Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 41, 42, 43 ... 111, 112, 113 >> 360 besök senaste veckan (463098 totalt) |
Fast jag tror att jag är lite åt hållet att jag gillar lite mjukt, i alla fall på bana. I slalom finns det kanske inte alltid ens plats att ta sig igenom partier om bilen inte svarar på ändringar ganska omgående. Men jag kör ändå alltid med ganska mjuka dämparinställningar ändå. _________________ Magnus Thomé |
||||
Helt med på det. Jag var lite otydlig, jag menade bara att även om jag nog vill ha lite snabb respons i däcken just i slalom så kör jag trots den grejen med ganska mjukt ställt chassi både på bana och i slalom. Rent allmänt om man kikar på banracing så verkar ju mindre luft i däcken och lite hårdare ställt chassi vara modellen, det normala för att få optimala förhållanden. Så jag borde ha tid att vinna på att göra tvärtemot vad jag gör nu. _________________ Magnus Thomé |
||||
Däckstryck är helt klart en rätt stor faktor för känsla i bilen. Det kan ju vara så att du sätter dom bra tiderna på högre tryck just pga att du upplever att du har en bättre kontroll på bilen? Därmed tar ut den till gränsen på ett annat sätt. Jag gillar också lite högre tryck i däcken av den anledningen, trots att greppsnivån är något sämre.
|
||||
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Fantastiskt kul att få ta del av dina M2 erfarenheter Magnus. Precis tagit mig igenom alla 42 sidor, kul läsning.
Själv har jag en BMW M2 Competition beställd som kommer lite senare i år, dvs jag har fortfarande möjligheten att ändra min konfiguration lite. Funderat mycket på val av hjul och bromsar på sistone. Jag kommer använda min bil precis som du, till vardags men så mycket ban-åka som jag har möjlighet till. Du kanske kan hjälpa mig med lite insikt? Jag funderar mellan följande alternativ: 1. 19" med stora bromsarna 2. 18" med "små" bromsarna Det kommer skilja rätt mycket i o-fjädrand massa mellan dom alternativen, bara dom stora bromsarna är ca totalt 25kg tyngre som jag förstår det. Sedan med 18" kan man spara ytterligare ca 1kg per hjul, det blir rätt mycket. Helst med tanke på att allt är o-fjädrand massa (och delvis roterande). Vad har du för tankar kring dessa alternativ? Sedan funderar jag även på staggered vs squared setup? Är det inte en stor fördel att köra squared p g a att man kan rotera hjulen och ha samma storlek fram och bak? Skiljer det så mycket om man går upp till 265 fram? Vill inte på något sätt få konstig balans i bilen. Kör man t ex 18" med 265/35 runt om blir det också en sänkning av bilen, och en större sänkning bak. Kan det ställa till något? _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Hallå där! Trevlig bil du har på G (galet att läsa hela tråden )
Först tänkte jag skriva stora bromsarna, ingen diskussion! Men... här kommer en massa funderingar som man kan hoppa över och läsa längre ner vad jag egentligen landar De vanliga bromsarna klarar ganska bra fart på banan men går ju väldigt varma. Men om man inte kan få på 18" alls med stora bromsarna så blir det ingen möjlighet med rdäck på 18" och dessutom vinterhul i 19". Nu kör jag faktiskt en uppsättning 18" med MPSS gatdäck och det är lite tystare och bekvämare på gatan, gillart. När det gäller bana så ja rdäck i 18" blir ju lite billigare men jag tycker däcken verkar må bättre om de har låg sidovägg (och gärna lite bred fälg), dvs 19" är inte så dumt på bana om man inte kör något rdäck med superstyv stomme. Ofjädrad vikt då, inte något jag brukar klura på alltför mycket även om jag minns hur stor skillnad det blev när jag gick från tunga kopiefälgar till lätta OZ RCS på en bil. Det märktes. Men ofjädrad vikt, jo... iof, det är ganska guppigt på en del ställen på vissa banor men är det såpass så att man ska bry sig om den extra vikten? Vet inte Det optimala är kanske lätta fina tredjeparts bromsar? Eller de små bromsarna och en kyllösning. Även med mina ihoplimmade scoop så verkar tempen hålla sig, visserligen hög men inte för hög. Jag märker det främst på att slitaget inte dragit iväg alls vilket det ju gör när man kliver över till för varmt. Men bruna ok blir det... Staggered eller Square. På min M3 E36 var balansen bäst med square. På min E46 M3 CSL samma, square var kalas. Men jag har provat både square och staggered på M2an och jag väljer staggered alla gånger. Den har så mycket grepp fram så det blir nästan för mycket av det goda med square tycker jag. Det var ett klart lyft att även gå upp till 295 bak! Dvs 265 fram och 295 bak _________________ Magnus Thomé |
||||
Nä nu har jag inte vart o kört på något event på flera dagar ju
Kollade med Micke om Timeattack Festival på Mantorp på söndag. Jag hade ju siktet på att köra slalomen i Romkurvan som de sätter upp där på söndag ihop med massa andra aktiviteter Men... man måste väl få lite temp i däcken innan man kör slalomen (fast nu har jag iof gatdäcken på...) så jag kör även på Festivalen Vore ju skam att vara på Mantorp och inte ta en sväng eller två ut på banan Konbanan ser lurig ut, det blir massiv broms i sväng o allt möjligt Fast shit... man får börja öva på handbromsvändning också... det bör lira med handbromsvändning även med automaten jag har i bilen men man får ju sämre kontroll på att släppa upp kopplingen när man snurrat halvvägs och ska börja förbereda att komma iväg? Skönt jag har gatdäcken så jag har något att skylla på om det går kass lite rent allmänt _________________ Magnus Thomé |
||||
_________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Även jag har sedan en kort tid tillbaka införskaffat en M2 och håller på att försöka justera in hjulvinklar så att det passar mig. Tycker att bilen är nervös och kräver viss "passning" i lite högre hastigheter 150+. Schmiedman förslog ändrad caster med andra bussningar, vilket verkar vara ett bra steg på vägen. Har du förändrat din caster något?
/Johan B _________________ Johan B |
||||
Nej. Bara det gamla vanliga, camber o toe. Tycker inte den är nervös alls faktiskt, varken på bana eller under förra årets autobantest ner till Bilster Berg.
Vilka däck har du på? _________________ Magnus Thomé |
||||
Med tanke på att din competition både är tyngre och har mer pulver så räcker kanske inte ett enkelt scoop som jag har nu, men slangar till en stos på bromskölden är jag 100% säker kommer räcka bra _________________ Magnus Thomé |
||||
Ok, jag har funderat på dessa: https://www.lightweight-titanauspuff Verkar svårt att hitta något färdigt kit till m2? eller så letar jag på fel ställen. Men någon form av bromskylning blir det. Har det i dag på min nuvarande bil och jag tycker det fungerar riktigt bra. _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Continental är det på nu tycker dom varit ok tidigare. Skall försöka få ut cambern mer bak, men det verkade inte som det gick att få nedåt -2 bak om man inte sänker den, men då kommer jag inte in i garaget. Skall försöka få tag i camberskruvar som ger mer negativ camber bak. Men du hade väl öhlins kittet monterat när du körde på autobahn? Kan ju vara det som gör den mindre studsig och i förlängningen mindre "nervös". /Johan B _________________ Johan B |
||||
Visstja, jag har inte originalchassit på. Originalchassit är lite lattjo där bak, lite studsig om det är ojämnt. Inbromsning på Mantorp och Gelleråsen så rör sig rumpan lite hit o dit, inte så det var något praktiskt problem tycker jag men den skulle nog inte beskrivas som "lugn, trygg och stabil" bak när det går fort och är ojämnt och man ska bromsa. Problemet försvann helt med Öhlinarna.
_________________ Magnus Thomé |
||||
Bytte bromsskivor idag. Och upptäckte att jag hade fel om en sak.
När det gällde min M3E46 så köpte jag nya bromssköldar med slangstos för bromskylning och de sköldarna var tvådelade för att man skulle kunna montera dom utan att plocka isär alltför mycket. Man behövde alltså inte "trä på dom" utan monterade två halvor som sen skruvades ihop på plats. Original bromssköld klipptes helt enkelt upp. Jag trodde att det var samma sak på M2, att original bromssköld var bökig att plocka bort. Men istället för som ett komplett O så är sköldarna på M2 som ett öppet C. Om ni hänger med på mitt svammel Så när bromsskivan är borta är det busenkelt att ta bort, meka dit en stos osv Jag kan ju ha missförstått hur det är på E46 också, när väl bromsskivan är borta så kanske det är lika enkelt på den? Hursomhelst, nu skulle jag inte göra något med bromskyl eller bromssköldarna just idag men det var bra att se hur det var gjort inför framtida kylförbättringar Man lär så länge man lever _________________ Magnus Thomé |
||||
För ett tag sen hade jag en skitbra elektrisk saxdomkraft. Den vägde jättelite, var jättelåg i sitt nedersta läge så man slapp köra upp bilen på plankbitar o så. Och den gick på tolvvolten i cigguttaget så man inte behövde veva själv. Den hade en liten nackdel bara. Den kunde spricka och kollapsa när bilen var upphissad Vilket den alltså gjorde. Inga skador alls på varken användare eller bil tack o lov. Tyvärr har det inte dykt upp en uppdaterad förstärkt version någonstans utan den är indragen hos alla som sålde den.
Så då skaffade jag mig en ordentlig stadig vanlig verkstadsdomkraft. Som inga bilar trillade ner av! Men satan vad den var tung att släpa fram ur boden och ut över gruset till bilen. 35kg. Och det var ju verkligen inte att tänka på att få med sig i bilen till träffar. Så då skaffade jag mig en lätt saxdomkraft. Som var superlätt att ta med på träffar. Men herrejösses, det gick ju nästan inte att veva upp bilen med den lilla leksaksveven som följde med. Trögt var bara förnamnet. Så då skaffade jag mig en liten liten garagedomkraft. Som var enkel att pumpa upp bilen med. Vägde inte mycket, så den gick att ta med i bilen. Men den var för hög i nedersta läget så jag måste mecka med plankbit för att komma in med den under bilen. Och själva lyftdelen som bilen ska vila på var jätteliten i diameter och tryckte sönder plastbiten som är "domkraftsfäste" på min bil. Och rangligt värre med de små mått domkraften hade. Så då skaffade jag mig ännu en till domkraft. Som är tillräckligt lätt för att både släpa fram och tillbaka när den ska användas och även okej att ta med i bilen till träffar. Som är tillräckligt låg för att gå in under bilen direkt. Som har en bra större gummiplatta mot lyftpunkten på bilen. Som är riktigt hyffsat stabil och lätt att pumpa upp. Och inte kostade skjortan, den är från Biltema... Hoppas den håller ett tag åtminstone. Varför köpte jag inte den först? PS: Eftersom någon garanterat kommer fråga så förekommer jag det med en länk till den senast inköpta domkraften https://www.biltema.se/bil---mc/verk _________________ Magnus Thomé |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 41, 42, 43 ... 111, 112, 113 >> 360 besök senaste veckan (463098 totalt) |