Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 33, 34, 35 ... 111, 112, 113   >>
69 besök senaste veckan (462708 totalt)
FoX
Eskilstuna
Här sen Nov 2005
Inlägg: 364



kan du rita av luftintagshålen i 3d cad, så kan jag 3d printa lufttrattar åt dig

_________________
/Fredrik Strengbohm
0703252017
Bmw M3 -02
Bmw E30 Turbo -90
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
FoX skrev:
kan du rita av luftintagshålen i 3d cad, så kan jag 3d printa lufttrattar åt dig


Mycket intressant! Frågan är om man skulle försöka hitta/cada någon universalvariant, det är en bra grej att sätta på alla möjliga bilar

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Startade en egen tråd kring bromskyl, det lär ju finnas fler än mig som behöver

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1526965#1526965

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Körning Emmaboda Superstage bokat

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag skulle verkligen verkligen vilja ha logg från någon som kör Kinnekulle på minuten blankt eller snabbare med Miata! Vore ju sjukt spännande att se hela baksidan av banan!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Jag skulle verkligen verkligen vilja ha logg från någon som kör Kinnekulle på minuten blankt eller snabbare med Miata! Vore ju sjukt spännande att se hela baksidan av banan!


Fick logg av Håkan Backlund i en GT3RS att kolla på!

Det är den rakaste delta-tidkurva jag någonsin sett


Nyckelordet i loggen verkar vara "sejfa". Hur man nu stavar till det. Så okej, jag kan kanske sakta ner inför bron lite senare, stämmer nog att jag har lite sejfande transportsträcka sista biten till apex, känns tryggt så. Håkan går dessutom på full gas tidigare medan jag sejfar tills jag har bedömt att asfalten räcker till

Vänstern efter "tillbaka under bron" samma sak, sejfar en liten bit innan jag går på full gas. Sen över Mohlins kan det eventuellt spöka i hastighetsgrafen om vi kör lite olika långa spår. Det ser lite förskjutet var krönet är om man bara ser på hastighetskurvorna, min högsta fart kommer långt senare än Håkans. Hur som helst så har jag lite lägre fart nerför backen efter Mohlins. Allmänt så accar Håkan ifrån mig precis överallt En sista observation är att jag har ett uppehåll i bromsandet precsi över tvkrönet vilket gör att jag måste göra en dutt på bromsen nerför backen efter krönet för att komma in till höger apex. Håkan har aningens lägre fart precis precis efter krönet och släpper istället sakta bromsen.

Sidokraftskurvorna ser förvånansvärt likadana ut. Inte mycket rakt fram utan sidokrafter på Kinnekulle!!!!

Men som sagt, det var en makalös rak tidsdeltakurva!



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag splittade ut soppatorskproblemet till en egen tråd

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112363

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tänkte på jämförelsen med GT3RS här ovan. Deltatidgrafen är ju nästan spikrak. Det betyder alltså:

"Det är ju bara att köra lite fortare överallt."


_________________
Magnus Thomé
Citera
Backlund
Stockholm
Här sen Maj 2008
Inlägg: 84



Magnus Thomé skrev:
Tänkte på jämförelsen med GT3RS här ovan. Deltatidgrafen är ju nästan spikrak. Det betyder alltså:

"Det är ju bara att köra lite fortare överallt."



+1

_________________
Håkan Backlund

Porsche 991 GT3 RS MR
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Backlund skrev:
Magnus Thomé skrev:
Tänkte på jämförelsen med GT3RS här ovan. Deltatidgrafen är ju nästan spikrak. Det betyder alltså:

"Det är ju bara att köra lite fortare överallt."



+1


Eller att GT3RS har liite starkare motor, liite bättre bromsar samt liite mera sidogrepp

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Magnus Thomé skrev:
Men hur tusan tar man sig runt på 58-59 sekunder


58 sek med Boxster S. Lite mindre mos men lättare bil. Ingen broms under bron. Tight linje i efterföljande kurva dvs inga ballongspår eller triangelspår.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



JohnC skrev:
Magnus Thomé skrev:
Men hur tusan tar man sig runt på 58-59 sekunder


58 sek med Boxster S. Lite mindre mos men lättare bil. Ingen broms under bron. Tight linje i efterföljande kurva dvs inga ballongspår eller triangelspår.


Vad betyder "ingen broms under bron"? Menar du att du med Boxstern håller fullt från högern ut på start/mål ända till inbromsningen i kvarnkurvan?

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
En loggfil hade varit väldigt spännande!

Håller du ordentligt tajt spår överallt?

_________________
Magnus Thomé
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



964 skrev:
JohnC skrev:
Magnus Thomé skrev:
Men hur tusan tar man sig runt på 58-59 sekunder


58 sek med Boxster S. Lite mindre mos men lättare bil. Ingen broms under bron. Tight linje i efterföljande kurva dvs inga ballongspår eller triangelspår.


Vad betyder "ingen broms under bron"? Menar du att du med Boxstern håller fullt från högern ut på start/mål ända till inbromsningen i kvarnkurvan?


Varierar lite ibland släpper jag gasen lite men ibland också stumt under bron. Det är dock precis på gränsen att det går utan att bilen går ut över asfaltskanten på höger sida.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Magnus Thomé skrev:
En loggfil hade varit väldigt spännande!

Håller du ordentligt tajt spår överallt?


Min loggfil från Harrys är kass. Tiden är dock från Amigoo och transponder så tämligen exakt. Jag håller tight spår överallt. I princip gör jag det på alla banor. Helt enkelt min körstil.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



JohnC skrev:
Magnus Thomé skrev:
En loggfil hade varit väldigt spännande!

Håller du ordentligt tajt spår överallt?


Min loggfil från Harrys är kass. Tiden är dock från Amigoo och transponder så tämligen exakt. Jag håller tight spår överallt. I princip gör jag det på alla banor. Helt enkelt min körstil.


Och effekt kurva

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
JohnC skrev:
964 skrev:
JohnC skrev:
Magnus Thomé skrev:
Men hur tusan tar man sig runt på 58-59 sekunder


58 sek med Boxster S. Lite mindre mos men lättare bil. Ingen broms under bron. Tight linje i efterföljande kurva dvs inga ballongspår eller triangelspår.


Vad betyder "ingen broms under bron"? Menar du att du med Boxstern håller fullt från högern ut på start/mål ända till inbromsningen i kvarnkurvan?


Varierar lite ibland släpper jag gasen lite men ibland också stumt under bron. Det är dock precis på gränsen att det går utan att bilen går ut över asfaltskanten på höger sida.


Oj! Jag bromsar ju bort säkert 30kmh. Går säkert att ha ett högre Vmin än vad jag har men det känns obekvämt . Vet du vad du har för Vmin där?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Minns inte om jag berättat det men man bytte ut de grovt missfärgade främre bromsoken på garantin. Lite meningslöst om de inte bytt till en tåligare målarfärg. Hursomhelst så ska jag få till någon förbättrad kylning nu så de kanske kanske inte missfärgas igen (jag är skeptisk)



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Sådärja! Nu är TrofeoR på bilen inför besöket på Emmaboda Superstage på söndag. Anders på Rallyshop.se som även har hand om Pirellis motorsport- och r-däck i Sverige har fixat fram ett bra pris på en uppsättning för en ordentlig uttestning av undertecknad. Det ska bli spännande att testa och se hur de beter sig på olika parametrar som grepp, styrkänsla, livslängd och typ av slitage osv. Först ut blir Superstage som sagt och sen på vanlig bana förstås!!


Det sägs ju lite här och där på nätet att Pirellis TrofeoR är bredare än andra däck med samma angivna däcksbredd. Så jag var lite fundersam om det skulle få plats bak. Jag känner till andra M2ägare som kör originalfälgar med 295-däck av andra fabrikat men hur skulle det gå med TrofeoR? Så jag mätte på däcken redan innan de var på fälg för att se hur det verkade. Och fick en chock, omonterat så var ytterkant till ytterkant 325mm. Inte en chans att de fick plats i hjulhuset, vad ska jag göra nu? Men Anders sa, trots att jag tyckte det såg mörkt ut, att vi ändå skulle montera ett däck och kolla. Och jomen, väl påmonterat på M2ans 10-tumsfälg så var däcket ca 297mm brett ytterkant till ytterkant! Maken till att dra ihop sig på bredden, hade jag aldrig trott! Så jodå, även TrofeoR i 295 får plats på en M2! Bara man inte sänkt den så mycket och har ordentligt med camber. 265 fram på original 9-tumsfälgar var lite bulligt men det är ändå en kombo av däck- och fälgbredd jag kört tidigare en massa på CSL'en så det ska nog fungera. Men jag upptäckte att det behövs 10mm spacer fram, kommer imorgon.


Tyvärr tog jag inte fotona i exakt samma vinkel 90 grader så det ena visar lite för mycket och det andra fotot lite för lite men som sagt ca 325mm omonterat mot 297mm monterat



Om bilen är mer sänkt så kan det nog bli problem men det här verkar än så länge inte ta i ens med hyffsad ordentlig infjädring thumbs up


_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ska bli kul när du testar en bana du kört innan, ss säger inte så
Mycket

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Här är faktisk bredd TrofeoR 265/30-19 på 9 tum. Även det ligger några enstaka millimeter över bara.


_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 33, 34, 35 ... 111, 112, 113   >>
69 besök senaste veckan (462708 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande