Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Huggande koppling, slav- eller huvudcylinder som är paj?
2 besök senaste veckan (4194 totalt)
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Kopplingen i min Saab beter sig lite lustigt i bland.
Står man en längre stund med kopplingen nertryckt kan den ibland gå tillbaka av sig själv, vilket
ger en sidestepp-effekt när man börjar lyfta kopplingsfoten, oftast med motorstopp som följd.
I extremfallet gick den tillbaka helt och då gick inte växeln att lägga ur.

Men, är det slaven eller huvudkopplingscylindern som krånglar?

En krånglande slav borde rimligen ge sig tillkänna med någon form av läckage, eller hur?
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Den kan läcka internt, dvs. packningen kan vara skadad så dom lider av "internblöndning", så man borde inte kunna säga vilken det är med säkerhet...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Uppdatering på kopplingsfronten!
Bidrar med följande info om mina kopplingsproblem.

Enligt allmän kunskap skall en kass huvudkopplingscylinder ge sig tillkänna genom att den läcker => olja rinner in i kupén.

Är det så på gamla 900:an?

Min koppling lider av "ibland"-sjukan, dvs den fungerar oftast bra om man inte står med kopplingen nertryck för länge, då den går
tillbaka på egen hand med side-step beteende när man släpper upp den.

Ett annat spännande symptom är följande:

Jag trampar ur, lägger i en växel och släpper upp kopplingen samtidigt som jag gasar.

Släpper jag nu inte kopplingspedalen helt, typ uppsläppt 95%, börjar kopplingen sjunka till golvet av den lilla tyngd foten utgör.
Låter jag foten ligga kvar på kopplingen går den helt i botten utan att kopplingen kopplat ur.

Släpper jag sedan upp foten går kopplingen tillbaka och kopplingsfunktionen återfås.

Vad är det som är trasigt, huvudkopplings- eller slavcylinder?

Skulle bra gärna vilja veta.
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Tror det här är en fråga för forumet på STCS.. Många som mekar og900 där

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Jo, men ingen som svarar >
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Eftersom det är åtskilligt enklare att plocka huvudcylindern ur bilen än slavcylindern, så skulle jag börja med den. För att ta ur slavcylindern måste kopplingen ur.( Ganska enkelt i och för sig)
OBS! Det går inte att lufta kopplingen med pedalen, trycksätt behållaren istället.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 579



tvåtaktsmicke skrev:
Eftersom det är åtskilligt enklare att plocka huvudcylindern ur bilen än slavcylindern, så skulle jag börja med den. För att ta ur slavcylindern måste kopplingen ur.( Ganska enkelt i och för sig)
OBS! Det går inte att lufta kopplingen med pedalen, trycksätt behållaren istället.


Har tyvärr inte lösningen på problemet, tänkte bara tillägga att man även måste ur med kylaren (vilket iofs inte är något större projekt) för att komma åt slavcylindern.

Annars kan jag bara hålla med tvåtaktsmicke, börja med huvudcylindern, den sitter ju relativt bra till.

_________________
A n d r e a s O t t o s s o n
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



poh99 skrev:
Jo, men ingen som svarar >


okej.. som vanligt på det forumet när man har lite svårare frågor. Enligt "hemliga källor" Är det huvudcylindern som inte håller tätt.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Daniel Ekström skrev:
poh99 skrev:
Jo, men ingen som svarar >


okej.. som vanligt på det forumet när man har lite svårare frågor. Enligt "hemliga källor" Är det huvudcylindern som inte håller tätt.

Får väl pallra mig till mekonomen och köpa en huvudcylinder då. Eller greja en att renovera.
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Hör efter med David... han hade samma fel på sin förut. Vet inte om han renoverade eller köpte ny.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



tvåtaktsmicke skrev:
Eftersom det är åtskilligt enklare att plocka huvudcylindern ur bilen än slavcylindern, så skulle jag börja med den. För att ta ur slavcylindern måste kopplingen ur.( Ganska enkelt i och för sig)
OBS! Det går inte att lufta kopplingen med pedalen, trycksätt behållaren istället.


Klart det går att lufta med pedalen, gäller att man är två bara sen gör man som med bromsarna.
Har gjort så åtskilliga ggr på 99 och 900.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
Huggande koppling, slav- eller huvudcylinder som är paj?
2 besök senaste veckan (4194 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande