Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Nyttan av plenumkammare på en sugmotor?
4 besök senaste veckan (3148 totalt)
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
Jag håller på och ska byta sprut på min M3:a och då även ta bort den gamla antika luftmängdmätaren av klafftyp.
original på bilen sitter det fyra separata spjäll med ett plenum/samlare utanpå. Nu är min plan att ta bort plenumet och ersätta med en luftfilterbox, dvs ett skumgummifilter som sitter utanpå trattarna.
Då kommer jag självklart till frågan: Förbättrar jag eller försämrar jag konstruktionen idetta fallet?

Ska jag ta bort eller behålla originalplenumet?

På racebilarna används ett större kolfiberplenum med luftintag i fronten men till ett sånt plenum räcker inte min budget i nuläget.


MVH Jonas

_________________
Jonas Edling
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Du måste få all luft att gå igenom LMM, ifall du tänkte byta ut klaffen mot varmtrådsmätaren. Visst funkar det med rena trattar (mer toppeffekt) men då är det standalone sprut med Alpha-N som gäller...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Dethär att sätta på just KOLFIBERinsug på M3:or av div slag är nog det gott otroligt mode i.

Måste säga det även om det är självklart, dock inte riktat till ngn specifik. Materialet ger ingen effektökning!

Med ett fritt sittande filter i motorrummet kommer du dra en massa varmluft och motorn kommer ge mindre effekt och gå sämre.

Mao, behåll originalplenumet, ersätt den biten där LMM:en satt med en rörbit och se glad ut. Allternativt ta bort originalluftboxen och bygg ngt sinnrikt kalluftintag till ett välplacerat filter.

Du kan ju tex ha originalboxen kvar med kapa ur framkanten och ta luft från vänster helljus...men det är kanske inte så lagligt...

De insug som ev kan tänkas ge ngn form av effekthöjning är de där trattar och plenum är i ett stycke. (Kanske sånna du menar?) Detta kan du dock skapa själv genom att prova ut olika trattlängder på dina nuvarande spjäll på en rullande landsväg i sammband med att du mappar det nya sprutet. Dedär gammal Grp.A-delarna är med största sannolikhet inte tonstämda ett dugg med de ventiltiderna du har nu och kan nog tom ge en försämring.

Fast att ta bort LMM är thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up Ljudet likaså.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
Eftersom hela originalsprutet ryker all världens väg och ersätts med ett DTA system där jag kommer att köra med endast TPS och tempgivare så kommer jag inte ha varken luftmäng eller massemätare. Vet inte hur mycket varmluft det kommer att bli under huven när man kör, vet att massor av rallybilar åker med öppna filter direkt ovanför trattarna.
Vad gör egentligen plenumet/samlaren för nytta mer än att fördela ut luften?

_________________
Jonas Edling
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



M3Jonas skrev:
Eftersom hela originalsprutet ryker all världens väg och ersätts med ett DTA system där jag kommer att köra med endast TPS och tempgivare så kommer jag inte ha varken luftmäng eller massemätare. Vet inte hur mycket varmluft det kommer att bli under huven när man kör, vet att massor av rallybilar åker med öppna filter direkt ovanför trattarna.
Vad gör egentligen plenumet/samlaren för nytta mer än att fördela ut luften?



Precis när du drar på så finns det ju en mängd filtrerad luft i plenumet som motorn kan använda och svarar därför snabbare än om motorn måste dra det genom filtret först. Men sen om det märks nån skillnad i verkligheter är ju en annan sak. Kall luft är andå det viktigaste.
original luftbox och plenum funkar väldigt bra faktiskt. Så gör som andreas sa och ersätt luftmängdmätaren med en rörbit.
Har du Evo3:an s underdel till luftfilterboxen? Skaffa den annars. thumbs up

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
Jag har evounderdelen men som det är nu så kör jag med ett öppet greencottonfilter.
Men om man skiter i luftmängdmätare och plenum så finns det ju massor av luft som motorn kan suga i sig direkt, iofs genom filtret men det borde inte vara så dåligt flöde genom ett sådant.
Man kanske ska behålla originalplenumet och dra fram ett rör och sätta ett stort filter i fronten någonstans, kanske framför eller bredvid kylare om det får plats där?!

Får väl testa när man mappar bilen vilket som ger mest effekt.

_________________
Jonas Edling
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Plenumets uppgift är att dels fördela luften mellan cylindrarna och dels att skapa ett högtryck vid trattarna för att öka fyllnadsgraden. Högtryck kan den skapa genom utformning, dvs att få luften att stå stilla eller genom att avstämma pulserna.

Sedan är det ju så att under huven blir det ganska varmt då man kör så här finns det effekt att förlora/vinna beroende på vart man tar luften ifrån.
Citera
Skruva banåkabil
Nyttan av plenumkammare på en sugmotor?
4 besök senaste veckan (3148 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande