Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mini Cooper S R53 2006
1, 2   >>
20 besök senaste veckan (4076 totalt)
4igrillen
Göteborg
Här sen Jan 2020
Inlägg: 22


Trådstartare
Då jag först denna säsong fastnat fullt för racing vill jag har en bil jag kan modda och bygga om mestadels själv utan att det ska kosta skjortan och att jag ska vara nojig överta lyckas förstöra allt för mycket. Har under året kört med två olika bilar på de konbanor/banträffar jag vart på, en RX8 i början av säsongen och i avslutet en uppskrämd 335a, men ingen jag riktigt tyckte funkat så som jag vill ha det.

Efter lite span på blocket sprang jag på en Mini Cooper S R53 från 2006 med 12000mil där en del mycket trevliga saker redan vart gjorda. Så det var bara att sätta sig på planet och flyga från Gbg upp till Luleå och hämta hem den lilla busen. På vägen hem började lite olika saker krångla, så de 14 timmarna hem var ingen ren njutning, men potential finns. Bilen började efter några timmar misstända lite på cylinder 1 samt att höger fönsterhiss la ner när fönstret var mitt i. Kallt som tusan men hem kom jag och delarna är på väg hem, så nu börjar resan!

Det som redan är gjort på bilen är:
- Alta 17% lättat kompressorhjul
- JCW 380cc Spridare
- JCW grenrör
- Milltek helsystem
- Större Intercooler
- Sänkfjädrar
- Alta lättat svänghjul

Så det är en kvick liten pjäs som är riktigt kul att köra och en helt annan upplevelse än de bilar jag kört på banan i år och den M5a som jag lite hastigt och ogenomtänkt köpte mig här om veckan.. Galen gokart feeling!

Så tanken är att få till en riktigt trevlig trackday bil som funkar fint att köra som daily och ser riktigt bra ut.

Listan på vad som ska göras är lång, men förhoppningsvis går det rätt snabbt att fixa och att det mesta är kirrat och klart tills dess att nästa säsong är på g.

Nuvarande lista ser ut som följer, men mer kommer säkert att läggas till.

( ) - Inte gjort
(/) - Beställt/Liggandes hemma
(X) - Klart

Utseende
- Tona lampor fram och bak ( )
- Läpp fram ( )
- Dörrsidor i plåt (/)
- Ny ratt och rattnav (X)
- Svarta dörrhandtag(/)
- Svart tanklock (/)
- Mesh grill (X)
- Större huv-scoop(X)

Chassie
- Fjäderbensstag ( )
- Krängningshämmarstag bak (Sway bar) ( )
- Uppgraderade bromsar ( )
- Fällbara sittastillastolar ( )

Motor & Låda
- Shortshifter(/)
- Tändspolar, kallare stift och kablar (X)
- IC boots ( )
- Ny TMAP sensor(/)
- 15% kompressorhjul



_________________
Erik Landsten

Audi TT 8N
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Vad får du ut för vikt/effekt förhållande på en såndär med dom moddarna som är på nu ?

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
CH
Enköping
Här sen Feb 2017
Inlägg: 43



Hej, roligt köp.

Jag har själv en modifierad Mini Cooper fast r56 GP2 som jag kör mycket bana med.

Vad för shorshifter har du beställt?

Jag kan rekommendera CAE, det enda jag ångra när jag hade installerat mitt var att jag inte gjort det tidigare

_________________
Christoffer Hasselgren
Mini Cooper GP2
Citera
4igrillen
Göteborg
Här sen Jan 2020
Inlägg: 22


Trådstartare
GluffiS skrev:
Vad får du ut för vikt/effekt förhållande på en såndär med dom moddarna som är på nu ?


Inte helt säkra siffror på den än.Tanken är att få den mappad på rullande landsväg någon gång i framtiden och se hur mycket man kan kräma ut.

Men väger runt 1200kg och bör väl ha allt mellan 200-240hk beroende på vart men läser, så mellan 6kg/hk ner till 5kg/hk. Tanken är att köra i SVKG's sprintrace i B-Klassen, så får se till att den passar in där.

CH skrev:
Hej, roligt köp.

Jag har själv en modifierad Mini Cooper fast r56 GP2 som jag kör mycket bana med.

Vad för shorshifter har du beställt?

Jag kan rekommendera CAE, det enda jag ångra när jag hade installerat mitt var att jag inte gjort det tidigare


Kul! GP2:orna är riktigt fina. Landade i en från Helix. Verkar vara en typ av förlängare man drar på, ska korta slagen med 27% och var inte farligt dyr. https://www.lohen.co.uk/catalog/product/view/id/4507/s/helix-motorspor . . . .

_________________
Erik Landsten

Audi TT 8N
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare

Helrätt bil thumbs up


Har du några speciella stolar i sikte? Fällbara gör ju att det blir så attans mycket sämre utbud.

_________________
Magnus Thomé
Citera
4igrillen
Göteborg
Här sen Jan 2020
Inlägg: 22


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Helrätt bil thumbs up


Har du några speciella stolar i sikte? Fällbara gör ju att det blir så attans mycket sämre utbud.


Inte hunnit testa den riktigt så som jag vill än, utan har i princip bara vart meck sedan den kom hem. Men känns som en fullträff det lilla jag kört!

Jaa, stolarna är lite knepigt.. Inga speciella jag spanat in mig på utan kollar runt och får se lite, något vettigt bör jag nog hitta thumbs up

_________________
Erik Landsten

Audi TT 8N
Citera
4igrillen
Göteborg
Här sen Jan 2020
Inlägg: 22


Trådstartare
Idag blev det en snabbsväng till garaget för att fixa fönsterhissen. Fick hem delarna från tysken och sen var det bara att hugga igång med att riva ur gamla motorn och regulatorn för att sedan få in den nya. Stötte dock på patrull när jag skulle få på motorn, hade ju lyckats klicka hem en till en 05a som såklart inte passade.. En snabb sökning på bildelsbasen visade att det fanns en bättre begagnad på en bilskrot någon kilometer bort, JACKPOT!
Så nu har jag i alla fall fungerande fönsterhissar.

Det stora kruxet just nu är ifall jag hinner få hem beställningen jag lagt på Lohen med b.la nya Tändspolar, tändkablar och tändstift till SVKG's banträff på Falkenberg den 24e. I värsta fall får M5an rastas istället.

_________________
Erik Landsten

Audi TT 8N
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499



4igrillen skrev:
Tanken är att köra i SVKG's sprintrace i B-Klassen, så får se till att den passar in där.

thumbs up
Kul! Välkommen till Sprintracecupen!
En Mini S borde verkligen inte skämmas för sig! Hur är det med tillgång till diffbroms till de där bilarna?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
4igrillen
Göteborg
Här sen Jan 2020
Inlägg: 22


Trådstartare
Figgz skrev:
4igrillen skrev:
Tanken är att köra i SVKG's sprintrace i B-Klassen, så får se till att den passar in där.

thumbs up
Kul! Välkommen till Sprintracecupen!
En Mini S borde verkligen inte skämmas för sig! Hur är det med tillgång till diffbroms till de där bilarna?


Det tackar vi för! Blev ju en tävling nu i år med 335an, då slirade vi ju runt konorna ordentligt när du fick styra
Med diffen är det inte optimalt. Sitter öppen diff original, så blir väl att sätta nån LSD tillslut.

_________________
Erik Landsten

Audi TT 8N
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499



4igrillen skrev:

Det tackar vi för! Blev ju en tävling nu i år med 335an, då slirade vi ju runt konorna ordentligt när du fick styra
Med diffen är det inte optimalt. Sitter öppen diff original, så blir väl att sätta nån LSD tillslut.

335an var busigt rolig i konbanan och det såg ut som om du hade bra tempo på Knutstorp med den också thumbs up
Nu hoppas jag att du håller i bilen hela säsongen så du får mycket körtid

Om jag verkligen får rekommendera en uppgradering så är det diffbroms, gissat att det är Quaife som är störst på eftermarknaden även till dessa ?!

Har kört fwd på bana i över 10 år, för 2 år sedan hade jag ett kort återfall när bruksbilen var en Opel Corsa OPC Nürburgring Edition (210hk, 1200kg) som original har Drexler lamelldiffbroms Så kul jag hade med den både på torr bana (Falkenberg) men framförallt på blöt bana (Rudskogen) är svårslaget att ha! Utan diffbroms hade jag mest suttit och svurit, framförallt på blött. Så kan du prioritera in en diffbroms - gör det! Då blir du snabb på Sprintracen

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 273



Kul projekt och snygg bil!
De är verkligen härliga att köra

Vi har lite "tuninggrejor" till R53 ifall du är intresserad. Skickade ett PM.

_________________
Erik Fyrk

997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Kul val!

Problem med elhissarna låter som Mini Jag hade en R55 Cooper S som en natt drog ner föntrena i en snöstorm.

Hade jag köpt en Mini idag hade det lätt varit en R53. De har åldrats riktigt väl thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
4igrillen
Göteborg
Här sen Jan 2020
Inlägg: 22


Trådstartare
Figgz skrev:
4igrillen skrev:

Det tackar vi för! Blev ju en tävling nu i år med 335an, då slirade vi ju runt konorna ordentligt när du fick styra
Med diffen är det inte optimalt. Sitter öppen diff original, så blir väl att sätta nån LSD tillslut.

335an var busigt rolig i konbanan och det såg ut som om du hade bra tempo på Knutstorp med den också thumbs up
Nu hoppas jag att du håller i bilen hela säsongen så du får mycket körtid

Om jag verkligen får rekommendera en uppgradering så är det diffbroms, gissat att det är Quaife som är störst på eftermarknaden även till dessa ?!

Har kört fwd på bana i över 10 år, för 2 år sedan hade jag ett kort återfall när bruksbilen var en Opel Corsa OPC Nürburgring Edition (210hk, 1200kg) som original har Drexler lamelldiffbroms Så kul jag hade med den både på torr bana (Falkenberg) men framförallt på blöt bana (Rudskogen) är svårslaget att ha! Utan diffbroms hade jag mest suttit och svurit, framförallt på blött. Så kan du prioritera in en diffbroms - gör det! Då blir du snabb på Sprintracen


Du sålde in det så bra så blir att sätta upp en ordentlig diff på "att göra listan" också då!



Idag blev det lite nytt pill på Minin samt ett oljebyte på M5an.

Blev ett nytt huv-scoop som är lite större o råare än originalet, svårt att fånga på bild men busar till looken tycker jag, med nya grillen sen kommer det nog bli kalas! Blev även svarta ramar runt bakljusen, inte helt såld på de än men kommer nog se betydligt bättre när lamporna har blivit tonade också. Plockade bort emblemen bak i samma veva, toppen tills det att det dök upp två små hål under mini-loggan, så får beställa hem en ny fast svart. Sist men inte minst lackades lite detaljer på sidan där blinkersen sitter och nya dynamiska LED blinkers beställdes hem. Update på det kommer när blinkarna är hemma.

Så som ni kanske förstår är planen att all krom ska bytas mot svart 👍🏽

Slänger in lite före/efterbilder och en på "finbilen".





thumbs up thumbs up

_________________
Erik Landsten

Audi TT 8N
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



Om jag inte har fel fick Cooper S diffbroms i.o.m. faceliften som kom 2005.

Kommer följa detta, finns inte så mångs trådar här om Mini, förvånansvärt få faktiskt. Har själv en -04 och kan bara skriva under på både körglädje och (brist på) kvalitet.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
4igrillen
Göteborg
Här sen Jan 2020
Inlägg: 22


Trådstartare
Davve skrev:
Om jag inte har fel fick Cooper S diffbroms i.o.m. faceliften som kom 2005.

Kommer följa detta, finns inte så mångs trådar här om Mini, förvånansvärt få faktiskt. Har själv en -04 och kan bara skriva under på både körglädje och (brist på) kvalitet.



Kom som tillval när faceliften kom, men sitter tyvärr inte i denna.. Men kul att du vill följa, kommer förhoppningsvis bli en kul resa!

_________________
Erik Landsten

Audi TT 8N
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286



Kollat på dessa ett tag. De är riktigt billiga så undrar vad är haken?

Helt klart ballaste nya mini som kommit ut.

/Robin

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
4igrillen
Göteborg
Här sen Jan 2020
Inlägg: 22


Trådstartare
Bilen är nu äntligen besiktigad och godkänd. Så nu är det bara att hugga tänderna i den ordentligt!

Igår dök en massa roliga delar upp. Så det blev en sen kväll för att försöka få på allt innan dagens SVKG träff på Falkenberg.

Första steget var att byta ut hela tändspolen, kablarna och stiften till variant ''bättre än original i cool röd''. Blev en tändspole från MSD, kablar från Magnecor och stiften blev Denso Iridium IK24. Satt som en smäck och bilen går nu som en klocka igen thumbs up



Nästa steg var att smälla på nytt rattnav och en riktigt smaskig liten raceratt från OMP. Tycker originalratten är så fruktansvärt ful, så skönt att bli av med den. Lättare sagt än gjort för min del. Ingen bruksanvisning och första gången med en sådan operation, så tog en liten stund innan jag klurat ut vart alla motstånd och kablar skulle ta vägen. Men tillslut löste det sig fint. Det som är problem nu är att överdelen av ratten nu ligger mitt i varvräknarn, inte optimalt. Så det får bli att plocka hem någon typ av shift light. Lite för att det nog kan behövas och lite för att prylnörden i mig tycker att det är coolt




Dagens sista mission blev att bygga ihop någon typ av bromskylnings-kanaler. Bilen rullar ju just nu på originalbromsar som inte är sylvassa. Så för att hjälpa dessa och sedan kommande Big Brake Kit tänkte jag att det var lika bra att få det gjort. Mini'n har ju en riktigt tacksam front för att bygga dessa då det egentligen bara är att koppla bort dimljusen och därifrån dra ett luftrör in genom hjulplasten. Får hoppas att detta kan hjälpa något i alla fall.




Så nu laddar jag för fullt inför en eftermiddag på Falkenberg

_________________
Erik Landsten

Audi TT 8N
Citera
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 418



Nu lär väl alla skriva att de är däck-kylare, gick de inte å dra slangen längre ner å på sniskan mot spindeln riktat ?
Med så lätt bil så är går de säkert bra med shyssta belägg och vätska

_________________
Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10
Citera
4igrillen
Göteborg
Här sen Jan 2020
Inlägg: 22


Trådstartare
magnum skrev:
Nu lär väl alla skriva att de är däck-kylare, gick de inte å dra slangen längre ner å på sniskan mot spindeln riktat ?
Med så lätt bil så är går de säkert bra med shyssta belägg och vätska


Förstår hur du tänker, men blåser faktiskt rätt bra på bromsarna och var den absolut enklaste lösningen. Sen finns det säkert andra sätt att göra det på, men detta var fullt fungerande och tillräckligt för mig.

Tyvärr gick Falkenberg inte jättebra.. Första minutrarna på banan var toppen, men relativt snabbt märkte man att bromsarna tyvärr inte pallade lika mycket som jag önskar. Hade räknat med att det skulle vara mindre bra, men hade inte riktigt räknat med att de skulle bli så svampiga.

Till andra passet blev det desto knivigare. Precis innan jag skulle gå på banan tappade bilen all kraft och började ryka. Öppnade huven och såg att kylarvätskan börjat koka och sedan att kompressorremmen gett upp helt och hållet och då den driver vattenpumpen därför fått bilen överhettad. Så resterande körtid blev istället att försöka ragga rätt på ett släp och fjäska ner pappa som har drag på bilen. Men man får se Falkenberg som en bra ''Shake-Down''.

Så en rejäl bromsupdate är på g med 4-kolvsok fram, nya skivor och gatbelägg runt om, sen får det bli styggare belägg till nästa vår/sommar.

I övrigt var jag positivt överraskad över hur väl allt annat fungerade under körningen. Diff står fortfarande högt på listan, behöver bara hitta någon som vill göra det arbetet för en vettig peng. Likaså fjäderbensstag fram och bak samt 22mm swaybar kommer åka på inom en snar framtid för att styva upp. Så med lite mer pill och med en finslipad förare ska det nog bli riktigt kul tillslut!




_________________
Erik Landsten

Audi TT 8N
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187



Rolig bil, vet du va den väger?

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1056



Gött att se att du kom hem till slut thumbs up
Bara att ta nya tag så syns vi på banorna nästa år

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mini Cooper S R53 2006
1, 2   >>
20 besök senaste veckan (4076 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande