Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 997 Carrera 2 S -05
1 besök senaste veckan (5377 totalt)
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Jag har fått lite "påtryckningar" om jag inte ska lägga upp mitt nya projekt nu när Hulken är såld så här kommer det Jag var lite tveksam då det inte blir något direkt racebygge men den kommer ändå köras lite slalom med så den kanske passar in ändå...

Man kan väl säga att detta är Hulkens snälla mer skötsamma storebror Bilen i sig tycker jag är underbar i sitt grundutförande men det finns alltid saker man vill göra med bilen. Planen är ganska klar vad som ska göras och det är en del som ska modas men målet är allt den ska se ut som om den kunde levererats så från fabrik (eller nära det i varje fall). Samtidigt så vill jag inte köpa bolt-on delar utan det ska finnas en tvist på allt.

Bilen är en 997 Carrera 2 S med i stort sett all utrustning som fanns på min önskelista som Sport Chrono, utökat läder och sportchassie (20 mm sänkt) med diffad låda. Bilen har gått 8800 mil och är i bra skick. Tanken är att den ska köras så mycket det bara går Det har blivit lite mycket skruvande i några år nu...

Och så ett par bilder som ägaren skickade inför köp:






_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Först ut blev att uppgradera fälgarna, och det blir alltid veligt innan man hittat rätt. Till slut fastnade jag för en Vossenfälg som hade vissa likheter med originalfälgarna på GT3 men med mer djup vilket passade in i mitt "originaltänk med en tvist".

Beställningen från USA tog lite och var en nervös väntan men när de var på plats så var det värt väntan Jag körde på originaldimensionen 8,5*19" och 11*19" bak.

Bilder:





_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Snyggt, en liten sänkning till så blir det fläskläpp

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Eftersom bilen ska fungera som "familjebil" så ville jag inte köra för lågt så jag fick hitta på någon annan väg att ge bilen ett lägre intryck.

Beslutet blev att montera en splitter, splittern var dock lite stor så den fick moddas lite för att smita åt bättre runt karossen och sedan fick den en gummilook genom lite plastidip. Jag monterade även övre grill från original GT3 RS, lite nervöst att kapa i originalhöljet det det inte finns utrymme för mer en ett par mm felmarginal.

Så lite bilder hur den ser ut nu, lite mer saker är på g men det kommer senare för nu ska jag köra lite och inte stå på pallbockar...
















_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Joakim Pålsson
Svedala
Här sen Mar 2007
Inlägg: 17



Ett bilval och koncept som lockar mig med.
Är den utrustad med PASM? Det ska i så fall bli intressant att höra dina tankar kring det, och om det möjliggör en kombination av banvänlig bil och familjekomfort.


Med vänlig hälsning, Joakim

_________________
Joakim Pålsson
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Joakim Pålsson skrev:
Ett bilval och koncept som lockar mig med.
Är den utrustad med PASM? Det ska i så fall bli intressant att höra dina tankar kring det, och om det möjliggör en kombination av banvänlig bil och familjekomfort.


Med vänlig hälsning, Joakim


Nej den har tillvalet (PASM var std) sportchassie med diffbroms, något som jag var ute efter. Då är den lägre än PASM-bilarna även i sportläge och diffbroms är trevligt thumbs up Sedan är det förstås en nackdel om man inte alltid vill att bilen ska vara "sportig" i chassiet. Dock tycker jag att en sådan här bil alltid körs mer eller mindre sportigt

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
JonasO
Motala
Här sen Feb 2010
Inlägg: 214



Underbart utgångsobjekt, du är helt på rätt väg... thumbs up

Jag sökte efter en fin 997 S i vintras men hittade ingen som passade. Jag köpte en 996 c2 X51 mk2 istället som har motsvarande prestanda som 997 S. Vill inte påstå att jag ångrar mig men gillar helt klart utseendet på 997, dessutom är interiören klart finare/snyggare/bättre på 997.

Ska bli kul att följa utvecklingen av bilen!

_________________
//Jonas Molander

Saab 9-5 Aero SportCombi 2004
Alfa Romeo 33 1,7 ie 1989
Porsche 996 C2 X51 Aero Kit 2003
Porsche 968 Clubsport 1993 - Såld
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1367



Blir intressant att följa, även denna bils öde
Ser mycket fin ut och med bra spec.
Frågan är ju när inte om, det börjar dra iväg med en massa mods

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1367



Hej Petter!

Har du kvar denna bilen och finns det något att uppdatera här isf!
Nyfiken eftersom jag eventuellt kommer att ansluta till 997 gänget...

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Kjell 944 skrev:
Hej Petter!

Har du kvar denna bilen och finns det något att uppdatera här isf!
Nyfiken eftersom jag eventuellt kommer att ansluta till 997 gänget...


Hej,

Jodå den är allt kvar och jag är mycket nöjd. Det har dock inte blivit så mycket bankörning och därför har inte denna tråden uppdaterats så mycket.


_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1367



Speedster skrev:
Kjell 944 skrev:
Hej Petter!

Har du kvar denna bilen och finns det något att uppdatera här isf!
Nyfiken eftersom jag eventuellt kommer att ansluta till 997 gänget...


Hej,

Jodå den är allt kvar och jag är mycket nöjd. Det har dock inte blivit så mycket bankörning och därför har inte denna tråden uppdaterats så mycket.



Ahh striiiiipes och Ankröv thumbs up
Mycket snyggt

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861



Fasen vad mycket tuffare den blev med dina mods fram. 997 är trevliga bilar men alla carrera i olika utföranden ser lite tama ut tycker jag. Sålde precis min 997 4s som var underbar på alla sätt och vis men utseendet är lite tamt och speciellt fram.

Är alla värden på fälgar och däck motsvarande original? Din ser betydligt både lägre och mer anpassad än min gjorde med däck mot skärmkant

Ankstjärten gör mycket också thumbs up thumbs up

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Jonas Jonsson skrev:
Fasen vad mycket tuffare den blev med dina mods fram. 997 är trevliga bilar men alla carrera i olika utföranden ser lite tama ut tycker jag. Sålde precis min 997 4s som var underbar på alla sätt och vis men utseendet är lite tamt och speciellt fram.

Är alla värden på fälgar och däck motsvarande original? Din ser betydligt både lägre och mer anpassad än min gjorde med däck mot skärmkant

Ankstjärten gör mycket också thumbs up thumbs up


Däcken är std dimension med lite bredare fälgar men framför allt mycket mer anpassad ET då original sitter lite långt in precis som du säger. Jag har även sänkt den 15 mm till (den har det lägre sportchassiet från början).
Man behöver inte göra så mycket för att få 997:an att bli lite kaxigare men en del behövs.
Jag har försökt gå för ganska diskreta uppdateringar som ska se nästan original ut. Därför har jag fakstiskt bytt ut läppen fram till en annan variant som också ser lite mer original ut men ändå aggressivare än standard.




_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1367



Var hittade du den nya "läppen", Petter?
Ser klart intressant ut

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Gillar det jag ser... thumbs up

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Kjell 944 skrev:
Var hittade du den nya "läppen", Petter?
Ser klart intressant ut


Den är från Better bodies i USA. Den blev ganska dyr att få hem men kvaliten är sjukt bra och den är tillverkad i något magiskt material som verkar klara allt thumbs up

https://www.gt3tek.com/product/65/997-gt3tek-aero-i-front-lip-polyeura . . . .

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 997 Carrera 2 S -05
1 besök senaste veckan (5377 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande