Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E36 jäger | << 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (33821 totalt) |
så kmpressor monteringen går framåt, kylare med dubbla elfläktar och stor intercooler på plats, kompressorn sitter på generatorns gamla plats med og generator rem, bra om det pajjar i tyskland, saknar lite gummiböjjar och rören har inga kanter än för att säkra gummit, jag gör det i sickmaskinen,skitsmidigt, synd man inte kan ladda filmer direkt här, lite bilder på vad som hänt
_________________ janne pettersson |
||
hmm har nån nån ide på spridartätningar som är lite tjockare än de standard bosch typ?? tycker spridarna går lite väl lätt ner i hålen i nya insuget
sen bränsletrycksregulator med slanganslutningar gärna ställbar var ska man handla, den jag hade hade membranet spruckit av methanolen (minns ej ursprung på den) _________________ janne pettersson |
||
kommer göra en ny kabelhärva för all el till belysning osv i veckan, nån som har tips på snygg typ systoflex el liknande?? längesen jag gjorde kompletta satser så jag antar att det finns snyggare nu
_________________ janne pettersson |
||
funderar på elfläktrna, det sitter 2 st med nån typ av box redan i själva kylarfästet, undrar om den boxen har inbyggt fartreglage för 2stegs drivning och om den behöver en speciell givare och pcm reglering, kanske ska strunta i det och köra enkel av/på i 2 steg ist, förslag??
_________________ janne pettersson |
||
Jag kommer att bygga en enkel relä-styrning till min singelfläkt, har ett kopplingsschema till det liggande
om du är intresserad. Om jag minns rätt så har BMW tempgivare med dubbla utgångssteg för olika temperaturer som man kan använda, var ett tag sedan jag tittade på detta. Tror inte att det alls är nödvändigt med någon mer avancerad lösning. Ett eller två steg är nog smaksak egentligen. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Vassego!
På E36 orginalkyl sitter en dubbel tempgivare som ger signal vid 91 gr resp 99 gr. Givaren sluter krets mot jord på respektive stift vid given temperatur - håller sedan sluten så länge tempen är över specad "släpptemperatur" - dvs vid hög värme är båda stiften slutna. Denna givare är en extragivare som är tänkt att stötta med extra kylning när ordinarie fläkt inte klarar jobbet. Bättre givare för en setup med enbart elfläkt är givare som ger signal vid 80 resp 88 gr. Som tur är finns den lätt att få tag på. Allt kopplas via växlande relä - 1 st med "vanlig" koppling om man bara har en fläkt med en hastighet, två relän om man skall använda dubbla fläktar eller en med två hastigheter. Vissa fläktmotorer har två steg där steg två aktiveras av ström på två pinnar samtidigt, då gäller "dubbel inkoppling", samma sak gäller ju om man har två fläktar och vill att båda skall gå samtidigt i högtemp-läge. Vill man ha tändningsnyckelstyrning på om fläktar skall gå eller ej får givarens jordning (eller matning beroende på val av inkoppling) relä-styras med ett extra relä typ extraljus. Vill man kan man tillverka ett nytt kontaktstycke mot tempgivaren för att förenkla inkoppling, delarna köps på BMW. Artikelnr: 61318361787 Tempgivare 80/88 grader BMW 7.5679 Facet samma givare 6ZT 007 837-101 Hella samma givare 61131378410 BMW kontakthus, rak anslutning 61130007442 BMW kontaktdon rak anslutning, grön kabel, åtgår 3 st 0 332 209 159 BOSCH växlande relä 30A _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
generatorproblemen löst, gamla acpumpsfästet fick en släng av tigersåg å tig svets, 2 ändringar bara, ett fäste upptill samt en flyttning av ett öra nere, en hög amp generator från escort el sierra (minns inte) och det blev kanon, tajt som f*n mot rambalken men går bra, originalspännaren till ac funka, tack till de som letat i gömmorna efter delarna, lite svets på insuget och byte styrväxel så e det snart dags för uppstart
OM NÅN HAR KOMPLETT STYRVÄXEL 325 el liknande så säg till _________________ janne pettersson |
||
Jag har nog en styrväxel liggande någonstans i gömmorna, från en M3 visserligen, men det är samma på alla E36 vad jag vet.
Servokylröret saknas. Fungerade helt perfekt när den plockades av. Säg till om du är intresserad. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
ja för fasen, min bil kana av domkraften (den e svinlåg å de va mörkt) så jag såg inte att domkraften stog illa så alla servorör har fått sig en rejäl tryckare (läs helt platta ) och litar inte på att själva styrväxeln e helt rak längre, återkom gärna så fort du hinner kolla, tack _________________ janne pettersson |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW E36 jäger | << 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (33821 totalt) |