Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 43, 44, 45 ... 111, 112, 113 >> 363 besök senaste veckan (463101 totalt) |
Jahapp, gatdäcken i 18" avplockade bilen och CUP2 i 19" ditmonterat (de där beggade jag köpte i säljes här på Rejsa). Tillbaks till välkänd miljö liksom, förjagmenar gatdäck... hur mycket har jag kört det de senaste 18 åren liksom...
Det var superrelaxat med gatdäcken och lite högre profil. Men det var väldigt najs med det distinktare beteendet med CUP2 och lägre profil Slalom utanför Mariefred på lördag _________________ Magnus Thomé |
||||||
Kul med slalom på Malmby imorgon!
Jag ska också dit och köra, finns det någon möjlighet att få ta på ett eller två rejsa-klistermärken? Känner att min e46 är i starkt behov av det _________________ Oskar Gylin E46 330ci -02 - såld Porsche 944 -84 |
||||||
ABSOLUT! Har en binge i bilen, bara för den som vill ha några att säga till _________________ Magnus Thomé |
||||||
Går att ha standardhöjd vad jag vet. Öhlins är väldigt restriktiva när det gäller att sänka. Så deras rekommenderade höjd med det här kitet är bara aningens lägre än original. Minns tyvärr inte exakt hur mycket.
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Har haft hyrbil den dryg vecka när M2'an vart på service (bl.a. det där med soppatorsk på bana där motorn lägger av helt -> nu bytte de hela tanken). En annan hyrbil för ett tag sen var en Mini Paceman hybrid som var imponerande kul i sportläge där elmotorn gav fantastisk gasrepons och trevligt tillskott med ett någorlunda bottenvrid, riktigt imponerande drivlina! I sportläget alltså Hursomhelst, denna gång blev det en BMW 3-serie, en 330e, hybrid den med alltså. Med 800 mil på mätaren. Men... bläää. Eller alltså den var skitskön att åka i, tyst, mjukt, inga plötsliga händelser om man ryckte i reglagen. Jag blev jätteöveraskad att drivlinan kändes så fullständigt mähä i jämförelse med Minins. 330'n hade ungefär hälften i räckvidd dessutom, typ 2 mil.
Men den var faktiskt utmärkt att åka bil i. Åka. Skönt. Men trååååååååkigt så man somnade. Idag fick jag tillbaka M2'an Hallelellelejujauja! Att köra bil! Köra! Jösses vad shysst den är. Och jösses att jag har den _________________ Magnus Thomé |
||||||
Ja, såvida det inte är en ny uppdaterad version så tror jag som du. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Av alla som kör bana med M2 över hela världen så är min den absolut enda som känns till än så länge som stannar och inte går att starta igen ÖHT förrän man hällt i extra soppa (trots 20 liter kvar i tanken). Alla andra får också problem med soppan på bana men alla andra tänder bara motorlampan, ingen lägger av såhär. Skitskumt. Jag har inte haft greppigare däck än andra så jag har ju inte råkat ut värre pga högre G. Att det är något knas med slangen mellan tankhalvorna känns långsökt, det ska bara vara en slang och inget mer. Allt "aktivt" byttes ju redan i somras utan att det hjälpte.
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Inga uppdaterade reservdelsnummer eller så. Tyvärr. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Då är det väl bara hålla tummarn det lirar nu _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Här händer det inte mycket rejsigt såhär års
Har byggt ett litet reläkort som stänger av det fejkade motorljudet inne i bilen efter behov. Ibland kan det vara najs att ha det där ljudet, om man kör lite halvaktivt men på ganska låga varv så är det ibland svårt att veta inför en nerväxling om man ska ner en, två eller tre kuggar med lådan. Då hjälper lite extra motorbrum. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Jag har kikat på batterimutterdragare ett tag. Den jag har är specad till 300Nm och klarar ofta att dra loss muttrarna men eftersom jag är lite slarvig och drar åt för hårt ibland så drar den inte loss 100% varje gång. Och hjulbytearbete ska man optimera så långt det går är min devis (ni minns väl min eldrivna domkraft ). Så jag vill ha en som alltid drar loss. Men hua vad de är dyra om man ska ha fetare grejer. Så nu har jag köpt en "billig" Ryobi specad till 400Nm (och ett biffigt batteri för säkerhets skull) så får jag hoppas att det räcker.
Den jag har som klarar 300Nm är perfekt för den som drar åt med momentskaft och inte bangar för att dra loss med skaft då och då, om någon vill ha den så.. en fyrhundring kanske den kan vara värd? _________________ Magnus Thomé |
||||||
Antar att det är den här: https://uk.ryobitools.eu/power-tools Växel 1 ger ju ~135 Nm, precis lagom åtminstone för mina bultar. Inga problem att dra loss med treans växel sen. Bra val, om du frågar mig! _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||||
Ja den kändes förvånansvärt vettig för att vara den billigaste på marknaden med högre moment än den jag redan har.
Storleken på batteriet är ju mest för hur länge det räcker men jag misstänker att ett större batteri har lite lägre inre resistans vilket ju kan göra att den klarar den där suriga skruven... Så paketet med ett litet 1,5Ah och det större på 4,0Ah kändes helrätt. Så kan jag köpa en vanlig skruvdragare som funkar med dem som bonus sen https://www.bauhaus.se/mutterdragare _________________ Magnus Thomé |
||||||
Vill ha! Jag har bimmercodat bort mitt ljud men inbillar mig att det påverkar systemet negativt. Det där är ju en mangifik lösning! Tar du beställningar? _________________ Per Englund |
||||||
Näää, sorry. Hade jag cadat ett kretskort istället för att handjaga det jag gjorde så kunde man ju gjort flera men... De två kontaktdonen färdiga med kablar emellan (som är enda sättet att få tag i ett av kontaktdonen) kostar med frakt lite drygt 1100 spänn från https://technicpnp.com/product/hifi- Man får flytta runt en del kablar i kontaktstyckena och sen är det på kretskortet trettiotvå anslutningar på reläna som kopplas ihop till de tjugosju skruvpolerna. Inga konstigheter men det blir ju några sladdstumpar när det inte är ett cadat kort. Jag har allt väl dokumenterat för den som vill ge sig på att göra ett kretskort själv, handjagat eller cada. PS: Tanken var att sätta på och av ljudet via Bluetooth och jag har det helt färdigt faktiskt men kör just nu med en switch i bakluckan bara. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Såhär som till höger ser främre bromsoken ut igen. BMW har redan bytt ut oken en gång eftersom de blev såhär. Men att bara byta ut var ju ganska helpuckat eftersom de inte bytt till tåligare färg. Om jag fått behålla dom nya blåa oken lösa så kunde jag bytt till dom den dag jag skulle sälja bilen i framtiden någon gång. Men det fick jag inte. Dom måste sättas på bilen. Eftersom de blev lika kass igen så har jag klagat på att åtgärden inte hjälpte. Men nu nekar BMW och verkstaden åtgärd, de menar att detta inte täcks av nybilsgarantin.
Jag tycker inte det är okej att oken byter färg så fullständigt och att BMW rycker på axlarna. Det är ju verkligen inget tungt fel men M2 är en bil som marknadsförs för både vanlig körning och trackdays - med min bil ingick till och med ikryssat i tillbehörslistan M Drivers Package som är en hel dag körandes M2 på racerbana. I manualen står det till och med text om vad man ska göra innan man kör på bana med bilen också. Jag har gått igenom med verkstaden på vilka grunder det inte täcks av garantin och den här blåa texten är det som ligger till grund för nekandet enligt dom: "Körning på tävlingssträcka leder till förhöjd förslitning. Denna förslitning täcks inte av garantin." Så långt är jag med. Men kan det här att bromsoken helt byter färg verkligen gå under begreppet förslitning eller då "förhöjd förslitning"? Jag uttrycker min ståndpunkt såhär:
Att man kan ha åsikter är en sak, antingen att det verkligen inte borde se ut såhär eller att om man kör bana så får man ta lite att sånt händer. Men har någon lite koll på vad begreppet förslitning kan täcka i avtalande text? Är det någon idé att dra det här vidare eller är det fullständigt fullständigt meningslöst att dra det till ARN till exempel? PS: Sen finns ju risken att de plötsligt ändrar sig och byter motivering till något helt annat. Men jag har komplett mailkonversation där det tydligt landar i att de blåmarkerade meningarna är det det nekas på och ingen annan anledning. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Helmärkligt att det kan bli så här... En sak som jag tycker verkar lite skum är att bilen säljs med "M Drivers Package som är en hel dag körandes M2 på racerbana" och sen hävdar de att bilen inte är byggd för det och att garantin därför inte ska gälla Har du varit i direktkontakt med importören angående detta? (Med reservation för att jag inte vet hur import / återförsäljarstrukturen för BMW ser ut i Sverige). Det borde ju ligga i deras och BMWs intresse att inte få dessa prestandamodeller att framstå som att de inte är byggda för seriöst användande. _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||
Rung till hjälplinjen på hallåkonsument, dom brukar vara bra å göra med för vägledning i ARN ärenden.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 43, 44, 45 ... 111, 112, 113 >> 363 besök senaste veckan (463101 totalt) |