om du får för dig det.

Spacers är ju inte kul men nästan hellre att man får ha på en spacer bak isf när man kör 265 och har möjlighet att plocka bort spacern o sätta på bredare om man ändrar sig eller vill testa. Eller bara låter det se smalt ut med däcken en bit in hjulhusen med 265'or och ingen spacer



Väldigt nyfiken på hur du (och andra glada M2'ägare här) tänker kring square vs staggered körmässigt!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41502

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Peo.K skrev:
Bra skiss, tack!
Körde du med spacer ibak med?


Nej, 10" ET33 funkade bak rakt av med 265/35 18 Nankang AR-1. Så där blir det ju bara 3mm till med dina. Det borde ju funka även om jag är osäker på hur mycket vi hade tillgodo egentligen vid kompression.


Och 10mm spacer fram med likadan fälg+däckdimension.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



Jag är egentligen ute efter att ha 9,5" i fram och 10,5" i bak men då det inte verkar finnas några färdiga recept som funkar 100% får man testa sig fram, ATS har just nu 10x18 ET30 i lager som gör att det troligtvis blir såna då jag har lite panik att få fram fälgar då jag behöver hjul om 10 dagar...
Vad jag kunnat hitta på nätet är att 9,5" ET35 ihop med en 5mm spacer funkar i fram, dock inte hittat ett bra ET på en 10,5" bakfälg skodd med ett 295 däck.
En Square setup med 265 kanske är hur bra som helst men ska jag ändå köpa ett banset känns det som man lika gärna kan köra 295 i bak med en gång då jag tror bilen mår bra av det!



Magnus Thomé skrev:
Det tråkiga med så lågt ET är att du inte får flexibilitet att få på 275/285 eller 295 om du får för dig det.

Spacers är ju inte kul men nästan hellre att man får ha på en spacer bak isf när man kör 265 och har möjlighet att plocka bort spacern o sätta på bredare om man ändrar sig eller vill testa.



Väldigt nyfiken på hur du (och andra glada M2'ägare här) tänker kring square vs staggered körmässigt!

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41502

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Peo.K skrev:
Jag är egentligen ute efter att ha 9,5" i fram och 10,5" i bak men då det inte verkar finnas några färdiga recept som funkar 100% får man testa sig fram, ATS har just nu 10x18 ET30 i lager som gör att det troligtvis blir såna då jag har lite panik att få fram fälgar då jag behöver hjul om 10 dagar...
Vad jag kunnat hitta på nätet är att 9,5" ET35 ihop med en 5mm spacer funkar i fram, dock inte hittat ett bra ET på en 10,5" bakfälg skodd med ett 295 däck.
En Square setup med 265 kanske är hur bra som helst men ska jag ändå köpa ett banset känns det som man lika gärna kan köra 295 i bak med en gång då jag tror bilen mår bra av det!


Några exempel på setups som funkar för banåkafolk:

Citat:
APEX FL-5 Front: 18x9.5" ET28 - 265/645-18 Pirelli Slick
APEX FL-5 Rear: 18x10.5" ET40 - 285/645-18 Pirelli Slick





Och den intressantaste som har monterat detta.

OBS: TrofeoR 295 sägs vara bra mycket bredare än andra 295. Dessutom så är det 295/30 på 19, inte 18 vilket ger en större diameter vilket gör hans setup dubbelplustajt. Men det intressanta är att ET45 bak verkar sätta däcket centrerat mellan yttre och inre begränsingar i hjulhuset. Med ET30 så kan du inte utnyttja tillgängligt utrymme helt enkelt.

Citat:
Suspension:
Dinan coilovers
Front- 13mm drop, -2.75 camber
Rear- 20mm drop, -2.0 camber

Wheels:
VMR V710FF
Front- 19x9.5 ET33
Rear- 19x10.5 ET45

Tires:
Pirelli Trofeo R
Front- 265/30/19
Rear- 295/30/19

Fit:
Front- Great. Clears the suspension without a spacer, and plenty of room to the fender.
Rear- Close on the inner and outer clearances. For outer clearance, we're going to trim the fender/bumper tab just to make sure the tire doesn't rub under compression. For inner, there's a few mm clearance.

Could a 305 fit on the rear? I don't know, it'd be very close. From what I'm seeing, I wouldn't try it on a lowered car. There's only a few mm clearance on both sides with this setup.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41502

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Den här postade jag i däcksforumet förut


_________________
Magnus Thomé
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



Mycket siffror nu:-)!!


Magnus Thomé skrev:
Peo.K skrev:
Jag är egentligen ute efter att ha 9,5" i fram och 10,5" i bak men då det inte verkar finnas några färdiga recept som funkar 100% får man testa sig fram, ATS har just nu 10x18 ET30 i lager som gör att det troligtvis blir såna då jag har lite panik att få fram fälgar då jag behöver hjul om 10 dagar...
Vad jag kunnat hitta på nätet är att 9,5" ET35 ihop med en 5mm spacer funkar i fram, dock inte hittat ett bra ET på en 10,5" bakfälg skodd med ett 295 däck.
En Square setup med 265 kanske är hur bra som helst men ska jag ändå köpa ett banset känns det som man lika gärna kan köra 295 i bak med en gång då jag tror bilen mår bra av det!


Några exempel på setups som funkar för banåkafolk:

Citat:
APEX FL-5 Front: 18x9.5" ET28 - 265/645-18 Pirelli Slick
APEX FL-5 Rear: 18x10.5" ET40 - 285/645-18 Pirelli Slick





Och den intressantaste som har monterat detta.

OBS: TrofeoR 295 sägs vara bra mycket bredare än andra 295. Dessutom så är det 295/30 på 19, inte 18 vilket ger en större diameter vilket gör hans setup dubbelplustajt. Men det intressanta är att ET45 bak verkar sätta däcket centrerat mellan yttre och inre begränsingar i hjulhuset. Med ET30 så kan du inte utnyttja tillgängligt utrymme helt enkelt.

Citat:
Suspension:
Dinan coilovers
Front- 13mm drop, -2.75 camber
Rear- 20mm drop, -2.0 camber

Wheels:
VMR V710FF
Front- 19x9.5 ET33
Rear- 19x10.5 ET45

Tires:
Pirelli Trofeo R
Front- 265/30/19
Rear- 295/30/19

Fit:
Front- Great. Clears the suspension without a spacer, and plenty of room to the fender.
Rear- Close on the inner and outer clearances. For outer clearance, we're going to trim the fender/bumper tab just to make sure the tire doesn't rub under compression. For inner, there's a few mm clearance.

Could a 305 fit on the rear? I don't know, it'd be very close. From what I'm seeing, I wouldn't try it on a lowered car. There's only a few mm clearance on both sides with this setup.

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41502

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ja att ET "går åt fel håll" och att en spacer drar av på ET-värdet är väldigt väldigt kontraintiutivt


Tack o lov för www.willtheyfit.com

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



Grymt!
18" är nog att föredra både ekonomiskt och körmässigt, på ringen åker de flesta 19" på nya M3/M4 men det pga av de blir för låga på 18" och slår i diffen i asfalten på flertal ställen, dock verkar M2 klara sig från det.


Magnus Thomé skrev:
Den här postade jag i däcksforumet förut


_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683



Tjena,

Här har ni en bild med ET35 18x10 & 265 Cup2
12mm spacer fram och inget bak, 3 grader camber fram och strax över 2 bak.



_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41502

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kul färg Gabriel!!!


Det där ser kalas ut.

Nästan exakt samma offset osv som det jag testade förra året med ET33 runt om o 10mm spacer fram. Nu ska vi se... 2mm längre in bak och exakt lika fram thumbs up




Hur ser du på balansen i square vs staggered? Har du gjort något med fjädrar/dämpare/kränghämmare som gör att square lirar optimalt?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



Grymt! Du har möjligtvis inte en bild där man ser hur bakhjulet sitter!?

Gabriel Wendel skrev:
Tjena,

Här har ni en bild med ET35 18x10 & 265 Cup2
12mm spacer fram och inget bak, 3 grader camber fram och strax över 2 bak.



_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41502

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Undrar om detta existerar

Billiga (så jag har råd att köpa sex stycken)
Tål lite kerbs
10x18 ET44
Och inte allt för fula



Nu ska jag leta efter en animerad gif med en yr höna som springer runt till synes fullständigt planlöst.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 111, 112, 113   >>
66 besök senaste veckan (462705 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande