Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 42, 43, 44 ... 111, 112, 113 >> 40 besök senaste veckan (462708 totalt) |
Jag har haft turen att min kinadomkraft (liknande den du länkar till) har hållit i över 10 år med endast påfyllning av olja som enda åtgärd (Mekonomens olja var tydligen tjock nog att stoppa det diffusa läckaget).
Jo, rullen fram skar fast i axeln när den var ny men det löstes med fil och lite fett, och nån spårring har rymt vid nåt tillfälle... Men storleken är ju bärbar, istället för att rulla med oljud. Ska det lyftas högre kan denna lila behövas för att lyfta det första. När jag sagt detta så kollapsar väl säkert nån O-ring i godtycklig Kinastorlek (sån mellanstorlek som bara kan sorteras fram ur stor batch med dålig precision). Om du vill öka upplevelsen så föreslår jag två små plattor som den kan rulla på oavsett underlag. Jag brukar ha med två väl slitna i plyfa. Det räddar även din presenning En lättrullad domkraft är en mindre osäker domkraft |
||||
Innan du använder den så försöka smörja lederna, hjul och rullens axel. Det gör stor skillnad, det går trögt När det är torrt, vilket ger onödiga belastningar. Min julavariant har hållit många år utan problem. Men kanske biltema är bättre smord från start?
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Ska kolla! Tänkte inte på det, bra tips _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag veeeeeeet
Det blir ett set billiga men fräscha begagnade CUP2 istället Åker på bilen typ nästa vecka. Är faktiskt lite nyfiken på att testa A08R, ska ju vara väldigt bra för att vara gatdäck? Men det är klart, en omgång breda TrofeoR vore ju roligast... _________________ Magnus Thomé |
||||
Förra veckan var det Timeattack Festival på Mantorp. Och eftersom jag var lite körsugen så var jag där förstås Tyvärr hade jag kört slut på de ypperligt trevliga (och snabba) Pirelli TrofeoR-däcken på träffen innan. Så uppsättningen begagnade 18" med gatdäck (Michelin Pilot Super Sport!) som jag köpte här i säljesforumet på Rejsa hade åkt på bilen. På gatan är det faktiskt väldigt trevligt med 18" och gatdäck jämfört med original 19" och rdäck. Jag börjar tydligen bli gammal och bekväm... Ärligt talat så tycker jag även bilen känns lite lättare i steget, lite som när man satt smalare vinterhjul på bilen och den inte ger samma bastanta tunga ner-i-backen-känsla som med de maffigare sommar-r-däcks/fälggrejerna. Nu är gatdäcksuppsättningen i exakt samma bredd som original 19"-grejorna, ja till och med 275 istället för 265 bak men de kanske är lite lättare, eller så är det helt enkelt de högre sidoväggarna som ger den där känslan. Hur det än är med det så är greppet klart sämre vilket jag skulle märka
Ett riktigt kul grepp på Timeattack Festival var att man förutom att köra fri bankörning på de tre kvalpassen (och man gick vidare på bästa tid satt på endera pass, dvs ingen stress) även hade lagt en slalombana längs hela Romkurvan (den långa biten som inte används till banan sen många många år tillbaka). Hur kunde jag motstå kombon bana+slalom Klassindelningen blev lite speciell för mig just denna gång eftersom jag hade gatdäck på. Den lägsta klassen Club stämde allt förutom att jag hade 20hk för mycket. Men i Street som är ett snäpp upp så var det fullbokat. Så det blev en liten habrovinkel, jag körde utom tävlan alla kvalpassen i Club. Med lite för mycket pulver. Hoppas ingen blev sur och trodde jag fuskat mig in i klassen för att tävla Så för ovanlighetens skull så hade jag varken transponder eller Racechrono igång under dan. Jag ville ändå inte veta hur sakta det gick med gatdäcken... Utan jag koncentrerade mig på att bara ha skoj. Gatdäcken funkade kalasbra med min måttliga attack. Relaxat och som sagt ingen attack. På banan. Men sen blev det dags för slalom Konbanan var omväxlande och bra. Lite klurig med två tre portar som var väldigt långsamma samt 180-gradarsvändningen längs bort som var väldigt tajt (eftersom banan är smal helt enkelt att vända runt på). Jag pinnade på runt banan med god fart. Alltför god fart. Rdäcksfart antagligen. För jag mejade koner varenda åk. Totalt på hela dagen lyckades jag bara få ihop tre repor utan koner. Jösses! Jag skyller på att jag inte kört slalom på gatdäck sen 1999. Faktiskt. Så här i efterhand så tycker jag att jag nog var ganska okoncentrerad och ingen tänkande förare. Dvs jag "bara körde" utan att titta på de olika partierna och utan att tänka ut var man kunde ta mer höjd, utnyttja banbredden bättre osv. Ute på stora banan så var det enkelt att känna in hur mycket grepp däcken gav men i slalom så var det ofta för sent när man upptäckte att de höll i aningens mindre än vad jag är van. Jag hade fullt upp med att köra ner koner större delen av dagen men noterade att det var full rulle på hela Mantorp, det hade kommit ganska mycket publik, det var även utställning med bilar att kika på, speaker (vilket gör massor!), driftinguppvisning och det centrala, herrejössesbilar som var med och tävlade Ja ni känner nog till alla toppåken. Men nog är de brutala! Snabbaste varvtiden för dagen gick under 1.14!!!! En av de häftigaste grejerna tycker jag var bredden (som vanligt ) som var så otroligt tydlig med en Volvo 240 i slalombanan i full attack (den såg ut att vara riktigt kul att köra) och en välkänd Volvo 740 som inte är riktigt lika original ute på stora banan: Tack till Johanna för foto!! Syns lite dåligt men jag satte rejsamärke på taket (Janne fotade) Sen bad Micke mig att pusha lite för kommande event eftersom det jättetråkiga att Anderstorp är inställt pga problem med miljönämnder, grannar och kommunen, dvs missa nu inte att köra Gelleråsen nästa helg den 24-26 aug! Det är det enda tillfället som är kvar att köra med TimeattackNU i år! Kolla på länken hur upplägget är gjort med vilken körning vilken dag osv: https://www.facebook.com/events/2722 _________________ Magnus Thomé |
||||
Helt klart ett undantag för dagen. En kona jag INTE körde på
(det är stoppkonen man kör i typ 80-90kmh(?) mot och ska stanna så nära som möjligt... jag var helt övertygad att jag mejat ner även den)
_________________ Magnus Thomé |
||||
Tusen tack för medverkan och reportage, alltid kul ha dig på våra event- hoppas få ser fler från Rejsa.nu på Karlskoga nästa helg!
ANMÄLAN & MER INFO: https://www.simplesignup.se/event/12 |
||||
Utan att ha läst tillbaks allt för långt, du har kört på Trofeo R, råkar du ha kört på Kumho V70 i snarlika dimensioner också och kanske tom på samma bana? Om ja, logganalys på jämförelsen redan gjord? Om nej, så kanske du planerar köpa några Kumhos för att kunna utföra den analysen?
_________________ Pontus Fyhr |
||||
Kört Kumho på förra o förrförra bilen bara. Är mycket sugen att testa i de lite större dimensionerna som M2'an tar. Men Kumho finns ju liksom inte som lagervara bara sådär tyvärr På de tidigare bilarna så har de varit klart snabba. DemonTweaks har 43 dagars leverans _________________ Magnus Thomé |
||||
Har du kollat med Martin Gistell? Han brukar kunna fixa fram något _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||
En riktigt najs grej som började som en halvtrist grej hände häromdagen.
Bakskärmarna på bilen går ju ut ganska tydligt precis bakom dörrarna och därför sitter det fabriksmonterat skyddsfilm på skärmarna just där, lite som på gamla turbobreddade Porschar fast genomskinlig film istället för svart Men jag upptäckte att skyddsfilmen borde ha varit lite större, det hade efter drygt 5000 mil blivit lite små prickar i lacken runt vinylen. Inga prickar som gått igenom lacken tack o lov. Hur skulle jag göra nu då? Så jag åkte förbi Wrapzone som var de som satte på skyddsfilm när bilen var ny, huv, front, bak, framskärmar, backspeglar osv. De tog bort orignialfilmen på bakskärmarna och satte istället dit en större filmbit på varje sida som med marginal täcker hela det området som kan få prickar. Det blev sketabra för de små prickarna som fanns blev helt osynliga och nu blir det inga fler över huvud taget Däremot hade det blivit lite värre med prickar längst bak på trösklarna där de svänger ut precis framför bakhjulet, men de får vara så tills vidare. En vacker dag så lackar jag kanske om bara trösklarna o sätter på skyddsfilm på dom. Tänkte ta något foto på hur bra det blev men det är ju omöjligt att fånga sånt med kameran tycker jag. Hursomhelst så blev jag sketaglad att det blev så bra på så enkelt sätt _________________ Magnus Thomé |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 42, 43, 44 ... 111, 112, 113 >> 40 besök senaste veckan (462708 totalt) |