Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO-85b
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (12231 totalt)
Uffe K
Helsingborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 63


Trådstartare
Detta är min rejs bil:








En Porsche 944 Turbo från 85.

Modifieringar som jag har gjort så här långt:

Ett antal fyrhjulsinställnigar för att få "rätt" vinklar passande till R-däcken.
Slängt ur hela inredningen.
Bytt stolarna.
Monterat Snap-off ratt
Monterat 6-punktsbälte.
Monterat helbur.
Rensat dörrarna.
Monterat Lexan i sidofönstren.
Monterat "Bananvinge" med Gurnyflap.
Bytt ut hela fronten till glasfiber.
Bytt ut Flip/flopp strålkastarna med GT-Racings utbyteskit. >
Bytt ut Targaluckan till en extremt lätt och tyvärr spröd Glasfiberlucka.
Monterat ett Luftscoop ovanpå huven som leder kall luft till Luftfiltret.
Byggt en "Luftbox" som avskiljer Luftfiltret från motorvarmluften.
Använt hålen för dimljusen som luftintag. Kan jag ej rekomendera. Ska byggas om.
En lackering. Färgen heter SantorinBlau. En BMW färg.

Tidigare ägare hade bla:
Bytt till fyrkolvs bromsok fram med Blå Pagid.
Bytt till KN luftfilter.
3 tums avgassytem.


Planerat:
Att ej trimma motorn!
Att lätta ännu mer!
Att montera en lexan bakruta.
Att förbättra väghållningen.

Bilen används enbart till banmöten och rejs.

MVH
Ulf Krahn PCS 7736, MGCC, Hyllinge MC och BMWCS

_________________
/ Ulf Krahn
BMW 525 Touring 04
BMW 325 Cupé 08
Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil)
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Fy sjutton vilket läckert bygge!
Varför rekomenderar du inte att ha luftintag där dimljusen sitter?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Jag undrade lite när vi skulle få se en tråd med din bil här!

Kalasfint bygge! thumbs up

Vad har du för hjulvinkar? Jag har köpt R-däck nu nämligen, så förhoppningsvis kan jag ge dej en match även i fortsättningen!
Citera
Uffe K
Helsingborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 63


Trådstartare
Fredrik C skrev:
Fy sjutton vilket läckert bygge!
Varför rekomenderar du inte att ha luftintag där dimljusen sitter?


Har väntat på den frågan...

Grundtanken var att få luft till bromsarna och förbättra aerodynamiken.
Problemet är att bakom gallret sitter så pass många stag och rör som generera ett icke laminärt luftflöde...(tror jag)....och ja var tar luften vägen..tja inte till bromsarna illa fall. Jag har märkt en viss instabilitet i framvagnen efter denna förändring. Har nyligen beställt trattar i glasfiber så att man enkelt kan koppla trat till lämpliga rör för leda luftströmmarna dit jag vill ha dom...till min "Luftbox"och till bromsarna.

/Ulf

_________________
/ Ulf Krahn
BMW 525 Touring 04
BMW 325 Cupé 08
Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil)
Citera
Uffe K
Helsingborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 63


Trådstartare
Dan Hovang skrev:
Jag undrade lite när vi skulle få se en tråd med din bil här!

Kalasfint bygge! thumbs up

Vad har du för hjulvinkar? Jag har köpt R-däck nu nämligen, så förhoppningsvis kan jag ge dej en match även i fortsättningen!


Tackar!

Jag har ju fortfarande orginalchasi kvar som ger stora begränsningar på framförallt hur mycket negativ Camber man kan få till. Hittade till sist (tips från detta eminenta form) Däcktjänst i Arlöv som kunde ställa cambern till -2 runt om och fixade till ojämn Caster vinkel.

MVH
Ulf

_________________
/ Ulf Krahn
BMW 525 Touring 04
BMW 325 Cupé 08
Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil)
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Hello Uffe.

Remember to switch side for your tires that may help solve the instability at the front
The car looks great
Look on Staffan's 911 Turbo thread to check some pictures of the installation of brake ducts on my car, it may give some inspiration (you have to search on which page this is, probably somewhere in the middle, it's a very long thread)

See may be a Kinnekulle and surely at Knutstorp soon !

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Uffe K
Helsingborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 63


Trådstartare
VincentM skrev:
Hello Uffe.

Remember to switch side for your tires that may help solve the instability at the front
The car looks great
Look on Staffan's 911 Turbo thread to check some pictures of the installation of brake ducts on my car, it may give some inspiration (you have to search on which page this is, probably somewhere in the middle, it's a very long thread)

See may be a Kinnekulle and surely at Knutstorp soon !



Jo..Ehhhh..jo Jag har bytt sida på dom

Tackar för tipset om Steffans 911!

Jag var anmälld till Kinnekulle men var tvungen att tack nej till min plats då jag tappar bromsolja in i cupen vid kopplingen. Fixas till just nu....Vi ses nästa helg!

MVH
Ulf

_________________
/ Ulf Krahn
BMW 525 Touring 04
BMW 325 Cupé 08
Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil)
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Vad kul att du har lagt upp din bil här Uffe thumbs up

Vill du ha mer tips på bromskylning kan du kolla min lösning här http://w1.733.comhem.se/~u73302670/racer/broms.html på min hemsida http://eddievarvstopp.tk/. Nu vet jag inte vad som skiljer min -84 N/A från din i hjulupphängningen men kanske ett tips på vägen.

Förresten vad har du för bur i din bil??

Får jag bara rätt på min glappande framvagn ses vi på Knutan
Då kanske man kan få se Vincents monster också

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Uffe K
Helsingborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 63


Trådstartare
[quote="Eddie Varvstopp"]Vad kul att du har lagt upp din bil här Uffe thumbs up

Vill du ha mer tips på bromskylning kan du kolla min lösning här http://w1.733.comhem.se/~u73302670/racer/broms.html på min hemsida http://eddievarvstopp.tk/. Nu vet jag inte vad som skiljer min -84 N/A från din i hjulupphängningen men kanske ett tips på vägen.
Förresten vad har du för bur i din bil??

Tackar för tipset. Bra sida du har!
Buren har Jaan Tolli monterat.
Vi ses på Knutstorp!

MVH
Ulf

_________________
/ Ulf Krahn
BMW 525 Touring 04
BMW 325 Cupé 08
Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil)
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847



Snyggt !!

Vad väger den nu när den är rensad ??

mvh

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Uffe K
Helsingborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 63


Trådstartare
Dea skrev:
Snyggt !!

Vad väger den nu när den är rensad ??

mvh


Är faktisk inte säkerpå vad den väger nu.

ska väga den nästa vecka.

Gissar på 1230 kg i nuvarande konfiguration.

MVH

_________________
/ Ulf Krahn
BMW 525 Touring 04
BMW 325 Cupé 08
Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil)
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



kommer inte överrens med bakvingen, men funktion före form! ..

resten är dock hur läckert som helst!

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Mr Z
Haninge/Sthlm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 163



Mycket fin!!! thumbs up

/Peter Z

_________________
MVH Peter Zeberg

If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going.
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Vad kostar denna konverteringskit till flipp strålkastarna?.
Citera
Uffe K
Helsingborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 63


Trådstartare
kid skrev:
Vad kostar denna konverteringskit till flipp strålkastarna?.


Efter tull och införselavgiter är betalda, ca 5000:-

Strålkastarna är av "Sealed Beam" Typ dvs en enda stor halogenlampa vilket genererar en helt annan ljusbild än vanliga lampor. Vid besiktningen var detta ett stort problem. Men efter ca 15min bråk med besiktningsmannen där jag bla fick en utskällning på grund av att jag hade satt Amerikanska lampor på en Europeisk bil > ....fick jag dit hans Chef till sist och då var det inga problem längre. Han sa bara "jaha Sealed Beam lampor de e som de e..det är godkänt"

MVH
Ulf

_________________
/ Ulf Krahn
BMW 525 Touring 04
BMW 325 Cupé 08
Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil)
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Ajdå, då får jag nog göra en sniklösning, finns väl gott om lampkandidater som e E märkta?..
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



kid skrev:
Ajdå, då får jag nog göra en sniklösning, finns väl gott om lampkandidater som e E märkta?..


Lampor cheva van lär vara ok vid såna konverteringar. Det andra kan man lösa man själv

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Hur har det gått med luckan? Den såg alldeles utmärkt ut i tillverkningen men infästningen av den i bilen var nog inte riktigt hundra. (Det var Divinycell H45 som kärna om du undrar, vet inte om jag sa det) om du ska limma in förstärkningar så undvid expoxi, den typen av Divinycell tål inte det. Kan med fördel använda Polyester. Även "trälim" går bra även om det inte blir lika starkt.

_________________
Pär Hylander
Citera
Uffe K
Helsingborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 63


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Hur har det gått med luckan? Den såg alldeles utmärkt ut i tillverkningen men infästningen av den i bilen var nog inte riktigt hundra. (Det var Divinycell H45 som kärna om du undrar, vet inte om jag sa det) om du ska limma in förstärkningar så undvid expoxi, den typen av Divinycell tål inte det. Kan med fördel använda Polyester. Även "trälim" går bra även om det inte blir lika starkt.


Att limma denna typ av lucka och säkra med bara fyra skruvar var ju inte tillräckligt...

Har säkrat luckan mekaniskt:
På framkanten av luckan har jag tryckt in 8st alu fastlimmade skennor som är vikta som ett "S" sett från sidan och fästa inne i bilens främre plåttak med skruv. I sidorna har jag plockat ur H45 på vissa ställen och ersätt hålrummen med Alu. Dessa är sedan fastsatta i bilen med skruv.

MVH
Ulf

_________________
/ Ulf Krahn
BMW 525 Touring 04
BMW 325 Cupé 08
Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Uffe K skrev:

På framkanten av luckan har jag tryckt in 8st alu fastlimmade skennor som är vikta som ett "S" sett från sidan och fästa inne i bilens främre plåttak med skruv. I sidorna har jag plockat ur H45 på vissa ställen och ersätt hålrummen med Alu. Dessa är sedan fastsatta i bilen med skruv.

MVH
Ulf


Det blir säkert helt tillräckligt thumbs up

_________________
Pär Hylander
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Uffe K skrev:
Pär Hylander skrev:
Hur har det gått med luckan? Den såg alldeles utmärkt ut i tillverkningen men infästningen av den i bilen var nog inte riktigt hundra. (Det var Divinycell H45 som kärna om du undrar, vet inte om jag sa det) om du ska limma in förstärkningar så undvid expoxi, den typen av Divinycell tål inte det. Kan med fördel använda Polyester. Även "trälim" går bra även om det inte blir lika starkt.


Att limma denna typ av lucka och säkra med bara fyra skruvar var ju inte tillräckligt...

Har säkrat luckan mekaniskt:
På framkanten av luckan har jag tryckt in 8st alu fastlimmade skennor som är vikta som ett "S" sett från sidan och fästa inne i bilens främre plåttak med skruv. I sidorna har jag plockat ur H45 på vissa ställen och ersätt hålrummen med Alu. Dessa är sedan fastsatta i bilen med skruv.

MVH
Ulf


Det var inte den takluckan som orsakade ett "omedlbart inställa sig vid speakertornet" på vårracet?

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO-85b
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (12231 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande