Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kan man lita på inspelningshastigheten på en DV-kamera?
1123 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Hade monterat kameran (Sony DV från förra året, relativt enkel modell) i buren, eftersom laptimern strulade så plockade ut varvtider m h a manuell klockning från videon. Det (o)lustiga(?) är dock att det inte alls kändes så snabbt som tiderna från videon visade.

Så frågan är om man kan lita på DV-kameran? Undrar om den kan tappa lite inpelningsfart när batteriet är på upphällningen för att sedan spela upp i normalhastighet med friska batterier? Det handlar om ca 2%

Täby
Här sen Nov 2002

Filma en klocka och kolla

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Staffan Bergholm skrev:

Samtidigt som du skakar kameran (nej, jag skojar inte).

Prova både med och utan Image Stabilizer (eller vad det nu heter på din kamera).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

om det hade varit en analog kamera hade det väl kunnat vara så. Men en digitalkamera är ju som sagt digital och skulle det komma det minsta ur synk så blir det bara skit av bilden.
Jag har filmat endel bankörningar med min DV kamera och samtidigt klockat och det har blivit samma tider på filmen som på klockan. Då flyttade jag fram en frame i taget och kollade när bilen va vid mållinjen och sen tog tiden via klockan i premiere.

Men 2% är ju rätt mycket. Är det lätt att se på filmen när du ska trycka på tidtagaruret? Så det inte är det som felar?

Uppsala
Här sen Feb 2003

Ja, den är styrd av kristall-klocka.

Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
ice skrev:
Staffan Bergholm skrev:

Samtidigt som du skakar kameran (nej, jag skojar inte).

Prova både med och utan Image Stabilizer (eller vad det nu heter på din kamera).

Ja, tanken att filma en klocka har föresvävat mig. Dock tänkte jag inte på att generera skakningar, vetetusan hur jag ska kunna åstadkomma sådana som ens är i närheten av hur det är i bilen.....

Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Lotus Samuel skrev:
om det hade varit en analog kamera hade det väl kunnat vara så. Men en digitalkamera är ju som sagt digital och skulle det komma det minsta ur synk så blir det bara skit av bilden.
Jag har filmat endel bankörningar med min DV kamera och samtidigt klockat och det har blivit samma tider på filmen som på klockan. Då flyttade jag fram en frame i taget och kollade när bilen va vid mållinjen och sen tog tiden via klockan i premiere.

Men 2% är ju rätt mycket. Är det lätt att se på filmen när du ska trycka på tidtagaruret? Så det inte är det som felar?

ok, det låter ju bra.

Använder mellantidsmätning och skuggan från nya bron över rakan, så jag tror att precisionen är +-0,2 sek och dessutom kompenseras det ju isf till nästa varv. Det "kändes" alltså som 1-1,5 sel långsammare än filmen visar.

Torslanda
Här sen Nov 2002

Re: Kan man lita på inspelningshastigheten på en DV-kamera?

Pär Hylander skrev:
Hade monterat kameran (Sony DV från förra året, relativt enkel modell) i buren, eftersom laptimern strulade så plockade ut varvtider m h a manuell klockning från videon. Det (o)lustiga(?) är dock att det inte alls kändes så snabbt som tiderna från videon visade.

Så frågan är om man kan lita på DV-kameran? Undrar om den kan tappa lite inpelningsfart när batteriet är på upphällningen för att sedan spela upp i normalhastighet med friska batterier? Det handlar om ca 2%

Vad visade videon för fantastiska tider då??

1123 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande